Lukyanuk tappade i Rom, Basso vann, Torn på väg mot Junior-guld, Veiby gör ny Hyundai-start, Østberg vill ha en ”läpp”, mörk helg för Joel, tungt i Ryd och Ida laddar för Finland.
Enda större förändringen på de två sista sträckorna av ERC Rally di Roma Capitale var att Alexey Lukyanik tappade en placering och slutade fyra. De två sista sträckorna (samma båda gångerna) kördes i centrala Ostia och mätte bara dryga kilometern. Ändå lyckades Andrea Crugnola med det nästan omöjliga, att plocka in 3,7 sekunder på ryssen och peta ner honom till fjärde plats. Redan före detta var Lukyanuk sur på grund av tidstillägg för fälgtjafset och konstaterade vid målgången.
– Äntligen är den här cirkusen över så att man kan få åka hem!
Utan minuten i tidstillägg hade Saninteloc Racing-föraren i sin Citroën slutat tvåa bakom Giandomenico Basso. Istället blev det Simone Campedelli som slutade tvåa och som trea då Crugnola. Lite märkligt att Lukyanuk tilldömdes en hel minuts tillägg medan Emma Falcon med samma fälgar och samma typ av bil bara fick 30 sekunder…
Lars Stugemo och Kalle Lexes kombinerade Italien och Hyundai-äventyr slutade med en total 21:a plats.
Estländaren Ken Torn knöt en stark knut på paketet för ett kommande guld i ERC Junior 3. Segern var Ford-åkarens tredje raka och när så spanjoren Efren Llarena bara slutade trea så ska det mycket till för att han ska missa EM-titeln. Tvåa blev tjecken Erik Cais men hans tidigare poängskörd är alltför liten för att kunna vara med och slåss om medaljerna. Istället är det trion Llarena, Sindre Furuseth som bröt i Rom och så portugisen Pedro Antunes som gör upp om dessa, alltså silver och brons. Guldet är jag säker på hamnar hos Torn även om allt kan hända i tuffa Barum Czech Rally Zlin som är final för juniorerna och körs i mitten av augusti.
*
Till Italien ställer Ole Christian Veiby och Jonas Andersson kosan redan i den här veckan för att köra Rally Alba. Precis som i Ypres Rally blir det med en R5-Hyundai som paret ska ta sig an den dryga tio milen asfaltsträckor. Fint sällskap får man dessutom då även Sebastien Loeb är anmäld men då med en WRC-version av i20. Även hemmaförarna Fontana Corrado och Kevin Gilardoni kör med WRC-Hyundai. Överhuvdtaget mycket Hyundai då även ansvarige för R5-satsningen Stephane Sarrazin är anmäld och så även ERC-profilen Umberto Scandola. För Veiby handlar det om att vara behjälplig med utvecklingen av I20 R5 förklarar han för italiensk media och tillägger.
– Mitt huvudmål den här säsongen är fortfarande WRC2 och Volkswagen Polo R5.
Starten i Italien innebär också att Veiby väljer bort Rally Finland och WRC2 där han ligger på tredje plats.
*
För första gången på 14 år missar Mads Østberg Rally Finland och som orsak till detta anger han att den Citroën C3 R5 han kör i WRC2 Pro behöver utvecklas ytterligare. Speciellt klagar norrmannen på för dåligt tryck på framvagnen vilket gör att bilen inte styr in som han önskar. Till wrc.com bekräftar Mads att han inte vill köra fler tävlingar innan bilen förbättrats.
– Vi behöver en ”läpp” där fram som skulle hindra nosen från att lätta och bilen kunde flyga bättre, menar Mads.
Nästa tävling i WRC är Rallye Deutschland men inte heller här är det säkert att vi får se Mads. Istället förklarar han att schemat har varit för tajt och att man nu måste fokusera på förbättringar. Med detta så är det bara att gratulera ledaren i WRC2 Pro, Kalle Rovanperä till segern i nya klassen. Inför Finland leder han redan med 13 poäng före Mads.
*
I helgen kördes det rallycross i Riga, RallyX Nordic och där det gick väldigt bra för svenska JC Raceteknik. Fyra JC-åkare av sex möjliga tog sig till final och allra bäst gick det då för Supercar-föraren Robin Larsson som tog sin första seger i serien. Mer rutin på detta har Ben Philip Gundersen som tog sin andra raka vinst i Supercar Lites.
*
Ingen lyckad helg för Joel Eriksson när DTM drog till Holland och Assen för deltävling fem. Tekniska problem gjorde att Tomeilla-föraren inte alls kom till sin rätt. I det första regntunga heatet blev det bara en 16:e plats i BMW:n efter att vindrutetorkarna gett upp. Ännu sämre i söndagens race där han fick ge upp efter motorras.
– En helg att glömma, konstaterar Joel och då allra helst söndagen.
– Redan i kvalet kände jag att motorn inte gick rent, och till slut bara small den när jag kom nerför huvudrakan några varv från mål.
Trots bakslaget behåller Joel tionde platsen där Audi-duon toppar, René Rast och Nico Muller. Först som trea, bäste BMW som körs av Marco Wittman.
– Verkligen inte vår helg, men sådan är den här sporten ibland. Vi kommer tillbaka starkare på Brands Hatch, hälsar Joel.
*
Berättade i förra veckan att Ryds MK:s nysatsning med en tävling enbart för Appendix K tråkigt nog fick ställas in på grund av för få anmälda. Kan fortfarande inte smälta att intresset var så klent för ”Shark Challenge Rally” som faktiskt var skräddarsytt för klassiker. Tre krokiga sträckor, inga noter, ingen service utan bara rally som det var förr, kan inte hitta ett enda fel i konceptet och ändå köptes det inte av majoriteten av landets ”gammelbilsåkare”. Roger Rooth, Ryds MK trodde stenhårt på uppläget och att luften nu gått ur den stora färgklicken är fullt förståeligt. Ändå menar han att det är ännu tråkigare för Gert Bengtsson och Ida Lidebjer-Granberg.
– Gert har gjort det stora grovjobbet, Ida layout & profilering och tanken var att programmet skulle utformas mer som ett magazine med artiklar än som ett program, förklarar Roger och fortsätter.
– Jag har bland annat gjort utkast till massor av olika saker som tex roadbook med alla avåkarställe varnade i naturen som Ryds Mk gjorde för sex år sedan.
Att det är tungt att tvingas ta ett sådant här beslut efter allt slit är högst förståeligt och dessvärre kan det även få konsekvenser framöver. För det är ju inte så att det finns ett överflöd av villiga rallykillar/tjejer som blir inspirerade att ställa upp och jobba när kanske allt sedan ändå är förgäves. Inte ens Rooth med sitt Duracell-kanin liknande syndrom tål hur mycket stryk som helst eller?
– Helt klart är dock att det kommer att dröja flera år innan jag försöker göra något igen som inte är provat med lyckat resultat, konstaterar han.
*
Problem av annat slag hade Almunge MK att brottas med inför sprinttävlingen ”Rotens Minne” som skulle körts den 10 augusti men även de tvingats ställa in. Fast här var det Transportstyrelsen som inte gick i takt med klubben…
*
Lite mer positivt för Ida Lidebjer Granberg är att hon om några dagar ska börja reka inför Rally Finland. Något som till och med uppmärksammades av SVT som gjort ett långt inslag inför hennes start med finländaren Kari Hytönen i en Ford Fiesta R2. För övrigt ambitiösa Idas andra start i Finland.
*
Vet att det finns ett stort intresse för gamla Saabar bland läsekretsen. Hjälpsam som jag är, så kan jag här förmedla att det på bilskrotarna i Osby och Perstorp fortfarande fins en del ”godis” för att hålla igång en gammal Saab…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson