Malja i Formel 1-test, FIA ändrar regel efter Østbergs framgång, tankar kring Rally-SM och billigt att sladda i Trelleborg.
Dagens största motornyhet går i de skånska färgerna och det är att Malmöpågen Gustav Malja är klar för testkörning i Formel 1. 21-åringen kör nu i Formel 2 men i början av augusti blir det till att sätta sig i en Sauber C36-Ferrari på Hungaroring. Detta blir också det absolut största som hänt Gustav sedan hans karriär startade.
– Det här är en fantastisk möjlighet, konstaterar han.
– Att få chansen att köra en Formel 1-bil är extremt inspirerande och en barndomsdröm som går i uppfyllelse; jag kan inte nog uttrycka hur mycket jag ser fram emot det här. Jag kommer att göra allt som står i min makt för att göra ett bra jobb och lära mig så mycket som möjligt. Ett stort, stort tack till Sauber F1 Team för det här förtroendet.
Testet sker direkt efter Formel 1-loppet Ungerns GP och Monisha Kaltenborn (teamchef, Sauber F1 Team) är glad att hon kan erbjuda Gustav detta.
– Vi är glada att kunna ge Gustav den här chansen att ta ytterligare ett steg i sin racingkarriär och att få uppfylla en av hans drömmar, menar hon.
– Att köra en Formel 1-bil för första gången är alltid ett speciellt ögonblick för en racingförare – och det blir samma sak för Gustav. Vi har följt hans satsning under de senaste åren, och speciellt efter avancemanget till GP2 förra året där han gjorde regelbundna framsteg.
I Sauber finns som bekant redan svensken Marcus Eriksson och lika bekant har Marcus inte haft några större framgångar sedan han blev F1-förare. I helgens tävling på gatorna i Monaco gick det inte heller så där värst bra och Marcus bröt. När man så läser omdöme från ”soffexperterna” i olika sociala medier, att dom kallar honom allt från sopa till oduglig idiot då blir jag beklämd. Tror att väldigt få och absolut ingen av experterna har någon som helst aning om hur tufft och svårt det är att köra ett varv på en F1-bana i en F1-bil. Är faktiskt också säker på att inte Marcus behöver hjälp av experter som med nöd och näppe kan ta sig hemifrån till Konsum och köpa en liter mjölk…
*
Idag kom nyheten från FIA att man går på linjen som ”The big four”/WRC-teamen pläderat för och stoppar tester utanför Europa. Teamen har gnällt så över att Mads Østberg i likhet med andra privatteam får lov att testa mer än vad ”de fyras gäng” får. Det var efter knallen i Argentina där Mads var uppe och nosade på den absoluta toppen innan en sten satte stopp, som kraven på testförbud började diskuteras hos teamen. Dom menade att Mads som privatåkare, fick lov att testa utanför Europa vilket inte är tillåtet för teamen i märkes-VM.
Regeln tillkom en gång på teamens eget initiativ för att spara pengar men samtidigt lämnades en lucka för icke-europeiska privatåkare som därmed slapp åka hit för att testa. En lucka som Mads självklart utnyttjade och testade ”on location” i Argentina på samma typ av väg som sedan tävlingen kördes.
Nu har där via en ”FIA-Bulletin” kommit besked att det är stopp för detta med omedelbar verkan vilket Mads Østberg kommenterade i Autosport.
– Detta är en regel som funnits i 15 år och plötsligt ändrar man bara för att jag lyckades utmana…
Mads fortsätter och menar att just detta var det enda han hade som en liten fördel mot fabriksteamen som med mångdubbelt större resurser ändå borde vara helt överlägsna.
– Kom igen, detta är ju bara löjligt, avslutade Mads intervjun.
Tycker faktiskt att Mads ska se detta som en fjäder i hjälmen och ett stort erkännande att han som ensam norrman kan skaka om ”de fyra stora”…
*
Det har onekligen blivit lite debatt kring Rally-SM och hur det ska se ut i framtiden. I min mejlkorg har kommit flera inlägg, lägger man så även till alla kommentarer på FB och kokar ner dessa så är det bara att konstaterar de allra flesta vill se kortare (läs billigare) tävlingar. Detta för att betydligt fler av våra riktiga fortåkare kan vara med och göra upp om SM-medaljerna. Ungefär samma tankar (som jag delar) pläderar nyblivne 70-åringen Ola Strömberg för på FB-gruppen ”Rädda Svensk Rallysport”. Ola skriver: ”Skippa reccen. SM har inget som helst ansvar för hur lovande förare ska utvecklas för utlandstävlingar. Det är något helt annat och kanske bäst kan tas om hand på träningsläger hos SBF.
Mycket pengar läggs på cykling o armhävningar på Bosön. Lägg dem istället på rutinerade förare o co-drivers som kan hjälpa till med utvecklandet av notskrivning mm.
SM är SM o inget annat.
Det funkar alldeles utmärkt utan recce i SRC utan gnäll.
Stoffe åkte svinfort i parallelltävlingen till SSR utan recce. Några vill ha det. Men det handlar inte om dem. Det handlar om dem som INTE åker nu.
Ta sen nån krona från ALLA andra nationella tävlingar och stötta SM-arrangörerna med dem.
STATUS får vi ALDRIG innan alla de bästa är med. Sen får ni ordna hur mycket circus ni vill runt arrangemangen. Det kommer ALDRIG att hjälpa.”.
Vet inte om SM-arrangörer och SBF målat sin sig i ett hörn med tankegången att Rally-SM ska vara språngbrädan ut i världen för lovande rallyjuniorer? I den bästa av världar så vore ju detta en god tanke, men är det värt att offra det som en gång ofta lockade runt 200 startande för detta ädla ändamål? Dessutom körde då hela och då menar jag verkligen hela, svenska eliten. Ett SM-guld på 80-90-talet till och med en bit in på 2000 var absolut inget man snackade väck. Är det då verkligen värt att fortsätta på den nu inslagna vägen för att, kanske få ut mindre än en handfull talanger i Europa?
Idag tävlar vad jag vet regelbundet endast Fredrik Åhlin, Mattias Adielsson, Robert Blomberg, Dennis Rådström (bilden) och Tom Kristensson utanför Sveriges gränser (Pontus Tidemand och emil Bergkvist menar jag har kommit ett par steg längre med WRC2). Tror dessutom att inte någon av dessa har SM-tävlingarna att tacka för att man befinner sig där man gör. Möjligen har Fredrik och Mattias haft lite nytta av recce och annat på sin väg uppåt i karriären. Tom Kristensson till exempel har däremot en bakgrund från VOC och aldrig varit i närheten av någon SM-start. Ändå hanterar han attt göra egna noter och även köra efter dom i ADAC Opel Rallye Cup så föredömligt att han leder.
Har sagt det förut och säger det igen det finns två vägar allt välja, det ena är då att köra ett rent elitmästerskap där landets absolut bästa förare gör upp om SM-medaljerna. Hit kommer man då genom kvalificeringstävlingar av något slag precis som det är i många andra sporter. Ta till exempel handboll, där gjorde IFK Kristianstad-Allingsås upp i SM- finalen och då hjälper det inte hur gärna än IK Lågan och Vinslöv HK skulle vilja vara med och spela nere i Malmö, dom är helt enkelt inte bra tillräckligt.
SM-tävlingarna skulle i det här fallet finansieras genom, som Ola skriver avgifter från landets alla rallyarrangörer (trots allt ligger det i allas intresse att vi har ett Rally-SM), SBF och så självklart från sponsorer. Kanske SM-tävlingar med bara 30-40 startande men då så kvalificerade att man kan säga att man tillhör landets snabbaste.
Väljer man inte den vägen så låt istället SM-tävlingarna ingå i befintliga och noga utvalda DM- SSR-SRC och Supercupen-tävlingar. Senare på hösten skulle det så kunna köras en tv-sänd ”Super-final” med till exempel de fem bästa i varje klass och därefter kora en eller flera med för den delen, svenska mästare.
Det som gör mig så ledsen är när jag tänker på allt blod, svett och tårar plus massor av jobb som alla involverade i Rally-SM lägger ner. Något som måste kännas väldigt otacksamt när anmälningstiden så går ut och det bara är en bråkdel av landets aktiva förare/kartläsare som verkligen är intresserade.
För ingen ska inbilla mig att det i MAS eller på någon annan nivå på Rally-SM fins någon som går omkring och jublar över dagens tillstånd. Tvärtom jobbar säkerligen alla för att Rally-SM verkligen ska vara en riktigt bra produkt. Men tyvärr måste jag erkänna att det saknas några pusselbitar för att det idag verkligen ska upplevas så…
*
På torsdag går anmälan för TrelleborgMotorshow ut och i dag är där bara åtta anmälda (bland dom Svedalas Opel-Manta förare Johnny Hansson) till det som arrangören beskriver så här, ”Trelleborgs MK inbjuder till Trelleborgs Motorshow Rally Varvlopp på den Motorhistoriska Dagen”. Här kan man åtminstone inte klaga på att Lasse Mattsson & Co har någon hutlös anmälningsavgift, futtiga 200 kronor är vad Trelleborgs MK vill ha betalt för en hel dags sladdande…
*
Ingen Motorbloggen på onsdag, ett fullspäckat fotoschema ser till detta!