M-Sport är inte rädda, WRC på ”riktigt” först i Rally Sweden, Solberg vann i USA, norskt längdhopp, JC Raceteknik kör Supercar och BMW-utmanare…

Bloggm-SportSnacka om att få luft under vingarna och då tänker jag på M-Sports Monte-succé med Sebastien Ogiers seger, Ott Tänaks tredje plats och så DMACK-skodda Elfyn Evans som sexa med nya Fiestan. Trots minimalt med förberedelser visade än en gång Ogier att det inte är enbart tur och tillfälligheter som gett honom fyra raka VM-guld och nu på god väg mot ett femte.
”The M-Sport guys” var även ensamma om att som team vinna sträckor alla tre, Ogier och Evans tog tre medan Tänak slog till med bästa tid på sträcka tre. Nu räds bossen Malcolm Wilson varken ”f-n eller hans mormor” och inte heller de andra tre teamen i Märkes-VM, guldet ska till Cumbria. Han medger också att Ogiers inträde i teamet innebar ett mentalt lyft för alla och att man framöver hela tiden msåte vara på tå.
Vi vet alla att vi har mycket jobb framför oss för att behålla ”the pace” och fortsätta utveckla Fiestan, menar Wilson i en brittisk intervju.
I samma intervju avslöjar Ogier att han före start insåg att seger skulle bli svårt, bara en pallplats hade varit en framgång för nya Ford-föraren. När han så hamnade i diket tämligen tidigt, rasade från andra till nionde plats såg det ännu mörkare ut medgav Seb. Men efter detta var det ”hard work” i hytten vilket också bar frukt. Helgens seger var M-Sports första sedan Jari-Matti Latvala vann Rally Wales GB 2012.
Svårt att förstå att det är så länge sedan senast, men nu har vi fått smak för det igen, konstaterade Wilson belåtet mellan champagneklunkarna.

*
BloggLefebreOm det var klackarna i taket hos M-Sport och Toyota Gazoo Racing med sin oväntade andra plats genom Jari-Matti Latvala var det betydligt mer dämpat hos Citroën. Här var enda glädjeämnet att Stephane Lefebvre körde in som tvåa på ”power stage” den berömda Col de Turini. Nu var ju sträckan rena skämtet med is och snö och som för de allra flesta skulle bemästras med slicks. Mellan den allra snabbaste Thierry Neuville, Hyundai och rallyvinnare Ogier skilde runt två minuter. Detta i en sport där det brukar snackas sekunder för att inte tala om tiondelar, behöver jag utveckla detta om skämt?
Nu ska detta inte missförstås med att jag inte tycker att Rally Monte Carlo är värdigt WRC-status. Det är absolut inte så att jag inte tycker att förarna/co-driverns insatser på de tuffa alpvägarna förtjänar uppskattning tvärtom. Monte Carlo är kanske det mest utmanade och svårkörda av alla i hela WRC-serien. Men när man ser filmklipp från årets upplaga med bilar som i slow motion kanar runt i snön blir jag tveksam. I min värld börjar det ”riktiga WRC” om 18 dagar och då i Värmland och Rally Sweden. Först då kan vi börja se vem som är fågel och vem som är fisk 2017!

*
BloggSolbergHar inte alls satt mig in i helgens Race of Champions borta i Florida, USA. Men så mycket har jag förstått att kampen ”America-The World” slutade i seger för ”The World”. Detta sedan Petter Solberg åkt ifrån GRC-stjärnan Scott Speed i finalen.
Känns bra att vinna sista finalen och dessutom sätta helgens snabbaste tid, konstaterade Solberg efter segern.

