Mälkönen lät sig inte knäckas av Pajaris beslut, mer priser i SRC-premiären, Karlskrona kör oavsett, banbrytande 5-års jubileum och Carlberg ändå nöjd med sin ERC-placering.

Har alltid haft ett gott öga till co-driver Enni Mälkönen och med förtjusning sett hur hon tagit stora kliv vilket ifjol gav seger i WRC2 med Toyotas Sami Pajari före Oliver Solberg. Men när Pajari direkt efter prisceremonin förklarade att 2025 och i Rally1, var det Markko Salminen som skulle sköta notläsandet i hans bil.  Nu kom det inte direkt som en chock för Enni då detta diskuterats en tid före finalen i Japan men att hon ändå blev besviken var uppenbart. Anledningen till bytet sades bero på att Pajari ville ha en mer Rally1-rutinerad kartläsare vid sin sida. Toyota-bas Jari-Matti Latvala slog ifrån sig och menade att bytet var Pajaris önskan helt och hållet.

Finskan knöt näven och upprepade sitt mantra ” det är inte hur du blir nedslagen, utan hur du tar dig upp igen”. Att WRC-drömmen fortsatt levde vara hon noga med att förklara i olika intervjuer efter ”dråpslaget”. Lusten att tävla växte sig faktiskt ännu starkare efter brytningen och med stöd av sin långvarige kompis Janne Ferm började hon sondera terrängen för en fortsättning. När så Esapekka Lappi ringde och ställde frågan om kanske Finska Mästerskapet kunde vara en bra omstart, var hon inte sen att tacka ja

Jag blev verkligen glad när EP ringde och presenterade det här projektet.Rally är en passion i mitt hjärta och att sitta i en rallybil ger mig alltid ett leende, berättar Enni för DirtFish.

Dessutom i Finland har vi de bästa sträckorna i världen med mycket höga fart,er vilket är det jag trivs bäst med!

Målet är att vinna ”SM” vilket hon tror man gör men även att ha kul.

Samtidigt som man siktar på framgång är det viktigt att kunna njuta av själva sporten, menar hon.

Rally1 har hon inte släppt även om det just nu är en bit bort.

 – Jag kommer att fortsätta jobba hårt mot mina drömmar, precis som jag har gjort hittills med ett positivt tänkesätt.  Tålamod och uthållighet är viktiga egenskaper för en idrottare, menar hon.

Jag vill vända bakslag till comeback och utmaningar till språngbrädor och att vara modig nog att fortsätta oavsett vad och att lita på dig själv.

*

 Premiären av Svenska RallyCupen 2025 blir den sydligaste i cupens historia när Ryds Mk bjuder in till ”Vilda Ryd Racet” den 26 april. En tävling som verkligen sticker ut med sina drygt 130 anmälda när merparten andra rallyn hittills haft klenare intresse.  

En nyhet vi nu kan släppa är att vår sponsor P. Bengtsson Kyl & Vent AB skänker en värmepump, Fujitsu Slim Excellence 09 till totalsegraren utan montering, berättar en glad Gustav Johansson i Ryds MK och tillägger.

Även Br. Svenssons Motorsport i samarbete med Däckproffsen i Växjö har valt att ge ett sträckpris i form av fyra nya Eco-Gravel från märket EcoOpony. Priset går till snabbaste C-förare i GrE på SS1! 

Med så många anmälda är det en del logistik som måste fungera och Gustav har en uppmaning.

Till er som tänkt att besiktiga tävlingsbilen på fredagskvällen skulle det vara önskvärt om ni föranmäler så att vi har lite uppfattning om hur mycket folk som vi behöver ha på plats på fredagskvällen.  Anmälan till besiktning på fredagskvällen görs till jonas@rydsmk.com alt 070-593 90 45. 

*

I andra änden av anmälningsuget finns Karlskrona AK med premiären för ”Svenska Sprintrallycupen” där man idag med förlängd anmälan till måndag den14 april för tävlingen den 18 april, står på 38 anmälda.

Trots detta kom idag ett beslut, ” Det är redan bestämt att tävlingen kommer att köras med de anmälningar som redan finns.”. Fullt förståeligt beslut, men ändå undrar jag om det är någon större mening med att i inbjudan stipulera ett lägsta antal anmälda för tävlingens genomförande.  I nio fall av tio blir det trots kravet i inbjudan, ändå tävling…

*

I lördagens ”Simrishamnsmixen” firade Resultatservice ett banbrytande jubileum ändå lite i tysthet.

Det var fem år sedan vi första gången publicerade och använde vår tidkortslösning med en hjälp av en app, berättar Lars Green grundare av Resultatservice. 

Foto: Tommy Svensson

Jubileet skedde dessutom i exakt samma tävling som för fem år sedan hos Simrishamns MK som även var mycket inblandade i framtagandet av denna moderna lösning. Bara några månader senare hängde även SMK Hörby på med TV-Svängen där Kurt Andersson och Mikael Ottosson bistod de då digitalt gröna kartläsarna.

Under åren har det varit plus och minus men till största delen mycket positivt, förklarar Green som inte ligger still.

Vi håller på med ny version med inbyggd GPS i tidkortet och kanske kan det bli premiär i Karlskrona…

*

Med lite distans har nu Calle Carlberg smält den ändå lite nesliga andra platsen med 21 konkurrerande förare  i Spanien. Lite av det som spelade in i att det ”bara” blev en andra plats för Opel Motorsport var den inledande stadssträckan i Cordoba berättar Calle.  

Foto: Opel Motorsport

Vi var medvetna om att stadssträckan skulle bli tuff under rekognoseringen och för att vara helt ärlig ifrågasatte jag banläggningen. Med bakhjuls- eller fyrhjulsdrift har man möjligheten att sladda genom kurvorna, men våra framhjulsdrivna bilar har det betydligt svårare i de tvära hårnålskurvorna.

Tråkigt nog blev det precis som Calle och Jørgen Eriksen befarade och man tvingades till backning vilket kostade runt 13 sekunder. Upp till seger skilde till slut lite över tre sekunder, men man var inte ensam utan i stort sett alla hade mer eller mindre problem.  

Rally handlar om att hantera utmaningar, men när majoriteten av startfältet har svårigheter bör man kanske se över bansträckningen inför framtiden, menar Calle.

Foto: Opel Motorsport

Med imponerande fem av sex möjliga sträcksegrar klättrade han sedan upp till en andraplats, bakom den lokala föraren Sergi Perez. Perez, med tre tidigare starter i tävlingen, hade en betydande fördel av sin lokalkännedom. 

Perez hade en stor fördel av sin erfarenhet av vägarna, vilket ger honom en klar bild av var man kan hålla full gas… 

Söndagsmorgonen bjöd på en oväntad vändning då Sergi Perez tilldelades ett tidstillägg på 30 sekunder för sen ankomst till en tidskontroll.

Det spekulerades i att Perez hade värmt däcken för aggressivt och blivit stoppad av polisen, vilket ledde till förseningen. Ironiskt nog var vi själva nära att drabbas av samma sak när vi, under tidspress, körde om en bil som försökte släppa förbi oss på transportsträckan mellan tävlingsetapperna och mötte polisen, avslöjar Calle.

Ett solklart misstag från min sida, och det resulterade i en rejäl böter, men det viktigaste var att vi hann till tidskontrollen i tid.

Med tidstraffet var det svenskt i ledning med 25 sekunder men så plötsligt beslöt tävlingsledningen att stryka Perez straff. Calle fick lägga om sin plan.

Vi behövde därför släppa alla spärrar och ge allt på de två avslutande sträckorna.

På näst sista plockade han fyra sekunder på hemmaföraren och på power stage blev det fajt Sverige mot Spanien. Calle vann sträckan men tyvärr inte med tillräckligt mycket. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Vi var så nära, men herregud en andraplats efter en lokal förare som vi inte förväntade oss att kunna slå är ett fantastiskt resultat! 

Calle summerar helgen inför nästa deltävling i Ungern i sitt pressmeddelande. ”Verkligen bra. Endast 3,4 sekunder från segern är otroligt lite i ett tre-dagars rally. Vi har gjort en grymt bra tävling och har all anledning att vara stolta. Man kanske kunde se besvikelsen i min målintervju, då alla känslor kom på en gång, men det viktigaste är att vi har med oss värdefulla poäng i mästerskapet. Jag vill också rikta ett stort tack till alla fantastiska svenska företag som stöttar vår satsning ute i Europa. Ekonomin är tuff som rallyförare, och deras stöd är ovärderligt och en stor del av vår framgång. Nu laddar vi om stenhårt inför Rally Ungern om drygt en månad.”

*

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *