Madsen bäste skandinav i Valencia, ”Mäster” tog sig i mål i Wales, Kragh körde hem YM-finalen, Kvick kämpar i Schweiz, Andervang med elfte utlandsstarten i år, ingen kunde matcha Röjsel i ”Skilling 50”, Malm snabb i ”Finalsprinten”, Rudi och Reiersen prisade och Ryd engagerade Tom K. för en heldag!

Det blev hemmaseger (tror jag?) i FIA Motorsport Games Rally genom Alejandro Cachon i Toyota GR Yaris Rally2.  Turkiskt på andra plats med Ali Türkkan i Ford Fiesta Rally2, 44 sekunder efter. Danske suveränen Kenneth Madsen/Mette Felthaus tog Glad Sports Citroën (bilden) till en stark tredje plats. 

Foto: Team Glad Sport

Västkustens snabbaste tjej Heidi Ryrlén med Marcus Bengtsson till höger slutade sjua med Fiestan i klassen för Rally4, fem minuter bak vinnaren.  Andrea ”Zippo” Zivian från Italien med Audi Quattro vinner Historiska Klassen med Antonio Sainz, Porsche 911 fyra minuter efter. Trea slutade Christer Hedlund/ Ida Lidebjer Granberg där en punktering sinkade och gav 47 sekunders skillnad till Sainz. Måste säga att det för en utomstående är en ganska rörig tillställning där det delas upp i grus och asfalt, plus att vissa bara kör på ett av underlagen medan andra kör allt och för dessa är det målgång ikväll. Undrar faktiskt hur stor genomslagskraft ”Bilsport OS” besitter, känns mer som något som omhuldas av FIA:s olika förbund för eget nöje. Jag kan ha fel… 

*

En Hundkoje-älskande kompis menade före Stig Blomquists debut med Austin Cooper S i Wales och ”Visit Conwy Cambrian Rally”, att det inte skulle bli någon målgång.

Stig kommer att knäcka ”kojan” på de dåliga vägarna, menade min kamrat.

Foto: Privat

Han fick fel och både Stig, Coopern från 1964 och kartläsare Paul Morris kom runt alla sju sträckorna som mätte totalt 93 kilometer på tuff grus/sten. 62:a totalt av de 69:e som kom runt blev resultatet för ”Mäster”.

Foto: Privat

Några som inte gjorde så och då i sällskap av 40 andra var Grännas Tom Törngren som läste noter åt Colin Milton i en Ford flesta R5 som drabbades av tekniska problem.

Foto: JEP

Rallyt som avslutade ”Brittiska Rallymästerskapet” vanns av Chris Ingram/Alex Kihurani med Toyota Yaris Rally2. 20 sekunder efter kom tvåan William Creighton/Liam Regan med Ford Fiesta Rally2. Märktes att man var i Fiestans hemland då sex av förarna på Topp-10 körde bilar från M-Sport. En av dessa var ERC Juniors Max McRae/Cameron Fair som slutade som fyra.

*

Förr var danska ”Yokohamamesterskabet” ett populärt stopp. framförallt sydsvenska asfaltåkare. Men i takt med att intresset sjunkit för RS-DM har det också blivit färre svenskar i ”YM” vilket så klart är lite tråkigt. I går avslutades serien med ”Finalen” i Skive och i avsaknad av Kenneth Madsen som var i Valencia med Glad Sports Citroën, blev det en enkel match för Ib Kragh/Bo Mølgaard Jensen. Deras Hyundai Rally2 var nästan minuten före Rally4-åkande Carsten Jensen/Michael Fasterholdt med Renault Clio. Skoda som trea med Michael Ted McBride/Morten Tecza. Knappt 50 ekipage var med och avslutade serien.

*

Mer danskt men då i Schweiz där Jeannette Kvick Andersson i par med tyske Nicolas Göttig gick i mål som elva i ”Rallye International du Valais powered by ACS 2024”. Paret tävlade i Rally4 med Opel Corsa och där vinnaren hette Yohan Surroca med Peugeot.

*

Ingen är i närheten av Stig Andervang när det kommer till antalet internationella tävlingar under 2024 och i helgen startades den elfte utanför Sverige, i Holland och ”Rocar-Tech Twente Rally”. Vid sin sida har 65-årige Stig Annemieke Hulzebos och efter lördagens fyra sträckor(10 återstår) ligger #5 Hyundai i20N Rally2 på en femte plats totalt. Leder gör tysken Dennis Rostek, Skoda som är strax över en minut före. Målgång sen eftermiddag idag.

*

Foto. Henrik Åkeson

I Brännhylte startade ”Skilling 50”, final i E-Cupen efter fyra tävlingar. Att försöka matcha en till Vauxhall maskerad Opel Corsa är som alla insatta förstår, en omöjlig uppgift. Inte ens en Mitsubishi förmådde rå på Daniel Röjsel/Fredrik Persson, Anderstorp i Corsan utan fick nöja sig med att bli tvåa totalt.

Foto: Privat

I denna satt Nässjös Pierre Melin/Fredrik Björeman och hade 0,1 sekund till trean Marcus och Nathalie Holm, Tidaholm och Volvo 240. Placeringen efter gick till E-Cupens totalsegrare, Skogsåkarnas Johan Broman/Rickard Adelind, Volvo.

Foto. Henrik Åkeson

I B-klassen fick topp-utmanande totalt, Tim Hammarström/Dennis Johansson, Älmhult nöja sig med att bli tvåa efter problem på sträcka två. Nu kom den slilverlackade Golfen två sekunder efter Vimmerbys Johan och Mikael Karlsson i Mitsubishi.  Bästa Appendix K blev Boråsaren Jan Hagberg/Michael Klaar, hårt uppvaktad av Martin Lindén/Lasse Allvin, Skogsåkarna. I Standard-klasserna var hemmahoppen från Skillingaryds MK i C-klassen Vincent Johansson/Karl Stark bäst med klasskamraten Marcus Karlsson/Emil Hagelvik efter och i totallistan slutade A-vinnaren Christer och Marie-Lousie Westerdahl trea. Grupp E hade Skillingaryds Keith Wennberg/Sebastian Johansson som vinnare, tio sekunder före Samuel och Valdemar Toftgård från samma klubb.

Foto. Henrik Åkeson

Eddie Ramírez Eriksson/Augustin Ramirez körde hem Ungdomsrally före Älmhults Lucas Martinsson/Marie Lindblad.

*

Från ”Finalsprinten”  i Eskilstuna rapporterar Pierre Skytt.:

Hemmaåkaren Anton Malm har fått upp riktigt fin fart i sin 24 år gamla Mitsubishi.

Foto: Pierre Skytt

Det stod klart vilken typ av bil man  ska ha för att vara snabb i Eskilstuna. Tre stycken Evo Mitsubishi högst upp. Och den äldsta var allra snabbast, även om chauffören inte är den äldsta. Eskilstuna MKs Anton som visat på fina framgångar under säsongen om än ett motorhaveri som satte paus en stund under sommaren men i övrigt så ser Anton Malms karriär lovande ut.

– Det har gått riktigt bra, men vi kände lite väl hårt på en av betongstöden i en av svängarna, blev en intryckt bakskärm men hjulen står som dom ska. Man gillar mer när det är lite längd på sträckorna men man kan känna och testa bilens gränser på ett bra sätt i Ekeby, sa en nöjd Anton.

Foto: Pierre Skytt

 I dagens Finalsprint i Eskilstuna hade Pontus Florin lite av favoritskapet, något undertecknad skrev om innan start. Men det blev både ett motorstopp i starten och en riktigt bred sväng på ett annat åk. Något som kostade för mycket. Florin kunde kassera in en tredjeplats för dagen och en tredjeplats i totala Sprintcupen. Fyra i gropen blev Kolsva MS Hannah Jakobsson som efter sitt äventyr i Tyskland fick komma tillbaka till ”en riktig bil igen” och möta hårt motstånd på en hal Ekebybana.

Foto: Pierre Skytt

– Dom hade en j.kla fart, tyvärr la jag bort för mycket tid i första omgången för jag kände mig lite ringrostig och var inte beredd på att det var så halt, säger en ändå glad Hannah.

Tvåa efter en stark insats blev David Dannewall från Värmdö MK i sin Mitsubishi. David blev också tvåa i totalen trots sin breda körstil. Gnesta MKs Pierre Tolf i Mitsubishi Evo 9 blev vinnare i totalen efter en stabil och poängsäker säsong i Eskilstuna Sprint Cup. Hos det tvåhjulsdrivna trimmade bilarna kom det att bli lika tätt och spännande som vanligt. Fyra för dagen efter några vida svängar blev den rutinerade och säkra Nyköpingschauffören Janne Pettersson i sin välbyggda Golf, blev trea i totalen. Trea idag blev Eric Johansson också han från SMK Nyköping i Volvo 940 efter en publikfriande körning i sin Volvo 940.

Foto: Pierre Skytt

– Det kunde ha gått lite bättre idag men bilen går fantastiskt bra, Den har Fredrik Eriksson (JSM vinnare 2003) byggt väl, menade Janne vid målgång. Som också meddelade att han plockar ner och går igenom till nästa säsong.

Foto: Pierre Skytt

Tvåa för dagen blev Eskilstunas egen Robert Eriksson i Renault Clio R3. Robert som med varm hand omfamnade Astrid Thurn, speciellt influgen från Tyskland för att sköta kartbladet. Nu blev Renaulten utan en bakre stötdämpare tidigt under dagen vilket gjorde Roberts framfart lite svajig. Men inte så det märktes i resultatet. 

– Spelar tydligen ingen roll att man ska ha fyra fungerande dämpare, skrattade Robert glatt, när han dessutom klev högst upp på pallen i totala sprintcupens trimmade tvåhjulsdrivna klass.   

Dagens vinnare i tvåhjulsdrivna klassen blev snabbe Rasmus Pettersson från Katrineholms MK i Volvo 940. Organisationen har fått till en bana som inte var så knölig utan sträckningen hade mer svepande böjar denna gång som gjorde den mer Volvovänlig enligt vissa förare. Vilket Rasmus visade. Idag visade Eskilstuna MKs senaste Svenska mästare Robert Andersson i Suzuki Swift att takterna finns där. Som han körde och utmanade de betydligt starkare bilarna tillsammans med hustrun Jenny. Robert delade bil med pappa Dan som fick se sig slagen, men trots det, bara glada miner hos Anderssons. Hos B-förarna kom flitigt deltagande i Eskilstunas sprintserie, David Barfeld från Haninge MK i Opel Corsa in som vinnare. Dagens utropstecken får väl ändå bli Emil Fällman från Katrineholms MK i Volvo 940 bil då han som C-förare levererade en tid som skulle räckt till en fjärde plats bland 4WD.  Hos C-förarna i VOC kom Västeråsaren ”Kul på hjul” Adam Myllylä in som vinnare före Katrineholms Hampus Carlsson i Suzuki Swift. Fyra ungdomar dök upp i finalen och den som blev snabbast där var Oliver Lidman från Hallsbergs MK, Haninge MKs Leo Johansson klarade andraplatsen före trean Arvid Thunström från SMK Nyköping och fjärdeplatsen tog Simon Lindfors Eskilstuna MK hem. En placering som gnagde lite grann hos Lindforsarna.

– Jag ska vara tyst hädanefter, sade pappa Jonas.

– Får börja hålla kvar ända tills pappa börjar skrika på mig att jag ska bromsa, kontrade Simon med ett brett leende.

Tävlingsledningen med Madelene Winterqvist i spetsen skötte sig mycket bra och hela gänget i EMK fick rungande applåder för väl genomförd tävling och Sprintcup 2024 av alla deltagare på plats vid prisutdelningen. Även domarna Roland Andersson och Steve Elovsson hade som vanligt inget att invända på ett utmärkt utfört arrangemang. 

– Vi överlevde det här också sa Madelene efter dagens slit.

EMKs Kjell Eriksson tog tag i mikrofonen efter prisutdelning och tackade alla deltagare och inte minst alla funktionärer för ett utmärkt arbete och ville redan nu bjuda in till nästa års sprintcup som planeras i samma anda. Vilket mottogs med positiv respons.

*

I går fick Dennis Rådströms kartläsare i Rally-SM, norskan Sunniva Rudi ta emot stipendium från NMK och då både som NMK Rally Junior 2024 och NMK Rally Cup Junior Kartläsare. Motorbloggen både applåderar och gratulerar till utmärkelsen.

Foto: Privat

*

Isak Reiersen, Östmarks FF blev, dessutom mycket välförtjänt utsedd till ”Årets Förare” när Västra Bilsportförbundet i går hade prisutdelning. SM-trean i Internationella 4WD tackade och kommenterade. 

Foto: Privat

 

En skön motivationsboost mitt i arbetet mot nästa år!

Även här grattar Motorbloggen.

I går förgyllde SMK Hörbys Tom Kristensson med entourage dagen för Ryds MK:s ungdomar, totalt 14 killar och tjejer i ”RMK Ungdom”. Klubben berättar.   ” WOW vilken dag det blev!!!  Vi samlade ihop alla under 26 år i klubben som är aktiva med licens och ville ge dom något speciellt!! Vad gjorde vi då??

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Jo vi bjöd in Tom Kristensson för att hålla en inspirerande föreläsning och en lite trevlig stund i skogen. 14 killar o tjejer från olika sportgrenar anmälde sig och kom (endast en som hade förhinder) Vi började med lite medåkning i skogen som gav en och annan adrenalinkick och väldigt stora leende! 

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Sedan åkte vi ut till klubben för lite lunch och därefter blev det en mycket givande, lärorik föreläsning.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Stort tack till Tom Kristensson och gänget som var med och tack till alla som gjort detta möjligt”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *