Loeb vann på Azorerna, full Skoda-pall i tyska premiären, klasseger för Hirvonen och den magiska gränsen passerades i Hörbys SM-premiär.

Medan det var helt lugnt på tävlingsfronten här hemma kördes desto mer utanför våra gränser. Störst intresse trots nedgradering från ERC till TER (FIA Tour European Rally) rönte ändå ”Azores Rally” med sitt stjärnbeströdda startfält.

Foto. Skoda Motorsport

Även om Sebastien Loeb i kraft av sina många VM-titlar var favorit så talade ändå mycket mot seger för fransmannen. Första starten någonsin på Azorerna, debut både med Skoda Rally2 och nya teamet Toksport. Nu brydde sig inte ”Seb” och Lauréne Godey om detta utan inledde med fyra raka sträcksegrar.

Foto. Skoda Motorsport

Efter första dagen fanns sedan ett avstånd till extremt Skoda-rutinerade Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen på 15 sekunder. Tredje ”stjärnan” var Ole Christian Veiby/Stig-Rune Skjaermoen även dom i Skoda men redan efter fem sträckor 36 sekunder efter. Under lördagen tuggade Loeb på och gjorde som vanligt inga misstag på de blöta sträckorna och när det var målgång på SS12 hade marginalen utökats till 19,2 sekunder. Mikkelsen som vann rallyt 2021 gjorde vad han kunde men är man världsmästare så är man och närmare än så kom aldrig norrmännen. Veiby missade tredje platsen efter ett par snurrningar och slutade fyra med spanjoren Nil Solans mellan sig och Mikkelsen. Notabelt är att att de åtta bäst placerade i rally alla körde med Skoda…

*

Lika regnigt och besvärligt var det i Stolberg och tyska mästerskapets ADAC Rallye Erzgebirge. Även här rådde Skoda-dominans och hela pallen körde bilar från Mlada Boleslav.

Foto: Henrik Åkeson

Allra snabbast på de tolv hala sträckorna var Julius Tannert, 26 sekunder före Marijan Griebel. Sedan ungefär lika långt ner till trean Philip Geipel och bästa icke-Skoda blev en Hyundai på fjärde plats innehållande Christian Riedeman. I 2WD-klassen var det dubbelt Opel i toppen, Sepp Wiegand vann före Martin Christ, båda med Opel Corsa Rally4. Tung helg för Henrik Munk Hansen som efter fem minuters tidstillägg slutade sist klassen NC4.

*

Summerar lite kort också att i deltävling två av Portugals grusmästerskap vann Hyundai-föraren Ricardo Teodosio. Sämre för importörens stora hopp Craig Breen som han med en andra tid på första Super Specialen innan han åkte av på andra sträckan och bröt.

*

Kroatien och ”Quattro River Rally Karlovac” pågår en stenhård fajt mellan Toksports Skoda-åkare Nikolay Gryazin och Gus Greensmith. Med tre sträckor kvar att åka leder ryssen med 2,6 sekunder före britten.

*

Estländsk seger belgiska ”Rallye des Ardennes” och då var det också första fullträffen för Georg Linnamäe efter bibytet från Polo till Hyundai. M-Sports WRC2-hopp Gregoire Munster slutade fyra men detta nästan två minuter efter Linnamäe. Ofta ser man lite nedlåtande på ”Gentleman-driver” Jourdan Serderidis när han kör med Ford Puma Rally1 i WRC. Att 59-åringen inte riktigt hänger med i Rovanperä & Co:s tempo är ändå ganska förståeligt. Men han kör absolut inte sakta och i helgens rally slutade han på sjunde plats totalt med en R5 Polo av de 65 som kom runt alla tolv sträckorna. I mina ögon med beröm godkänt och full respekt. Några tider visades inte officiellt för Ott Tänak som körde rallyt som test inför Croatia Rally med Ford Puma Rally1.

*

Foto: Otaagao Rally

Troligen har Hayden Paddon och John Kennard tappat räkningen på alla segrar paret kört hem i Nya Zeelands ”Otago Rally”. Oavsett så kom där en ny i helgen och lite längre ner kom hans f-d WRC-kompis Mikko Hirvonen på nionde plats. Då hör det till saken att Hirvonen körde en Ford Escort RS 1800 och vann klassen ”Classic”.

*

Med bara någon skälvande timma kvar av anmälningstiden till SM-premiären på asfalt, ”Bilmånsson Rallysprint” den 16 april har nu tävlingen säkrats. I inbjudan krävs minst 40 anmälda i SM/RM-delen och nu står räkneverket på 41 bilar.

Känns väldigt skönt att vi kom över minimigränsen, men visst hade vi gärna sett att ytterligare några ville komma till Hörby om två veckor, konstaterar tävlingsledare Mia Nilsson.

Om min huvudräkning stämmer så är det nu totalt 54 anmälda varav då en vardera i Ungdom och Appendix K. Medan i stort sett hela Topp-10 i fjolårets 2WD är anmälda för ny drabbning är det mycket sämre i 4WD-klassen. Regerande mästaren från Stenungsund, Mattias Olsson saknas ännu och av de tio bästa 2022 är bara tre anmälda i år, Rolf Grybb, Stefan Kristensson och Pelle Larsson. RM-klassen för ”Standard” är också kraftigt åderlåten och i princip är det bara hemmaföraren Karl-Johan Ingesson av toppförarna som hittat ”enter-knappen”…

Foto: Tommy Svensson

Åter till 2WD där dubbla SM-vinnaren Joacim Kristiansson är redo för en ny dust med Eslövs Mats Andersson som i fjol slutade på samma poäng som ”Jocke”. Trean Tobias Pettersson från Gränna var tämligen långt efter, 39 poäng men vill säkert försöka närma sig mer i år.

Stor varning utfärdas för hemmaföraren Robin Svensson som går ”all in” i guldstriden med en riktig asfaltracer. Kristian Johanssons gula Renault Clio har via en omväg över Danmark hittat till Hörby och med denna ska Robin och sambo Sandra Wybrands försöka göra livet så surt som möjligt för sina konkurrenter. En annan varning utfärdas för Simon Andersson, Eslöv som i fjol efter två raka segrar hoppade av SM på grund av det knasiga poängsystemet. Nu är detta ändrat och garanterat att Simon vill ha revansch.

Foto. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *