”Looking fantastic”=sträckorna i Rally Sweden, Tom har väntat, WRC-tipsen, snart över 100 i SSRC-premiären och ny co-driver till Kragh!

I går var jag ”lite” irriterad över all rapportering om vinterväder kring Torsby (och delvis Norge så klart) eller rättare sagt bristen på vinterväder. Visst är det tråkigt att inte minusgraderna valt att stanna kvar i Värmland men om man ska döma av rapporterna från de som kört ”reken” är det inte alls någon ko på isen (lite vitsigt där), tvärtom vittnar flera om att det ser riktigt bra ut ”på skogen”. Så klart kommer det fram grus i spåren, men det skulle jag vilja påstå att det gjort i stort sett varenda år i modern tid så intet nytt under solen (ännu mer vitsigt).

Torstein Eriksson, co-driver till Mads Østberg kommenterar förhållandena med.

Sträckorna känns bredare i år men fortfarande med snövallar vid sidan. Just nu fullt isunderlag vilket betyder ”flat out”!

Han sätter dock ett frågetecken för underlaget om det onaturligt varma  vädret fortsätter under helgen. Andra som gjort analyser av vägarna är ett estländskt rallygäng som anar morgonluft för inte bara Ott Tänak utan även för landsmännen längre bak i fältet. Orsaken till detta är att förhållandena nu påminner mycket om de som rådde i förra helgens Rally Sarma.

Gynnar både Gryazin, Sesks, Torn och Poom som då fick känna på hur det är att köra med lite ”slush” uppblandat med snö och grus!

Återkopplar lite till vad jag skrev igår och har försökt tänka ut en enda arrangör förutom de i Rally Sweden som ställts till ansvar för vädret? I Rally Monte Carlo till exempel hör man aldrig någon som menar att sträckorna absolut ska vara snustorra och helt fria från snö och is. Om inte, då är det Automobile Club de Monaco som inte fullgjort sina åtaganden, detta hörs aldrig. Eller när det är regn, dimma och snö i det för vädret ökända Rally Wales GB, då gillar man läget och kör efter de förhållanden som råder. Men när det inte bjuds på fullt med snö/is plus minusgrader sol och blå himmel  i Värmland verkar det precis som att kritikerna letar efter både  en lämplig mur och svart ögonbindel för att skipa rättvisa. Åt h-e fel om ni frågar mig och som någon poängterade, fokusera istället på rätt saker.

*

Skånska ekipaget i J-WRC innehållande Tom Kristensson och Henrik Appelskog har gått lite i väntans tider men i dag kom de så.

Där kom dom, inte en sekund för tidigt, konstaterade Tom lättat och ”dom” i sammanhanget betyder de nya egendesignade overallerna.

Även Tom gillar sträckorna och verkar inte alls känna samma oro över helgen som den förare med fransk brytning i sin engelska gav uttryck för i går. Vid gårdagens presskonferens hos M-Sport presenterades Tom som lite av hemmaförare, trots allt lite skillnad på Värmland och Skåne vilket Tom också konstaterade inför mediauppbådet.

Ärligt talat så är jag absolut inte ”local” i det här rallyt tar faktiskt ett bra tag för mig att komma hit från hemmet, menade Tom.

Därför har jag också högst begränsad erfarenhet av rally på snö och is!

Om inte ”local” stämde på Tom så är det en desto mer korrekt beskrivning av Dennis Rådström som har Johan Johansson vid sin sida. Boende endast ett superlånga stenkast från ”the servicepark” i Torsby är det svårt att bli mer lokal än fjolårets VM-tvåa. Att de är taggade och vill upprepa fjolårssegern inför hemmapubliken är inte att ta miste på.

  Med stor erfarenhet av J-WRC efter två säsonger och dessutom med viss framgång känner vi oss väl förberedda för säsongen, menade Dennis.

Två förare känner jag som verkligen kan utmana ”di svenske” och det är estländarna Martins Sesks och Ken Torn. Kanske allra tuffast blir J-EM vinnaren 2018, Sesks. En förare som Tom känner mycket väl och betraktar honom som inte bara konkurrent utan även en dj-ligt bra kompis efter året de hade i Opel Motorsport. Sesks väljer att inte titta bakåt utan har blicken stadigt riktad framåt.

Nya utmaningar där allt är nytt, team, bil och mästerskap.

I Rally Sarma vann Sesks och känner sig väl förberedd även om han trots att precis som de flesta  andra inte kört någon tävlingsmil i den helt nya R2 Ford Fiesta som används i mästerskapet.  En som dock hunnit testa lite med nya Fiestan är Ken Torn som i fjol vann junior-klassen i Rally Finland före Emil Bergkvist.

*

Några direkt heta nyheter har inte nått mina öron i WRC/WRC2- gänget under dagen förutom de spridda väderrapporterna där det mesta trots allt verkar kunna sammanfattas med ”looking fantastic”. I morgon drar man i gång med ”Shake down” innan det är dags för ”Rally Sweden-show”Färjestads Travbana med allt från autografskrivning till allehanda uppvisningar. Klockan 20.00 stämmer inte längre devisen ”Closer to rally”, för då är vi inte närmare längre utan befinner oss mitt i ”The Winterfestival of the world”, smaka på den ni däruppe i Åre!

*

Med tanke på att morgondagen känns lite pressad är det lika bra att köra WRC-tipset i dag, då blir man dessuom inte förvirrad av tiderna från torsdagsmorgonens shake down. Med värmländskluft i näsan sätter jag mig nu i Karlstad och då blir det så här.

WRC.

1. Ott Tänak Toyota

2. Andreas Mikkelsen Hyundai

3. Thierry Neuville Hyundai

4. Pontus Tidemand Ford

5. Jari-Matti Latvala Toyota

Att tippa Tänak som vinnare känns ganska OK efter Monte-premiären men samtidigt drabbas han ibland av ”The Latvala syndrome” med onödiga och ofta kostbara misstag. Satsar på ett ”clean race” i helgen för #8 Yaris WRC.

Kan också erkänna att jag valde mellan Tänak och Mikkelsen som  vinnare (ja jag är spiknykter) men till slut blev det en andra plats för den otursförföljde (kan också vara ofokuserade) norrmannen. Många önskar nog Pontus Tidemand/Ola Fløene ännu högre upp än fyra men detta är ärligt talat lite av en drömplacering för ”Rookie-Pontus”. Trots allt är detta bara andra tävlingen i bilen och enligt gällande naturlagar är placering bättre än sjua-åtta en framgång. Skulle paret bli fyra är det i mina ögon en knall. 

Den skarpögde lägger också märke till att de ”The big two” Sebastien Ogier och Sebastien Loeb saknas i tipset. Dom får faktiskt nöja sig med att slåss om sjätte platsen…

*

WRC2/WRC2Pro.

1. Eerik Pietarinen Skoda

2. Kalle Rovanperä Skoda

3. Johan Kristoffersson Polo

4. Mads Østberg Citroën

5. Emil Bergkvist Ford

Att tippa getingbo-klassen är helt omöjligt, de fem nu uppräknade kan lika lätt ersättas av fem andra namn. Putte Kock, Sportspegelns gamle mästertippare ville alltid gardera sina tv-tips och om jag skulle göra samma sak så garderar jag med Nikolay Gryazin, Emil Lindholm, Patrik Flodin, Henning Solberg o.s.v

*

Junior-WRC.

1. Dennis Rådström Ford

2. Martins Sesks Ford

3. Ken Torn Ford

4. Tom Kristensson Ford

5. Roland Poom Ford

En enda sak är lätt i detta tips och det är att vinnaren kör en Ford och så klart talar det mest för att Rådström kör hem sin andra seger i Rally Sweden. Men bakom är det en helt öppen affär och som ni förstår önskar jag min landsman Tom ännu högre upp. Men den här gången vann hjärnan före hjärtat…

*

Lämnar Värmland och nästan lika spännande är att följa utvecklingen vad gäller anmälan till SSRC-premiären Simrishamnsmixen. Den nya regeln att anmälningsdatum styr var i klassen man får starta, verkar onekligen ha avsedd effekt när det kommer till att använda ”Enter-tangenten”. Efter två dagar av anmälningstiden kan Simrishamns MK redan räkna in 93 anmälda och med den här takten torde maxgräsen på 160 bilar nås i slutet av veckan. Noterar också att flera välkända ”sista minuten anmälare” nu kommit på andra tankar och redan anmält sig. Se där, det var ju inte så svårt att undvika att ge tävlingsledare med flera magsår och ännu mer gråa hår.

*

Det blev inte bara ny Skoda Fabia R5 för danske mästaren Ib Kragh utan även ny co-driver. Ut kliver Freddy Pedersen med två DM-titlar ihop med Ib. Anledningen är att nya Skoda-chauffören behöver en ”anden stemme i øret som kan ryske lida op i mig”. Den stämman kommer från unga med ändå bevisat rutinerade och talangfulla Ditte Kammersgaard. I fjol åkte Ditte 20 tävlingar varav häften utomlands.  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *