Matton: Vi har jobb att göra, SVT-Kruse gör rally comeback, Euro RX för Kinda-Robin, VOC i Vännäs och barmarken närmar sig…

BloggMeeke2Idag bekräftar Citroën-basen Yves Matton i wrc.com att ”vi har arbete framför oss” och syftar på att Citroën Motorsport ligger sist i Märkes-VM och guldkandidat Kris Meeke ligger på 14:e plats i förartabellen. Långt sämre än vad teamet och ”Vinkel-fansen” hoppats. Nu menar Matton att man måste jobba ännu hårdare inför resten av WRC-säsongen och konstaterar att nya C3 WRC i Sverige var snabb första rundan på sträckorna.
På andra ”loopen” upplevde våra förare inte bilen komfortabel och det måste vi lösa, menar Matton.BloggMeeke
Nu hoppas han och garanterat även Meeke att att Mexicos grusvägar ska passa bilen bättre. En misstanke hos ingenjörerna finns att bilen inte är lika stabil som konkurenterna när det är olika underlag som i Monte Carlo och bitvis även i Värmland.
Finns en stor chans att förhållandena blir annorlunda i Mexico, här är ofta sträckorna väldigt lika vad gäller underlag, säger Matton med en from förhoppning att få både bil och Meeke in i matchen.

*
BloggKruse2Att f.d Volvo/Renault-åkaren och SVT:s rallyexpert Jonas Kruse planerar en comeback i rallyskogen var gårdagens stora snackis. Nu verkar det inte vara så att Kruse tänker fullskalig SM-satsning eller liknande utan det ska bara rallyköras när möjlighet så medges.
Bakgrunden är att han ska vara lite av coach för Nyköpings Micael Jakobsson som planerar för full SM-säsong med en Mitsubishi EVO IX i Otrimmat 4WD. När dessutom Micael har två bilar lånar han ut den äldre ”sjuan” som dessutom går i Trimmat 4WD till regerande mästaren PG Andersson. Det är nu vi börjar närma oss 51-åringens comeback då det är denna bil som även han ska låna. Nu vill Kruse själv inte ens kalla det för comeback, snarare rör det sig om enstaka återfall.
Nej, karriären har jag bakom mig. Jag har fått en möjlighet att köra några tävlingar och den tänker jag ta, svarar han på NWT:s fråga.
Att Kruse saknar tiden bakom ratten sticker han inte under stol med och ser fram emot att åter få trycka gasen i botten. Men detta får vänta en stund, för det är barmark som gäller för honom och sin ”gamle” kartläsare, nordvästskåningen Håkan Ekholm. Programmet framöver är inte klart berättar han men lättar ändå lite på förlåten.
Jag vill inte avslöja det än, men någon SM-tävling blir det i alla fall.

*
Minns inte om jag berättat det förut men jag har faktiskt själv haft Kruse i högerstolen på en ”VOC:are” i slutet på 80-talet. Det var South Swedish Rally som hade en pressdag någonstans i Bjäretrakten där man hade stängt av en asfaltväg som även skulle ingå i rallyt veckan efter. Minns jag inte helt fel så var VOC-grundaren Carlerik Johansson presschef och hade plockat dit en av Volvos egna nybyggda 240-VOC som Kruse så skjutsade runt journalisterna i. Själv avböjde jag vänligt men bestämt erbjudandet om medåkning varpå Jonas kontrade.
Du vill kanske själv köra?
Ibland är som bekant inte hjärnan sammankopplad med munnen så jag svarade att det var klart, en helt annan sak. In i bilen, på med bältet och så ordinarie förare i högerstolen. Nu har aldrig asfalt varit mitt favoritunderlag, dessutom hade jag i stort sett aldrig kört bakhjulsdrivet annat än på vanlig väg. Sista pusselbiten var också att senaste tävlingen innan detta, låg ungefär tio år tillbaka i en Standard B-Saab. Fakta som dock Kruse var helt omedveten om när han spände fast sig i högerstolen.
Vägen var smal och ganska krokig så jag kände mig för lite lugnt i lagom fart. Vid slutet där vi skulle vända och köra tillbaka hade jag noterat att där inte var några direkta ”överfall” längs vägen.BloggKruse

När Kruse då dumt nog menade, att lite fortare kunde jag nog åka, växte hornen fram. Lydde och trampade på gasen och jämförelsen med toppåkarna i SM visade sig direkt framför mina ögon. Noterade samtidigt att Kruse började röra sig lite oroligt och famlade efter något att hålla sig i. Ungefär mitt på sträckan var ett litet krön och efter detta en ”pyttesvag” högersväng följt av en om möjligt, ännu svagare vänster. Höll stumt över krönet och upptäcker då att detta är f-n i mig ingen ”pyttesväng” utan vill istället säga, snudd på ”höger 2 plus”. Fråga mig inte hur, men jag fick upp VOC:aren i ett perfekt uppställ och vi gick på tvären genom ”höger 2:an” för att på returen klippa den om möjligt, ännu skarpare vänstern. Hörde i intercomen under detta ”moment” fler värmländska svordomar än jag hört i hela mitt tidigare liv. När vi efter någon minut stannade bilen hoppade Kruse ut och nästan skrek..
Detta var faktiskt det värsta jag hitintills upplevt i en rallybil, fy f-n!!
Själv gick jag lugnt ut, lyckades även dölja att mina ben och armar darrade efter upplevelsen och gav svar på tal.
Det var ju du som sa att jag skulle köra fortare och jag lydde, vad var problemet…
Att tillägga att detta var första och enda gången jag haft SVT:s expertkommentator som kartläsare är kanske lite onödigt?

*
BloggLarssonKindaföraren Robin Larsson lämnar World RX och väljer istället lite Euro RX för 2017. En insamling bland rallycrossfans inbringade runt 100 000 kronor men räcker inte på långa vägar för att återigen kunna utmana Ekström och Solberg.
– Vi har beslutat att ta ett steg tillbaka och köra EM i år och försöka vinna det, säger Robin Larsson.
Tidigt förklarade Robin att i år skulle han sitta i ett team, att köra på VM-nivå i egen regi var alltför tungt. Han fick också erbjudanden men inget som var gratis och det var här insamlingen kom in i bilden. Men lite besviket var första valet redan besatt och även övriga intressanta dörrar stängda. Istället blir det EM för Supercar där han då bland annat får möta SMK Hörbys Magda Andersson som kör VW Polo i hop med Anton Marklund i Marklund Motorsport.

*
I helgen är det SM-genrep för Vännäs MK som med sitt Vännäs Plåt Rallyt är en av arrangörerna i Rally-SM 2018. Nu är det dock VOC Mekonomen Rally som tas emot och SverigeSerien med strax över 30 bilar. Vinterförhållandena är i det närmaste perfekta med inte så mycket snö. Oväxlande plus och minusgrader den senaste veckan har dock gjort redan fina vägar ännu isigare
Redan i premiären fick vi påtagliga bevis på att årets uppklassningar gjort klassen ännu hårdare, berättar VOC-ansvarige Roger Fransson.
I Vännäs har vi också en mycket intressant come-back, den gamle fortåkaren från SMK Hörby Henrik Levin kommer tillbaka i klassen efter flera års uppehåll. Kanske ska vi inte ha alltför höga förväntningar på Henrik redan i början av återkomsten och dessutom på en skåning på snö och is. Men, allteftersom säsongen går tror jag vi ska hålla ett extra öga på Henrik. BloggVOC
Annars vill Fransson framhålla André Nygren som vann premiären i Stugun. Andra som nämns med respekt är Dennis Askling och Daniel Thorph.
Det ska också bli intressant att se vad vinnaren av fjolårets VinterSerie i högsta elitklassen, Pär Pålsson (bilden) har tänkt att hitta på. Han körde punktering i premiären och kan överraska…
I B-klassen tror Fransson på Emil Andersson medan Kim Mastad har samma tryck på sina axlar i C.
Intressant comeback utanför VOC-gänget gör ”hemmaföraren” Stefan Jonsson som sätter smålänningen Stefan Ahl i sin Seat Kit Car. En kombination som kan bära till seger i 2WD-klassen. I 4WD sätter jag min slant på Jörgen Jonasson med nya Skoda R5.

*
Känns svårt att tro att om en dryg månad, den 25 mars är det barmarkspremiär för rallyåkarna när Trelleborgs MK kör deltävling ett i Bilsport Rallycup, ”Anderslövsrallyt”. Tre sträckor som alla körs två gånger är vad tävlingsledaren och MAS-profilen Lasse Mattsson och hans kompisar bjuder på. Redan idag (anmälan stänger inte förrän den 15 mars) har man nått nästan exakt hälften antal åksugna som planeras få starta, 49 anmälda och där 100 bilar är max. Redan helgen efter, lördagen den 1 april är det tid för DM och Sydsvenska Rallycupen med Simrishamns MK:s sedvanliga ”season opener” ”Simrishamnsmixen.”.

*
På en helt annan plats i landet rallyplaneras det också för fullt och det är gotlänningarna som är inne på slutskedet för Rally Gotland, 21-22 april. En rejäl bit väntar, 70 km SS och 10 sträckor och detta utan Tofta Skjutfält som inte ingår i årets upplaga. Rally Gotland körs fredag lördag och efteråt är det som alltid lite party, eller som tävlingsledare Torgny Lindgren skriver, ”Stor rallyfest med mat, underhållning, livemusik av ett coverband och massor av trevligt motorfolk. Inbjudan kommer inom kort och anmälan öppnas. Nu måste vi alla hjälpas åt. Det är mycket jobb kvar. Har du lust att hjälpa till på något sätt, typ vägvakt, servering eller på en sträcka mm kontakta Tävlingsledare Torgny Lindgren tel 0708-221743.”.
Ur sydsvensk synvinkel är det bara lite tråkigt att det kolliderar med stortävlingen ”Silver-Kongen” som körs samma helg med Älmhults MK och Kristianstad MK som arrangör.

*
Verkar som nyheten i går att MittMedia går in och sänder från Östersund Winter Rally mottagits med blandade känslor. Anledningen är att vissa är oroliga att populära Rallyradion ska få lite stryk på grund av avtalet mellan SBF och mediakoncernen.BloggRadio
Därför väljer Rallyradion att gå ut och lugna oroliga rallyfans.” Efter SBFs utskick häromdagen har det blivit långa trådar på sociala medier med oro inför det kommande året. Utskickets utformning öppnar möjlighet till spekulationer. Har eftersökt ett tydliggörande från SBF utan framgång. Även vi har ett flertal frågor i detta ärende.
Vad vi vet, i nuläget, är att SBFs samarbete med MittMedia inte kommer att påverka vår insats i RallySM 2017 = för lyssnare, kostnadsfri rallyradio (med stor sannolikhet även eftersänt magasin). MAS står för vår ersättning.
Personligen tycker jag att det här är ett steg framåt. För den som vill ha lite extra rally, och är beredd att betala lite för det, får man livebilder från tävlingen. En lightversion av hur WRC+-tjänsten fungerar idag.
Det är vad vi kan säga nu. I övrigt inväntar vi SBFs tydliggörande.”.

*
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *