M-Sport hoppas mycket på Safari Rally Kenya, Waldegård meste svenske vinnare, Landberg vann Värmesprinten, enkät om försäkringar, Jessica B. vann igen och nu är det för mycket…

Inför Rallye Monte Carlo fanns det många som trodde att 2022 skulle bli lite av M-Sport Fords år då man var först ut med nya hybridbilen, Ford Puma. Medan Hyundai och delvis även Toyota fortfarande hade sina bilar på ”ritbordet” testade man i Cumbria plus att M-Sport ofta varit väldigt bra början med nytt reglemente. När det nu är snudd på halvtid i WRC måste man nog erkänna att det försprång som Puman hade i vintras, till stor del ätits upp och i synnerhet av Toyota, även passerats.

Foto: M-Sport Ford

Nu tog visserligen Sebastien Loeb seger direkt i Monte och Craig Breen slutade trea, men sedan har det varit sämre med skumpasprut från Puma-folket. Ändå vill jag inte beteckna året som en flopp så här långt, då Breen håller fjärde platsen i mästerskapet bara 13 poäng från andra platsen. Sämre har det gått för Gus Greensmith med Jonas Andersson vid sin sida som fått ihop 26 poäng på sina  fem starter som tråkigt och även innehåller två ”nollor”, Kroatien och Portugal. Detta ger Gus en nionde plats medan, Pierre-Louis Loubet står som elva och allt mer löst hängande Adrien Forumaux på en 22:a plats. Med en enda målgång (nia i Portugal) känns det som att utförsbacken  blir allt halare och frågan är om Fourmaux kommer att avsluta säsongen som ”WRC-driver”,  jag är skeptisk.  Sebastien Loeb/Isabelle Galmiche är trots bara två starter varav en målgång, ändå åtta i VM-tabellen med totalt 27 poäng och frågan är om det blir fler i helgens Safari Rally Kenya?

Kenya är helt annorlunda mot allt annat, ändå känns det bra att Puman var så bra med i både Portugal och Sardinien, menar Loeb.

Med en enda start i rallyt 2002 med Citroën Xzara (5:a) har Loeb väldigt svårt att jämföra hur det ser ut i dag. 

Vet inget, allt jag sett är in-car filmer och från detta ser det ut att vara tuffa vägar som väntar bland annat verkar där finnas mycket stora stenar.  Att undvika punkteringar blir nog lite huvudfokus…

Även om rallyt i dag är mer likt andra WRC-tävlingar än för 20 år sedan finns mycket stora skillnader. Olikheter som Loeb har stor respekt för.

Det kommer säkerligen att bli lite komplicerat eftersom vi aldrig tidigare kört sträckorna…

Foto: M-Sport Ford

Samma sak för Craig Breen/PaulNagle som inte heller han kört rally i Kenya tidigare.

Detta blir stor utmaning för alla men vi har förberett oss väl och Sardinien visade oss vägen att få hem ännu ett bra resultat, konstaterar en hoppfull irländare.

Foto: M-Sport Ford

I fjor slutade Gus Greensmith då utan Jonas Andersson, fyra i rally och med detta i ryggen är han fylld av förväntan. Men han är också medveten om vad som väntar ute i bushen.

Årets största utmaning och trolige det enda rallyt där det sällan lönar sig att köra ”flat out” då sträckorna är väldigt förlåtande mot bilen, analyserar Gus.

Vi måste ta hand om både bil och däck vilket alltid är en svår uppgift. Men i fjol var vi väldigt starka så förhoppningsvis kan vi få till ett bra reglat även i år!

Foto: M-Sport Ford

Adrien Fourmaux slutade femma i fjol som ihop med Kroatien var årsbästa för fransmannen. Han delar Greenmsiths uppfattning att man måste visa respekt för både bil och däck men lägger även till.

-Man måste ha full koll på vad som händer vid sidan av vägen, plötsligt kan där komma djur i din väg…

*

Safari Rally startar på torsdag med SS1 klockan 13.08 svensk tid. Därefter väntar ytterligare sex sträckor innan dag två inleds redan 07.06 med sex sträckor. Sista dagen körs lika många sträckor och där power stage 10,5 kilometer långa och respektingivande ”Hell´s Gate 2”. Då har man kört totalt 36 mil specialsträcka medan rallyt totalt är 122 mil. Även om Safari ofta klassats lite som en svensk angelägenhet är det bara två svenska förare som lyckats vinna. Mest lyckosam var Björn Waldegård med fyra segrare medan Ove ”Påven” Andersson bara lyckades en gång. Förtjänar ett omnämnande gör Mikael Eriksson som slutade tvåa 1991 i par med Claes Billstam, detta efter Juha Kankkunen. Då körde Umeå-föraren med Toyota Celica GT4 och hade både Waldegård och Stig Blomquist efter sig i resultatlistan. Ett tufft rally detta år då fler bröt än de som kom i mål… 

*

I helgen kördes ett flertal sprintar runt om i landet och då bland annat ”Värmesprinten” där Pierre Skytt berättar:  Eskilstuna Motorklubbs Värmesprinten kördes som andra deltävling i Bigem 7-klubbars rallcup under söndagen i Näshulta söder om Eskilstuna och det blev en lyckad tillställning där Näshultas företag, föreningar och ortsbor slöt upp för att visa upp Näshulta sockens bästa sida. Bland andra kom Scoutföreningen att klara publikparkeringar och servering vid de välbesökta publikplatserna som EMK märkt ut. Specialsträckan man körde var av absolut högsta kvalité vilket de 110 deltagarna vittnade om. 

– Det är så här det ska se ut, menade många. Med en central plats för start/mål och depåområde, och att vädret var toppen hela dagen gjorde ju inte saken sämre.

Foto: Pierre Skytt

Man körde den 9 km långa sträckan via Näshulta kvarn två gånger där SMK Södermanlands Joakim Ellner Landberg i Peugeot 208 tillsammans med Robin Norling trots ett uppehåll sedan 2020 klämde till med snabbaste sluttid.

– Meningen var ju att ta det lite lugnt, men vi körde som vi brukar och det gick så bra, riktigt kul, sa den ödmjuke Joakim efter målgång.

– Jag gillar onotat, det sitter i sen utbildningstiden, vi bättrade 14 sekunder till andra genomkörningen, resonerade Joakim.

Emil Carlsson Katrineholms MK med Magnus Nilsson i Toyota Corolla blev tvåa före trean Robert Eriksson med Jonna Olsson från arrangörsklubben i Renault Clio R3. Det blev Eskilstuna även på totala andraplatsen genom B-föraren Sebastian Karlsson från Eskilstuna MK som med Kim Lindedahl i högerstolen slutade endast 3 sekunder bak Ellner men segrade B-klassen på övertygande sätt i sin Renault Twingo R2.

– Riktigt roligt, jag är så nöjd, sa Sebastian vid målgång.

Tvåa bland B-förarna kom EMKs Andreas Guillemot med Thomas Svensson i BMW före Stefan Andersson Anton Persson från MSK Hammaren i Peugeot 205. C-förarklassen för trimmade bilar toppades av Kevin Möller och Malin Wall i Volvo 940 före tvåan Hugo och Hanna Sääf i Volvo 240 från MK Ramunder. Robin Svensson och Jocke Comet slutade trea också dom i Volvo 242. I Volvo-original blev det Eskilstuna genom Niklas Berglund med Nils-Olov Stålberg vinnare före klubbkamraten Pär Johansson och Niklas Berglund i Volvo 240. Trea slutade Daniel Suvala och Calle Carlberg från SMK Nyköping. Bland C-förarna blev det 20 sekunders marginal för Gustav och Magnus Ljungberg från Katrineholm i 940 före Ludwig Nilsson och Albin Pettersson i Peugeot 206. Trea slutade Jesper Forsman och Lars Jansson från Fagersta i Volvo 204. I Ekonomiklassen slutade som vanligt EMKs ordförande Jonas Lindfors med sonen Simon i högerstolen som snabbaste ekipage före Jonas Larsson och Håkan Wisti från Fagersta också dom i VW Golf. Likt ett hangarfartyg forcerade EMKs Daniel ”fräsen” Eriksson med Tommy Bäckman in som trea.

– Man får lov att ha mycket vilja för att åka fort i den här Jettan, menar Fräsen med ett skratt.

Foto: Pierre Skytt

 I de två historiska klasserna blev EMKs Per Göthberg med Andreas Svedberg i sin Porsche som luftades innan Midnattssolsrallyt vinnare för bilar fram till 1974 årsmodell. För -75 till -90 årsmodell blev SMK Södermanlands Antti Johannesson med Ola Bengtsson allra snabbast bland de äldre vagnarna i den kända Midnatts-vinnare Volvo 242.

Foto: Pierre Skytt

Antti som även tackades av EMKs Björn Olsson som tävlingens huvudsponsor. Hugo och Stefan Carlberg från Fagersta  blev snabbaste ungdomar före SMK Vingåkers Emil Fällman och Niklas Solenö som stadiga tvåor före William och Robert Olsson från SMK Sala. Snabbaste fyrhjulsdrivna bil blev Michael Holmgren från Gnesta på den första genomkörningen medans resterande konkurrenter bröt.”.

*

Häromdagen skrev jag att SBF är på gång med ”Enkät för att säkerheten i bilsporten”. Nu skulle jag lusläst meddelandet där jag tolkade det som att man skulle ta ett omtag på säkerheten i tävlingar, men så var det inte alls. Istället rör enkäten ”hur de aktiva och engagerade inom bilsporten förhåller sig till området Försäkring”. Känns lite B då mitt första tänk borde ha betydligt högre prioritet. Dessutom är det inte Rallyutskottet som är avsändare av enkäten utan det för mig mer svårdefinierbara ”Svensk Bilsport” istället för Svenska Bilsportförbundet

*

Det blev återigen en lyckad helg för Jessica Bäckman när hon körde deltävling i TCR Germany. Efter motorstrul under fredag och lördagen och minimal körtid på Salzburgring så lyckades Jessica visa vad hon kan på söndagen när bilen väl går som den ska. Hon har nu vunnit totalt 4 av 6 race denna säsong och ligger nu 8 poäng efter mästerskapsledande Martin Andersen i mästerskapstabellen.Foto: TCR Germany
Helgen har varit en bergodalbana, allt från motorhaveri till Pole Position och min fjärde seger för säsongen. Ett tag visste jag inte om jag skulle kunna köra hela helgen med tanke på allt strul, så i och med detta är jag otroligt nöjd att jag lyckades avrunda helgen på topp, säger Jessica Bäckman.
Extremt tuff start på helgen, ett tag visste jag inte om jag skulle kunna köra resten av helgen, men att vi sedan hittade felet och att jag kunde köra upp mig till en femte plats, var jag nöjd med, och visste att ja hade nya chanser på topplaceringar på söndagen!

*

Som vanligt började jag i dag med att skrälla runt på olika sajter för att hitta material till Motorlbloggen. Efter en stund kom jag till insikt och insåg att jag inte hänger med i alla nya serier, mästerskap och cuper som verkar blomma ut. Många där det också smyger in sig ett ”e” och bara att inse att det är omöjligt för en vanlig dödlig att hänga med i till exempel de olika rallycrosserierna. Därför kommer jag i fortsättningen att försöka lägg märke till försöka, ha koll på World och EuroRX övriga får komma andra om inte tredje hand. Samma sak med alla svenskar som kör racing kors och tvärs på klotet, helt omöjligt att följa om man inte är, vad jag skulle beteckna som en riktig nörd. Skriver detta då jag fått en del irriterade återkopplingar från bloggläsare som undrar varför jag diskriminerar just deras förare/team/mästerskap? I deras ögon  lite av jordens medelpunkt… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *