Meeke inte förtjust i sin nya C3 WRC, fem kungar för SVT, dyrt för Cook, Lindberg kör V8 och udda VW till MSR!

BloggMeek2Gick inte att ta miste på att Kris Meeke inte var på sitt allra bästa humör under Rally Sweden och detta trots att han bitvis låg fyra och höll hyggligt jämna steg med övriga. ”The Ulsterman” var påfallande mest tyst och lät teamets talesman prata för honom. Efter den tråkiga avåkningen blev stämningen om möjligt ännu sämre i hans och Paul Nagles C3 WRC. Men på slutet lättade han på trycket och under Likenäs där han hade flera ”moments” konstaterades det via intercomen.
I’m not fucking driving this!
Enligt insatta källor försökte Nagle lugna honom och menade att det var bara att köra igenom resten av rallyt, det enda dom kunde göra i det läget. På detta svarade då Meeke.
Inte en chans, jag kör inte det här!BloggMeeke
Efter detta väntade en timmes uppehåll för regrouping i Torsby och detta inför hela mediauppbådet. Det var här jag noterade att Meeke inte hade noterat att vänliga veckan var på intågande utan visade upp en sida som jag inte stött på tidigare, ”ett riktigt kränge” som vi säger i Skåne. Jag var dessutom oförsiktig nog att försöka ta en bild när han satte sig i bilen inför power stage. Tur att man inte har längre näsa än man har för då hade den suttit i kläm i förardörren…
Verkar ändå som att kritikerna har rätt i att Citroëns WRC-utmanare inte alls är den vinnarbil som Yves Matton, Meeke, Craig Breen och Stephane Lefebvre hade hoppats. Redan i Monte Carlo verkade bilen orolig och svårkörd något som nu bekräftas av Meeke själv. Nu är jag jättelångt från väghållningsingenjör men tyckte mig också se att bilen inte alls verkade lika stabil som till exempel tidigt utdömda Yaris WRC.
Så här hade så klart inte Citroën sett sin comeback när man tog ”time out” 2016 för att få tid och resurser att skapa en helt ny bil som kunde ta över den segerrika eran med Sebastien Loeb bakom ratten. Nu väntar mycket jobb i Versailles för att få ordning på, ja ska man tro Meeke är det mesta kass och det är bara tre veckor till Rally Mexico. Redan har det höjts röster för att Meeke eller Breen får lämna och att Matton hellre skulle vilja se Andreas Mikkelsen i bilen. Lägg märke till att detta är helt obekräftade rykten och frågan är om ens norrmannen och WRC-trean är så sugen på att kliva in i en bil som kollegorna beskriver i, inte så positiva ordalag? Fortsättning följer.

*
Är väl som att svära i kyrkan men det är faktiskt rätt så skönt att Rally Sweden är avklarat och att därmed Motorbloggen kan återgå till sin vanliga mix av allt från Grupp E till WRC, från rally till racing och så lite annat mer obeskrivbart. Har inte haft möjlighet att berömma SVT:s team Jonas Kruse (grattis i efterskott), Johan Ejeborg och Stefan Klemetz som har överrösts av beröm efter årets sändningar. Nu har jag inte kollat på allt, långt därifrån men sett lite i efterskott och det är bara att konstatera att trion levererat reportage av världsklass. För att använda Kristianstadsbladets betygsättning med kungar (Christian IV) så är det enkelt, fem kungar i betyg. Samma som jag normalt sett alltid ger Lasse Stefanz när jag recenserar deras skivor, kan alltså inte bli bättre…

*
BloggCookInför Rally Sweden skrev jag om brittiskan Louise Cook som auktionerade ut sitt WRC-pris för att få ihop till anmälningsavgiften till Rally Sweden. Den uppgiften lyckades hon med men sedan blev det värre när hon och hennes R2-Fiesta var på plats i Värmland. En tidig rullning orsakade stora problem och sedan blev det tvärstopp på söndagen då teknikerna inte gillade hennes provisoriska stolsinfästningar. Sedan som lök på laxen gjorde hon och kartläsaren Stefan Davis en Eslövsgroda eller som det numera kallas ”en Mats Andersson”. Paret missade att trycka på ”OK-knappen” som går direkt till ”Race Controll” i Karlstad och dessutom inte en utan bägge gångerna Fiestan lämnade vägen. Ett misstag som kostade Cook 2000 euro…Blogghänninen
Även mer rutinerade Juho Hänninen och Kaj Lindström fick öppna plånboken efter att man gjort det ”livsfarliga” misstaget att inte ha balaklavan under overallen. Här tvekar inte FIA som eftersträvar maximal säkerhet och för detta kunde inkassera man 200 friska euro till sin välkänt tunna kassa…

*

Mattias Lindberg, Vankiva kör V8 Thunder Cars på Ljungbyhed för Bryntesson Motorsport. Till höger teamchef thomas bryntesson
I fjor lyckades inte Mattias Lindberg, Vankiva att försvara SM-guldet i V8 Thunder Cars, Alexander Graff blev för svår så det blev ”bara” silver för Mattias. Nu verkar det dock som han får en ny chans enligt dagens Kristianstadsbladet.

Det lutar åt att det blir samma team (Bryntesson Motorsport). Jag har varit och träffat Bryntessons huvudsponsor Fordstore i Halmstad. De ska prata med Bryntesson och återkomma i veckan. Men det är det jag siktar på nu, säger Mattias.
Han dementerar samtidigt att det skulle vara ett spår mot STCC.
– Det har aldrig varit nära. Inte med de kontakterna jag har. Dessutom har min största sponsor hoppat av, så det hade blivit svårt oavsett. Kanske, kanske till nästa år!
V8 Thunder Cars drar igång 5-7 maj på Mantorp Park med ”Vårracet”.

*
Midnattssolsrallyt verkar inte bara behålla greppet om både tävlande och publik utan ska man tro projektledaren Lars Jonsson är intresset större än någonsin. När jag träffade honom i målet på Svullrya förklarade han att det redan var hårt tryck på rallyts ”informationsavdelning”. Att beslutet att höja ribban till 200 startande kände också välbehövligt.
Men fler är omöjligt att ta med, då skulle rallyt tidsmässigt bli alltför utdraget, menade Jonsson.BloggVW
En riktigt udda bil som kanske dyker upp i Vimmerby sista veckan i juni är en VW Berlin-Rom-Wagen 1938. En bil som ägs av österrikaren Michael Barbach det rör sig om en replika av den udda ”Folkvagnen”. Modellen konstruerades av Ferdinand Porsche och tre exemplar byggdes med målet att vinna det kommande landsvägsloppet Berlin-Rom. En bottenplatta från VW fick en hypermodern aerodynamisk aluminiumkaross och motoreffekten höjdes till 40 hästkrafter. Det räckte för att ge den 545 kilo tunga vagnen en toppfart på 145 kilometer i timmen. Kriget kom dock i emellan och istället tog Otto Mathé över och tävlade med bilen in på 1950-talet.
Bilen köptes därefter och för runt 20 år sedan fick Barbach i uppdrag att renovera den ovanliga bilen. När detta var klart fick han idén att bygga en likadan till sig själv vilket tog sex år. Efter detta har bilen körts på bland annat Red Bull-Ring 2014 och 2015, på Nordschleife, Zandvoort och i Porsche Parade St. Tropez, totalt 2600 mil. Nu är Midnattssolsrallyt det Barbach drömmer om med sin udda fågel.
Hittills har jag nästan bara kört asfalt, men har provat en del på grusvägar och den uppför sig som en vanlig VW eller kanske som en tidig Porsche. Det ska bli fantastiskt roligt att få köra med den i en så pass utmanande tävling som Midnattssolsrallyt!
Nu är inte Barbach någon sillmöjlke precis, inte nog med att han vill köra rallyt med sina nästan 80 mil varav 18 mil special, han tänker även köra bilen för egen maskin från Österrike till Vimmerby.

*
Noterade i dag att en av de snabbaste smålänningarna på 70-talet Stig Jaensson har gått bort efter en tids sjukdom. Minns honom och hans vita Volvo 142 där det sällan eller aldrig fegkördes och nu går tankarna till hans familj.

*
Sätter punkt för dagens Motorbloggen och om en liten stund väntar en mediaträff hos Tom Kristensson Motorsport där planerna för 2017 ska presenteras. Blir spännande så då vet ni vad ni har att se framemot i morgon!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *