Meeke och Tidemand leder inför ”PS” i Mexiko, knall i Lima när Röjsel 4WD-vann, Solberg ”bara” trea i Escort-debuten och Gullabo-Jonatan tvåa i Finland!

Måste erkänna att det är få WRC-tävlingar som jag har haft så dålig koll på som helgens Rally Guanjuato Mexico. Inte bara för att det krockar med en intensiv jobbhelg utan mer för att tidsskillnaden mellan Kristianstad och Leon är alltför stor för att kunna få grepp om vad som händer. Nu ska rallyt avslutas ikväll runt 20.00 så det blir först när Stefan Klemetz och utgår jag ifrån, Jonas Kruse sammanfattar i SVT1 klockan 22.55 som jag kommer in i matchen. Fast då har så klart slutsignalen redan gått…BloggMeeke
Inför upplösningen är det Kris Meeke (må gud vara med honom och Citroën att det håller hela vägen) som leder, 33,4 sekunder före Sebastien Ogier.
Vi har en bra ledning men vi måste fortfarande behålla skärpan inför de två sista sträckorna, menade Meeke när han rullade inför nattuppehållet igår.
Det är också märkbart hur mycket bättre han trivs med nya C3 WRC på grus mot i Rally Sweden där han i princip menade att bilen var okörbar.
Alla har gjort ett bra jobb med bilen och är speciellt glad över att ha varit snabbare än Ogier när vi kört med samma vägförhållanden…
Om Meeke är glad så här långt är teamchefen Yves Matton minst lika om inte mer ”happy”.
Teamet kan känna sig nöjda både med pålitligheten och utvecklingskurvan på nya bilen, så här långt har det varit perfekt.
Även om nu, gud förbjude att något strular för Meeke i rallyavslutningen har både han och Citroën givit belackarna svar på tal. Dom som hävdade att nya C3 WRC var en flopp från början och att man sneglat alldeles för mycket på WTCC-bilen när man skissade i Versailles. Nu är nog även dom trutarna tilltäppta…

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Mexico(MEX) - WRC 08/03/2017 to 12/03/2017 - PHOTO : @World

Frågan är nu vad Sebastien Ogier har för taktik på de två sista sträckorna som totalt mäter runt 55 kilometer, blir det ”flat out” för att försöka passera Meeke eller blir det ”safety first” som gäller? Bara andra platsen innebär att han går upp i VM-ledningen, men Ogier vill sällan vara tvåa.
Jag är inte glad när jag tappar tid men kan inte ångra något under rallyt så här långt, analyserar världsmästaren Mexikos VM-rally så här långt men är förtegen om taktiken inför kvällen.
Man vet aldrig vad som kan hända i rally och så kan vi så klart också fokusera på att ta de fem bonuspoängen på power stage. Skulle vara mycket nyttiga för mästerskapet!

*
Rallyt har varit tufft mot däcken vilket bland annat Thierry Neuville i Hyundai kan intyga, under lördagens andra ”loop” var inte hans däck de allra fräschaste.
Helt klart men vi tog oss igenom utan punkteringar och nu gäller det att säkra pallplatsen och så försöka ta lite bonuspoäng på sista sträckan, menade Neuville.
Fyra är Ott Tänak, femma Hayden Paddon och så som sexa, nuvarande VM-ledaren Jari-Matti Latvala som haft mycket problem med Toyotan i Mexiko.

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Mexico(MEX) - WRC 08/03/2017 to 12/03/2017 - PHOTO : @World

Pontus Tidemand/Jonas Andersson inledde bra men plötsligt var M-Sports Eric Camilli förbi i WRC2. Men ett magiskt ryck på de tre sista korta sträckorna i går där Pontus vann all, förde åter upp svenskarna med Skodan i ledning, men en knapp sådan inför de två sista sträckorna.
Jag gillar tajta fighter som den här. Det är sådant som gör att man utvecklas som förare och det håller spänningen vid liv, menar Pontus inför avslutningen
– För att ha en chans här räcker det inte att trycka på och vara snabb utan man måste köra kontrollerat för att ta sig i mål. Det blir en laddad avslutning!
Som sagt om några timmars tid vet vi hur det gick i Mexiko.

*
BloggRöjselSnacka om succé-debut för Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson som efter bara några få testmil i den hyrda R5-Fiestan totalsegrade i vinterns mest prestigefyllda ( Östersund Winter Rally får ursäkta) tävling, Limas LBC-Ruschen. BloggSuneNär populäre tävlingsledaren Sune Rickardsson fått iväg hela startfältet kunde han summera till 215 bilar vilket oavsett hur man ser det, är en imponerande siffra. För att återgå till Sune så var där flera tävlande som bedyrade honom sin kärlek genom att på sina bilar ha en dekal med texten ”Sune Rickardsson är min idol”, bara sug i dig Sune!
Efter att tidigare bara kört framhjulsdrivet tog Röjsel det lite lugnt i början vilket inte var Citroën-åkande Thomas Thunströms melodi. ”Målaren” var snabbast på SS1 medan Niklas Hägg tog över ledningen efter SS2 med S2000-Skodan. Efter två sträckor tyckte ”masen” i R5-Fiestan att nu fick det vara slut med ”träningslägret” och på långa SS3 var han snabbast men samtidigt blixtrade östgöten Jari Saarinen till och tog över ledningen med sin nya Mitsubishi.
En glädje som blev kort för nu hade även Kjell Sandberg fått snurr på R5-Skodan och nu var det inte längre tal om en sekundfajt om segern. Nu var det tiondelar hit och dit som gällde mellan Sandberg, Röjsel och Saarinen. Återstod gjorde nu dagens längsta sträcka, nästan tre mil långa ”Tandsjön”. Här visade Röjsel vilken förartalang han besitter och tog hand om sträcksegern vilket gjorde att det blev ett gap ner till Saarinen på 11,2 sekunder. Sandberg i Skodan var ytterligare 5,6 efter. som trea och sedan följde Niklas Hägg och Thomas Thunström.BloggLimapallen
Röjsel var så klart glad efter ”premiärsegern” och menar att det känts riktigt bra från allra första stund han satte sig i R5:an.
 -Det gick bra på testet i fredags. Jag började redan där känna mig bekväm i bilen och trodde att vi skulle kunna utmana om topptiderna på några sträckor, men egentligen hade jag ingen aning om hur det skulle gå bland det här tuffa startfältet…
Tog dock bara en knapp timmes körtid innan han fick besked om hur det gick.
Att få köra en av Sveriges häftigaste bilar i en av Sveriges häftigaste tävlingar är ju en sak, men att vinna totalt direkt i debuten har jag svårt att sätta ord på, jublade Daneil efteråt och passade även på tacka alla som gjort segern möjlig.
Hade aldrig gått utan teamet, familj, vänner och samarbetspartners!
Favorittippade Eddie Hörbing, R5-Fiesta var inte riktigt med i sekundfajten längst fram och med runt tre minuter längre tid på sista sträckan var dagen att betrakta som misslyckad. Samma öde för Stig Andervang som åkte av på sträcka tre och aldrig kom upp på vägen igen utan bröt.

*
I Supercupen delas Grupp H i två klasser fram och bakhjulsdrift vilket är en udda men kul väg att få fram mer rättvisa, i synnerhet på vintern. Att det verkligen är så syns tydligt om man jämför sluttiden för vinnaren i ”RWD-klassen” Emil Karlsson, Volvo 940 som behövde 54.00,9 för att avverka de fem sträckorna. I runda slängar tre minuter långsammare än vad FWD-vinnaren” Kristian Johanson använde för att köra lika långt, 50.58,2. Den här gången fick SM-Suzukin vila och kit-car Golfen dammades av och det var den bakdelen tvåan och hemmahoppet Andreas Levin fick tillfälle att studera. Imponerande av Kristian och Fredrik Livh att knäcka Levin på hans hemmavägar. Få förunnat att lyckas med detta och dessutom med nästan en hel minuts marginal. Bästa Opel i den 47 bilar stora klassen kördes av MK Rimos Tommy Högström som hade gamla Opel-ikonen Lotta Lundquist i högerstolen på Corsan och detta gav en tredje plats i klassen.
Måste så klart även nämna Ljusdals Fredrik Persson som slutade femma med en Toyota Corolla vilket även detta imponerar då Fredrik bara är B-förare. Imponerar gör även unge Ydre-killen Albin Nordh som .tog sin udda Renault Twingo R2 till en 18:e plats i samma klass.

*
BloggSolberg1Det blev ingen seger i nya Ford Escort-debuten för Petter och Oliver Solberg men det var ytterst, ytterst nära. Bara 1,2 sekunder skilde upp till vinnaren Emil Karlssons Volvo och då tror ni så klart att Wolrd-RX-föraren slutade tvåa men icke. Istället var Thomas ”Lången” Pettersson, även han i en Escort bara en enda futtig tiondels sekund från seger. Förargligt så klart att tappa tre sekunder på sista sträckan till Emil, men that´s life…
Anmärkningsvärt är att hitta fyra Escorter på topp-tio i Volvo-landet Sverige. Dessa fyra plus en Opel, alltså bara fem Volvo bland de tio bästa måste svida? Men Volvo åkte iallafall femman och bästa ”sydlänning” i tävlingen Skillingaryds Christopher Zeijlon som nu bytt färg på ”240:an” från vit till blå. Mellan Solberg och Zeijlon trängde sig Lasse Israelsson sig in.

*
BloggRådströmAtt skillnaderna mellan en Appendix K Volvo 240 och en för Grupp H inte är så stora gav Arne Rådström med Dennis som kartläsare nytt bevis på. Inför sista sträckan var Arne med ”Gammel-240:an” snabbast av alla de bakhjulsdrivna men trillade ner till en fjärde plats i det gänget efter långsträckan. Klassegern var dock aldrig hotad och tvåan Erik Bodin var runt två minuter efter. Det var tunt med skåningar i Lima och förutom Hörby-kartläsaren Erika Ledin som lotsade Ludvikas Mattias Nyström till en 17:e plats i 4WD, fanns bara Ungdomsåkaren från SMK Hörby, Victor Hansen med pappa Jens vid Sälenfjällets fot. Den skånska Volvo 940:an hade häng på ”omöjlige” Adrian/Per-Åke Ring men över tre och en halv minut längre körtid på sista sträckan petade ner Victor till femte plats i klassen.

*
När Ola Strömberg fick hålla koll på tävlingen via Rallyradion efter att hans bil fått elfel blev det Robert Andersson som tog hem 1300 Rallycup. Tätt bakom var Marcus Moren, 8,7 sekunder efter som i sin tur hade betryggande marginal till trean Christian Granfors, 1.20 skilde mellan de bägge ”Sukkorna”.


Två saker har folk reagerat på i LBC-Rushen och det första var att väldigt många bröt mot regeln om halvljus på sträckorna. En regel som förbundet tryckt hårt på och som vid avsteg ska rendera i straff. Dock inget som jag kunde hitta under fliken ”Bestraffningar” där det bara var det vanliga med tjuvstarter med mera. BloggSolberg2
Det andra var att enligt ”experter” är det inte tillåtet att blanda in Appendix K-bilar ( FIA-klass)som Petter Solbergs BDA-Escort i rent nationella klasser som Grupp H. Själv är jag inte helt säker på att att det är otillåtet. Men det fanns ju en klass för Petters bil, samma som Arne Rådström körde i så lite konstigt är det att Escorten hamnade i RWD-klassen?

*
BloggNalleEn som var på plats i Lima var Fredrik Lank som jag träffade på i Rally Sweden med sin Opel Rally Kadett. I Lima var det Fredriks tur att träffa någon och då inte vem som helst, utan Opel-ikonen Björn ”Nalle” Johansson som så klart inte kunde motstå att sticka in snoken i Fredriks Rally Kadett. Nu är detta inte enda entusiastbilen som finns i garaget avslöjar Fredrik.
En Volvo P1800s 1963, en PV Sport 1965, en PV ”Sport” rallybil 1962, en Saab 93 Delux 1962, en Volvo 242 (VOC) 1984 och rallykadetten som sagt. Det är så himla kul med gamla bilar, konstaterar Fredrik.
Jag kan bara hålla med…

*
BloggJonatanFinlandspremiären Tahko SM Ralli för Gullabos Jonatan Johannesson och Christoffer Bäck slutade med en stark andra plats i klass 10 med kit-car Golfen.
Vi kan konstatera att finnarna verkligen är hjärndöda och att vägarna är grymt fräna att åka rally på, konstaterar den nöjda smålänningen som hade bråttom även efter tävlingen.
Nu blir det fullt järn för att hinna med färjan som går åtta söndagmorgon…
Faktiskt var det även en svensk men med finskt namn som Jonatan hade före sig, Toni Lauronen i en Honda Civic Type R var minuten före.
Totalsegrade i den här tredje deltävling i ”SM” gjorde Skoda-åkaren Teemu Asunmaa, sex sekunder före Juha Salo, Peugeot 208 T16. Alltid snabbe Jarko Nikara med en Tommi Mäkinen-Subaru inledde allra bästa men föll sedan tillbaka till en tredje plats.BloggYazeed
Värt att notera, WRC-rutinerade Yazeed Al Rajhi med Michael Orr i högerstolen tog WRC-Fiestan till en sjunde plats i årets andra finska inhopp. Första finska R5-Hyundaien rattas av Jesse Turunen och i premiären blev det en femte plats.

*

Tack för de fina bilderna från Lima,  ”Foto- Lollo”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *