Många vinnare i MSR men snabbast var Tobias Johansson, ny sprintseger för Tidemand, kanadensare skrällde som tvåa i ”SM5”, Irlands rallyvälgörare startar i Rally Finland och i morgon är det rally på Svampabanan.

Avvaktar lite mer kött på ”MSR-benen” innan jag kan runda av en av sommarens största rallyupplevelser. Efter som jag vet att arrangören gärna vill tvätta bort stämpeln att ”Totalseger” är viktigt i en tävling med så spretigt bilbestånd som i ”Midnattssolsrallyt”, väljer jag att redovisa alla segrar klassvis.

Foto: Kristian Lindberg

I ”Klass 2” vann Jan-Erik Eriksson/Niklas Solenö, Ludvika och Saab Sport. Per-Erik Sköldin/Joakim Rooth, SMK Vingåker med Volvo Amazon segrade i ”Klass3”.

Foto: Kristian Lindberg

Ny Volvoseger men med 164:a i ”Klass 4” där Anders Olsson/Torbjörn Frykberg, Vaxholm var snabbast.

Foto: Kristian Lindberg

Skåning som jag är så är det omöjligt att runda Hässleholms Lars Nilsson/Per Malmström, Ford Escort som rullade in som 13:e i klassen där 22 kom i mål.

Foto: Kristian Lindberg

I ”Klass 5” blev det dock Escort-seger genom Östhammars Lars Eriksson/Johan Engström.

Foto: Kristian Lindberg

Volvo 240 vann ”Klass 6” och då med Skogsåkarnas Roger Berglund/Christer Carlsson i ”hytten”.

Foto: Kristian Lindberg

I detta som jag brukar kalla ”240-klassen” bröt sig ofint nog in Ludvikas gamle SM-åkare Peter och Rebecca Friberg med Volvos ärkerival, Saab 99 Turbo. Andra plats blev det för Fribergarna och där ”Topp 11” bestod av nio ”240:er”.

Foto: Kristian Lindberg

Vimmerbys Kjell Fransson/Daniel Mörn klöv Volvo-dominansen som sjua med sin Renault  Alpine.

Foto: Kristian Lindberg

SMK Hörbys Peter Strid/Ulf Lind fick i går problem med sin Opel Manta 400 och fick bryta mot slutet. Omstart idag och då även målgång som 23:a av de 31 i klassen som klarade hela MSR 2025. Något som tråkigt nog inte deras service och Manta-kompisar Lotta Lundquist/Anette Åhman, MK Rimo fick uppleva. Plötsligt rasade bakaxeln ihop på fullblodet från Rüsselsheim och ”game over”.

Foto: Privat

Avslutar med de som hade allra kortast körtid av de 119 startande, vinnaren i ”Klass7”, Ludvikas Audi-duo Tobias Johansson/Jenny Strandberg.

Foto: Pierre Skytt

Med detta kan man säga ”uppdraget utfört”, för att någon skulle hänga på snabbe Tobias i rallyts vassaste bil var mer ”mission impossible” än  utmaning. Men tack vare lite olika tekniska problem hade ändå Roger Berglund bra häng och var mål bara 8,9 sekunder efter. 

Foto: Kristian Lindberg

Totalt 88 bilar nådde mål på Ericsberg Slott där även mycket publik mötte upp. Samma fenomen ute längs de elva sträckorna och där fotograf Kristian Lindberg fick in supportern Agnes som hejade fram Eskilstunas Dan Andersson där favoriten, farfar Andreas Johansson satt till höger i Suzukin. Kanske hjälpte detta fram paret ill den 17:e plats i klassen som blev deras resultat. 

Foto: Kristian Lindberg

Återkommer i morgon med mer från MSR plus så klart ”Slottsprinten”.   

*

Med WRC2-karriären lite på paus har istället Pontus Tidemand utvecklats till en blixtrande sprintåkare. För två vekor sedan vann han tv-sända ”Sprint-SM” i Norrköping och fredags var det dags igen.

Foto: Privat

Då satte han bästa tid uppför ”Marknadsbacken” i samband med Årjängs ”Hästkraftshelgen”. Tre försök fick de tävlande att sätta bästa tid uppför den två kilometer långa backen och i det sista satte ”PT” bästa tid. Men det var en knapp seger då OC Veiby kom mål med futtiga marginalen 0,3 sekunder sämre tid. Båda körde Skoda medan trean PG Andersson gjorde premiär med GK Doors Toyota Yaris GR Rally2 och detta en sekund efter Tidemand.Stark prestation av väldigt sporadiskt tävlande Calle Ward som tog sin snudd på omoderna Polo R5 uppför backen 0,1 sekund långsammare än PG. Delade med detta tid med Henning Solberg, även han med Polo. Sjua slutade Johan Kristoffersson som testade Toyota även han och var knappt två sekunder långsammare än vinnaren.

Foto:Lima mS

Stenhårt i 2WD mellan Andreas Levin med Nissan och norska gästen Anders Kjaer. Exakt samma tid fick de båda där kanske Levins breda målgång (bilden) innebar särskiljning som gick den norska Toyotans väg. Trea slutade Jim Jansson, Volvo 240 före BMW-åkande Oskar Sundell med ny Nissan som femma, Nicklas Karlsson. Vädret visade sig från sin bästa sida vilket gladde både den stora publiken och tävlingsledare Anders Fredriksson.

*

I sin första tävling utanför Nordamerika visar 34-årige kanadensaren Brandon Semenuk att han vid sidan av att vara vass Mountainbiker, även kan hantera en rallybil. Många höjde nog på ögonbrynen när hans namn dök upp i startlistan till finska ”SM O.K. Auto-Ralli”, deltävling fem i mästerskapet. Dessutom satte Brandon inte någon lokal co-driver i SRT-Skodan utan valde att behålla sin ordinarie notläsare, britten Keaton Williams. 

I mål fick Semenuk en extremt stark andra plats och 17 sekunder före sig har han bara storfavoriten och mästerskapsdominanten Esapekka Lappi/Enni Mälkönen med Skoda precis som kanadensaren.

Foto: SM

Fyra sekunder långsammare än Semenuk är nästa Skoda med Teemu Asunmaa som har lite över 16 sekudner ner till fyran och bästa Toyota, Tuukka Kauppinen. Samma Kauppinen som Calle Carlberg ”äter till frukost” i Junior ERC där han dock kör Lancia. Svenskt på femte plats med Jari Liiten/Per Almkvist, Skoda och med 1.28,0 upp till ”EP” i toppen. Både stabil och snabb är Jonna Eson Brådhe/Erik Gustavsson, deras Mirage R5 är femma i RC3-klassen med en sträcka kvar.  I ”GruppH” håller Johan Wesslén/Valkyria Edlund elfte plats i sin udda Ford Fiesta MK7. I toppen finns Nikara Jarkko med Renault Clio Rally4 och på fjärde plats f.d WRC-åkaren, numera teamchef Toni Gardemeister som i Kouvala kör BMW M3.

*

I antågande är ”WRC Neste Rally Finland” och hit åker irländaren John Coyne som för de allra flesta, är helt okänd. Men han är för oss svenskar något så ovanligt som en välbärgad man, som dessutom använder sina pengar för att föra rally på Irland framåt. Coyne är den som grundade ”Motorsport Ireland Academy” och som bland annat stöttar M-Sports Josh McErlean och i WRC2/ERC, Jon Armstrong.   Inte nog med detta utan bak de här båda finns flera juniorer som kan köra rally på internationell nivå tack vare bidrag från Coyne.

I Rally Finland ska 75-årige Coyne köra Ford Fiesta Rally3 vilket är lite ovanligt då han normalt kör med Hyundai i20 N Rally2 och då företrädesvis i USA.

*

I morgon är det rally på ”Svampabanan” utanför Tomelilla. 59 tävlande ger sig iväg ut på rallycrossbanan och där första start är klockan 11.00.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *