Meeke tog en öl, Neuville i WRC-ledning, Emil B. träffade en bro, Tom K. tvåa bak Jacob M. i Adam-öppningen och RS-skvaller inför Hörby-premiären!
Kris Meeke fick lära sig ”the hard way” att det inte alltid är bra att gena då han på SS6 i WRC 60. Che Guevara Energy Drink Tour de Corse 2017 troligen landade så tungt i asfaltskanten att oljesumpen sprack. Strax före mål och med 16 sekunders ledning märkte Kris att motorn började gå tungt samtidigt som där kom både rök och olja från luftintagen på motorhuven. Med knapp styrfart rullade en mycket besviken Citroënförare i mål och parkerade för gott.
– The engine is broken we know that and it’s not possible to start tomorrow, konstaterades det snabbt innan han och Paul Nagle tog en läskande öl
Istället gick Hyundais Thierry Neuville upp i ledning som han också håller efter att ha gått i mål på dagens åttonde och sista sträcka.
– Blir tufft i morgon men förhoppningsvis kan vi öka ledningen, menade belgaren vid sträckmålet på åttan.
Fram till dit hade han haft Sebastien Ogier flåsande i nacken men på dagens näst sista sträcka fick han problem med hydrauliken och tappade runt halvminuten till ledaren.
– Målet idag blev enbart att ta oss i mål och tillbaka till service, suckade Ogier.
Trea är Dani Sordo knappt minuten efter och fyra så en lycklig Jari-Matti Latvala.
– Känns som en helt annan bil än under första dagen och njuter verkligen av körningen!
*
I WRC2 är det fortsatt Andreas Mikkelsen som leder betryggande före Teemu Sunninen, (bilden) över minuten skiljer. Trea är Stephane Sarrazin medan Ole Christian Veiby klättrat till femte plats.
För svenske Emil Bergkvist med Joakim Sjöberg i högerstolen på R5-Cittran tog rallyt slut för dagen på sträcka fem.
– Vi slog i ett broräcke och knäckte vänster bakhjul, förklarar Sjöberg.
– Startar om på söndag, ny dag nya möjligheter…
*
Blir imponerad av Dennis Rådström och Johan Johansson som kör hur stabilt som helst i sin allra första asfalttävlingen. Ligger femma med 2.42 upp till ledande och på asfalt uppfödde spanjoren Solans. Med utmärkt beröm godkänd så här långt!
*
sträckor kvar att köra av premiären för ADAC Opel Rallye Cup i tyska mästerskapstävlingen ”24. ADAC Hessen Rallye Vogelsberg” är det dansk”bajer” före svenskt stål då Jacob Madsen och Line Lykke Jensen är dryga halvminuten före Tom Kristensson, SMK Hörby med Henrik Appelskog vid notblocket. En ordning som gällt från fredagens första två sträckor fram till nu när det återstår två sträckor att köra. Tom har dock taggat upp och har varit snabbare än Jacob på några av dagens sträckor men bara med sekunder och tiondelar så att jobba in en halv minut är i mina ögon helt omöjligt. För att det ska bli svensk seger krävs att något händer med Opel Adam #34 under de sista 26 kilometerna av rallyt.
Trea och över 40 sekunder efter Opel Danmarks stjärna är holländaren Frederic Hauswald.
Leder totalt, men bara med 0,9 sekunders marginal gör Skoda-föraren Dominik Dinkel och tvåan är märkeskollegan Fabian Kreim. Även på tredje plats är det Skoda med Sandra Wallenwein och för honom gäller det att plocka in 4,3 sekunder på de två avslutande sträckorna.
Redan på andra sträckan försvann en av de stora favoriterna Christian Riedeman i sin R5 Peugeot 208 T16 och anledningen var enkel ”rolled”.
*
Nu är det klart att värmlänningen Sebastian Eriksson fortsätter med att köra rallycross i USA med Olsbergs MSE i Global rallycross-mästerskapet. Sebastian blir en av teamets tre förare som alla ska köra Honda Civic Coupé (märkligt att ingen sådan bil finns varken i Euro eller World RX?) och han har sällskap av Oliver Eriksson och hemmaföraren Mitchell DeJong.
– Teamet är min andra familj och vi sätter stolthet i att göra vårt allra bästa. Förra året hade vi en ny utmaning med att utveckla den nya Honda Civic Coupé för banan men vi visade bra fart och jämna resultat, berättar Sebastian.
– Känner att vi kan ta nästa steg i år och ge Honda några bra resultat.
Global Rallycross inleds i Memphis den 28-29 april och här finns då även Patrik Sandell som i år bytt till Subaru.
*
Blev ingen lyckad start för Peter Hedström i Barcelona som gjorde en jättesmäll med Polon i EuroRX-delen. Nu blev inte Peter stukad av detta utan har med hjälp av Marklund Motorsport fått till en fjärde bil i Rally X Nordic. Jan Marklund lånar ut Christer Dalmans Polo Supercar till Peter. Om två veckor den 22 april är det premiär i Norge på Grenland Motorsportsenter utanför Skien.
*
I morgon blir det fullt upp med RS/Asfaltcup-premiären Express-Specialen i Hörby med första start klockan 10.30. Strax över 60 anmälda men har redan noterat några som via Facebook meddelat ”DNS” till exempel flitiga Skåne-besökaran Mikael och Magnus Andersson, Kullings MS som kör i Grupp E med en fin BMW 318. Samma sak med ett av hemmahoppen Robin Svensson/Sandra Wybrands som fortfarande inte fått fram drivaxlar till den vassa 206 Peugeot S1600. Postnord har lite att jobba på vad jag har förstått av diverse inlägg på FB…
Inte heller snabbe BMW-dansken Johnny Pedersen kommer till mellanskånes pärla på söndag. På FB berättar Johnny att premiären blir först på Skärtorsdag.
– Sæsonstarten nærmer sig hastigt, M3’eren er stort set klar til første løb og det bliver Yokohama Mesterskabet Øst 1. afdeling.
Såg även en ”skum” bild på fjolårsvinnaren Mats Lundahl från Svedala där det inte var någon grön BMW som var lastad på släpet. Istället en lika grön Volvo 240…
Motorproblem har 2016-års suverän Rolf Grybb som vann både DM och Asfaltcup. När Asconan skulle vårstartas upptäckte Rolf att olja och vatten blandats vilket aldrig är bra. Nu är det en jakt på minuter om Rolf ska hinna få ordning på allt inför söndagens premiär, i onsdags betecknade han chanserna som ”fyfty-fyfty”.
Vågar nästa också utlova svensk asfaltpremiär för Weng-byggda värstingen R5 Mitsubishi Mirage och detta i händerna på Hörby-föraren Sune Larsson. I Simrishamnsmixen premiärkörde Sune bilen men då inte sin egen utan finnen Jari Kettomas ”testbil”. Om det är samma som ska köras i morgon är för mig okänt.
Likaså vad det är för Ford Escort som Eslövsparet Alf och Anneli Nilsson ska använda när deras Compct BMW är avyttrad. Kan man gissa på en blå/grön Escort?
Intressant start gör Hässleholms Görgen Persson som köpt en GruppE-Golf där han sätter Rolf Grybbs dotter Lina i högerstolen. Spännande för Lina då detta är första gången hon åker med någon utanför familjen. Om GruppE-Golfen blir ett permanent inslag för Görgen eller om den fina svart/gula Grupp H-240:an även den ska luftas framöver vet jag inte.
Kul är det med flera tjejer som kör i Hörby som på bilden Hässleholmarna Viktoria Lindh/Magnus Persson Golf och Josefin Ingvarsson, Volvo. I C-förare Trimmat är det premiär för Mats Anderssons dotter Frida, Eslövs MK i farfar Östens GSi Kadett medan Lunds Ann Sommar kör BMW 325.
*
Som ni förstår blir söndagen en dag med fullt upp att göra och därför blir det ingen Motorbloggen förrän måndag. Men för er som inte får Kristianstadsbladets ”Kristianstad Open” i era brevlådor bjuder jag på lite bonusmaterial i form av mars månads krönika.
Då närmar sig det som för många är en av livets höjdpunkter, att skaffa ny bil. Själv tycker jag nu för tiden nästan bara detta är jobbigt och då speciellt med utrustningslistor, långa som en politikers vallöften. Att hitta rätt i i djungeln av olika ”options” till din nya bil är minst sagt knivigt däremot att bestämma grunden är enkelt. Före mig är det fyrhjulsdrift, kombi, dieselmotor och att kunna hänga på minst ett 1800 kilos släp som är icke förhandlingsbara krav.
Det är när nyförvärvet ska kläs på som helvetets portar öppnar sig. Allra värst är det för mig som är född 1951 när du kommer till hjärtat ”Infotainment-systemet” eller det man förr bara kallade ”bilradio” eller om det var lite en finare bil, ”bilstereo”. Nu däremot ska jag tackla ett ”Infotainment/navigationsystem, touch screen 8” inkl. kartor, USB, ljudingång och 2 uttag för SD-minneskort” till detta ska läggas ” SmartLink-speglar din smartphones appar i infotainmentdisplayen. SmartGate- med WIFI och så vidare med många bla,bla,bla. För att inte helt framstå som en idiot har jag försökt läsa mig till vad allt detta innebär. Dock utan större framgång och därför vet jag nu med säkerhet att jag verkligen är en idiot.
Detta ville jag inte avslöja för den unga och trevliga bilförsäljaren när det väl var dags för avgörandet. Killen plockade lite med datorn och förklarade efter en stund att han var klar att börja skjuta. Gemensamt gick vi igenom alla möjligheter plus mer eller mindre konstiga tillval och jag är nästan säker på att säljaren inte ens misstänkte att på andra sidan bordet satt en stor nolla. Eller en som inte fattade hälften av allt som skulle kläs på bilen. Gick ändå hyggligt framtill raden med ”Infotainmentsystem” då brast allt. Efter att han rabblat upp den ena konstiga bokstavskombinationen efter den andra medan jag bara nickande godkände avslutades affären.
– Så, då var allt klart, konstaterade säljaren belåtet.
Själv kände jag mig ute på väldigt tunn is men som sagt här gällde det att behålla ansiktet och inte avslöja de egna bristerna när det kommer till modern teknik. Ville ändå försäkra mig om att mina basbehov skulle tillfredsställas så jag ställde en som jag i efterhand förstår, en sällsynt korkad fråga.
– Hur är det med CD-växlaren sitter den i kupén eller där bak som den gjorde på en anna bil jag körde, undrade jag försynt.
Säljaren stannade upp i datorfingrandet, satte upp en förvånad min och förklarade.
– CD-spelare finns inte ens som tillval, du spelar ju dina favoritlåtar via mobilen och Spotify, jäkligt enkelt och smidigt.
Som sagt, jag är född -51 så för mig är Spotify lika okänt som en månvandring så jag håller inte med om det smidiga. För vad kan bli enklare än att stoppa in en CD-skiva i springan på panelen och sedan trycka på play? Förstod att här hade jag nått vägs ände, någon CD-spelare skulle där icke finnas i min nya bil.
Därmed sluts cirkeln då jag i min allra första ”icke rallybil” en Saab 99 LE av 1974-års modell fick uppleva samma sak som jag 43 år senare får göra igen när nyförvärvet väl anländer. Då var det en enkel Philips bilradio som spred ljud i den gröna kupén nu däremot blir det ett flott ”Infotainmentsystem” men som kommer att göra exakt samma sak. Tänk vad utvecklingen går framåt och det blir väl till att lösa problemet på samma sätt som man gjorde på 70-talet. En lös CD-spelare (då var det en kassetbandspelare) som placeras på golvet framför högerstolen så kan jag fortsätta spela mina favoriter även i en modern bil…