*
BloggBrynildsen2016 satte Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson nytt längdhoppsrekord på Colins Crest, ett 45 meter långt skutt med R5-Fiestan. Norrmannens sponsor Betsafe har nu förlängt samarbetet med årets första NM-vinnare och nu är frågan om det ska slåss ett nytt rekord i Rally Sweden.
Jeg skal gjøre alt jeg kan for å slå min egen rekord. Årets sesong startet strålende med seier i NM, og bilen virker veldig frisk. Jeg skal nok hoppe langt på Collins Crest også i år, säger Eyvind.
Betsafe har satt oddset på inget nytt rekord till 1.15 medan ett nytt ännu längre långskutt ger mer betalt tillbaka, 4.80. Eyvind planerar för att hoppa ännu längre den här gången.
Jeg tror det går fint å fly lenger enn 45 meter!
Nu säger experter att de nya WRC-bilarna med sina stora vingar inte kommer att flyga lika långt som förr. WRC2-bilarna däremot har ju inga sådana vingar vilket torde innebära att det även blir längre bak i fältet som det kommer att hoppas längst. Betsafe har även detta att spela på vem som hoppar längst i år och där delas lågoddset 3.80 mellan Brynildsen och Thierry Neuville. Ott Tänak har 4, Jari-Matti Latvala, 5 medan Mads Østberg har 6 i odds på att han i årets WRC-debut hoppar längst på ”Colins krön”…

*
BloggBryntessonFramgångsrika Supercar Lites-teamet JC Raceteknik kommer att i år köra i Supercar-klassen med ett två-bilsteam med värmlänningen Thomas Bryntesson, 20, och norrmannen Ola Fröshaug, 52.
– Vi har planerat en tvåårig satsning, så den första säsongen blir lite av ett läroår. Trots det kommer vi som vanligt sikta högt och målet är att vara på pallen vid säsongens slut, säger teamchefen Joel Christoffersson. 
Teamet har precis kommit hem från två lyckade testdagar i Florida, USA som uppladdning inför ”språnget”.
Töcksfors-talangen Bryntesson har två år i Supercar Lites bakom sig och vill nu vidare.
Det ska bli grymt kul att få ta steget upp. Jag kan inte ens beskriva hur mycket jag ser fram emot säsongen. Att få tävla i Supercar har varit mitt mål sedan jag började med motorsport, så det är verkligen en dröm som går i uppfyllelse, säger 20-årige Bryntesson.
Ola Fröshaug, Trögstad, har en lång karriär i ryggen och 1983 körde Ola sin första tävling i folkrace.
Alla som håller på med rallycross drömmer om att någon gång tävla i Supercar, så det känns självklart spännande. Att köra i team med Thomas kommer bli riktigt bra – han är grym på bilkörning och jag har erfarenheten, menar Fröshaug.
Det är inte första gången Fröshaug tävlar i värstingklassen och för tio år sedan gjorde han ett inhopp under två hemmatävlingar i Per Eklunds bil. Nu är dock bilarna vassare och Ola är ödmjuk inför uppgiften
Jag är så gammal att jag skulle kunna vara pappa åt de flesta av EM-förarna, säger 52-åringen med ett skratt.
*
BloggWiliamEn annan av JC Racetekniks förare är unge William Nilsson från Tomelilla. På onsdag ska han och Joel Christoffersson, JC Raceteknik berätta om planerna för 2017 under ett pressmöte i Ystad. Redan nu avslöjar dock William att det blir en satsning på inofficiella VM i näst högsta klassen RX2. Rubriken på inbjudan är också lovande ”Resan till att bli världsmästare”!

*

Camera 14MP-9PC

Borta i USA är min kontakt Björn ute på bilspaning mest hela tiden och häromdagen såg han en BMW X6-utmanare och om möjligt med ännu fulare design. Björn skriver.
Igår sag jag ett annat missfoster till bil, Nissan Murano CrossCabriolet. En stadsjeep med cab med ett slags takfönster.” Helt klart har folket i München lite att jobba med om man ska behålla titeln kan jag tycka…
Sedan har det även varit besök på Pomona Swap Meet.Camera 14MP-9PCTänk dig Degeberga veteranmarknad gånger 50, man hinner tyvärr inte se allt. Bra skor och god kondition hjälper.

Camera 14MP-9PC

Här hittade han en Saab i det enorma utbudet av bilar och prylar där 95 procent är USA-bilar medan resten kommer från andra länder och då också den Saab 96 som syns på bilden. Skulle gissa på en två-taktare från 1965 eller -66. Dessutom som Björn påpekar, antagligen nysåld ”over there” med tanke på de konstiga blinkersglasen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *