Matton tillbakavisar Mäkinens kritik, Järveoja ”two weeks of hell”, Breen en förare att satsa på, hettar till ytterligare i STCC, NGK Masters ställer in, förarlös bil i Rally Estonia och Bonnie är på G.
FIA:s Rallyboss Yves Matton svarar hos DirtFish på Tommi Mäkinens kritik över att inte WRC återstartade tidigare än med Rally Estonia. Mäkinen menade att man skulle jobbat hårdare för att få in ERC Rally Liepaja i VM-serien och får i detta medhåll av mästerskapsledande Sebastien Ogier. Matton erkänner att man kunde startat tidigare men oron över en andra Coronavåg vägde tungt.
– Kanske kunde vi kört i Liepaja men tidigare än dess hade varit dumt, menar Matton.
Han stöder sig på att pandemiläget i juni var sådant att många länder inte tillät in och utresa och först i augusti såg man en lättnad i detta och att få med publik var också viktigt för mästerskapet betonar Matton. Ogier delar dock inte sin landsmans åsikt utan menar tvärtemot att läget var under rimlig kontroll under sommaren vilket borde gjort det möjligt att köra till exempel Finland. Det han dock verkar glömma var de finska myndigheternas restriktioner som inte tillät stora sammankomster, något som inte ens FIA rådde på. Att köra utan publik var heller inget alternativ vilket den finske arrangören tidigt gick ut och berättade. Nu blir nästa deltävling i Turkiet utan publik och enligt uppgift talar mycket för att det blir samma sak på Sardinien där Corona-läget försämrats betydligt de senaste dagarna. I den belgiska finalen, Rentiess Ypress Rally Belgium verkar det som att man tänker försöka få in största delen av rallypubliken till läktarna på Spa Frachorchamps där det körs två sträckor på söndagen ihop med World RX. Matton är inte främmande för ett sådant scenario.
– Detta gör att vi kan ha stor publik med oss och ändå med avstånd emellan.
Fortsatt är där inget som talar för att fler WRC-tävlingar ska ställas in enligt Matton vilket betyder tre tävlingar kvar.
– Alla beslut som tas görs med hänsyn till att kunna köra som planerat!
*
Att Rally Estonia kanske var Ott Tänaks livs vikigaste tävling att vinna gjorde att både han och kartläsaren Martin Järveoja gick ”all in” med förberedelserna. De sista två veckorna före rallystarten gjorde Järveoja sin egen version av ”weeks of hell” i syfte att göra parets Hyundai så lätt som möjligt. Under den här tiden pressade han ner sin vikt med sex kilo och vem vet ,kanske var det detta som fällde avgörandet? Någon påstod att det som gjorde susen var de 20 gånger om dagen han klev upp och ner på vågen, den motionen pushade på viktminskningen…
*
Blåst! Så känner jag mig efter att ha svalt bluffen Twitter, ”Adamo says”. Nu har jag blivit upplyst om att detta inte är Hyundaibasen egna tankar utan någon okänd lustigkurre som sitter och hittar på alla inlägg. Tråkigt att den som tipsade mig om kontot inte berättade detta, då hade jag självklart inte tagit ”the fake news” vidare till Motorbloggen, kan bara be om ursäkt för att jag inte fattade detta får början. Å andra sidan så är inläggen ofta väldigt kul.
*
I detta sammanhang skrev jag igår om att Thierry Neuville kanske får se upp så att inte han ersätts av irländaren Craig Breen i en framtid, vilket jag fortfarande tror.
På sina två starter i år har Breen lyckats motsvara Adamos förväntningar och i Estland tror jag till och med att han överträffade dom. Med sin andra plats bakom Tänak skickade han och Paul Nagle glädjevågor rätt in i Hyundaiteamet som kan bli avgörande för framtiden. För tillfället delar Breen teamets tredje bil med Dani Sordo och Sebastien Loeb. Kollar man sedan på resultaten med Sordo som bruten i Mexiko medan Loeb har sjätte platsen i Monte Carlo som bästa och enda placering hittills. I ljuset av detta är det Breen som är stjärnan och ser man sedan även till förarnas ålder, så är det ingen tvekan om vem Adamo bör fortsätta sitt lagbygge med. Breen är 30 år fyllda medan Loeb är 16 år äldre och Sordo mittemellan eller 37 år gammal. Nu hoppas Breen att helgens andra plats ska ge honom en mer permanent plats i Alzenau-teamet 2021.
– När jag startade Rally Estonia hoppades jag att detta sätta mig i skyltfönstret och verkligen visa hur snabb och redo för nästa år jag är, berättar Breen för wrc.com.
– Det har tagit lite tid att få tillbaka självförtroendet men nu känner jag verkligen att jag förmår leverera!
Onekligen imponerade Breen och Nagle som inte satte foten fel en enda gång under det vrålsnabba och utmanande rallyt. Detta förklaras med att han nästan direkt fick bra känsla och rytm i bilen.
– En sådan helg där jag kände att snäppade upp ett steg och att sdanstå på pallen med de två bästa förarna i världen gjorde mig oerhört stolt!
Man ska även betänka att detta bara var fjärde tävligen med Hyundai med resultatraden 7-8-7 och nu som tvåa. Att Waterford-födde Breen är oerhört tacksam över att Adamo visat sig tro på honom, är något som också stärker. Att fick chansen i Finland 2019 som ”wild card” medger han ”was a risk”. Men så här långt var det helt klart en risk som var värd att ta, kan jag tänka mig att Adamo tycker…
*
Börjar bli riktigt fart i STCC. Efter flera år av mer ”mellanmjölk” börjar det nu närma sig guldåren där Janne ”Flash” Nilsson stod för underhållningen i såväl depå som på banan. Först var det Mattias Andersson vs. Tobias Brink som beskyllde varandra för konstig körning och nu tar Lestrup Racing upp kampen efter att Robert Dahlgren körde på deras Oliver Söderström senast i Skellefteå. En ”incident” som orsakade stora skador på Olivers Golf.
– Jag vet att Robert har bett om ursäkt och jag har hört hans förklaring, men jag accepterar inte det, säger teamchef Fredrik Lestrup.
– Han sa att han hade solen i ögonen i en kurva där det inte var något direkt solljus. Hans manöver var vårdslös och inte värdig en förare på den här nivån.
Händelsen inträffade på första varvet i heat tre och drabbade faktiskt Dahlgren värst som fick bryta medan Oliver kunde fortsätta om än med skrynklig Golf.
– Vi får sannolikt byta chassi på grund av hans påkörning och Oliver har tvingats uppsöka sjukhus, säger Lestrup som också berättar att han förstår att Dahlgren känner sig stressad av att konkurenterna kommer allt närmare.
Dahlgren å sin sida menade att allt orsakades av den låga kvällssolen.
– Jag vill be om ursäkt både till mitt team och till Oliver som blev ett oskyldigt offer för mitt misstag, säger Dahlgren.
– Jag bad om ursäkt till Oliver efter tävlingen och jag är glad över att han verkar ok. Jag tittade i backspegeln och när jag tittade tillbaka på banan igen så hade jag solen i ögongen och missbedömde min bromspunkt.
Men Lestrup Racing får också kritik och för denna står Andreas Ahlberg som inte är glad på varken Rob Huff eller Oliver
– På första varvet gör Oliver Söderström typ sin tredje vansinnesdykning den här dagen. Så då tappar jag ett par bilar när han kör på mig, säger Ahlberg som fortsätter.
– Sen varvet efter så bromsar Huff på sig i kurva tre och jag går på insidan. När han kommer tillbaka i raceline så tar han med mitt bakhjul och det är färdigåkt, klart jag är besviken.
Rob Huff tar delvis på sig skulden och erkänner att han kom in lite för brett och såg inte den röda Golfen.
– Vi slog samman som gjorde att styrningen gick sönder på båda våra bilar, säger Huff.
– Jag är lite besviken eftersom att om han bara hade tagit det lite mer försiktigt så kunde vi båda klarat det. Men samtidigt, om jag inte gjort misstaget så hade han inte sett möjligheten.
Huff lyckades komma vidare medan Kågered Racing-Golfen fick ge upp.
*
Har varit lite lugnt med inställda tävlingar så här på sensommaren och vilket till största delen beror på att de flesta arrangörer redan aviserat sina planer att inte köra. En som nu även kommit till samma slutsats är den värmländska Folkracetävlingen ”NGK Masters”.
– NGK-Masters är och ska vara en publikfest, i rådande tider är detta inte möjligt och vi väljer istället att flytta tävlingen till 2021, berättar Karlstad MC och lägger till.
– Räkna med att vi kommer tillbaka starkare än någonsin på Kalvholmen i Karlstad, oktober 2021!
*
Vill inte precis säga att detta känns som något jag gärna ser i framtiden varken i trafiken eller inom motorsporten och tänker på att det för första gången kördes en självkörande bil i WRC Rally Estonia. Om kommande hybriddrift känns som ett slag under bältet, så vad är då detta? Från estländska universitet i Tartu, Autonomous Driving Lab och transportföretaget Bolt kördes en testbil på samma sträckor som Ott Tänak & Co använde. En ”vanlig människa” var tvungen/tack och lov att ta över körningen vid ett par tillfällen på grund av att vägen hade skadats av föregående rallyförare, annars klarade bilen själv merparten av sträckorna.
– Självkörande teknik är generellt utvecklad och testad under bra trafikförhållanden, på släta vägar och i soligt väder, berättar Rain Johanson, teknikchef på Bolt.
– Rally Estonia var ett fantastiskt tillfälle att få testa tekniken under svåra förhållanden. Det var ett bra test innan vi går vidare till att prova tekniken i stadstrafik.
Tack och lov är inte projektets målsättning att bilarna sk köras i rally utan i vanlig trafik., detta enligt Anne Jääger, chef för Autonomous Driving Lab vid universitetet i Tartu.
– Ändå var vi glada att acceptera utmaningen att prova på en rallybana!
*
Idag har det varit en glädjens dag i Svensson-familjen då vi för första gången fått träffa kandidater till att bli ny familjemedlem. 16 ulliga och bedårande Lagottovalpar mötte oss hos Kennel Riccadona och att säga utan att det var full fart vore att ljuga. Nu är det bara att invänta utvärderingen av oss kontra valparna innan vi får besked om vilken av de 16 som ska döpas till Bonnie och flytta till Hörby i slutet av september. Gissa om tiden går långsamt?
*
I morgon blir det ingen Motorbloggen då motorklubben har ett eget litet event som kommer att kräva hela min dag. Men på söndag hoppas jag kunna återkomma så fram till dess, trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se