Mäkinen lämnar WRC, problem med belgisk WRC-final, Neuville missnöjd med mycket och SMK Hörby är i sorg!
”Change of plans”, det blev en Motorbloggen trots allt. Det som ställde allt på ända var mediareleasen från Toyota Motor Corporation där det meddelades att Tommi Mäkinen lämnar tjänsten som chef för WRC-teamet i januari 2021. Istället ska han bli ”Motorsport Advisor” för all motorsport hos Toyota med målet att göra ”ännu bättre bilar”.
Det kraxas redan i kulisserna att detta bara är ett svepskäl och att Mäkinen i själva verket plockats bort och ner till en lägre befattning än teamchef. Detta motsägs dock av texten i releasen där Mäkinen istället lyfts fram med sin otroliga kompetens som man nu i Japan vill att fler inom koncernen ska få nytta av. Det som oroar lite i säkerligen både Pupoola och i nya fabriken i Tallinn är att Toyota Gazoo Racing WRT från årskiftet ska drivas direkt av moderfabriken under nya namnet TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH. Tommi Mäkinen själv konstaterar att målet är uppnått när han startade upp WRC-teamet och att han känner att det är (alltid som vanligt i sådana här sammanhang), tid för nya utmaningar.
– Det är också viktigt för mig att delar av teamet fortsätter i Pupoola och Tallinn även om TOYOTA GAZOO Racing Europe GmbH tar verksamhet under sina vingar.
Högsta hönset Akio Toyoda öser också beröm över Mäkinen inför det nya jobbet.
– Tack vare honom som vi kunnat segra i WRC, menar Toyoda.
– Nu går Tommi vidare genom matt ge expert råd till andra hur man vinner tävlingar så att Toyota kan bygga ännu bättre bilar.
Svårt att avgöra om Toyota-hissen för Mäkinens del bär uppåt eller neråt, det lär tiden få utvisa. Dock ingen hemlighet att han delvis haft problem att samarbeta med andra delar av Toyotas motorsportengagemang. Inte minst hettade det till för något år sedan med tyskarna som levererade en del teknik som inte höll måttet och orsakade ”retired” för Yaris-åkarna. Det har även ryktats om svårigheter inom den finska delen av teamet där inte minst ”Vaimo Mäkinen”, alltså Tommis fru spelat en dominerande roll. Det finns även källor nära WRC-teamet som menar att det är Mäkinen själv som tagit steget och som en följd av detta spekuleras det även i att WRC är i gungning med sviktande ekonomier efter Corona-utbrottet. Att Mäkinen har bättre insyn än många andra menar man och inser därför att det gäller att lämna medan tid är och med flaggan i topp.
Det spekuleras också i vem som ska efterträda och två namn dyker då upp oftare än andra, Miikka Anttila och Jari-Matti Latvala. Båda med gedigen erfarenhet av såväl WRC som Toyota.
*
Nu är Mäkinens avslut inget rykte utan bekräftat hela vägen från Japan till skillnad från uppgifterna att nya WRC-finalen i Belgien, ”Rentiess Ypres Rally”står inför så stora Corona-utmaningar att det risker att ställas in. Inte bara landets tuffa Covid-19-läge hotar, utan även stridigheter inom organisationen uppges som orsak till krisläget. Istället lyfts Monza Rally Show som trolig ny final början av december, något som säkerligen varken Andrea Adamo eller Thierry Neuville ser som något positivt. Att få avsluta på hemmaplan har varit lite av Hyundais och Neuvilles trumfkort men som nu verkar gå i stöpet. Beslut i saken väntas inom en snar framtid. Man kan då även undra vad som händer med ERC-finalen Spa Rally som även den ska köras i Belgien den 11-13 december. Kan inte en VM-final köras på grund av Covid-19 så är det så klart tveksamt om ERC-finalen får grönt ljus…
*
På tal om Neuville så var Rally Turkey en klar besvikelse för honom. Det var inte mycket som belgaren gillade och framförallt inte dammet på sträckorna.
– Detta borde arrangören och FIA tänkt på och det tjocka dammet innebar att det både blev orättvist men även väldigt farligt, menade Neuville.
– För någon lycklig kom där vind från rätt håll och blåste bort det tjocka dammet medan andra fick köra utan sikt, så ska inte en VM-tävling avgöras!
En ny grej som jag inte hört tidigare var att han menade att det borde sitta mörka solskyddande sidorutor på bilarna.
– Det blev nu väldigt varmt i bilarna och på vissa sträckor kände jag mig helt skakig när vi kom i mål torts att jag är i mycket god fysisk form, menade han.
Ändå menade Neuville att man visade riktig kämpaglöd i Marmaris, att trots alla problem ändå bli tvåa.
– Vi blev tvåa och tog poäng på power stage, så visst fanns där ändå mycket att med sig till Sardinien!
*
I går drabbades inte bara vi i SMK Hörby av en svår ofattbar chock, utan hela sydsvenska rallyvärlden. Vår klubbkamrat Einar Fors avled hastigt i helgen och för alla känns det både fruktansvärt orättvist och sorgligt. Helt otänkbart att han och dotter Nadja så sent som förra helgen körde deras lilla ettriga Peugeot i ”TV-Svängen Light” och nu är Einar som till nästa år skulle ha fyllt 60 år, bara borta.
Billackeraren från Dalby var ingen man av stora ord och ingen som tog stor plats men var ändå alltid lika uppskattad var helst han dök upp. Så här kort efter chockbeskedet är det väldigt svårt att hitta tillräckligt bra ord så jag avstår och säger bara tack Einar och hoppas du har det bra där du befinner dig. Alla våra tankar går nu till familjen i denna svåra stund.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se