Mäkinen i ”Hall of Fame”, ännu ingen ”renlösning” i Umeå, Milles WRC-kostym, Toyota dammar av Corolla-namnet, Land Rover gör nordisk rallydebut, ”Finnskogsvalsen” flyttad till köldhål och Ekström tappade tid…

Motorbloggen inleder med ett stort grattis till Tommi Mäkinen som på torsdag tar plats i ”Finlands Hall of Fame”. Själv blev jag mer förvånad över att han inte redan fanns med i detta prestigefyllda sällskap, där tidigare Juha Kankkunen och Timo Mäkinen är rallynamnen.

Foto: Tommy Svensson

Fyra raka VM-titlar 1996-99 var det som gjorde att Mitsuibishi-profilen nu passerade nålsögat. För mig vore det självklart att till exempel Ari Vatanen och Marku Alén borde få plats vid sidan av Tommi… 

*  

”Rally Sweden vs. Samebyarna” fortsätter att engagera och nu även på lokaltidningarna Västerbotten Kuriren och Folkbladets ledarsidor plus som tidigare på sportsidorna. 

Min slutsats efter att fått ta del av det som skrivs, så är ändå majoriteten positiva till rallyt medan samernas krav tillbakavisas av många lokalbor med kommenterar som ”pengahunger”. Sportchefen på VK Markus Isacsson skriver: ”Jag kan konstatera att det knappast finns några pengar att hämta från Rally Sweden AB – och att den här striden kanske behöver ske för att rallyt ska ha en framtid i Umeå.”. Det är kanske det som är problemet att de aktuella renägarna ser rallyt som en mångmiljonkarusell och några miljoner hit eller dit knappast spelar någon roll. Sanningen är exakt tvärtom i och enligt mediauppgifter, gick rallyt med över tre miljoner i förlust, dock oklart om man syftar på 2023 eller ifjol..

Oavsett så är det ändå med skånska ögon konstigt att inte frågan blivit löst i god tid, typ senast i somras. Nu uppges det att hanteringen provocerat de två samebyarna (Rans och Grans) och att man därför vill markera och markera hårt. Båda byarna är också oroliga över att de ska mötas av hat och hot om man vidhåller sina ståndpunkter. Rallyt å sin sida hävdar att, ”vi har tagit fram strategier för att minimera påverkan från arrangemanget. Parterna har olika bild av vilka sträckor som berör de två missnöjda samebyarna och vilka som inte gör det. Rans sameby har anfört att de berörs av hela arrangemanget, men det är det nog få rallyentusiaster som skulle hålla med om. ”. En sträcka som är omtvistad är viktiga ”Umeå Lång” med målgång vid Red Barn Arena. Sträckan passerar I20:s övningsområde och som myndigheterna bedömt som olämpliga för renskötsel och därför avlyser för renar flera gånger under året. ”Trots detta har en renskötare inom Rans Sameby under julhelgerna drivit ren genom skyddsobjektet i riktning mot starten av Umeå Lång”, konstaterar rallyarrangörerna vilket också bekräftats av myndigheten. I grannbyn har en annan renskötare den 6 januari skriftligt förklarat,”renskiljningarna är genomförda och att vinterbetesgrupperna har etablerat sig på de områden de tänker använda i vinter. Han ser inga hinder och övriga har sina renar på andra platser än längs rallysträckorna”. Renskötaren tillägger, ”Det enda sättet för någon av dessa övriga grupper ur Grans sameby att bli störda av årets rally är att frakta ner renar nu och släppa dem på rallysträckorna”. VK:s politiske redaktör Petter Bergner skriver, ”Rally Sweden måste rannsaka sig själva och fråga sig vad de kunde ha skött annorlunda mot föregående år. Om man flyttar ett rally till renbetesland, där skoterkulturen dessutom är utbredd, måste man förhålla sig till detta. Rennäringen är ett riksintresse som måste respekteras och värnas, men det går heller inte att blunda för rallyts betydelse för näringsliv, bygder och föreningsliv. Rallyt är en av vinterns stora höjdpunkter för många i vårt län. Med ömsesidig respekt och god vilja borde det gå att planera och genomföra ett rally trots att det bedrivs rennäring i länet. Kör inte över varandra. Hitta lösningar i stället!”. Just slutklämmen i texten är nog det som borde väga tyngst i den här nu superinfekterade frågan…

*

Mer om Rally Sweden och idag visade Mille Johansson/Johan Grönvall hur deras Fiesta-vapen i Junior WRC kommer att se ut uppe i Umeå. 

Foto: Junior WRC

*

Om ändå allt löses så kommer vi att där få se Toyota Gazoo Racings bilar med nytt utseende. Om sanningen ska fram så kan jag knappt skilja 2025-Yaris mot den som kördes ifjol lite mer svart, annars ”same same”.

*

Foto. Toyota Gazoo Racing

Mer Toyota-nytt,  på Auto Salon i Tokyo visade en ny rallybil och då med klassiska namnet Corolla. Vad som är tanken verkar lite oklart, men kanske är detta grunden för Toyotas Rally1-bil när nya reglementet 2027 börjar användas.

*

Går lite trögt med anmälningar till Rovaniemis klassiska ”60 th Arctic Lapland Rally” sista helgen denna månad. Idag med knappt 40 anmälda och där en helt ny klass för Norden tävlar. Det är den i ”UK” populära ”Defender Rally Championship” med sex Land Rover Defender anmälda. 

Foto. Defender Rally Championship

Hittills är det Jari-Matti Latvala/Janni Hussi med Toyota Celica ST185 och Jourdan Serderidis/Frederic Miclotte, Ford Puma Rally1 som skänker stjärnglans i jultomtens hemstad.

*

Redan i helgen är det premiär för vår första ”större rallytävling”, MK Ratten i Torsby med över 120 anmälda till nu snörika ”Finnskogsvalsen/HelmiaRally”. Tävlingen ingår som första deltävling i 1300RallyCup, MAS Rallycup och Volvo Euro  Cup. 

HQ finns i Vitsands skola drygt två mil norr om Torsby och just Vitsand är känt som ett riktigt köldhål.

–  Vi har flyttat rallyt för att kunna nå mer snösäkra sträckor. Inför årets rally ser underlaget riktigt bra ut. Med snövallar som på sina ställen är över metern. På vissa sträckor är det ren blåis, säger tävlingsledaren  Anders Gustavsson.

Totalt 95 kilometer SS och åtta sträckor är vad som erbjuds bland annat fjolårssegraren, Dennis Rådström/Sunniva Rudi som här premiärkör den nya Toyota Yaris GR Rally2. Tuffast motstånd lär hemmaåkaren och helgens Norge-fyra, Isak Reiersen/Stefan Gustavsson, Skoda  bjuda. I ”Sigdalsrally” skötte Älmhults Maja Bengtsson noterna åt skånske Adam Grahn medan det i Vitsand blir Christoffer Bäck som gör samma jobb i Ford Fiesta Rally3.  I Volvo Euro Cup svarar David Pettersson/Isa Kolmbäck, Asarums MS, Robin och Elinor Thörnberg, Vetlanda, Martin Lindén/Rickard Forsell, Team Skogsåkarna och Ted Malm/Anders Östberg, SMK Hörby som försvarar de sydsvenska färgerna. 

*

Idag hade inte Mattias Ekström/Emil Bergkvist någon hellyckad dag i Dakarrally och då lyckades fyran Nasser Al-Attyah (bilden) knappa in fyra minuter på den svenske Forden. Nassers senare startposition var anledningen till att gapet minskade då dagen var svårnavigerad. Sträckan gick över steniga partier med svårläst vegetation före sanddyner. Oroande är också att de nästa fyra sträckorna lär bjuda på liknande utmaningar .

Foto: Dakarrally

När man är mitt i dammet är det så svårt att bedöma vilket som är rätt spår eller inte, förklarade Ekström vid sträckmålet.

– I början var navigeringen svår men senare i sanddynerna var det ändå ganska kul. Vi gör allt vi kan och kommer att behöva göra detsamma under de kommande fyra dagarna!

Henk Lategan vann dagens etapp och utökade sin ledning med Toyota Hilux och är nu 5.41 före teamkamraten Yazeed Al-Rajhi och nästan halvtimmen före Ekström/Bergkvist.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *