Många rallyögon är riktade mot ”La Joue du Loup”, flitige Sarazzin får WRC2-chans 2025, ”Jemba-noter” i Rally Sweden Historic och luciakortegen befäster Hörby som motorcentrum!

Franska skidorten La Joue du Loup” inte långtifrån Rallye Monte Carlo-välkända Gap, har många rallyögon på sig i helgen när det är dags för ”Rallye National Hivernal du Dévoluy”. Här körs finalen för ”France Cup” vilket i och för sig få bryr sig om utanför landets gränser, men när både Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen och Adrien Fourmaux/Alexandre Coria går ut som bil ett respektive två ökar intresset. För Fourmaux blir det debut med Hyundai i20 N Rally1 vilket så klart ökar rallytempen.

Foto. Hyundai Motorsport

Ovanpå detta blir det även debut för Hankooks nya WRC-däck som ska användas under 2025. Med sträckor i samma område som ”Monte” brukar använda, är detta en perfekt uppladdning inför säsongpremiären. Inte bara sträckorna är som i klassikern, även vädret med någon futtig plusgrad med regn, uppladdat med lite snö väntar i helgen.Just att Hankook kliver in på WRC-scenen är extra intressant, då man även är däckleverantör till RallySM. Nu är inte rallydäck något nytt för den koreanska tillverkaren, men som trots detta mötts av samma skepsis som här hemma. Både om däcken håller måttet, klarar man av att leverera eller hur blir servicen under rallyna, är frågor om kritiker ställer. Inför säsongen har Toyota, Hyundai och M-Sport alla fått  tilldelning av däck för att testa på alla underlag, men som vanligt är ändå förarna inte nöjda eller som en WRC-röst konstaterar 

Det är aldrig tillräckligt för förare, men i dessa tider där alla ser över kostnader och testrestriktioner, är det så bra som är möjligt!

Något som stökat till det extra för Hankook var det sena beslutet att skippa hybriden, vilket gör bilarna 100 kilo lättare och därmed förändras även alla olika inställningar.   Toyotas Tom Fowler håller med om att vara däckleverantör till WRC är tufft och säger till DirtFish.

Det är inte en lätt start för någon, oavsett om det är en ny tillverkare, en förare eller en däckleverantör. Vi arbetar med Hankook för att göra allt vi kan för att göra detta till ett framgångsrikt partnerskap i mästerskapets intresse som helhet.

Helgens rally med tio sträckor har lite anpassats till att vara ”Shake down” för Monte och efter alla sträckor utom en, är det upplagt för däckservice. 

Ett så inkonsekvent väder som det är kring Gap ger inte Fourmaux precis idealiska förhållande att komma in i hur hans ny Hyundai uppför sig. En tröst i #16 är kanske att det inte kan inte bli mycket värre underlag än det som erbjuds i helgen.

*

Skummar lite i startlistan och en bit ner hittar jag ett välkänt efternamn, Sarrazin med Pablo som förnamn. Pappa Stéphane var under några år början av 2000-talet en av Prodrives Subaru-förare och är utan tvekan en av de flitigaste allround-åkarna ilandet.  Allt från Formel1-racing till rally har han ägnat sig och nu tar 19-årige Pablo över stafettpinnen. Även han är flitig i rallybilarna och i helgen passerar han 20 körda rallyn under 2024.

Foto. Sarazzin Motorpsort

I helgen värmer Pablo upp med Citroén Rally2 och efter nyår börjar hans nya liv som förare i WRC2 med sju planerade tävlingar. Säsongen börjar med Rallye Monte Carlo sedan följer Portugal, Sardinien, Grekland, Finland, Centraleuropa och Saudiarabien. När Pablo kör Franska Mästerskapet är det i teamet Iron Lynx, nära knutet till Citroën Racing. I WRC2 är det pappas team Sarazzin Motorsport som har ansvaret. I Iron Lynxs servicetält får Pablo sällskap av fransyskan Sarah Rumeau som även hon får sju tävlingar i WRC2, men detta i samma team som i Franska Mästerskapet. 

*

Samtidigt som säsongen börjar summeras, är anmälan öppnad för ”Rally Sweden” i Umeå. Denna är inte läsbar förrän längre fram, däremot lär den för ”Rally Sweden Historic” snart bli offentlig.

Läser i ”Tävlingsinbjudan” att notskrivaren från Hässleholm, Anders Åberg med ”Jemba-noter” blir ansvarig för noterna. För själva rallyt gäller, ”Ett nationellt historiskt rally enligt det Internationella historiska reglementet Appendix – K. Banans längd omfattar ca 390 km varav ca 107 km specialsträckor fördelat på 3SS på fredagen och 3SS på lördagen. Tävlingen är uppdelad i 2 etapper med ett nattuppehåll. Tävlingen körs efter roadbook. Det kommer finnas arrangörsnoter att köpa.”. Totalt 25 ”Klassiker” upp till årsmodell 1990 tillåts starta, kan bli färre om WRC-delen sväller. För detta önskar arrangören 15 900 konor i avgift och vill man även ha Åbergs noter tillkommer 1 500 kronor. Sista anmälningsdag är den 13 januari.

*

Om Hörby inte är Skånes mittpunkt för motorintresserade, så vet jag inte riktigt vilken ort som skulle kunna konkurrera? Lite av den äran tar jag och SMK Hörby faktiskt åt oss som redan 1960 etablerade klubben, vilket även var embryot till ”TV-Svängen” som till nästa år firar 60 år.

Foto: Tommy Svensson

Men det är inte bara rally i Hörby och igår var det dags för den årliga luciakortegen genom de centrala delarna med mål på samma grustorg där TV-Svängen under många år haft sin serviceplats. Här samlades då runt 70 veteranmopeder, A-traktorer och vanliga traktorer, alla mer eller mindre lucia/juldekorerade. På torget bjöds ”hygge”, grillade korv och rockmusik i det lite kyliga vädret.

Synd att inte lucia är på sommaren, som en av de huttrande undrade på torget.

För att understryka att motor inte är något skällsord i Hörby  så gick kommunalrådet Anders Hansson (SD) runt och mös i kapp med alla andra.

Foto: Tommy Svensson

Mös gjorde också ordförande i arrangören ”Blau Röög”, f.d Amazon-åkande med viss framgång på 80-talet, Dan Gustavsson. Med luciakrona på hjälmen hävdade han att utslaget var solklart i omröstningen, vem som skulle bli bäst som lucia. Jag kontrade.

Uppenbarligen borde de som röstade gått till Specsavers!  

Oavsett så är detta ett väldigt trevlig arrangemang, bara synd att inte lucia är i juni…   

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *