Meeke på tå i nya C3 WRC, Pontus T. klar för WRC2, Skoda-satsning i Rally-SM och Hedström kör två bilar 2017!

I samband med Citroëns visning av nya C3 WRC hemma hos huvudsponsorn i Abu Dhabi konstaterade Kris Meeke att han verkligen såg framemot att få köra ”the new beast”, men tillade han.
– Du måste verkligen vara på tå varenda meter för att ”keep on top”!
Meeke menade också att den nya bilen ställde ännu högre krav på föraren och att det bitvis kommer att bli svårt att utnyttja all ”power”.
Vid vissa tillfällen är de så, så snabba…
Citroëngänget flög direkt från snö och kyla och ”pre Monte Carlo test” till hettan i ökenlandet Abu Dhabi och det var en belåten trio som anträdde scenen för premiärvisningen. Att Yves Matton och hans ingenjörer skapat en vinnarbil råder det ingen tvekan om från trion. Ändå som Meeke påpekade, test är en sak tävling något helt annat, men att han var nöjd med hur teamet förberett sig. Men ändå är det med spänning ”Vinkel-temaet” ser framemot Rally Monte Carlo om en månad.BloggMeeke kopia 7
Tvivlet finns alltid inne i ditt huvud och och vi vet verkligen inte var vi står förrän vi fått mäta oss med våra konkurrenter!
Teamchef Matton är också nöjd och att bilen blivit så bra som alla hoppas tillskriver han till stor del just Meeke som varit med och testat från första stund.
Vi behövde verkligen en ”ledare” med stor teknisk kunskap och med förmågan att utveckla vilket Kris gjort åt oss i mer än tio år, menade Matton som fortsatte att berömma ”the Ulster man”.
Han är tveklöst en av de största orsakerna till att vi känner oss redo att uppfylla vår mål med C3 WRC!
I Abu Dhabi avslöjades också att Citroën kommer att inleda med två nya C3 WRC i Monte Carlo, Rally Sweden och Mexico innan det från maj är dags för ”full styrka”med tre bilar. Kanske man till och med bitvis kör med fyra bilar och då blir det Sheikh Khalid Al Qassimi som kör den fjärde.

*
Citroën i all ära men ändå är det Sebastien Ogier som det är mest fokus på efter sitt byte från VW till Ford och M-Sports nya Fiesta. En fokusering som inte bekymrar den 33-årige fyrfaldiga världsmästaren som istället menar att han inte har något kvar att bevisa. Mellan raderna läser jag då att hans tajta schema med nya bilen inför premiären innebär att han själv inte räknar sig som vinnare av Rally Monte Carlo 2017.
Jag ska göra mitt allra bästa och det är verkligen en utmaning att ge det här teamet lite framgång efter många år med problem, konstaterar Ogier för brittisk media.
Två dagars test i Sverige ska följas av lika många med mer Monte liknande förhållande efter årsskiftet, det är allt vad ”Seb” får i Malcolm Wilsons nya baby. Med detta i tankarna menar han att det är en stor utmaning som väntar och att det är allt för tidigt att avgöra hur saker och ting utvecklas.
Det blir inte mycket tid i bilen så vi får hoppas att känslan kommer snabbt…
Att han blivit pappa till Tim har också ändrat lite under hjälmen medger Seb. Tidigare var hjärnan helt inställd i ”race mode” nu finns där annat.
Jag vill även vara en bra pappa och detta är ett av mina största mål just nu!

*

Andreas Mikkelsen (NOR) WRC Rallye Monte Carlo 2016
Mina misstankar om att Andreas Mikkelsens 2017 kommer att bli en mix av WRC2 inhopp för Skoda Motorsport och däremellan testförare åt Volkswagen blir allt starkare. Det senare i Sven Smeets ambition att släppa en komplett vinnarbil när R5-Polon börjar säljas 2018. Däremellan kan jag tänka mig att det även blir några WRC-starter för Andreas och Anders Jaeger med nya Polon. Magkänslan säger mig att det nu jobbas för högtryck för att få ”ordning på affärerna” så att något privat initiativ kan ta över det framgångsrika WRC-teamet. Trots allt var det ändå Polon som de flesta såg framemot att få se 2017…

I går presenterade också Skoda Motorsport Pontus Tidemand och Jan Kopecky som teamets två ordinarie poängplockare i WRC2. Ingen överraskning då detta varit tämligen klart sedan Esapekka Lappi bytte till WRC och Toyota.BloggPontus2
Nu blir det för Pontus och Jan att tagga upp och målet är att försvara Lappis guld från i år och så här långt ser det ut som att Skoda-duon har en något enklare väg att lösa uppgiften än Lappi hade i år. Detta då värste utmanaren Elfyn Evans i M-Sports R5-Fiesta förväntas överta Ott Tänaks roll i DMACK:s WRC-satsning. Därmed är enda reella hotet så här långt som jag ser det, att Teemu Sunninen får ihop full säsong med TMG:s Skoda och då spetsar det onekligen till sig.
Från Pontus sida som även han i likhet med Mikkelsen  ingår i norska EVEN Management fins en stark önskan att köra fler än de sju WRC2-tävlingarna. Säkert lär både han och Kopecky få chans att åka lite ”träning” som Tjeckiska Mästerskapet och en våt dröm hade så klart varit att få se Pontus i Rally-SM

*
Riflex FabiaEn Skoda R5 blir det åtminstone i Rally-SM och detta genom Martin Hagman och Riflex Sport som gör en storsatsning med en helt ny tjeck till garaget i Rimbo. Nu kommer nyförvärvet dit först i mitten av februari så vinterdelen av SM går bort. Istället hoppas Martin kunna göra premiärturen på Gotland i april och efter detta väntar Rally-SM.
Tanken var från början att teamet skulle beställa två Skoda R5 där den ena bilen skulle köras av en yngre lovande junior med flertalet SM- titlar i bagaget. Junioren valde istället att köra en annan 4-hjulsdriven bil 2017, berättar Martin.
Det sista väckte min nyfikenhet vem kan den lovande junioren vara som ska köra 4WD i SM?
Nu blir inte Skodan ensam i det Hagmanska garaget utan de historiska Escorterna står kvar och vid sidan av SM-satsningen förväntas det även hinnas med lite utlandsstarter. Här blir det dock pappa Jan som sköter rattandet och dessutom så klart favoriten Midnattssolsrallyt.
Riflex Sport består 2017 även av chefsmekaniker Sven-Erik Björk och Staffan Johansson. Vid utlandstävlingar kommer även Janne Westlund och Oskar Vöks att finnas med.

*
BloggRådströmNy bil får även den värmländska rallytalangen Dennis Rådström som i årets Junior-SM hävdade sig bra med en äldre Grupp N Fiesta. Nu har Dennis fått hem en R2-Fiesta och blir därmed också med automatik en av förhandsfavoriterna i J-SM. Spännande är det också om det blir Rådström som blir en av de tre som tlll slut får stöd av STAR. De övriga två är Pontus Åhman och Elias Lundberg.

*
Det blir minst två bilar i nästa års RallyX från Hedström Motorsport berättar teamchefen själv, Peter Hedström. Föraruppställningen är dock inte klar och just nu förhandlas med tre olika namn. Oavsett vem som kör är siktet inställt på guld.
Det är inte helt hundra att jag ska köra själv ännu, men om jag kommer till start är det enbart med guldet i sikte. Vi visade under 2016 att vi är med högst upp i toppen och jag kör aldrig för att bli tvåa, säger han.BloggHedström
Intressant är också att Hedström flaggar för en lösning tillsammans med VAG.
Vi har kvar de två VW Polo-bilarna som jag och Christer Dalmans använde under säsongen och de går i första hand. Jag tittar också på en lösning att få i en ny Trollspeedmotor i en av de gamla Skoda-bilarna. Vi har även kvar Forden från i fjol och ytterligare en Skoda som är startklar, så det finns många alternativ.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *