Luddigt i J-WRC, Tom K. är med i toppstriden oavsett, banan till Rally Monza är klar, är Rally Hungary grus eller asfalt, Mikaela är priset och 700 Subaru på samma plats…
Igår var det trots allt lite av en glädjens dag ur en svensk rallyfantasts synvinkel när det blev klart att Junior-WRC gör sällskap med övriga VM-klasser och kör final i ACI Rally Monza. Med detta är det fortsatt helt öppet vem som ska köra hem VM-titeln plus den Rally2 Ford Fiesta MK2 som är segrarens pris. Tre förare gör rimligen upp om detta, Martins Sesks, Tom Kristensson och Sami Pajari.
Dock verkar beskedet från M-Sport Polands ansvarige för serien, Maciej Woda vara lite oklart vad gäller den tävling som måste räknas bort i slutresultatet. Så långt är klart, att tre av fyra tävlingar ska räknas men det är sedan det är lite mer luddigt. Som jag tolkar Wodas text från igår, ”get to drop their worst classification score of the season” så är det att alla poängen från den sämsta tävlingen stryks och då även bonuspoängen för sträckseger. Sedan finns det andra som hävdar motsatsen, att det bara är själva resultatpoängen som försvinner och bonuspoängen räknas i alla fyra tävlingarna. Som ett räkneexempel med min tolkning så ser det ut så här inför ACI Rally Monza:
Tom Kristensson 58-1 = 57 poäng
Martins Sesks 68-19 = 49 poäng
Sami Pajari 54-13 = 41 poäng
Däremot blir det lite skillnad om föraren får behålla bonuspoängen och bara stryker de för placeringen i tävlingen:
Tom Kristensson 58 -0 = 58 poäng
Martins Sesks 68 -15 = 53 poäng
Sami Pajari 54 -10 = 44 poäng
Oavsett vilket som nu är rätt eller fel i poängberäkningen så är alltså inte Tom och Joakim Sjöberg uträknade trots det tråkiga som hände i Rally Estonia. I finalen räknas dessutom poängen upp till 1,5 vilket gör att det blir 37,5 poäng för vinnaren. Om han dessutom vinner alla 16 sträckorna tillkommer ytterligare 24 bonuspoäng, totalt 61,5 poäng till vinnaren. Detta gör att teoretiskt sett kan även dagens tabellfyra Fabrizio Zaldivar vinna hela klabbet trots at han bara har 34 poäng.Åtta poäng måste räknas bort från dagens 34 vilket inenbär att han som bäst kan komma upp i 63,5 vilket ändå räcker till seger med god marginal om det går åt h-e för hela topptrion. Inte så troligt att paraguayanen ska lyckas med denna urladdning (han var elva minuter bak Tom på Sardinien) då han hitintills inte vunnit en enda sträcka på sina tre starter. Dessutom fick han årsbästa andra platsen senast i Sardinien lite till skänks sedan alla medtävlare utom han och Tom drabbades av problem. För övrigt är det två sjätte platser för Zaldivars del vilket absolut inte borde räcka för att vinna VM.
Poängsystemet i Junior-WRC är också lite knepigt med bonuspoängen för sträckseger. Många finner det märkligt att man får dessa bonuspoäng även efter att man brutit en tävling och sedan startar om. Det är också så både Pajari som vunnit flest sträckor och Sesks därefter fått ihop de flesta av sina ”SS-poäng”. Medan Tom tvingats köra för seger utan att ta några risker, har konkurrenter som brutit kunnat gå ”all in” för SS-poäng utan någon tanke på placering för övrigt. Ett mer rimligt system hade varit att endast de SS-poäng man fått ihop före ”retired” skulle få räknas, vilket då minskat Sesks poäng med fem och Pajari med tre. Något som då också ökat gapet upp till Tom.
Passar bra att då berätta att Sami Pajaris start i J-WR C som finansieras av finska bilsportförbundet AKK i deras ambitiösa talangprogram ”Finn Future Star” där till nästa år 23-årige Lauri övertar hans plats. Före honom har både Temu Sunninen och Jari Huttunen utsetts till ”Finlands framtida stjärna”.
*
Idag släppte ACI (Automobile Club Italia )som arrangerade både Sardinien och kommande Rally Monza lite mer om finalen första helgen i december. Även om tävlingen är ny i WRC så är det en tävling med anor tillbaka till 1978 men som aldrig haft några ambitioner att ingår i WRC. Men med Covid-19 så ställs det mesta på högkant och då blev plötsligt Monza Rallyshow upphöjt till final i Rally-VM. Allt startar på torsdagskvällen den 3 december med superspecialen ”Monza King of Show” inne på F1-banan ett avsteg från vanliga år då detta istället är sista sträckan i rallyshowen. På fredagen körs fem sträckor alla på eller i anslutning till banan där det normalt sett körs ”FORMULA 1 GRAN PREMIO D’ITALIA”. Lördagen blir rallyt längsta och då drar sig rallyt ut i Lombardiet mot Bergamo för att köra sju ” riktiga sträckor” för att sedan avslutas på söndagen med tre sträckor inne på ”the racing track”. Som bekant är Lombardiet hårt prövat av Covid-19 och därför har ACI tagit höjd för detta och har en ”Plan B” där hela rallyt körs på inhägnat området. Men om ”Plan A” håller hela vägen nås blir det ändå snudd på 24 mil special vilket absolut inte är illa i ett läge där pandemin slagit sönder det mesta.
*
Då blev det inte alls överraskande final även för Euro RX och Super 1600 i Tyskland efter att ”Spa World RX” ställdes in. Även ”Projekt E” där Marcus Grönholm är anmäld kör sin final på Nurburgring.
*
Om några timmar drar ERC Rally Hungary igång och än har inte president Orban haft några synpunkter på detta vilket ändå känns bra. Att det blir en av eller kanske till och med den allra tuffaste tävligen i serien, är uppenbart när man ser bilderna från reken. Att det är ett asfaltrally är nästan omöjligt att förstå vilket Oliver Solberg bekräftar.
– Vissa sträckor påminner mer om Wales Rally GB än en asfalttävling, så det blir en tuff weekend!
Jag är lite förvånad över att det inte är någon shake down inför helgens rally vilket alltid ERC-tävlingar brukar ha. Har sökt överallt men inte hittat något svar på varför detta saknas, men utan att hitta något svar. Lite konstigt då resultatet här är det som normalt avgör startordningen, men kanske kör man nu efter ”entry list” Men även detta verkar lite konstigt för när jag letar efter denna kommer texten ”List of crews authorised to start not available yet”…
*
Blir alltid lika glad när det är något motorsportrelaterat som dyker upp i annonser och annat utanför den vanliga ”boxen”. Noterar att Circle K/Red Bull använder STCC-föraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky i naturlig storlek på sina stationer runt om i landet. Detta som dragplåster för en tävling där vinnaren utlovas en ”racingupplevelse” vid sidan av Mikaela. Sämre pris kunde man absolut tänka sig i en tävling…
*
Något har hänt före start i dagens ADMV Lausitz Rallye då startfältet krympt betänkligt. När jag kollade senast var det över 70 bilar i listan och nu är man nere i 58 startade. Bland de som försvunnit är de båda danska ekipagen Roland Poulsen och Jan Petersen, men även Jari Huttunens namn är väck. Någon anledning till detta har jag inte lyckats klura ut. Efter första sträckan är är det favorittippade Matthias Kahle som leder med sin Skoda, 3,7 sekunder före Julius Tannert i en likadan bil.
*
Är man Subaru-fantast måste den här bilden som är från 2019 växa vällustkänslor när man i Japan anordnade ”WRX Fan Meeting”. Nu är det dags för en ny upplaga den 5 december på Longwood Station i Nagaramachi om någon har vägarna förbi. Målet är att samla över 700 Subaru WRX och därmed slå rekordet för bilträffar med en enda modell. Villkoret för att vara med är enkelt, att älska sin Subaru. Frågan är om det är möjligt att smita in med denna?
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se