Marshall ny co-driver åt Meeke, Breen/Nagle kör MG på hemmaplan, omgörning hos Hyundai(?), The Kiwis ger inte upp WRC, Grahn snabbast i Falsterbo, App K-Opel skräll-trea totalt och bra Skoda!

I helgen föll ännu en bit i WRC-pusslet 2019 på plats. Det blir Hayden Paddons nuvarande co-driver Seb Marshall som byter den högerstolen till motsvarande i Kris Meekes nya Yaris WRC. Lite oväntat då Marshall och Paddon inte kamperat ihop så länge, bara runt ett år sedan vinodlare John Kennard lämnade över i Hyundai #6. 

Samtidigt undrar man vad som händer hos Craig Breen som kör den ena av Citroêns två bilar i WRC-finalen Rally Australia. I den andra sitter Mads Østberg/Torstein Eriksen och frågan är om detta blir ”sista rallyt med gänget” för de båda? Som bekant är Sebastien Ogier och Esapekka Lappi klara för Pierre Budars team till 2019, knackar då även Sebastien Loeb på dörren så är det så att säga nog kört för dom här båda. 

*

Kanske en liten föraning om vad som komma skall, då Breen i helgen avslöjat att de blir Paul Nagle, ex. Meeke notläsare som tar plats i hans nyinförskaffad Grupp B-bil MG Metro 6R4. Nypremiär för de båda blir på Breens hemmaplan i Rentokil Initial Kilarney Historic Rally, ett asfaltrally på Irland. Första helgen i december står duon på startlinjen och då är så klart frågan vad Breens ordinarie bisittare Scott Martin gör när Nagle sitter i”hans stol”? Kan det vara så att Martin redan letar ny fastare mark under sina kartläsarfötter för nästa säsong och frågan är då, var finns en sådan? 

*

Med Marshalls teambyte kan det så klart vara hos Hayden Paddon det blir ledigt men då är nästa undran, är marken så mycket stabilare under ”The Kiwi”? I år han delat bil med Dani Sordo och medan spanjoren sagt sig vara mycket nöjd med detta upplägg, har Paddon sagt motsatsen för sin del. 2019 önskar Paddon full säsong annars väljer han nog att söka sig annan ratt är vad experterna sagt. Men när jag samtidigt får höra rykten om att Michele Nandan funderar på att ändra laguppställningen hos Hyundai blir jag lätt förvirrad.  Thierry Neuville sitter stensäkert oavsett om han blir världsmästare eller ”bara” tvåa. Sedan är det Andreas Mikkelsen som Nandan skrev kontrakt med för nästa år först av alla. Men ryktet säger nu att norrmannen kanske får kliva tillbaka och då finns bara två alternativ. Ett: dela bil med Sordo vilket torde innebära att Paddon får sin fulla säsong. Två: Nandan är inte nöjd med Jari Huttunens insats i WRC2. En åttonde plats säljer inte alls så många R5-i20 som man hoppades i Alzenau när Opel-föraren fick chansen 2018. Att Mikkelsen tidigare varit snabb med R5-Skoda kan ha sått ett frö hos Nandan. Varför inte sätta honom i R5:an kan han kanske tänka, bilen skulle då få en helt annan positiv uppmärksamhet. Sedan som ren bonus, Mikkelsen kanske hittar tillbaka till den snabbe pålitlige WRC-åkare han en gång var hos Volkswagen

*

Vi snuddar Hayden Paddon när det i fredags avslöjades att Toyota Australien planerar ett team med Yaris AP4 i ”Toyota Gazoo Racing Australia” för full satsning på Australiensiska Mästerskapet. Man tog hjälp av Jari-Matti Latvala och Ott Tänak när satsningen presenterades i Sidney och blir först utanför WRC-teamet som kör med Yaris, visserligen en R5-variant med lite friare reglemente. Bröderna Harry och Lewis Bates kommer att köra bilarna och byter då ut de gamla Super 2000 Corollorna.

*

När vi ändå är där nere och rör oss så har absolut inte Nya Zeeland gett upp hoppet om en snar återkomst till WRC-kalendern. Nu har arrangören av ”New Zealand Rally” i Auckland även fått med landets Turistmyndighet på tåget mot WRC, Senast det kördes med VM-status var 2012 och ända sedan dessa har man surat över att storebror Australien snodde tävlingen från ”The Kiwis”.

I fjol kördes tävlingen som en så kallad observationstävling och vanns ganska naturligt av Hyundais officiella NZ-ambassadör Hayden Paddon. Kampen har sedan dess rullat vidare och när FIA förklarade att man gärna såg att WRC fick fler rallyn utanför Europa fick kampen ny energi. Med Japan och Kenya som nya tävlingar hoppas man att även NZ kan få en ny chans. Man har skissat på att lägga sig intill Australien tidsmässigt med baktanken att teamen kan stanna kvar ”down under” och inte behöva åka tillbaka hem…

*

I går det skånsk säsongsavslutning med Trelleborg MK:s ”Falsterbo Rallysprint”. En tävling som i stort följde tidigare upplagor ute på det blåsiga och numera nerlagda övningsfältet. En sandig, gropig sträcka som kördes två gånger en från vardera hållet med mindre ändringar där spåren blivit allt för djupa. Att det skulle bli Joachim Grahn som skulle stå som vinnare var tämligen säkert när man kollade startlistan. Så blev det också och lite extra kul tyckte Jocke det var att kunna bjuda inhoppande kartläsaren Annika Hurtig inte bara en upplevelse i R5-Fiestan utan även skicka ett pris med henne hem.

Annika har börjat jobba hos oss och tjatat om att få åka med i en 4WD-bil och idag blev det av, berättar Jocke och lägger till med ett skratt.

Vågar lova att hon var lyrisk efteråt trots att Fiestan studsade och sladdade mest hela tiden, inte så njutbart egentligen…

Tvåa totalt och vinnare i Trimmat blev Kristianstads publikfriare nummer ett, Johan Kastenman med Johan Svensson vid sin sida i den cerisfärgade 940:an. Men hade inte SMK Hörbys Pontus Berglund/Tommy Nilsson fått bryta i andra åket med krånglande växellåda hade det nog inte blivit lika enkelt. Pontus var nämligen 6,3 sekunder snabbare på ”SS1” och hade även grepp på Johan i andra åket innan det blev till att parkera. Istället tog Hässleholms Mikael Andersson/Ola Sandberg hand om andra platsen i den tidigare så opålitliga Toyotan. Skilde dock en hel del i sekunder, över 20.

Men nu blev det inte så att det blev Toyota som trea totalt utan här skrällde Höllvikenboende SMK Hörby-föraren Rune Nilsson rejält med sin Appendix K Opel Ascona A. Med Stefan Nilsson i högerstolen och med minst 100 hästkrafter mindre under huven körde Asconan in som trea totalt, bara 1,5 sekunder bak Kastenmans ilsket vrålande 940. Utan tvekan lördagens stora bragd. 

Men inte bara Rune var på hugget bland ”gammelbilarna” för bara tio sekunder efter slutade Vimmerbys William Andersson/Algot Andersson i sin grå 240. Sex sekunder mer behövde Olofströms Hannu Saikanmäki/Camilla Karlsson med Ford Escort. Trea i klassen och sexa totalt och då är vi fortfarande kvar i Appendix K.

Vinnaren i Trimmat för B-förare, Kristianstads Martin Olsson/Martin Lilja rullar in som åtta totalt med sin välanvända ”tvåförti” och får se sig slagen i totalen av vinnaren i C-Trimmat, Tim Hammarström, Älmhult. I den nyinköpta Fiesta ST:n satt dagen till ära Pontus Berglunds normala kartis Julia Thulin.

Fyra totalt och näst bäst i 4WD gick till Tomelilla och Ola Schön/Hampus Olsson med sin ex Magnus Hägg Subaru.

*

En som verkligen förtjänar ett omnämnda är bästa ”Standard A” förare Hampus Larsson/Danny Holgersson, Kristianstad. På grund av vissa ”omständigheter” körde Hampus i storebror Jespers Grupp E Corolla men att dom takterna inte glömts bort visade han med önskvärd tydlighet när han slutade elva totalt. Bara vinnaren i Standard B, Fredrik Persson/Lina Nilsson från Simrishamn plus förhandstippade Hörbyföraren Henrik Levin/Daniel Hjortström var snabbare av de 30 anmälda i de bägge Standard-klasserna. I B-klassen för Standard B blev det tjejseger med Josefin Ingvarsson/Erik Lindfors, Hässleholm. Ungdomsklassen dominerades helt av SMK Hörby och där det glädjande nog rådde total jämlikhet. Tre killar och tre tjejer ställde upp och där Kristianstads Josefine Gråberg bröt av Hörby-dominansen. Vann gjorde far och son Ingesson, Karl-Johan vid ratten och den äldre varianten Lars-Johan hängande i kurvhandtaget. 

*

Kan bara summera mitt och Colins(rallylabradoren) intryck från lördagen med att det blev en lyckad tävling så vitt jag kunnat förstå. Konceptet med serviceplats/servering inne på området och sträckan precis utanför är ur publiksynpunkt optimalt. Att sedan vädret också var hyggligt var ju ett plus, visst lite småblåsigt men ingen ishavskyla som varit fallet andra år. Som vanligt blev det uppkört och spårigt men då fältet är tämligen stenfritt innebär det att färden blir mer obekväm än att fordonet skadas av den omilda behandlingen.

Inget att bry sig om, som en av deltagarna uttryckte det.

Alla som anmäler sig hit vet om detta i förväg så gillar man inte upplägget blir man istället hemma…

När jag sökte Colins blick och öron för min analys replikerade han på hundspråk att köttbullsmackan han fick under förbilsåkande Lars Servins servicetält var dagens behållning. Nu är Colin dock en rasren Labrador och det vet alla att en köttbullsmacka är för lite för en sådan hund. Han var därför snabbt inne med nosen hos Oliver Green som körde sitt livs första rallytävling i helgen. Gick bättre för Oliver som slutade trea i Ungdom än för Colin, där fanns nämligen till hans stora besvikelse inget ätbart alls i VOC 940:an…

*

Vill avsluta Falsterbo med en reflektion kring viss rallypublik, se bilden. Påtalade för damen i fråga att det var högst olämpligt att stå rakt fram två meter från vägen i en ytterkurva och dessutom ha fokus med hjälp av mobilkameran på helt annat håll.

Du kan inte stå där, bilarna kommer ju rätt emot dig, förklarade jag hövligt.

Damen i mindre hövlig ton och på skånska replikerade.

De viid ja vel (det vet jag väl, på svenska)…

Suck säger jag bara!

*

Pierre Skytt som läser Svenska Dagbladet blev lika glad som jag blir när rallysporten blir lite rumsren och används i annonser. Den här gången är det Skoda som hyllar Pontus Tidemand och Jonas Andersson plus så klart Skoda Fabia. Bra Skoda!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *