Mer Mikkelsen snack, Kopecky hemmafavorit i Barum, ”VM” fullt på ett kick och Tom Kristensen till Friends.

Gårdagens stora snackis åtminstone bland mina norska läsare, blev Andreas Mikkelsens påstådda styrning för Hyundai och detta redan i nästa WRC-tävling RallyRACC Catalunya-Rally de Espana. Fortfarande har ingen officiell bekräftelse nått mina öron/ögon och innan dess behåller jag en viss skepsis till påståendet. Dock är där några norska källor som till mig hävdar att ryktet stämmer. Norska rallysajten Parc Ferme skriver idag om saken men fortfarande med samma oklarheter som jag redan redogjort för. Enda nyheten är att EVEN Managements vd Erik Veiby för dom bekräftar att Hyundai finns med i bilden men även som tidigare Citroën och att ingenting är klart. BloggMikkelsen kopia 11
Dock finns där saker som kan betyda att ryktet är sant, till exempel testade Mikkelsen en Hyundai i våras plus att han är bra kompis med Thierry Neuville. Dessutom avslöjar inte Yves Matton och Citroën vem som ska kör C3 WRC i Spanien. Enda namnet han släpper innan anmälan stänger den 5 september, är Stephane Lefebvre.

090814 PG Andersson femma t.v  och bäste SM-åkaren Mats Jonsson i mitten lovar att ge den totala rallyledaren Andreas Mikkelsen en match om segern på lördagens grussträckor. Bild: Tomm ySvensson

På tal om Mikkelsen hittade jag en bild från Snapphanerallyt 2009 där han faktiskt körde med en Subaru. På bilden snackar han med PG Andersson och Mats Jonsson.
Dessutom vill Matton gärna släta över Kris Meekes ”stupid mistake” i Tyskland. Han menar att hela Superspecialen var ”stupid” och alldeles för trång för WRC-bilar modell 2107.
Att en smal R5- Skoda (Jan Kopecy) sätter bästa tid räcker väl som bevis?
Kan man läsa lite mellan raderna, lägga till lite fantasi så känns det som att Matton inte vill bli av med Meeke trots hans många missar. En anledning till detta är kanske, att om Mikkelsen lämnar för Hyundai och Sebastien Ogier blir kvar hos M-Sport då står Citroën plötsligt utan ”vinnare”. För det måste man ändå erkänna att Meeke är, till skillnad från arbetshästarna Craig Breen och Lefebvre. Matton konstaterar i brittisk media.
Kris har kontrakt och är en del av teamet!
To be continued…

*
På fredag är det dags för en av de största till antalet deltagare sett, ERC-tävlingarna för 2017. I Tjeckiska Barum CzechRally Zlín och i ERC-delen finns run 80-90 bilar anmälda. I Tjeckiska Mästerskapet tillkommer så ytterligare över 50 bilar, bland annat dansken Kenneth Madsen/Felthaus Mette med #94 på sin Suzuki Swift Maxi 2000. Faktiskt också enda ”icke -tjeck” i mästerskapet.BloggKopecky
I EM-delen lär det bli svårt för toppåkarna i tabellen att rå på den store hemmafavoriten Skoda Motorsports och förra helgens WRC2-tvåa, Jan Kopecky. Den som jag unnar en framgång är Skrotar-ryssen” Alexey Lukyanuk som nu ligger fyra i tabellen men lång efter ledande polacken Kajetan Kajetanowicz. Tvåa är Bruno Magalhaes och trea Marijan Griebel. Alla finns med för att försöka pressa Kopecky till misstag på hemmaplan.BloggSindre
I ERC-delen gör Sindre Furuseth ERC-premiär med en Opel Adam R2 men utan svenska kartläsarhjälp. Normalt sitter Jim Hjerpe vid sidan av Sindre men i Tjeckien har han ”jobbförhinder” och ersätts av Torstein Eriksen som hade en lucka i sin välfyllda kalender.
Jag ser framemot att göra mitt första Barum Rally som tävlande och kul att göra det ihop med kompisar hemifrån, menar Eriksen.
Paret har hunnit med en lyckad test på väg som påminner om det som väntar i helgen som inleds med en Superspecial inne i centrum av Zlín.

*
En tävling som verkligen är populär är Kullings ”VM-tävling” ”Vedum Mästerskapet” den 8 oktober.
VM blev full med 81 anmälda på bara 60 timmar, konstaterar Kullings Conny Hansson minst sagt belåtet och lägger till.
Fem veckor före anmälningstiden tid går ut, jösses men naturligtvis oerhört inspirerande. Nu stänger vi också anmälan och resten åksugna får stå på reservlista…
Det som Kullings bjuder på i Vedum är, ”Rallyspecial på grus/asfalt (Ca 85% grus och 15% asfalt). Banans längd är ca 25 km varav ca 11 km SS fördelat på 2 SS som körs 2 gånger.”.

*
Lika lätt har det inte varit att fylla TV-Svängens startlista där anmälningstiden går ut vid midnatt. Tråkigt nog har tävlingen kommit lite i kläm av att det i helgen körs Skilling 500 även detta i SSRC och Rally-DM och att då en vecka senare köra ny deltävling är så klart inte optimalt. Oavsett skuldfrågan att det blivit så här, noterar jag ändå att SMK Hörby och TV-Svängen även i år ligger på sin vanliga helg. Nu är det ingen katastrof med anmälningar, just nu 107 anmälda och man kan väl anta att ytterligare några namn fylls på innan klockan 23.59 i natt.

*
BloggCorsa1 BloggCorsa2Från Rallye Deutschland kom en del bilder till mig från glada rallyfans och vill gärna dela med mig en av de verkliga godbitarna tyska Holzers tankar med en Opel Corsa i R5-utförande. Håkan Grosch fastnade framför Corsan och skickade flera bilder och när man tittat på dessa förstår man också lätt varför han fastnade…

*
Nästan så jag satte kaffet i vrångstrupen när jag i morse kollade mina mejl och fick se ett med rubriken ”Tom Kristensen tävlar i Race Of Champions “ROC Factor” på Monster Jam”. Nu läste jag detta ganska tidigt och noterade inte den lilla skillnaden med ”e” och ”o” i Kristensen. För mig var det plötsligt Adam-Tom som skulle till Friends Arena i november men tyvärr inte. Istället var det kanske den ändå lite mer kände danske niofaldiga Le Mans-vinnaren som var aktuell för Race of Champions.
Jag är glad att delta i detta nya event, Race Of Champions ROC Factor, och det ska bli kul att köra på jord. Förra gången jag racade på jord, medvetet(!), var vid ROC när det hölls på Gran Canaria för många år sedan. Jag är särskilt glad att det är så nära mitt hemland och hoppas att se många skandinaviska motorsport fans där, berättar Tom.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *