MAS Rallycup med sju deltävlingar, Toyota vill se fler rally-japaner ”on top level”, Mikkelsen vill korta ner WRC, intressant synpunkt om ålder i rally och borde 60+ gå i ”rallystrejk”?
Funnits ett frågetecken kring om MAS Rallycup skulle köra en ny säsong 2024, men detta kan nu rätas ut. Det blir ny säsong för ”Masarna” med sju deltävlingar, två vinter och fem på barmark. Är dessutom enkelt att se att man snudd på återupptar statusen från gamla Sydsvenska Rallycupen som sydsvenskars ”egen” cup. Fyra av grustävlingarna körs i Småland och en i Skåne medan man på vintern kör i Värmland (Finnskogsvalsen) och Jämtland (Rally Depå Grande). Att ”SSR Weekend” och ”Snapphanerallyt” skulle ingå har det ryktats om så att vinnaren i år Kalle Gustavsson kan försvara sin seger .
Att även Växjös ”Dackefejden” och ”Vetlandamästerskapet” blir en del av cupen, var däremot för mig en nyhet och då kan jag även misstänka att Smålands DM samkör med MAS. Så är även fallet i Södra BF där Hässleholms klassiker blir den enda av sju DM-tävlingar som kommer att tillåta rek på sträckorna. Återstår nu att se vad som händer med det enligt vad som sägs, återuppståndna ”Sydsvenska Mästerskapet” där troligen även MAS-tävlingarna skulle ingå?
MAS Cupen 2024.
12-13 jan. Finnskogsvalsen MK Ratten
24 feb. Rally Depå Grande JMK Östersund
11 Maj SSR Föreningen SSR
8 juni Dackefejden Wäxjö MS
10 augusti Snapphanerallyt Hässleholms MK
28 sept. Vetlandamästerskapet Vetlanda RRC
13 okot. Millebygden Final Älmhults MK
*
WRC-gänget med sina Rally1-bilar får ursäkta, mycket tyder på att Toyotas nya GR Yaris Rally2 stjäl mycket uppmärksamhet när det är premiär för säsongen med ”Monte” i slutet av januari. Just nu gnuggas Hikaru Kogure och Yuki Yamamoto av tidigare WRC-profilen Miko Hirvonen för att komma maximalt förberedda till sin WRC2-debut. Båda bor i Jyväskylä och har under året kört Renault Clio Rally4 i TGR:s utvecklingsprogram men nu bir det alltså ett steg uppå och 4WD för japanerna. Jari-Matti Latvala är noga med att inte lägga för stort tryck på deras axlar men hoppas ändå på bra resultat. Nu handlar det inte enbart om att Yarisen ska bli en vinnarbil i WRC2, lika viktigt är att de båda japanerna lyckas. Källor inom teamet har redan avslöjat att detta är första stegen mot att få in fler landsmän till Takamoto Katsuta ”on top level”…
*
Andreas Mikkelsen skulle ändra på WRC-upplägget om han finge bestämma berättar han för tyska Motorsport Aktuell. Bland annat vill han korta ner dagens rallyn på fyra dagar och kopiera ERC ofta med målgång på lördagen.
– Rally måste anpassa sig till modern tid, menar Mikkelsen hos tyskarna.
– Vi erbjuder bra action, men det tar alldeles för lång tid.
Han baserar detta på att dagens generation snabbt tappar intresse och därför hade två-dagars rally passat mycket bättre. ”WRC2-Kongen” tänker sig följande upplägg, fredagsförmiddag fri träning och en ”Q-stage” och på kvällen körs de första specialsträckorna. Lördagen blir en heldag med målgång och firande på kvällen.
Även Rovanperäs kartläsare Jonne Halltunen ger genom rallit.fi Mikkelsen stöd, men vill gå ett steg längre. Halltunen vill ha söndagen som ”Supersöndag” som även skulle vara öppet för de som brutit under själva rallyt. Ett sprintupplägg med en sträcka två gånger och som då med automatik, blir publikvänlig.
– Alla skulle köra fullt vilket publiken skulle uppskatta och mellan körningarna är serviceplatsen öppen som även detta skulle locka folk att stanna kvar, menar Hallttunen.
*
Efter gårdagens ord från DirtFish och Luke Barry fick jag återkoppling från en med väldigt god inblick i internationellt rally. Denne menar, ” Läste ditt 60+ inlägg, låter inte speciellt kul. Ni behövs i rallysporten och i de flesta andra ”traditonella” sporter också. Det är väldigt utbrett i föreningslivet i Sverige. Oroande!
Något som oroar mig ännu mer och som för hundrade gången sticker ut i svensk rallysport, är den höga medelåldern på åskådarna (och då är det ändå gratis inträde här) och i viss mån förarna. Återkopplar igen till RAC, det var återigen massor med yngre människor ute på sträckorna OCH precis som i många andra länder på WRC, vill de yngre se rally som ”förr i tiden” med långa rallyn, mörker etc. Där har vi blivit jättedåliga i Sverige och jag tror inte det finns något annat land där tävlingarna är så korta. Många rallyn har vi däremot och där ligger nog en del av problemet. Och det eviga tjatet om höga däckkostnader. Hur f-n kan det vara dyrt med däck när de flesta kör 1) alldeles för sakta för att ha nytta av nytt gummi 2) kör mellan 25-35 km per tävling 3) kör på oftast bra underlag. 4) ofta med gammal 2WD-bil utan diff. Varför höjer då ingen av gaphalsarna rösten för ett annat och billigare däckreglemente ? Lindén körde RAC 2021 på 4 däck?”.
*
Fick även återkoppling mer direkt på ”60+ problemet”.
– Vi som är över 60 år ska kanske strejka några månader som funktionärer. Hur många rallyn tror du att det då skulle gå att arrangera?
Intressant förslag och för att svara på frågan krävs ingen Nobelpristagare då svaret är enkelt, väldigt, väldigt, väldigt få tävlingar hade körts!
Vi måste få ett vettigt däckreglemente. Ett tätare däck med mindre vägslitage och lägre startavgifter och möjlighet att använda flera sträckor. Dessutom lägre pris och längre hållbarhet.