Meeke kritisk till Mattons tänk, riktig vinter väntar i Torsby och Kadetten lever.

Känns inte som att harmonin hos Citroën är total och Sebastien Loebs comeback om än bara i tre WRC-tävlingar, verkar inte heller ha höjt mysfaktorn i Yves Mattons garage. ”Återtåget” sker på irländaren Craig Breens bekostnad som nu missar Mexiko, Korsika och Spanien där Loeb istället övertar ratten. Nu tror ändå inte jag att Breen är någon riktig utmanare om VM-titeln men ändå, med lite flyt skulle han kunna slåss om en bronsmedalj vid årets slut. Men missar han tre deltävlingar är nog den chansen mikroskopisk.
Motorsport News har snackat med Kris Meeke som påstår sig vara ”delighted to see Loeb returning” men är ändå kritisk till beslutet. Hans ”förtjusning” hade varit mycket större om Matton istället ställt upp med tre bilar i när Loeb skulle vara med och leka. Meeke säger i intervjun att han knappt vågar säga det, men han tror knappast att Loeb numera är konkurrenskraftig nog för att vara med i toppen.
Men trots allt är han niofaldig världsmästare och en bättre förebild för vår sport finns inte, säger Meeke till MN.
Han tycker inte att det är rätt att Breen blir lidande på Loebs bekostnad och att han verkligen förtjänar full säsong. Meeke förklarar även, att han om någon vet hur viktigt det är att få mycket tid i bilen och inte bli ”bänkad” i vissa tävlingar.
Inte rättvist mot en förare som håller på att bygga upp erfarenhet och rutin, menar ”The Ulsterman”.
Meeke förklarar också att testerna inför säsongen har varit lyckade och att man gjort åtskilliga förbättringar på DS 3 WRC. Ännu fler kommer framöver och Meeke sticker också ut hakan och lovar.
Vi siktar på mycket poäng både i Monte Carlo och Rally Sweden för att få en riktigt bra start!
Tycker inte att detta är att lova för mycket från Meeke och har en känsla av att han, Breen och Loeb kan bli årets stora överraskningar. Meeke har ”the speed” som krävs, hänger nu bara bilen också med och så en liten gnutta stolpe in, då kan toppseedade kvartetten Sebastien Ogier, Ott Tänak, Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen få det hett om öronen…

*
Även om Boden och North Rally Boden är först ut vad gäller rally så är det nog ändå Finnskogsvalsen som man får klassa som första stora tävlingen 2018. I Boden finns 40 anmälda och där det sydsvenska inslaget är två kartläsare.

Växjös Stefan Ahl, numera boende bland renar och fjäll åker med välkände fortåkaren Stefan Jonsson i Seat Ibiza Kit Car. I Appendix K och i en Escort RS1800 sitter blekingskan Ida Lidebjer Granberg, Asarums MS och vid ratten har hon hemmaföraren Peter Engström.
Som favorit utnämner jag även här en hemmaförare, Michael Wikström med sin WRC-Focus.

*
Då kan MK Ratten ståta med mer än dubbelt så stort startfält, just nu 101 anmälda till de garanterade fina och vintriga sträckorna kring Torsby. Här är det lite klurigare att hitta totalsegraren men i Skoda-trion Kjell Sandberg, Fredrik Alsdal och Martin Berglund tror jag att man hittar vinnaren. Hissar dock varningsflagg för hårdsatsande Johnny Andersson med sin nya R5-Fiesta.
Som vanligt har jag inte koll på allt och en sådan sak är om rallycrossaren Peter Hedström även har visat sina ”skills” i rallyskogen? Kan åtminstone inte vara så att han radat upp totalsegrar med den Mitsubishi EVOX som han är anmäld med då han fortfarande har C-licens. Men ett spännande inslag i Supercups-premiären är onekligen Peter.
Den ”Öppna Klassen” med recce, egna noter och utom tävlan har fyllts på och är nu fem ekipage stor. Nytt namn är J-WRC-åkaren Dennis Rådström/Johan Johansson som på hemmaplan genrepar inför den riktiga premiären i Rally Sweden. För Mattias Jirvelius/Erik Gustavsson handlar det nog mer om att slipa bort rattrost inför SM-premiären i Vännäs första helgen i februari.
Störst antalet anmälda finns i VOC Mekonomen Rally som har premiär på både SverigeSerien och Vinter Serien. 37 VOC:are tar sig till Torsby varav tre bilar från Tyskland. En enda Volvo från södra Sverige är anmäld och det är Växjös 740-förare Mattias Erelt med Åke Lundberg i högerstolen.
Tävlingsledare Sven Täppers lovvar att bjuda på en fin vintertävling den 13 januari..
Det är fin isbotten på alla sträckor och på banans högsta punkt har vi i dagsläget ca 1,5 m snö.
MK Ratten bjuder på shake down på fredagen, öppen för alla förare som planerar att starta i årets tävling och detta 14.00-17.00. Förhandsanmälan krävs.

*
Tog inte många minuter förrän det plingades friskt i mobilen efter gårdagens blogg där jag visade bilen på den snyggt sladdande Opel Kadett Coupén. Jag visste ju inte vilket år det var men det visste majoriteten av läsarna efter som det stod tydligt i övre vänstra hörnet, 1988 03 05. Då var den gåtan löst och jag kan även tillägga att Kadetten fortfarande är i liv och finns hos välkända Saab-profilen Bengt Jonsson i Söderbärke. Vet inte om det var Opel som myntade uttrycket ”inget vet hur gammal en Opel kan bli” men det känns som att det vore så…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *