Mer om WRC-fart, Kalle R. vass, Jonna tog klasseger i Finland, VOC-Generalen i diket och kortslutning för Felix…

Har varit fortsatt mycket om att FIA upptäckt att det går för fort i WRC och nu vill se en helt annan typ av specialsträckor än tidigare. Sträckor som ska vara både smalare och krokiga för att då med automatik dra ner hastigheten. En som är väl insatt i frågan trots att han lämnat sina uppdrag i FIA är Jan Sandström. BloggLatvala kopia 37I ett mejl reflekterar han lite, ”För övrigt är dagens diskussion intressant för mig med. Jag åkte runt som FIA-observatör i världen under många år. Låt oss nöja oss med att i en del länder var mina synpunkter inte populära avseende för snabba sträckor och fanstyget med chikaner.
I övrigt förstår jag inte dagens argumentering. Dagens bilar, inkl R2 är så accsnabba att farter över 130-140 förekommer hela tiden. Hellre en säker ”Knon” än tex ”Ouninpohja” som är livsfarlig med vilken rallybil som helst. Prova en gång Tommy, som co-driver, det räcker.”.
Det sista kan jag lova direkt Jan, att åka Ouninpohja som co-driver finns i inte på kartan, no way…
Visst har Jan en poäng i att även en R2-bil går ruskigt fort om bara vägen är tillräckligt snabb (läs rak och bred) och det är så klart här huvudproblemet finns. Rallyarrangörer på alla nivåer har numera ofta en förkärlek för allt snabbare sträckor. Den stora bonusen ur deras synvinkel är att återställningen av vägen blir mycket billigare när det inte är för mycket kurvor. Är helt säker på att två åtgärder måste till om vi alltså sporten själv även i framtiden ska ”äga frågan” och inte överlåta detta till myndigheterna. Ett är då att andelen ”dragracing-liknande” sträckor måste minska. Två, däcken måste på något vis göras långsammare och mer snälla mot vägen.
Vet att detta är värre än att svära i kyrkan men tar vi inte själv tag i problemen, som jag redan sagt är där säkert andra som gör det åt oss…

*
BloggKalleKalle Rovanperä körde helt programenligt hem Vaakuna-Ralli och inledde därmed också jakten på ett finskt mästerskapsguld med R5-Skodan. Trots en punktering var där ingen som förmådde hänga på snart 17-år gamla Kalle och han kunde räkna in sex sträcksegrar av nio möjliga.
Den som bäst hängde på var Teemu Asunmaa och i mål var han 10,7 sekunder efter. Att rutinerade fortåkaren Juha Salo sedan hade över minuten upp till vinnare visar lite över hur snabb Kalle var.BlogJonna
Jonna Eson Brådhe med Julia Svensson i högerstolen på den nya R2-Peugeot som för övrigt kördes i Finland 2016, vann klassen efter en stentuff fajt med hemmahoppet Jonas Pipiras, Fiesta. Med över halvminuten tillgodo var detta definitivt ett fall framåt för Jonna och närmast väntar Östersund Winter Rally till helgen. Med finskt tempo i kroppen kan hon mycket väl utmana om pallen!
Utanför Finska mästerskapet kördes Baltic Rally Trophy och här var det unge ryssen Nikolay Gryazin som var bäst. Lite blå/gult på andra platsen då Jari Kettoma körde en Weng-byggd R5-Mitsubishi.
I fjor kämpade Tom Kristensson och Pontus Åhman med Jari Huttunen i ADAC Opel Rallye Cup men där finnen visade sig var helt outstanding. Priset för cupsegern blev en plats i Opel Motorsports ERC-satsning för juniorer och i helgen provade han för första gången den R2-Adam han ska använda i årets J-ERC. Med tio sekunder tillgodo på Emil Lindholm blev premiären så att säga lyckad…

*

Belgaren Thierry Neuville deppar efter att ha tappat segerchansen i Rally Sweden på ett dumt misstag

I belgiska Legend Boucles à Bastogne fick Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul lite revansch för däckbesöket på Färjestad och vann den kändistäta tävlingen med en Porsche Carrera RS. Porsche även på andra plats genom Bernhard Munster medan trean Patrick Snijers körde Ford Escort BDA.
Citroënbasen Yves Matton med Daniel Elena till höger körde även han Porsche och efter första dagen var det topp-tio för fransmännen. Men under söndagen föll man tillbaka och till slut blev det 28:e plats för Matton/Elena. Sämre gick det för hans WRC-förare Stephane Lefevbre som slutade allra sist med den lilla Citroen Visa 1000 Pistes.
Lite kul att hemmaföraren Claude tog en Volvo 144S till elfte plats totalt och tvåa i klassen efter en annan belgare med en BMW 2000 Ti.

*
Jörgen och Nicklas Jonasson blir farliga i kommande Östersund Winter Rally och visar inga som helst tecken på att ha varit borta från rallyskogen ett bra tag. Ett nytt bevis levererades i Vännäs Plåt Rallyt och en marginal till tvåan Thomas Lathi på över två minuter går inte att snacka bort. Nu blir ”The Jonassons” i den nya R5-Skodan något för resten i Trimmat 4WD att bita i.
Nästan lika överlägsen var Stefan Jonsson/Stefan Ahl i 2WD-klassen även om marginalen bara blev hälften så stor till Dan Thörnevall.
Huvudnumret i Vännäs var ändå VOC Mekonomen Rally och SverigeSerien och där Mats Ulander från arrangörsklubben var i stabil ledning mest hela tävlingen. Men på slutet hårdnade det till och tvåan Nils Östgård var bara sekunden efter i mål och som trea rullade Dennis Askling in. Fullt godkänd fyra i sin vintercomeback blev betyget för SMK Hörbys Henrik Levin/Ida Isaksson som garanterat blir att räkna med än mer när dubbdäcken framöver byts ut mot grusdäcken…BloggFransson
I B-klassen tog Umeås Joakim och Jörgen Persson hand om segern före värmlänningen Patrik Fredriksson. VOC-General Roger Fransson med Charlotte Holmquist till höger var på väg mot sitt livs race och var B-förare som man är ändå uppe och högg på både Ulander och Östberg. Men på sträcka fem blev det ”game over” och i ett djupt snöfyllt dike parkerades 940:an utan några skador. Trist!
I C-klassen var det programenligt Kim Mastad Team Treske som var snabbast. Nu väntar ett drygt två månader långt uppehåll för SverigeSerien och nästa anhalt blir SilverKongen i gränslandet Skåne/Småland den 22 april.

*
BloggFelixFrån Vännäs till Buenos Aires är det dj-ligt långt men där körde Felix Rosenquist Mahindra Racings el-bil men tråkigt nog inte med så gott resultat. Dock inte Felixs fel utan ett långsamt depåstopp sumpade hans chans på pallen. Felix tog pole position och trots att den Malmöboende smålänningen aldrig tidigare kört på den krävande stadsbanan lyckades han ännu en gång snabbt hitta tillrätta bakom ratten. Dessvärre innebar ett elektroniskt problem att Felix förlorade runt en minut i samband med depåbesöket. Chanserna till ett framskjutet resultat gick upp i rök och siktet ställdes om mot att säkra den bonuspoäng som erbjuds den som sätter loppets snabbaste varv, vilket också Felix lyckades med.
Inte riktigt det slutet vi ville ha på det här loppet, men överlag tar jag faktiskt ändå med mig många positiva saker härifrån, säger Felix och lägger till.
Det var ett väldigt bra race fram till depåstoppet…
18:e placering blev det för Felix som efter detta ligger femma i tabellen. Nästa Formel E-race är Mexiko Citys ePrix den 1 april.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *