Meeke mästare i efterhand, innebandy är farligt, populär dansk asfaltserie byter huvudsponsor, Schwarz ny i WRC2 och vad beskrivs Northvolt bäst med?

I fjol vann Kris Meeke Portugisiska Mästerskapet med ”Hyundai Portugals” i20 N Rally2. Att han inte skulle koras till vinnare visste han tidigt, istället  blev tvåan, två poäng efter ”The Ulsterman” Armindo Araújo mästare. Detta då regelverket inte tillät andra än portugiser att vinna nationella mästerskap. En regel som Portugals motsvarighet till Riksidrottsförbundet instiftade 2008 och som enbart gäller individuella sporter. Ett fotbollslag med enbart icke-portugiser är däremot helt Ok enligt reglerna.

Foto: Hyundai Portugal

När Craig Breen hade avtal med ”Hyundai Portugal” att köra mästerskapet 2023 lyftes frågan av ”FPAK” (Bilsportförbundet i landet) som hävdade att reglerna stred mot grundlagen i EU:s avtal om sport och fri rörlighet för medborgarna. Någon lösning hade dock inte kommit på bordet efter sista tävlingen 2024, vilket då förbundet och teamet ”Sports & You” protesterade mot. Man hävdade att reglerna ”uppenbart diskriminerande och var orättvis” och innebar en ”oacceptabel snedvridning av idrotten”. Syftet var att ogiltigförklara beslutet att inte tilldela Meeke titeln nationell mästare, vilket man menade ”direkt bröt mot” EU-lagstiftningen”. Nu har regeln ändrats så att även spanjoren Dani Sordo och Meeke från Nordirland som båda är favoriter i år, kan bli mästare. Dessutom ändrade man sig om 2024, där nu Meeke utropas som mästare. 

Jag är mer glad för Hyundai Portugal och Sports & You eftersom det för dem är en principfråga. Med den mängd investeringar de lagt ner i det portugisiska mästerskapet är jag superglad för killarnas skull och det är de som gick igenom den rätta processen på banan, förklarade Meeke för DirtFish.

För honom själv spelade det mindre roll efter beslutet att i efterhand ha fått sin första Mästerskapstitel sedan 2009 när han vann ”Intercontinental Rally Challenge” med Peugeot 207 S2000.

*

I förmiddags landade SMK Hörbys Victor Hansen med inhoppande danska kartläsaren Ditte Kaamersgaard i tyska Suvenborn för start i morgondagens ADAC Südholstein Rallye”. Victor förklarar också varför ordinarie notläsare sedan 2019, Ryds Victor Johansson bytts mot dansk röst.

Foto. Victor Hansen Motorsport

Victor har tyvärr ådragit sig en knäskada i en innebandymatch i november, ny röst till att sköta notläsningen men vi ser fram emot helgens tävling!

Att innebandy är en lömsk sport dessutom i mina ögon helt ointressant, har varit känt länge. Nu vet dessutom elektrikern från Ryd detta ”the hard Way”. Tävlingen med sina 60 kilometer SS tar Victor som ”Shake down” inför resten av säsongen som om ryktena talar sanning, bli mer spännandes än 2024 som blev lite av mellanår för den tidigare ERC-satsande Hörby-föraren. 

*  

Efter 27 år med Yokohama som huvudsponsor byter nu den för sydsvenska populära danska RS-serien ”Yokohamamesterskabet” namn när indiska och på rally hårdsatsande däckjätten, MRF ersätter.   Från och med nu så heter serien”MRF Dansk Rally Sprint Cup” i dagligt tal ”MRF DRSC”.  Det är genom ”Gunnar Aaskov Motorsport” som nu serien kan leva vidare och vid premiären i Roskilde den 29 mars finns man även på plats med sin stora racetrailer.

Upplägget blir det samma med fyra deltävlingar i ”Øst” och lika många i ”Vest” med. Stor gemensam final blir det så i höst den 25 oktober i Åbenrå och mer finns att läsa på nya hemsidan  www.drsc.dk http:// Nu finns även anmälan till premiären i den via Öresundsbron lättillgängliga ”Roskilde Dyrskueplads”. Glädjande att nu även danska tävlingar hittar till skånska Resultatservice med sina lättnavigerade sidor och först ut är då ”MRF Dansk Rally Sprint Cup”. Detta tror jag underlättar utbytet mellan länderna, att det för en svensk blir mycket enklare att anmäla sig från ”hemmaplan”. Bara att hoppas att hela serien följer i Automobil Sports Klubben Hedelands hjulspår och använder Resultatservice för sina tävlingar. Ännu har inga anmälningar kommt till den danska asfaltpremiären i Roskilde den 29 mars.

*

Nyblivne 20-åringen Fabio Schwarz, son till f.d WRC-åkaren (Hyundai-Skoda-Ford- Toyota) Armin Schwarz har nu fått ihop budget för en WRC2-satsning med sju deltävlingar. Trots en rallybakgrund hårt präglad av olika Ford-modeller, blir det med nya ”pop-bilen” Toyota Yaris GR Rally2  som han och österrikaren Bernhard Ettel ska ta sig an WRC2.

Först ut är Kanarieöarna och enda inslaget på våra lite nordligare breddgrader blir ”Rally Estonia” innan det blir final i Saudiarabien. Före detta, så klart missas inte chansen att visa upp sig för hemmapubliken i ”Central European Rally”.

*

I dag kollade jag i efterhand på SVT:s ”Uppdrag Granskning” och inslaget om krisande(många kallar den klimatfrälsande) batterifabriken Northvolt.  En timme där kalsongerna dras ner till anklarna på i min värld, alla blåögda som med stora skygglappar ser gröna omställningen som nästan helt oproblematisk. Efter timmen med det ena avslöjandet efter det andra, kan jag inte bestämma vilka ord som passar bäst att beskriva min känsla. Är det ”total brist på sunt förnuft” eller ”avancerat bondfångeri” det som sker i Skellefteå?

*     

Ingen Motorbloggen i morgon, lite ”ledig dag” och då mest beroende på att det är väldigt klent med tävlingar den här helgen.

Trevlig helg!

4 svar på “Meeke mästare i efterhand, innebandy är farligt, populär dansk asfaltserie byter huvudsponsor, Schwarz ny i WRC2 och vad beskrivs Northvolt bäst med?

  1. Tänk så här istället,omställningen kommer. Det kan vi inte göra något åt,Northvolt försökte. De var blåögda,det gick inte.
    Kineser är kanske bäst på att göra batterier,då får de väl göra det. I början av en utveckling finns det alltid lycksökare som måste prova och kommuner som blir fartblinda. Tänk på hur många bilmärken det fanns på framförallt 1920-talet,sen försvann säkert 80%.
    /Gustaf

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *