Meeke och Nordirland vill ha WRC, SBF reagerar mot Trafikverket, Freddy Loix gör Skoda-comeback, en riktig rallyhjälte har ofta kört Opel, Lindholm leder medan Stugemo har det kämpigare i Finland och ny seger för Kristoffersson!
Skrev igår att Rally Sweden är under attack från många håll även om de flesta WRC-sugna nya länderna mer riktar in sig på tävlingar med barmark. Dock ska inte hot från Kanada, Ryssland och andra ”vintersäkra” nationer negligeras. I dag dök där upp en ny spelare i WRC-matchen och nu är det även Nordirland som visar intresse för att få en tävling i Rally-VM. Kris Meekes landsmän räds inte någon och ser sig som närmast som dom som ska ta över Rally Wales GB i framtiden. Inte förvånade att man har full support från Meeke som gärna ser WRC i Ulster med omnejd inom en inte allt för avlägsen framtid.
Med alla nya länder där Safarirallyt redan ligger i pipelinen och så även Rally Japan är det ingen vild gissning att WRC-kalendern om något år ser många nya länder. Frågan är förstås då vem som får kliva av…
*
Här hemma är det fortfarande lite chockvågor efter Trafikverkets plötsliga kursändring där ”kulturvägar” nu ses som ett fullgot skäl att säga nej till rally. Först att drabbas såvida inte tävlingsledare Anders Martinssons överklagan vinner gehör, är South Swedish Rally i månadsskiftet maj/juni. Rent konkret har inget sagts om hur stor del av den tänkta banan som behöver ändras om ”stollebeslutet” ligger fast även efter det att överklagandet behandlats. Dock kändes det lugnade när Martinsson förklarade att det kommer att köras Rally-SM i Älmhult oavsett. Nu är ju inte SSR ensamma om att köra rally i landet och SBF har redan reagerat. Rallyansvarige Urban Wahlberg konstaterar att Trafikverkets fotskifte- ”kan bli oerhört negativt för svensk motorsport”.
– Man skaffar sig nya policys som påverkar bilsport negativt, menar Wahlberg.
Kontakter har redan tagit med både Trafikverket och Trafikutskottet för att reda ut frågan berättar Wahlberg.
– Om den här tolkningen skulle sprida sig över landet skulle det kunna påverka större tävlingar som svenska VM rallyt och SM-tävlingar oerhört negativt.
Det Trafikverket säger sig vilja skydda med sina kulturklassade vägar, är milstolpar, väghållningsmärken, stenmurar och andra väganknutna kulturminnen. Där då ett problem är att det inte finns någon lista på var dessa skyddsvärda saker finns i verkligheten, vilket gör allting väldigt komplicerat.
– Det finns inga databaser på vilka vägar som räknas som Kulturvägar och vad de ska ha för särskilt skydd. Då är det svårt för oss att invända, konstaterar Wahlberg.
Nu är det bara att hålla tummarna och helt klart känns det bra att SBF genom Urban Wahlberg redan förstått allvaret med nyordningen. Förhoppningsvis landar saken i lite realistiska regler men jag blir inte förvånad om det framöver kommer att krävas vägbesiktning av Trafikverket på plats. Detta så att ansvarige tjänsteman kan förvissa sig om att inget skyddsvärt finns längs vägen. Känns också som att det inte blir lättare att vara rallyarrangör i framtiden…
*
Premiären för ERC sker som brukligt ute i Atlanten med ”Azores Rallye”. Om det var arrangören på plats, ERC eller FIA som inte fick häcken ur vagnen är för mig oklart. Klart är däremot att inbjudan till tävlingen inte kom ut förrän i elfte timmen. Därmed blev tidsramen så snäv mellan detta och fram till att anmälan stängde (den 1 mars) att man beslutat förlänga anmälningstiden. Nu dras snöret den 6 mars och innan dess publiceras ingen ”Entry list” därför är det oklart vilka nordbor som finns anmälda och först den 12 mars offentliggörs anmälningslistan.
*
Innan Thierry Neuville dök upp på WRC-scenen så var det Freddy Loix som var landets utan tvekan mest framgångsrika rallyförare. 1996 till -16 vann ”Lucky Freddy” elva gånger i Belgiens mest kända rally, Ypres Rally. Dessa togs till största delen med olika Skoda-modeller, från WRC-Octavia/Fabia, Fabia Super 2000 och på slutet R5-Fabia. I Fabian knep Loix sex segrar av sju möjliga och då det han trodde var sin sista 2016. Efter denna gick han över till att vara mentor/coach åt den belgiska Skoda-importören för att få fram fler och nya ”Loixar” (tänk om detta hade funnits i Sverige, en importör som anställer en rallycoach). Men nu är det dags för comeback men utan någon press att vinna berättar den fyrfaldige Belgiska Mästaren.
– Målet med starten i nya R5-fabian är bara att njuta så mycket som möjligt, förklarar ”lyckliga Freddy”.
Vid sin sida får han Pieter Tsjoen som även läst noter åt Kevin Abbring och Stephané Lefevbre men som numera driver PTR eller Pieter Tsjoen Racing med två beställda R5-Skodor av den nya uppdaterade versionen. 2004 körde Loix Rally Sweden för Peugeot tillsammans med Marcus Grönholm och privatföraren i teamet Daniel Carlsson till vänster.
*
Blir altid lite rörd när jag ser bilder på gamla rallyhjältar, vissa förekommer fortfarande väldigt flitigt medan andra för en mer tillbakadragen tillvaro långt från WRC-scenen. En sådan är Hannu Mikkola för evigt förknippad med Ford Escort och Audi quattro men som under sin 20 år långa karriär så klart även körde Opel (plus bland annat Mazda, Subaru, Peugeot, Fiat och Toyota).
Första gången jag såg Mikkola livs levande var i International Swedish Rally 1975 där han körde Fiat 124 Abarth Rallye. Har dock inget speciellt minne av detta men 1977 kom Ove ”Påven” Andersson med Toyota Team Europe till Karlstad. Teamchef Andersson körde en vit bakhjulsdriven Celica 2000 GT medan Mikkola fick nöja sig med en mindre Corolla Levin TE 27. Ett elfel gjorde dock att Mikkola fick bryta. Men minns Corollan väldigt tydligt eftersom detta var en bil som inte alls kördes i svenska rallyn. Efter detta blev det sedan olika märken för världsmästaren i Audi år 1983. Sista gången jag såg Mikkola in action bör ha varit 1990 när han och Mats Jonssons mångårige kumpan Johnny Johansson körde förbil i South Swedish Rally med då helt nya Mazda 323 GTX.
Noterbart är också att rallykarriären startade 1963 med en Volvo PV 444 innan han gick över till en modernare Simca 1500. Ingen bra övergång, Mikkola bröt samtliga tävlingar med den numera avsomnade fransmannen. Bytte till nyare PV, en 544 innan det blev Amazon och så 142:a redan 1968. Väl att märka, så här tidigt fanns det ens knappt något svensk som körde med den ”nya moderna Volvon”. Sitt riktiga genombrott fick Mikkola med segern i hop med Gunnar Palm i ”Fotbollsrallyt” 1970, London-Mexico World Cup. Då körde man med en vit nedtrimmad Escort Twin Cam, nedtrimmad för att klara av den långa resan över halva jordklotet. Sista Volvo-starten gjordes så sent som 1973 i Helsinki Ralli där det blev en andra plats totalt. Under sina bästa år var det alltid svenske Arne Hertz som skötte notläsandet i Mikkolas bilar. 2012 kom Hannu och Arne till Midnattssolsrallyt med en likadan Corolla som jag såg dom i redan 1977. Nu gick det dock bättre och paret slutade trea i klassen. Numera lever 77-åringen borta i Florida och hade häromdagen en liten tillställning där två andra profiler fanns bland gästerna, Prodrive-grundaren David Richards och racinglegenden Derek Bell.
*
Med en sträcka kvar att köra av SM-Itäralli, deltävling två i Finska Mästerskapet har nu Emil Lindholm lyckats passera tidigare ledaren i sin WRC-bil premiär Takamoto Katsuta. I det häftiga snöfallet på sträcka fyra tappade japanen i sin Yaris WRC över 20 sekunder till Sebastian Lindholms grabb och nu är det fördel Polo R5 inför avslutningen. Bara 2,5 sekunders marginal mellan de båda. Fortåkare Juha Salo och Jari Ketomaa är rejält avhängda med nästan minuten. Med bara 1700 meter SS kvar ska det oerhört mycket till för att Katsuta ska kunna passera Lindholm så länge han inte gör något misstag vill säga. Oavsett så är det ändå viktigare att det blir full pott i mästerskapet där Katsutas WRC-bil inte får lov att räkna några ”SM-poäng”. Lars Stugemo och Miriam Walfridsson ligger stabilt kring 20-strecket. Har inför sjätte och sista sträckan kravlat sig över på rätt sida just det strecket och håller en 19:e plats.
*
Johan Kristofferssons segertåg fortsätter och i går var det ny triumf i Sandvikens Motorshow där han slog ut hemmafavoriten Martin Berglund i finalen. Början såg dock lite knackig ut då Alexander Westlund vann första omgången när han ställdes mot Volkswagen Dealer Team BAUHAUS-föraren som den här gången hade snabbe Nissan-föraren och tillika KMS-meckaren Andreas Levin i högerstolen. . Isen på bandyplanen Göranssons Arena var mycket halare än vad Johan förväntat sig. I omgång två ändrade man set up och då gick det bättre. Johans Polo GTI R5 flög runt isen snabbast av alla i andra kvalomgången och i semifinalens dueller blev det sedan en 2-0-seger mot Ulf Backlund på den ovalliknande banan.
− Det påminde en del om Gymkhana Grid det här. Starterna blev förstås viktiga och de fick vi till, tycker Johan.
Två raka segrar i finalen mot Skoda-Berglund så var saken klar. Eventet fick högsta betyg av Johan som hade lockat stor publik, närmast fullsatta läktare.
− Det var ju absolut fullknökat, ett otroligt bra arrangemang, avrundar Johan, som nu ställer om igen från rally till racing och under kommande vecka tar sig an ännu ett WTCR-test.
Nu får Polon vila i nästan tre månader innan nästa rallystart för Johan och Stig-Rune Skjaermoen som blir i South Swedish Rally.