Meeke fundersam inför WRC-Monte, Audi stöttar Ekström, Bilsportlandslaget med skåningar och däckmuller i rallycrossen…
Med reccen avslutad för Rally Monte Carlo och bara shake down senare i eftermiddag kvar innan det i morgon är dags för start, funderar en av de stora favoriterna Kris Meeke lite.
– Jag har kört alla sträckorna och vad kan jag säga?
– Ser ut att bli ett ”tricky Monte”. Vi vet att det alltid är ett av de svåraste rallyna och årets kommer definitivt att bli svårt, menar Citroën-åkaren.
En kallfront har dragit fram över Gap där rally startar vilket gjort att det sedan dess varit ner mot tio minusgrader i tävlingsområdet. Starten i morgonkväll ser ut att bli riktigt tuff med ömsom blankis omväxlat med torr asfalt tror Meeke men sedan ändrar det sig.
– Fredag och lördag ser ut att bli riktiga vintervägar och även söndagen ser ut att bjuda på liknande förhållanden. Visserligen rekade vi ”Col de Turini” med torr asfalt men där vet alla hur snabbt det kan ändras…
Meeke är som alla andra spänd på hur det nu blir med de nya bilarna och även som alla andra, hur Sebastien Ogier ska anpassa sig till Forden. Dock tvivlar han på att WRC-premiären kommer att ge några bra svar på hur 2017-bilarna står sig i den inbördes konkurrensen.
– Jag menar att allt till slut kommer att handla om förarnas självförtroende…
*
Idag avslöjas att Mattias Ekström säkrat uppbackning från Audi Sport i strävan att försvara guldet i World RX. I fjor kördes Mattias EKS-team som rent privatteam medan det i år då blir skillnad när Audi stöttar upp.
– Vi insåg att det skulle bli extremt svårt för EKS att själva hålla stånd mot fabriksteamen, därför väljer vi att intensifiera vårt deltagande i World RX, förklarar Dieter Gass, basen för Audi Motorsport till Autosport.
Mattias har tidigare aviserat att det kunde bli svårt att försvara VM-titeln utan Audis hjälp, något man delvis saknat sedan starten 2014. 2017 blir det ändring och nu blir EKS ett officiellt Audi-team. Teamägare Ekström bekräftar att Audis stöd var avgörande för framtiden för guldgänget.
– Att nu EKS får fabriksstöd från Audi gör mig lycklig, säger den nöjde Ekström.
Han berättar också att han ser en ljus framtid för rallycrossen, inte minst med de nya tankarna på elbilar i sporten. Ännu vill han inte avslöja hur ”driver line up” kommer att se ut, om Toomas Heikkinen blir kvar och eller om han själv ska hinna med att köra alla deltävlingarna i World RX. I fjor kolliderade några tävlingar med hans ”huvudmål” alltså DTM, missade bland annat finalen för att säkra det tyngre vägande VM-guldet.
Frågan är också om det ur skånsk synvinkel lokala inslaget i mekanikerstaben, Joakim Nilsson och Tony Hildingsson fortsätter hos ”The Champ”?
*
Eyvind Brynildsens kartläsare Anders Fredriksson var inte sen att nappa på erbjudandet efter i mina ögon ”skräckfärden” i Sigdalsrally, att sätta sig i högerstolen på Silver-VOC:en. Anders skriver,” Tackar för erbjudandet i Silver-Vocen…
Det är inte riktigt rally när de går så här fort så länge att snittet är 143. Men visst åker man så fort bilen går vissa ggr och det är inga bekymmer…
Ska oxå tillägga att denna sträcka är det inte många rallychaufförer jag åker med på, det krävs sin besättning att klara av detta…”.
Vet inte om Anders tänker sig att jag skulle ta Silver-Vocen:en till ”Bjøreskogen” och försöka utmana med detta att, ”denna sträcka är det inte många rallychaufförer jag åker med på”? I så fall kan jag lugna honom, en rejält uppkörd Falsterbo Rallysprint eller asfaltplanen hos Econova i Express-Specialen ligger närmare till hands…
*
Det blev för mycket skidor och Vinterstudio i helgen för att SVT skulle anse sig ha möjlighet att sticka emellan med en hyperintressant ”power stage” i Rally Monte Carlo. Istället får alla rallyfans nöja sig med ett sammandrag i SVT1 på söndagen klockan 22.00. Nu tror jag inte för en sekund utan att kommentatorerna Jonas Kruse och Stefan Klemetz kämpat för att få till stånd den direktsända avslutningen, men mot de andra skidtalibanerna står dom sig slätt, tyvärr…
Du som är riktigt intresserad kan följa rallyt via Red BullTV, fyra sändningar kommer att ske. Så här sänder ”den röe tjuren”:
20/1: 22:00: Sammandrag Monte Carlo Dag 1
21/1: 11:50: Super Stage.
21/1: 22:00: Sammandrag Monte Carlo Dag 2
22/1: 22:00: Sammandrag Monte Carlo Dag 3.
*
Idag kom så namnen på vilka som ingår Bilsportlandslaget, ändå bara 49 timmar efter att man hade presskonferens i ämnet i Stockholm (det rätta sättet hade så klart varit att namnen gick ut till landets sportredaktioner i samma ögonblick som konferensen i Stockholm började).
Här konstaterades dock att ”Under 2016 hade Svensk Bilsport ett av de mest framgångsrika åren med flera framskjutna placeringar inom många olika sportgrenar inom internationell bilsport. Och bredden av den kunskap som finns hos de svenska stjärnorna är även en sak som landslaget arbetar hårt med.”
Ansvarige Magnus Lampert säger
– De prestationer vi sätt under året och den utveckling vi har med förare är riktigt spännande, både inom juniorer och seniorer. Jag har varit med och arbetet kring landslaget i snart sex år och aldrig har det känts så här bra för mig och jag tror det gäller även förarna när det gäller det landslagsupplägg som vi arbetar med nu, men samtidigt kan vi inte stanna upp, det finns mycket mer som kan utvecklas och mycket mer som vi redan har planer på för att ytterligare stötta landets duktiga landslagsförare.
Seniorlandslaget
Rally
Emil Bergkvist, Torsåker – Pontus Tidemand, Charlottenberg- Fredrik Åhlin, Hammarö
Kartläsare
Jonas Andersson, Gunnarskog – Patrik Barth, Lysvik -Joakim Sjöberg, Ösmo
Rallycross
Kevin Eriksson, Ösmo-Sebastian Eriksson, Sunnemo-Kevin Hansen, Källby-Timmy Hansen, Götene-Johan Kristoffersson, Arvika
Racing
Marcus Ericsson, Kumla -Jimmy Eriksson, Tomelilla-Joel Eriksson, Tomelilla-Gustav Malja, Malmö-Felix Rosenqvist, Malmö
Karting
Joel Johansson, Örebro-Douglas Lundberg, Abbekås
Crosskart
Tommie Svärd, Kristinehamn-Linus Östlund, Sysslebäck
Juniorlandslaget
Rally
Elias Lundberg, Sala- Daniel Röjsel, Svärdsjö-Pontus Åhman, Uppsala
Rallycross
Magda Andersson, Löberöd (bilden)-Oliver Eriksson, Ösmo
Racing
Viktor Bouveng, Knivsta-Linus Lundqvist, Tyresö-Henrik Skoog, Torshälla
Karting
Isac Blomqvist, Uppsala-Alexander Dahlberg, Göteborg-Rasmus Lindh, Kullavik
Alfred Nilsson, Tomelilla-Emil Skärsås, Västerås-Benjamin Thörnqvist, Höör (bilden)
Crosskart
Isak Reiersen, Torsby-Oliver Solberg, Gunnarskog-Marcus Svensson, Mellerud
Utvecklingslandslaget
Rally
Mattias Adielsson, Torslanda-Tom Kristensson, Hörby(Bilden)-Andreas Persson, Östmark
Dennis Rådström, Torsby
Kartläsare
Johan Johansson, Söderköping
Rallycross
Peter Hedström, Torsby-Anton Marklund, Boliden-William Nilsson, Tomellila
Simon Olofsson, Charlottenberg
Racing
Philip Hall, Åstorp-Oliver Söderström, Bjärred-Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Hammarö
Karting
Hampus Ericsson, Kumla-Noah Milell, Färlöv-Simon Ohlin, Gärds Köpinge-Isac Sjöqvist, Almunda
Crosskart
Isac Egonsson, Torsby- Max Grotherus, Uppsala
*
Kan gott erkänna att min koll på rallycross på distriktsnivå har stora brister. En som däremot har koll är Roy Olsson, Karlskrona som är ansvarig för Sydsvenska RX-serien (Götalandscupen). Nu är Roy och många av hans rallycrosskamrater rejält irriterade och han skriver:
” PAMPARNA i Svenska Bilsportförbundet SOM STOPPAR svensk Rallycross på breddnivå.
Internationell Rallycross blomstrar för fullt och en Svensk Världsmästare blev slutresultatet för 2016 (fantastiskt). Men på Nationell nivå är Rallycrossen nerkörd i botten. Inställda tävlingar som följd och endast ett fåtal som anmäler sig. I Södra Sverige planerades för 2016 massor med tävlingar för Rallycross, men endast en kunde genomföras i Fjärås på hösten.
Planeringen för 2017 pågår för fullt, men då kom dödsstöten för Distriktsrallycross, ett ”NYTT DÄCKREGLEMENTE”, med enhetsdäck och detta skulle bli billigare för föraren ?????
Men aj då så tänkte inte ”Pamparna”, förarna blir tvungna att köpa dyra däck, typ 3.600 kr/st. Men tänkte en vän med lite kunskap, om alla skall köra på samma typ av däck blir det inte billigare och en leverantör får ensamrätt på att leverera däck? Jo naturligtvis blir det så, men den mellanskillnaden la Bilsportförbundet beslag på………..
Nu kan inte cirka 25 förare i klass 2 vara med och tävla under 2017, dom måste ställa sina bilar ????Varför då jo alla måste köpa nya däck inför säsongsstarten och det innebär en kostnad för fyra slicks för torrt väglag och fyra regndäck för blött. Då har vi inga reservdäck alls eftersom vi inte får använda beg däck ???? Detta blir en startkostnad på 28.000 kr om föraren inte köper några reservdäck, om han skulle köpa ett av varje alltså fyra däck att ha i reserv då kostar det cirka 40.000 till första tävlingen. Och dessa pengar finns inte hos dessa förare på denna nivån, här kör de flesta för att det är roligt. Vad händer med serien (Götalandscupen) som måste ställas in för ingen arrangör kan arrangera tävlingar med typ 25 startande, vilket var fallet under 2016. Nu är man tillbaka på ruta ett och bilarna går inte att sälja. Då undrar vän av ordning, men är inte Bilsportförbundet till för sina medlemmar, jo så skulle det naturligtvis vara. Men tyvärr dom lyssnar inte på sina aktiva förare utan bestämmer saker som är bra för dom själva och den lille medlemmen får sitta emellan. Nu finns det förare som byggt nya bilar till 2017 men som står förtvivlade och undrar vad dom skall ta sig till?
Man har lyft frågan i Distriktsstyrelserna men som alltid står dom bakom varandra oavsett vilka tokiga beslut som fattats.”.
Som sagt jag är inte mannen att reda ut detta, men om följden av ett däckreglemente innebär att förarna försvinner och tävlingar ställs in, då kan jag nog mena att det är läge för klyschan ”Gör om gör rätt”…