Loubet kickar sin kartläsare, Evans myser, SBF avsätter 800 000 kronor för återstart, många svenskar till RX-serie i USA, ”Mäster” gör comeback med Porsche, Veiby leder i Portugal, Kim Madsen hälsar och idag hyllar vi Tommy K. !
Verkar som om det gått lite trend i att byta kartläsare bland WRC-förarna först var det Dani Sordo och Thierry Neuville som satte nya ”kontorister” i högerstolarna. Inte långt efter kom Teemu Sunninen med samma besked och likaså gjorde M-Sport kollegan Gus Greensmith. I går kom så nästa ”co-driver switch” när ena halvan av det franska bilsportsförbundets framtidssatsning, Pierre-Louis Loubet meddelade att han kickar ut Vincent Landais ur Hyundaien. På Twitter beklagade Loubet detta och var även väldigt tydlig med att detta inte var hans beslut utan starkare krafter. Känns så klart lite taskigt att efter sex framgångsrika år och över fyrtio starter i WRC:s olika klasser, att ge sin kompis foten.
– Vi har beslutat att att avsluta vårt professionella samarbete men inte vår vänskap. Livet är fullt av val och detta var ett, kommenterade Loubet beslutet i fransk media.
Det var i fjol som Loubet fick chansen att köra WRC-Hyundai och så här långt har det blivit sex starter men resultat har inte alls varit de förväntade och där sjunde platsen på Sardinien fortfarande är bäst. Istället har misstag kantat korsikanens WRC-deltagande och ”någon” har säkerligen satt ner foten och krävt någnt form av förändring om han vill fortsätta köra på toppnivå. Ungefär som när det går dåligt i lagsporter, så kickar man tränaren och i rally är det kartläsarens fel när det inte fungerar i hytten. Någon har sagt till Pierre-Louis att något måste ändras om han vill köra 2022.
-Någons huvud måste rulla och det blev mitt, kommenterade Landais besviket.
Till kommande start i Portugal finns ännu ingen ny kartläsare för Loubet, kanske behöver man inte leta längre än till Neuvilles före detta notläsare Nicolas Gilsoul. I deras fall var det inte resultaten som orsakade splittringen utan att Neuville inte ville betala Gilsoul tillräckligt bra lön. Kanske finns där mer ”gryn” i franska bilsportförbundet så att det hindret kan övervinnas?
*
Just nu testas det för grus och Portugal och där Toyota haft besök av Jari-Matti Latvala för att på plats följa förberedelserna. Där gick säkert Elfyn Evans omkring och mös över att ha en nästan perfekt startposition som tredje bil med Sebastien Ogier och Thierry Neuville före sig och därmed bra koll på läget.
Ändå lär det finnas lösgrus kvar även för honom, så egentligen har Kalle Rovanperä och Ott Tänak ännu bättre läge i sin jakt på seger och VM-ledning.
*
Just nu känns det som att det mesta i tävlingsväg befinner sig i någon sorts ”ingenmansland” i väntan på vad Regeringen ska besluta den 17 maj, blir det tillräckliga lättnader för sport/idrott eller är fortfarande smittläget så högt att allt flyttas fram? Midnattssolsrallyt lever på hoppet med en stark förväntning att rallyt ska kunna köras i början av juli som tänkt. I avvaktan på den 17 maj avvaktar nu MSR-arrangören med att inte publicera inbjudan förrän nya riktlinjer kommer.
*
Har fått höra att det finns en del som reser tvivel angående hur och om SBF verkligen jobbar för att bilsporten ska kunna återstartas. På detta kan jag definitivt svara att från SBF:s sida är det i dagsläget den fråga som står överst på dagordningen så fort man träffas. Ett bevis på att så är fallet kom när SBF gick ut med att man tar 800 000 kronor ur kassan för hjälpa de arrangörer som ligger i startgroparna för återstart. Men för att så skall ske krävs följande, ”Svensk Bilsport har valt att följa de lagar, regler och rekommendationer som utfärdas från Regering, Myndigheter och Riksidrottsförbundet (RF). Våra 15 olika sportgrenar har, precis som vi utövare, olika förutsättningar för träning och tävling. Ofta beroende på olika regionala regler och förordningar, men även på en smittspridning som varierar över landet och över tid.”. Med andra ord är en återstår inte hur lätt som helst att åstadkomma skriver SBF” Att få igång tävlingsverksamheten så fort som möjligheten ges, där arrangerande förening känner trygghet med att genomföra tävlingar, är av hög prioritet för Svensk Bilsports styrelse. I linje med det beslutet tillsätter man nu ekonomiska resurser på totalt 800 000 kronor för att garantera att arrangerande föreningar av årets SM och RM ska kunna genomföra sina tävlingar utifrån rådande rekommendationer från Riksidrottsförbundet och Folkhälsomyndigheten.”
SBF:s vd Anna Nordkvist förklarar.
– Både styrelsen och jag är helt eniga i att verksamheten på SM och RM-nivå har vi möjlighet att utföra utifrån de rekommendationer som finns. Vi har ett år av erfarenheter bakom oss med coronan och vi känner även ett hopp om en tillbakagång till en något mer normal verksamhet.
Anna fortsätter.
– Arrangerande föreningar ska inte behöva ställa in sina tävlingar på grund av ekonomi, därför tillsätter vi nu extra resurser till dem som eventuellt kommer att behöva det.
För att förtydliga riktlinjer samt ge stöd till arrangörer har Svensk Bilsport beslutat att:
- avsätta 800 000 kr för att stödja SM/RM arrangemang
- Stödet administreras av Generalsekreteraren i samråd med respektive sportgrensutskott – och ges efter varje arrangemangs förutsättningar.
- Därtill påbörjar nu Svensk Bilsport arbetet tillsammans med sportgrensutskotten med att ta fram tydliga sportgrensspecifika cronaprotokoll som ska underlätta för arrangörer samt nästa vecka föra dialog med distrikten och utskotten om hur vi ska återstarta sporten.
- *
Efter en succé inledning med rallycross i USA mattades intresset i fjol men nu verkar det som att sporten är på väg tillbaka ”over there”. Glädjande är då att Olsbergs MSE tänker köra nya RX-serien ”Nitro” med Sebastian Eriksson, Kevin Eriksson och Oliver Eriksson. Serien drivs av välkände Travis Pastrana och körs med fem deltävlingar och beräknas starta i september.
Nu ryktas det att även att Timmy och Kevin Hansen är på väg in i Nitro-serien och då kanske i sällskap med Johan Kristoffersson. Även på den sidan Atlanten mer hemtame Patrik Sandell nämns som tänkbar förare i Nitro.
*
Snart 75-årige Stig Blomquist gör nu entré i nya Porsche Sprint Challenge Scandinavia och så klart med #75 på sin blå Porsche. Faktiskt 23 år sedan ”Mäster” senast körde en hel racingserie och då i STCC och det var i fjol Blomqvist fick förfrågan om deltagande av Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin. Även om det är länge sedan det var racing som gällde så känner ”The Stig” sig inte helt ”off”.
– Jag har hållit på och fuskat lite hel tiden och kört lite historiskt och en hel del annat. Annars skulle det vara skitsvårt att bara hoppa in så här och börja tävla, säger han.
När Stig fick erbjudandet att göra racingcomeback behövde han ingen längre betänketid och var inte svår att övertala.
– Nej, det var jag väl inte, men hade det varit Carrera Cup hade jag nog inte… Det här är nytt och lite enklare, säger han.
– Jämfört med Carrera Cup-bilen är den här jättesnäll att köra, inte alls lika extrem.
*
I Portugal och Rali Terras d’Aboboreira värmer Hyundais ena WRC2-hopp Ole Christian Veiby/Jonas Andersson upp inför starten i Portugals WRC-bidrag om tre veckor. Efter fem av de totalt sju sträckorna i grustävlingen leder Veiby men detta första efter att estländaren Georg Linnamäe fått ”accident” på SS4 med sin Polo R5.
Nu är det istället norskt i topp men bara drygt två sekunder före hemmaföraren Teodosio Ricardo, Skoda. Bara en sekund efter kommer så Chris Ingram som har 0,3 tillgod på spanjoren Pepe Lopez. Väldigt tufft i toppen och mellan ledande Veiby och sjuan, välkände ERC-föraren Bruno Magalhaes skiljer åtta sekunder.
*
Först tävlingen i Danska Mästerskapet, Rally Himmerland skuggades av den svåra olyckan med Kim Madsen/Line Lykke Jensen i deras debut med en helt ny Citroën C3 Rally2. Line Lykke kunde lämna sjukhuset i Ålborg tämligen omgående efter kontroll, däremot var det sämre med Kim.
Idag kom där dock en härligt hälsning från honom när han nu kommit hem och som Kim förklarade, ”mår bra efter omständigheterna”. Alla läsare av Motorbloggen är jag säker på delar min hälsning och önskan om snabbt tillfrisknande så att du och Line Lykke snart kan göra comeback.
*
Idag avslutar jag bloggen med ett stort grattis till Tommy Kristoffersson som idag fyller 62 år, alltså rena ungdomen. Att räkna upp allt som Tommy gjort och åstadkommit under alla sina år i motorsportens tjänst är omöjligt. Foto: Tommy Svensson
Nöjer mig med att berätta första gången jag stötte i hop med den i Söpple födda värmlänningen och detta var på Nürnburgring tidigt 90-tal. Då landade SSR-bussen till på banan inför vidare färd mot specialsträckorna i Eifel-Rallye där så småningom Dieter Depping vann. På andra sidan den byggnad där bussen stannat hördes plötsligt ett fruktansvärt oväsen vilket så klart innebar att vi ”sprang” runt för att kolla. Då var det Herr Kristoffersson som startade upp den gröna ”?” rallycross Audin för en testrepa. När detta var avklarat stannade han upp och berättade för oss en massa fakta som för mig som teknisk idiot sa ”nada”. Med detta önskar jag en trevlig födelsedag Tommy!
*
Då passar det bra att tala om att i morgon blir det ingen Motorbloggen då min brorsdotter firar sin dag med ”Afternoon tea” i trädgården. Då gäller det att prioritera…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.