Meeke testkraschade, Tidemand nöjd med ”nya” Skodan, Henning S. byter till WRC2, Tomas Bergman imponerar och ny Escort till Hässleholm!

BloggMeekeSöndagens stora snackis var utan tvekan Kris Meekes avslutning på testerna inför helgens Värmlandsstart. Sent på eftermiddagen laddade Meeke lite för hårt och plötsligt låg hans nya DS3 WRC på taket. Bilderna från den okände fotografen spreds blixtsnabbt över nätet men till bilden hörde i stort sett noll information. Så mycket framgick i alla fall att både Meeke och Paul Nagle i högerstolen klarade sig oskadda från ”taklägget”. Frågan är nu om man hinner reparera bilen till rallyt som startar på torsdag med ”shake down” på Skalla-sträckan? Om inte vad händer då, får Meeke ta över Craig Breens bil och han istället får sätta sig i samma 2016-bil som han körde i Monte Carlo? Oavsett hur det blir så har Yves Matton och Citroën fått allt annat annat än en smakstart på 2017…

*
BloggPontusPontus Tidemand och Jonas Andersson summerar 50 mil test inför Rally Sweden, tester som gjorts i Vitsand och Antilla med att man nu förhoppningsvis hittat rätt med inställningarna på deras uppdaterade Skoda Fabia R5. En bil som Pontus upplever som en bättre bil än den han körde 2016. Till NWT säger de största svenskhoppet i WRC2.
–  Klart det känns att det är en bättre bil, den är vidareutvecklad från i fjol.
Sedan avslöjar Pontus något som är intressant.
De R5:or vi kör nu går nog snabbare än vad WRC-bilarna gjorde 2011–2012.
Detta får mig än en gång att fundera på om WRC går rätt väg när man nu lanserar ännu vassare bilar, vem är det egentligen som efterfrågat detta? Själv har jag lite svårt att förstå att det måste gå ännu fortare i rallyskogen än vad det gjorde fram till 2016. Har faktiskt aldrig stött på någon rallyfan som klagat över att det gick för sakta eller att bilarna verkade trötta. Istället måste det vara samma människor som önskar häftigare och då kan man även läsa ut, dyrare bilar som i nästa andetag också klagar över att kostnaderna skenar iväg.BloggR5
Tänk istället om FIA tagit et kliv tillbaka och lanserat R5( här illustrerat av Ole Christian Veiby) som huvudklass i WRC, bilar som ingen vettig människa kan hävda är trötta, trista och absolut inget som publiken vill se. Jag hävdar absolut motsatsen och om mitt tänk hade blivit verklighet, då kanske vi sett dubbelt så många team i Märkes-VM än dagens fyra. Fler talanger hade också fått möjlighet att köra på ”top level” och därmed hade vi troligen även fått fler segerkandidater i VM-tävlingarna. Undrar var egentligen mitt resonemang haltar?

*
BloggHenningEn perfekt övergång till det senaste om Henning Solberg som inte får ihop något WRC-paket till Rally Sweden. M-Sport är som bekant enda fabrikant som har haft bilar ”över”, men även där är det tomt på lagerhyllan sedan Mads Østberg tog hand om den sista tillverkade Fiestan så här långt.
Nu verkar det dock som att Henning tänkt om och förbereder sig och Cato Menkerud för start i WRC2-klassen och då med en Skoda Fabia från lettiska SRT-teamet. Kul med både far och son i samma tävling då Oscar även han kör i Värmland och som vanligt med Patrik Barth i R2-Fiestans kartläsarstol.

*
BloggKubicaEn som definitivt inte kommer till Rally Sweden är ”kraschkungen” Robert Kubica som verkar ha insett att WRC inte riktigt är hans grej. Nu aviserar polacken att det blir World Endurance Championship med ByKolles privatanmälda LMP1-team för honom 2017.
Kubica har redan testat bilen nere i Bahrain och var då snabbare än teamets ordinarie chaufför.
Efter min tid med rally har jag letat efter något som är så likt Formel 1 som möjligt och det har nu hittat i LMP1, förklarar M-Sports före detta flitige gäst i plåtverkstaden.
Nu ser jag framemot prologen på Monza och sedan säsongspremiären på Silverstone.

*
BloggmediaI dag laddades den för oss som jobbar med att bevaka Rally Sweden livsviktiga ” Media Safety Book 2017” ner. Därmed är det mesta klart för ”take off” på onsdag och då inleds resan till mitt 42:a ”Svenska” i följd sedan 1975. Det som understryker ”galenskapen” är att jag och mina reskompisar Anders H. och Göran O. även fanns på plats 1990 när rallyt ställdes in på grund av mildväder. Visserligen kördes en kort sprint med några VM-förare utanför Karlstad men trots allt bara ett surrogat för ”the real thing”. BloggTorsbyDen risken finns inte i år och av bilden från ”The Servicepark” på Torsby flygfält ser det ändå hyggligt vintrigt ut. Någon risk för tö är det inte heller då det blir runt sex minusgrader från nu tills att rallyt går i mål på söndag.
Visst är det lite konstigt med vädret nu för tiden, under de första tio-femton besöken i Värmland var det ingen som ens funderade på hur vädret skulle bli. BloggMatsDet enda det handlade om var hur många minusgrader det skulle bli och om man skulle frysa häcken av sig eller inte ( bilden från Opel Team Sweden och Mats Jonsson, gissar på 1989). Nu känns det dock stabilt men visst hade varit trevligt med lite mer snö till Värmland…

*
Nu sadlar även dubbla DTM-mästaren Timo Schneider om till rallycross och förbereder sig för full VM-säsong. Efter att Timo lämnade DTM för sex år sedan har det varit sporadiska tävlingar som gällt och då även en handfull i rallycross. Då har det varit Munnich Motorsport Team som försett honom med bil, Audi A3. Så blir det dock inte nu utan istället är det MJP Racing Team Austria som blir ny adress för DTM-kungen 2008 och-09. Bilen som Timo ska utmana sin DTM-kollega Mattias Ekström med om VM-titeln blir en Ford Fiesta Supercar.

*
Är inte helt säker på att alla som kollade på Vintersprinten i SVT hade full koll på SMK Hälsinges Tomas Bergman, killen som daskade sin Mitsubishi i ett träd i första finalheatet. Det är nämligen så att Tomas har ett kraftigt handikapp mot sina konkurrenter, han har bara en fungerande arm. Det som imponerar är att Tomas kör utan några som helst ”handikapp hjälpmedel” utan växlar med sin fungerande högerarm. Samtidigt stöttar ratten med den betydligt mindre dugliga vänsterhanden. För Tomas är det viktigt att få tävla på samma villkor som mer ”normala” förare.
I en intervju med lokaltidningen förklarar han att han har en speciell körstil framtvingad av sitt handikapp.
Före en kurva måste jag lägga i växeln lite tidigare, jag kan ju liksom inte svänga samtidigt. Men det är inga större problem, det kommer med träning och rutin.
Tomas är född med en dysmeli-skada något som han valt acceptera och göra det bästa av situationen.
Jag saknar en del av vänster arm och hand, så är det bara. Det finns egentligen ingen orsak, det beror inte på några läkemedel eller så, konstaterar Tomas.
Tomas och kartläsaren sedan många år, Paulin Bergqvist körde in som trea i stentuffa klassen Trimmat 4WD i SM-premiären i lördags. Hade bara inte det där förbannade trädet stått i vägen (eller utanför…) på söndagen fanns SM-medalj inom räckhåll.
Svårt att inte bli imponerad av Tomas…

*
BloggPunkaKan inte utan visa bilden på kinesiske rallyföraren Tingwu Song som inte tillhör dom som ger upp i första taget. Trots att allt vad gummi heter hade försvunnit pressade han sin Mitsubishi i den amerikanska mästerskapspremiären mot mål på bara fälgarna. Visade vad amerikanen kallar ”gutts”!

*
Alla i branschen vet att hos Hässleholms MK:s ordförande CG Wilke klappar ett ovalt och blått hjärta och i garaget trängs också en flock Fordar. BloggWerenVar därför föga överraskande att han i helgen hälsade en Ford Escort MK ll välkommen till klubben. En bil som köpts av på åttiotalet hårdgasande Opel-föraren Mikael Werén numera boende i Tyringe. Mikael hälsar att bilen nu ska gås igenom och någon fastställd tävlingspremiär finns inte.
– Känns som det är en del att gå igenom på bilen och sedan har jag att försöka få ihop släp, utrustning, någon som både vill åka med och hjälpa mig att skruva, berättar Mikael.
Men lite i taget så ska jag nog få ihop något framöver…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *