Loeb WRC-leder ”som vanligt”, PG får silver, hyr HANS och notskrivar kris i Norrland!
Var lite frågande igår hur en toppförare i WRC som Petter Solberg kan göra samma misstag på samma ställe två år i rad som han nu gjorde när han slet av vänster framhjul i Spanien. Har nu sett in-car film, inte från Solbergs bil men väl från Neuville som använde samma tuffa linje genom den snabba vänstern. Måste erkänna att jag inte blev mycket klokare och förstår inte heller Solbergs förklaring med att vägen var så sönderregnad så att bilen bara drogs in i betonghelvetet. Nu är jag självklart inte rätta mannen att analysera katastrofen och en sak är så klart helt säker, Petter och de andra olycksbröderna gjorde det självklart inte med flit.
Med en sträcka kvar av dagens att åka är det Loeb i topp sedan Mads Östberg tappat tid på fel däck och en smärre avåkning. Plumpar som gjort att norrmannen med svenske co-drivern Jonas Andersson rasat till fjärde plats 1.22 bak ledar-Cittran.
Tvåa är Latvalla som klagar på set-upen på Fiestan när det är blött, då bara drar Loeb ifrån. Han har dock inte gett upp hoppet om en sista Fordseger och chansen finns, bara tjugofyra sekunder skiljer till fram till världens genom tiderna bästa rallyförare.
Miko Hirvonen är en lite gåta för mig, tycker att han inte riktigt utvecklats i nya bilen som förväntat. Nu kan man inte längre snacka om att köra in sig, Miko har ju en hel säsong bakom sig och i mina ögon är han lika långt bak Loeb idag som han var i WRC-premiären. Märkligt, jag trodde (hoppades…)att han skulle kunna utmana fransmannen på allvar vid det här laget, för inte kan det väl vara så att det även han fortsätter att utvecklas som förare? Om så är fallet kan resten av gänget redan nu lägga hjälmen på hyllan för gott…
Det blev ”bara” silver för PG Andersson i SWRC-klassen. Detta står klart efter en problemfylld fredag och nu kan bara avåkning eller tekniskt fel hindra Craig Breen från sitt välförtjänta guld. Självklart hade det varit kul för PG och svensk rallysport om han vunnit men Breen känns ändå som mer välförtjänt av detta efter tragedin för mindre än ett halv år sedan när hans co-driver Gareth Roberts omkom. Att resa sig efter ett sådant trauma tyder på ett psyke och en förarbegåvning utöver det vanliga. Grattis Craig!
Det som såg så bra ut för Pontus Tidemand med fem av sex möjliga sträcksegrar i WRC-Academy raserades totalt av en punktering på tuffa sträcka fem.
– Det var tråkigt med punkteringen men det känns ändå riktigt bra att vi är på en andra plats. Jag har en minut upp till ledningen och det kommer självklart bli svårt att ta tillbaka den, men jag skall göra ett tappert försök.
– Har ögonen inställda på en andra plats i totala mästerskapet och då måste vi vinna eller ta flera sträcksegrar, avslutar Pontus.
Ligger nu tvåa, med långt över minuten fram till ledaren med två sträckor kvar att åka. Värmlandskompisen Fredrik Åhlin, kämpar på ligger fyra.
Läste idag Kvällsposten/Expressen där chefen och Glimåkrasonen Martin Kroon så ofta skryter om den fina sportbevakningen, då även inbegripet Rally-VM. Som upplysning Martin kan jag inte hitta en enda rad text om WRC-finalen där faktiskt tre svenskar finns med i medaljstriden, Jonas Andersson, PG Andersson och Pontus Tidemand. På resultatbörsen kan man dock hitta ställningen och visst är det upplyftande att notera att PG Andersson är ”nia”, kunde kanske skrivit ut att han ligger tvåa i SWRC-klassen? Däremot kan man läsa en hyggligt stor artikel om division 3 laget Höllviken….
Härom veckan väckte jag efter att ha läst på en dansk hemsida, tanken på att någon borde börja med att hyra ut HANS och hjälmar även här. I går ringde Mats Angland upp mig och förklarade att han fick morgonkaffet i halsen när han läste om detta i Motorbloggen.
– Jag fick allmän hicka när jag såg ditt inlägg i bloggen här om veckan, eller snarare eld i baken. Ville ju vara först ut och hade arbetat med just detta ett tag, berättade Mats.
– Nya regler som rör säkerheten är ju bra, det måste man ändå tycka. Men om investeringen står i vägen för att över huvud taget komma till start, ja då är det bra om det finns alternativ!
Det handlar alltså om att Mats är mig veterligen först med att hyra ut nästa års obligatoriska utrustning och vill du veta mer, kan du gå in på följande länk hyrhansskydd.se
Noterar att det är kris med notskrivare i Norrland, det finns ingen som är villig att ta på sig den otacksamma uppgiften. Istället verkar det som att man där försöker lösa problemet genom att de tävlande ska få göra egna noter. Dock ska man först genomgå en obligatorisk utbildning där märkligt nog platserna verkar vara begränsade. Mycket intressant om bara delar av startfältet får använda noter…
Bortsett från detta, borde det även innebära att tävlingarna i Norrland alla blir två-dagars, notskrivning på fredagen och tävling på lördagen. Dessutom måste väl även sträckorna bemannas på något vis även på fredagen vilket kräver ännu mer funktionärsinsatser. Måste säga att att jag är skeptisk till idén, åtminstone fram till dess någon konkret förklarar hur man tänker sig det hela ska fungera.
Då tror jag istället att situationen kan bli en nyttig väckarklocka för alla övriga distrikt som i dag i stort sett förlitar sig på en knapp handfull tappra notskrivare. Tänk om dessa tröttnar eller om ”SSR-kartläsaren” får igenom sin stämning i Kristianstad Tingsrätt, då blir det verkligen problem!
Idag har det varit den sedvanliga höststädningen runt klubbhuset och det var inte utan att man nästan blev tårögd över uppslutningen. Förr om åren har vi varit ett drygt halv fotbollslag som krattat löv och rensat stuprännor. I år var vi nästan tretti pers som gjorde samma sak, så klart på mindre än halva tiden. Måste beklaga alla som inte tog tillfället i akt till en trevlig och kul lördagsförmiddag, för det är ju faktiskt så det är ” ju mer vi är tillsammans desto gladare vi bli”!
Tommy// Mikko och Latvala är inte bättre än så. Har aldrig varit, kommer aldrig att bli bättre. Har sagt det förut. Om Wilson valt andra Chaffisar och låtit dom utvecklats hade INTE Loeb vunnit nio år på raken. Forden har legat efter Cittran hela tiden. Det kan inte bara vara sämre ingeniörer i Storbritanien än hos Fransmännen. Loeb är världens bästa nånsin, inget att snacka om. Killen verkar nästan utomjordisk. Har inte gjort många fel under karriären. Bara att lyfta på hatten. Nya tider väntar dock. Bli inte förvånad nästa år om VW sparkar Latvala efter ett par ”klant” krascher i inledningen av säsongen. Hirvonen ska bära Cittra nästa år. Tror inte det.
Mitt tips för nästa år är Östberg i Ford. Hoppas dom fortsätter i ”privat” regi och ger M-Sport ding. Naturligtvis kommer Ogier vara i topp han med. Han kör Skodan iår med WRC tempo. Topp 3 nästa år blir:
1:Ogier
2:Östberg
3:Latvala/Hirvonen/Solberg
Hej.
Ord och inga visor. Jag memorerar tipset fram till november 2013…
MVH
Tommy
Latvala är den klart snabbaste utan problem!!, titta på incar när han åker BDA-Escort!! Skulle aldrig Loeb klara av som är en racingliner., Loeb vinner på sin jämnhet o att WRC varit tunnare på senare år när han vunnit sina guld! !Loeb hade aldrig varit så framgångsrik om dom för tidigt avlagda stjärnorna som Sainz, Auriol, McRae,Burns,Grönholm,Mäkinen slutat i förtid pga olika orsaker!! Han är bra men inte bäst!!!
Hej.
Snacka lite med Staffan Forslund, känns som att ni skulle kunna klämma både en och två öl innan ni blir överens…
MVH
Tommy
Du skriver att Loeb vinner på sin jämnhet…ja, han är jämnt bäst. Grönholm, Sainz, McRae m.fl HAR han ju mött, och han körde ju ifrån dom redan då när han var relativt ung. Du har dåligt minne och totalt ute och cycklar. Loeb har vunnit 76 WM tävlingar. Sainz är 2:a med 26 vinster. Total utklassning, och du talar om att han vinner på sin jämnhet, som om han ofta slutade på typ 2 -4 plats. Han har vunnit nästan exakt hälften av alla WM tävlingar han kört. För övrig sa ju Latvala själv att han helt enkelt inte hänger med Loeb efter sista tävlingen nu.
Oj Bambi på hal is.
Nu kör de faktiskt 4 hjulsdrivna turbobilar i WRC inte bakhjulsdrivna bilar. Fast 2 hjulsdrift bevisade han att han kunde hantera också i Saxocup och junior VM.
2004 vann han 6 deltävlingar och Sainz och grönholm varsin.
2005 vann han 10 deltävlingar och Grönholm 2.
osv osv osv.
Möjlighet att göra egna noteringar finns alltid när man tillåter genomkörning av SS/SP. Det har en del av våra arrangörer under några år erbjudit på korta och kompakta tävlingar. Där finns det tid för genomkörning på förmiddan och köra tävlingen på eftermiddan. Utan notskrivare inom rimliga avstånd och små startfält kan det vara ett alternativ och vi har inga negativa erfarenheter av detta. Men naturligtvis upplever många att man behöver mer kunskap och därför har våra fd. notskrivare planerat en utbildning. Utbildningen är en ren fortbildning och inget krav för att få möjlighet till genomkörning av sträckorna. Förhoppningsvis tycker våra aktiva att det är utvecklande och positivt att lära sig nåt nytt.
mvh. Torbjörn Johansson SGA Rally ÖNBF
Hej.
Då förstår jag lite bättre, det handlar alltså mer om RS och ”Sprintar”. Här känns det då mer som att själva genomkörningen är mer värd än noterna…
Flyttar man över det till ett vanligt rally med fyra mil SS och hudnra femtio startande måste det bli svårt att genomföra på en enda dag .Då är min fråga hur man löser det där?
MVH
Tommy
Första alternativet är att vi får en ny notskrivare i regionen. Om inte det lyckas så kommer troligen de arrangörer som klarar det inom budgeten att anlita befintliga notskrivare (80-120 mil enkel väg!) För övriga tävlingar blir det inga arrangörsnoter, trist tycker många men det finns också de som gärna tävlar som förr i tiden utan noter.
/mvh. Torbjörn J
Hej.
Då är det precis som jag misstänkte oc h det är bara att hoppas att ni hittar någon ny notskrivare. Hoppas även att många snudd på proffessionella ”notgnällare” tar detta till sig. Alternativet blir kanske som förr, inga noter…
MVH
Tommy
PS. Tack för ditt klarläggande och trodde inte bloggen nådde så långt upp, kul!.DS