Meeke bjöd på WRC-drama, Tidemand tog andra raka, Latvala träffade sin största beundrare och vad är ”UTH”?

BloggMeeke3En mer makalös avslutning än den Kris Meeke och Paul Nagle bjöd på i gårdagens i WRC Rally Guanajuato Mexico har nog aldrig tidigare skådats. Möjligtvis när Carlos Sainz tappade guldet bara meter före mållinjen i finalen av Rally GB när motorn rasade. Den här gången avlöpte det dock lyckligt för Meeke som tappade kontrollen bara några hundra meter före mål på power stage. Ett mäktigt hopp med en normal landning men där vänster bak hamnade i ett hål som kastade hans C3 WRC genom en buskhäck och av vägen. BloggMeeke2På andra sidan hade arrangören lagt någon form av publikparkering och just där landade Meeke som drog i en parkerad VW Passat lite lätt. Helt yr i mössan fortsatte Meeke djupare in bland de parkerade bilarna innan någon visade honom vägen tillbaka. Med punka vänster fram tog ”The Ulsterman” sig över mållinjen med 13 sekunder tillgodo, alltså tappade han runt halv minuten på sin show. TV-bilderna från Citroën-teamet som nervöst följer rallyledaren mot mål är helt obetalbara när Meeke drar igenom buskarna. Chock, panik kalla det vad ni vill men motreaktionen hos teamet blev desto gladare när det ändå gick vägen.
Därmed håller trenden i sig med ny vinnare i varje tävling, först Sebastien Ogier, Ford i Rally Monte Carlo, sedan Jari-Matti Latvala och Toyota i Rally Sweden och nu Meeke och Citroën i Mexiko. Därmed måste det vara upplagt för Hyundai-triumfKorsika som är nästa anhalt för WRC-cirkusen.
Jag tror att jag berättat hur det gick till minst hundra gånger redan, konstaterade en minst sagt lättad nordirländare en stund efter målgång.
Kan inte klandra någon annan än mig själv för misstaget och vi var ”very very lucky” som kunde ta oss tillbaka på vägen!

*

2017 FIA World Rally Championship Round 03, Rally Mexico 08-12 March 2017 Thierry Neuville, Nicolas Gilsoul, Hyundai i20 Coupe WRC Photographer: Sarah Vessely Worldwide copyright: Hyundai Motorsport GmbH

Segern var oerhört viktig för både Meeke och Citroën som med eftertryck bevisade att både förare och bil har kapacitet att blanda sig i guldstriden. De som ”hoppats” att nya C3WRC skulle bli en flopp står där nu med lång näsa. Ska man vara helt ärlig så är det nu dags för favorittippade Hyundai att börja leverera. Utan Thierry Neuvilles dumma misstag i både Monte och Värmland hade det redan varit levererat och klart men istället var det helgens tredje plats som är teamets bästa årsplacering hitintills.
Har inte varit en lätt helg så vi måste känna oss nöjda med att komma på pallen, menar basen Michele Nandan som också erkänner att man hade lite tekniska problem med bilarna i Mexiko. Detta till skillnad mot de två inledande där deras nya i20 Coupé WRC gått som klockor.
Jag är fortfarande optimist med att vi snart kommer att få vår första seger, ju tidigare desto bättre…
Neuville håller med och menar att han var mycket nöjd med sin tredje plats.
Det som hände i Monte och Sverige gjorde mig väldigt frustrerad så det känns bra att äntligen komma på pallen och dessutom ta bonuspoäng. Utan teamets insats när vi hade våra problem hade vi aldrig stått där vi står nu, så stort tack till dom!

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2017 -WRC Mexico(MEX) -  WRC 08/03/2017 to 12/03/2017 - PHOTO : @World
Ny VM-ledare sedan Jari-Matti Latvala som han själv befarade före start inte kunde hänga med de allra snabbaste på det mexikanska gruset, är nu rallytvåan Sebastien Ogier som även han var nöjd tvåa och med 22 poäng med hem till M-Sport och Cumbria. Som vanligt ”gnällde” han över att behöva ligga långt fram och sopa bort lösgrus i början.

Tycker ändå att vi lyckades fixa det relativt bra. När förhållandena blev bättre kunde vi även sätta lite press på Kris, menade Ogier.
Jag måste även gratulera honom till segern efter en riktigt stark insats och han gav oss aldrig någon chans att irritera honom i ledningen. Kris förtjänade verkligen den här segern!

*
BloggTidemandAndra raka segern blev det för Pontus Tidemand och Jonas Andersson men inte alls så enkel som jag förutspådde då Eric Camilli bjöd på verkligt hårt motstånd. Inför söndagens två sträckor var Skoda-föraren bara två sekunder före Camilli en M-Sport Fiesta. Då la värmlänningen in en ännu högre växel och ökade på morgonen direkt ledningen med över tjugo sekunder. På sista sträckan la han sedan till ungefär lika mycket och saken var klar.
Fighten var grädden på moset och gjorde att vi fick extra spänning ända till slutet, precis som jag vill ha det, samtidigt som det plockade fram det bästa i oss, menade Pontus som nu gick upp i ensam ledning i WRC2.
Vi ändrade strategin idag och gick ut hårdare för att kunna säkra vinsten och planen gick i lås. En perfekt insats från teamet och Jonas!
Därmed lämnar vi den för mig fram till klockan 22.55 i går kväll vita fläcken i årets WRC. Men tack vare Stefan Klemetz och Jonas Kruses ambitiösa sammanfattning i SVT känner jag mig åter med i matchen, så tack Stefan och Jonas.

*
BloggLatvalaFast egentligen är där en sak till från Mexiko och det var när Jari-Matti Latvala fick träffa en av sina allra största supportrar, en liten mexikansk flicka som verkligen älskade Toyota-föraren. Klädd i fullständig Toyota-klädsel närmade hon sig blygt Jari-Matti i servicetältet men efter en stund vågade hon till och med ge sin idol och förebild en stor kram. När sedan finnen skrev både autograf och hälsning till henne tackade hon, tror jag med en blöt kindpuss. Tror skriver jag, för då var mina ögon tårfyllda så rörande var detta ”moment” i den tuffa fart/pengakarusellen som heter WRC…

*
Som ni läsare av Motorbloggen vet skummar jag igenom ett antal olika kanaler varje dag för att hitta material att skriva om och en sådan kanal är sbf.se. Här hittade jag en nyhet från ”Utskottet för Nya Tävlingsformer” och det kan jag erkänna direkt, att om detta vet jag inte ett enda dugg. Läser igenom utskottets nyhetsbulletin och efteråt är jag om möjligt ännu mindre vetande. För att ni ska förstå mig så publicerar jag utgång två i bulletinen (det första handlade enbart om miljöarbetet) så här står det, ”UTH-arrangemang är helt i tiden att få nya medlemmar till motorsporten genom Nya Tävlingsformer som inkörsport, och därmed föryngra utövarna inom bilsporten, samt att skapa förståelse och tillit för den organiserade verksamhet som kännetecknar ett SBF-arrangemang.
Som ambassadör för Nya Tävlingsformer och svensk bilsport så är det väldigt viktigt att vi är ute och syns och medverkar inom verksamheter som arrangeras av bilsporten och föreningar som är anslutna till SBF och, som i detta fall, tillsammans med SVEMO.”.
Eter att ha plöjt igenom texten två gånger har jag ändå inte förstått vad ”UTH” står för och det enda konkreta i texten är ”Under denna helg så anordnade SMK Sala en UTH-tävling på Isätra-banan öster om Sala.
-Vi är jättenöjda med tävlingen, allt gick enligt planen säger Lina Zetterström från tävlingsorganisationen. Det kom 6 ekipage till start, där vinnarna gick i mål på 189 varv.”.
Skulle så klart vara väldigt intressant att veta vad det var för bilar (för det var väl bilar?) som körde på banan och lika intressant för oss oinvigda, vad står ”UTH” för?

*
I helgen har jag trots att det inte skrevs någon Motorbloggen ändå skummat sociala medier och där det i en FB-grupp ställts lite frågor om bilars tekniska behörigheter. Sakfrågan lämnar jag helt åt sidan, har ingen som helst kompetens att tillföra. Det som stör mig är det höga tonläget hos vissa skribenter och uppriktigt sagt förstår jag inte varför man måste ”gallskrika” ut sina avvikande uppfattningar. Kan det inte räcka med att använda normal samtalston (alltså jag menar skriva med hyfs) utan det måste idiotförklaras till höger och vänster? Bara en undran alltså…

*
BloggPIDen 30 april är det dags för Hässleholms GP, Nordens största asfaltrace och idag med styvt 60 anmälda. En spännande och udda bil gör då förhoppningsvis entre med Per-Ivar Hellberg bakom spakarna. I höstas var ”PI” uppe och köpte en minst sagt udda Toyota Corolla GTI från 1988 för Grupp H-klassen. En bil som byggdes i Värmland för sju år sedan men som nu hamnat i Skåne.
Den har gått 14 tävlingar sedan den byggdes och så har jag nu fixat och lackat i vinter, berättar PI som kommer att dela sin tid mellan Corollan och Filip Svenssons kartläsarstol i SSRC-tävlingarna.
Kul med udda bilar och i en sådan här gjorde längdskidvärldsmästaren Torgny Mogren rallydebut innan han blev ”fabriksförare” hos Opel Team Sweden. Här körde han en av deras två lila Opel Astra GSi i Grupp N-klassen för 2WD.

*
BloggmarschaAvslutar med två grejor, den ena lite mer privat. På Silver-Kadetten sitter Marschal-extraljus och till dom söker jag nu plastskydd enligt bilden. Helt otroligt så hittade jag faktiskt dom här två bland mina egna ”bra att ha grejor” men nu skulle jag gärna vilja köpa ytterligare två. Så någon som har sådana liggande, hör av er tommy.svensson@kristianstadsbladet.se eller via facebook.
Föresten tyckte inte sambon att det var så otroligt att jag hade två skydd själv.
I din dj-la röra finns säkert massor av skit som du inte har en aning om att du har, var hennes analys av min ”lagerhållning”.BlggHans
Sista grejen för dagen blir en liten ”teaser”, om några dagar ska jag träffa en Volvo-åkare som är i färd med att avsluta sitt vinterprojekt. Ni kan gissa fritt fram tills jag släpper namnet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *