M-Sports WRC-framtid osäker, finske Lindholm satsar stort med GRX-hjälp, Paddon kvar hos Hyundai, Södra BF:s DM-kalendrar klara, nio KRC/HRC-tävlingar för nästa år och EKS lämnar World RX!

I dag påbörjades testerna inför WRC-premiären 2019, Rallye Monte Carlo och först ut var M Sport Ford som lät Teemu Sunninen känna på de Monte-liknande sträckorna någonstans i Frankrike. Samtidigt så förklarar Malcolm Wilson att det inte är helt säkert att det blir något WRC alls för teamet 2019 då årets säsong kostat mycket, uppenbarligen lite för mycket. I brittiska Rallysport Magazine berättar han om det tuffa jobbet att säkra budgeten och även att det trots förra veckans uppgifter, fortfarande bara är Sunninen som har kontrakt. Alltså skulle Elfyn Evans hänga löst trots att ryktet hävdade att han skulle vara klar.

De två åren med Sebastien Ogier som gett två VM-guld har kostat så mycket för M Sport att Wilson menar att man nu måste fokusera på de övriga delarna av verksamheten för att inte riskera att rasera ekonomin. Till exempel har inte R5 Fiestan uppdaterats i samma utsträckning som vore önskvärt och först till Rally Finland väntas en ny Flesta vara tävlingsklar.

*

Inget snack utan att det jobbas för högtryck hos Volkswagen Motorsport i Hannover och det trycks ut nya Polo GTI R5. Idag presenterade finska talangen Emil Lindholm son till gamle stjärnan Sebastian Lindholm, sig som ny Polo-åkare. Bakom satsningen ligger Marcus Grönholm och hans GRX Management ihop med vad som beskrivs som ”guld värda partners”. För 22-årige Emil med i sammanhanget udda hobbyn att spela piano och som slutade tvåa i årets Finska Mästerskap väntar Polo-debut i Arctic Lapland Rally den 25-25 januari med den Printsport-drivna Polon. En tävling som blir lite av genrep inför Rally Sweden. Senare under året väntar även start i hemma-WRC, Rally Finland för honom och co-drivern Mikael Korhonen.

Samtidigt med detta berättas om att fransmannen Bertrand Pierrat är anmäld till Rallye Monte Carlo för teamet BMA med en Polo.  I ERC ska ungraren Norbert Herczig försöka utmana Alexey Lukyanuk och Nikolay Gryazin med en Polo från teamet MOL Racing Team. Den f.d Skoda-föraren planerar för sju deltävlingar och bakom honom och MOL står Raimund Baumschlagers österrikiska Team BRR. 

*

Överhuvudtaget känns R5 hetare än på länge och kanske blir nya WRC2 Pro en rejäl nytändning för fabrikanterna. Ingen hemlighet att jag gärna sett att det var R5 som var huvudklass i WRC. Handen på hjärtat, visst hade det varit roligare med kanske upptå tio team i fajt om ”Team-VM” och ett startfält på kanske 25-30 förare i R5-bilar som kämpat om VM-guld.  Nu kommer ju även Skoda med en ny vassare Fabia till 2019 och då är frågan hur Citroën, Ford och Hyundai ska möta den hårdnande konkurrensen. Trots att fransmännen verkligen försökt med sin C3 R5 har det bara blivit tre pallplatser i WRC2 under 2018. Till detta ska läggas ett för mig okänt antal bra placeringar i olika nationella mästerskap. Men än gör man som Hyundai, väntar på första WRC2-segern.

Hade det inte varit för Takamoto Katsutas vinst i Rally Sweden hade även Ford varit i samma båt med R5-Fiestan…

*

Ett Hyundai-frågetecken rätades i dag ut när Hayden Paddon förklarade att för hans del finns bara ett spår och det är att stanna kvar på koreanernas lönelista. På vilket sätt och i vilken omfattning är inte klart berättar Paddon. Däremot har han 100 procentig uppbackning av Hyundai NZ och på den kanten lovar Australien-tvåan att där väntar en del spännande grejor som han inte vill/kan avslöja förrän efter årsskiftet.

*

Då har Södra BF fått klart med sitt DM för 2019 och där då den stora nyheten är att det blir en helt ny DM-serie ”Sprint-DM”. Inte bara ny serie, utan även distriktets mest omfattande, med åtta deltävlingar från början av maj i Eslöv till finalen i Örkelljunga första helgen i oktober. 

Nytt är också att för första gången får ”Ungdomsrally” ett eget DM att köra om.

Vi vill försöka höja statusen och satsa mer på våra yngsta rallyåkare, förklarar Södras Rally-SGA, Patrik Persson.

Inte nog med att Ungdomarna får ett DM att köra om i andra ändan av ålderspiralen blir det även DM för Appendix K. Av de åtta tävlingarna räknas sex, om alla åtta körs vill säga. Kul är också att anrika Osby MK är tillbaka på banan som arrangör och den 25 maj är nystart för ”Osby-Svängen”. En liten parantes, detta är den enda tävling där jag en gång varit med om att vinna ”Lagtävlingen” åt SMK Hörby. Stig Kristiansson, Bert Hermansson och jag i tama min Grupp 1 Saab, vann priset och jag tror året var 1973.

1. 2019-05-04 AM Elteknik Rally Sprint 

2. 2019-05-25 Osby Svängen
3. 2019-06-15 TemaHallen Grussprint 

4. 2019-07-06 SSR Sprinten 

5. 2019-07-26 Mästarmötet
6. 2019-09-07 Karlskronapokalen 

7. 2019-09-21 Fönstersprinten 

8. 2019-1005 Mini Smedsvängen

En liten plump i sammanhanget är en olycklig krock med Bilsport Rallycup som i mina ögon riktar sig mot samma målgrupp. Samma dag som Eslöv och Osby kör sina Sprintar är det även BRC-tävlingar i Nybro respektive Vimmerby. 

Vad gäller Rally-DM blev det till slut sex deltävlingar där man fick lägga in MästarmötetMillebyden Arena i slutet av juli. Alla sex räknas men tyvärr inget DM för Ungdomarna i den här serien. Dock ett positivt steg framåt då det numera blir upp till arrangören att bestämma var i startfältet man vill att Ungdomsrally ska starta. I min värld är det först i fältet som man ska låta dom yngsta köra. 

1. 2019-04-06 Simrishamnsmixen Simrishamns MK 

2. 2019-05-18 Midsommardansen Ljungby MK
3. 2019-08-10 EC Snapphanerallyt Hässleholms MK

4. 2019-07-26 Mästarmötet Älmhults MK 

5. 2019-08-31 Skilling 500 Skillingaryds MK 

6. 2019-09-14 TV-Svängen SMK Hörby 

Till slut fick man ihop sju deltävlingar (alla räknas) i RS-DM för nästa år och detta tack vare att Eslövs MK dubblar. Inte nog med att man kör premiären i Sprint-DM första lördagen i maj utan sedan är det ”Bilmånsson Rallysprint” den 9 juni och så klassikern ”Kanonen” den 8 september. 

1. 2019-04-14 Bilmånsson Hörby Rallysprint

2. 2019-04-28 Hässleholms GP

3. 2019-05-19 Tingsryd Rallysprint

4. 2019-05-25 Svedala Runt 

5. 2019-06-09 Bilmånsson Rallysprint

6. 2019-07-12 Österlensprinten

7. 2019-07-08 Kanonen

I RS-DM blir det en ny bilklass från 2019 och det är för bilar i ”Grupp F Övriga”. I år har Hässleholms Peter Vestlund/Magnus Larsson totalt dominerat DM-klassen ”Standard b” med den ur hästkrafter/vikt optimala bilen, BMW 320. Något som stört i synnerhet VOC-gänget vars bilar inte kan mäta sig mot BMW:n. Nu har regelmakarna lyssnat och öppnat en ny klass för bilar ur ”Grupp F Övriga”. I RS är det vad jag vet enbart Vestlunds BMW och Eslövs Erik Harryssons Renault Megane som hamnar i nya klassen. 

*

Det blir trefaldige världsmästaren Andy Priaulx som tar plats vid sidan av Thed Björk och Yvan Muller i ”Cyan Racing’s Lynk & Co World Touring Car Cup programme”. En plats han ska sköta vid sidan av sin ordinarie plats hos Ford i deras tävlande i WEC.

*

I dag presenterade Klassiska och Historiska Rallycupen kalendern för 2019. Nio tävlingar inplanerade med tre vinterrallyn och resten på grus. Premiär i Dalarna och final i Västmanland är vad som erbjuds.

19 jan. SMK Dala Tractive Winter Rally

2 feb. Sandvikens MK Vinterpokalen

23 feb. Jämtlands MK Jämtnatta

4 maj Nybro AC Zabra-Rallyt

25 maj MK Rimo Björn Waldegårds Minne

10 aug. Finspångs MS Finspångsrundan

31 aug SMK Trollhättan Strömkarlen

14 sept SMK Hörby TV-Svängen

4-5 okt Fagersta MK Nattkröken.

Just finalen kan bli något alldeles extra om planerna går i lås. Bengt ”Rullarn” Karlsson från Fagersta MK berättar.

Eftersom det fanns en öppning för en 4:de deltävling i RM-serien för historiska rallybilar, samt önskan från Klassiska Rallycupen om finaltävling i samband med årsmöte och prisutdelningsbaluns för föreningen planerar detta för Nattkröken, förklarar Rullarn och fortsätter.

Vi planerar för en 2-dagarstävling den 4-5 oktober som endast vänder sig till App K åkarna. Ett rally av ”urtida” natur med 8 ss på c:a 6 mil och 12 totalt. 

Tanken är att köra ett par korta sträckor runt Fagersta på fredagen för att sedan som Rullaren säger.

Dom som sedan fortfarande är kvar i tävlingen får ett par riktiga genomkörare på slutet!

*

Idag bekräftades det som de allra flesta redan befarat att Mattias Ekström och EKS/Audi drar sig ur World RX. Därmed är också Volkswagen ensamma kvar…

Nu vänder vi blad, konstaterade årets WRX-tvåa beslutet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *