Loeb sugen på Safari, färgklick i SSR lämnar återbud, australiensare åker MSR, el-bil i Øresund Rally, Asfalt SM med final i Kristianstad, Södra BF funderar kring både funktionärer och kalender och snurrar jorden kring Sverige?

Precis som Sebastien Ogier vill inte niofaldige världsmästare Sebastien Loeb lämna WRC med ett misslyckande som det nu blev i Portugal. I Monte Carlo tog Loeb sin 80:e VM-seger och igår avslöjades att han har planer på att det ska bli pallbesök fler gånger.

Foto: M-Sport Ford

Mina WRC-planer för resten av året är inte bestämda, vi pratar om att kanske köra ett eller två rallyn till men för tillfället är ingenting bekräftat, kommenterade Loeb.

Att M-Sport Ford gärna ser Loeb i fler rallyn med Puma Rally1 är välkänt men med engagemang i både Extreme E och Off-road rally med Prodrive är schemat lite slimmat för 48-åringen.

Vi hoppas verkligen att vi kan hitta ett sätt så att Seb kan köra minst två rallyn ytterligare, bekräftar teamchef Richard Millener.

Någon start på Sardinien var aldrig aktuell då detta krockar med ”rally utanför vägen”  i Spanien och Raid Andalucia Rally. Däremot har Loeb antytt att Safari lockar och i så fall ny kungafajt då även Ogier är sugen på Kenya.

*

I går kom ett för South Swedish Rally tråkigt besked då hårdsatsande Mattias Adielsson berättade att han och Maja Bengtsson inte kommer till start med Fiesta Rally2.

Foto: Tommy Svensson.

I måndags eftermiddag kom äntligen Colin, mitt och Nathalies första barn. En fin liten kille på 51 cm och 3,6 kg. Förlossningen var lång och inte helt okomplicerad så det hela slutade med ett kejsarsnitt. Nu mår vi efter omständigheterna bra och jag är så imponerad av Nathalies kämparanda, berättar Mattias.

– Just nu är mitt fokus på min familj så en start i South Swedish Rally är inte att tänka på. Ni som känner mig vet att jag alltid försöker hitta lösningar och se möjligheter för att kunna få ihop allt, men den här gången prioriterar jag familjen. Jag tror heller inte mitt fokus på rally hade varit det rätta under helgen därför bromsar vi innan, men vi kommer snart igen och då mycket starkare!

Att rallyt tappar en färgklick känns i det här läget som en helt korrekt prioritering av Mattias. Nu håller vi tummarna för att Colin och Nathalie återhämtar sig så att han och Maja kan bjuda upp till ny match i Rally Arvika om tre veckor…

*

När Midnattssolsrallyt gör comeback efter två inställda år slipper arrangören KAK att tillgripa gallring bland de anmälda.

Foto: THOMAS LINDBERG

Utan med snudd på kirurgisk precision stannade antalet anmälda på nästan exakt de 150 bilar som tillåts starta från Gelleråsen Arena  i början av juli. Även om jag personligen saknar många gamla rallyhjältar så menar ändå arrangören, ” I startlistan finns inte bara toppskiktet av de svenska rallyförarna utan även en bredd som man sällan ser.”. Tråkigt nog saknas till stor del utländska deltagare men en anmälan som sticker ut, kommer hela vägen från Australien. Foto: Snooks Motorsport

Darryn Snooks och Tracey Dewhurst kommer till Sverige med sin Datsun och tävlar i rallyts största klass, ”Klass 8” med totalt 34 bilar.  Rallyt drar igång redan den 6 juli med ”Midnattssolsrallyt Super Show ”, motorshow för hela familjen med bland annat uppvisningar, tävlingar, monstertruckar, driftting och Race of Legends. På kvällen invigs sedan rallyt med SS1 inne på Gelleråsen  som sedan fortsätter under torsdagen med sträckor i västlig riktning. Under fredagen körs rallyt med sträckor i nord/ostlig om den klassiska banan för att under lördagen avslutas i syd/ostlig riktning. Målgång och där man räknar med folkfest, sker på torget i Karlskoga. 

*

I samma ämne men ändå lite tvärtom så öppnar danska ”Øresund Rally” upp för elbilar när det i år körs på Själland den 11 juni. Förutom alla klassiker som tävlar ”NEZ Historic Regularity Rally” kommer även Kim Kjaersgaard Malling och Kristian Flensbak från Århus köra rallyt med en Aiways U5 i den ”öppna klassen”. Det rutinerade paret med bland annat en nionde plats i Rallye Monte Carlo Historique i en VW Golf GTI från 1979, hade från början tänkt använda även GTI:n på Själland men ändrade sig.

Foto: Michael Eisenberg

– När vi fick frågan att testa elbil i Øresund Rally tyckte vi det lät kul och en spännande utmaning, berättar kartläsare Kristian.

Importören av Aiways förklarar genom f.d danska Opel Motorsports informationsansvarige Erik Morsing att elbilar nu börjar bli lite vardag i trafiken.

Blir spännande att se om elbil även kan bli en del av motorsporten där det ställs stora krav på väghållning och manöverduglighet, menar Morsing och lägger till.

Räckvidden blir minsta problem, en Aiways U5 går 40 mil på en laddning!

När så ”løbet” bara är drygt 20 mil har säkert Morsing fog för sin optimism. Banan körs mellan Roskilde, Ringsted och Holbæk och använder då bitvis samma vägar som tre veckor senare cyklas av deltagarna i ”Tour de France Grand Départ Copenhagen 2022”. 

*

När Asfalt SM nått halvtid och med ”Seffle City Motor Challenge” den 18 juni börjar andra halvlek av det hitintills lite ljumma mästerskapet. I Säffle har man dock redan 25 anmälda nästan två veckor före att anmälan stänger, så med den takten kan värmlänningarna kanske nudda antalet deltagare i premiären HGP. Det som sänker euforin lite är dock att en stor del av de anmälda inte tidigare kört SM-serien. Istället är det mer ”local heroes” som vill ta chansen att visa upp sig för storpublik inne i centrala Säffle. I klassen ”Nationella 2WD” med 19 anmälda är det runt en handfull ”SM-åkare” anmälda resten ser troligen tävlingen mer som ”en kul grej”, vilket sjävklart inte ska föraktas. Tvärtom är det kanske detta som hade krävts för att Uddevalla skulle uppnått ett mer anständig startfält än vad som nu blev fallet.

Finalen i Asfalt SM körs sedan i Kristianstad helgen den 23-24 juli och då med Kristianstad MK som ansvariga. Häromdagen släpptes inbjudan till ”Rally Kristianstad” som kommer att använda Åsum Ring som HQ medan den två kilometer långa slingan går inne på gamla militärförläggningen A3, numera omdöpt till Wendes. Tre varv ska avverkas och detta i ”exakt” tre omgångar, inget hattande som numera är lite för vanligt med ”max antal gånger”, innan SM-segrarna är klara. Tävlingsledare Björn Larsson har till finalen valt att ta hela helgen i anspråk då såväl besiktning som rekognoseringen sker under lördagen. Man sticker även ut genom tidig start på söndagen, redan 09.00 rullar första tävlande ut på sträckan vilket lär göra att Asfalt SM 2022 avslutas inte långt efter lunch. Antalet tävlande är kanske lite optimistiskt satt till max 100 ekipage medan Björn & Co kräver minst 40 anmälda för att Rally Kristianstad ska bli verklighet.

*

I förra veckan hade Södra BF digitalt så kallat ”Ordförandemöte” med ett antal av distriktens överhuvuden framför sina datorer. När jag läser protokollet för mötet fastnar jag för två punkter där den första är, hur klubbar arbetar för att få fler funktionärer till tävlingarna. Att detta är sportens absolut viktigaste fråga tror jag nog att många håller med om. Vid mötet framkom att flera klubbar just nu försöker få in ungdomar med A-traktorer som hobby i sporten vilket kanske kan visa sig vara en framkomlig väg. Trelleborgs MK satsar hårt på att locka in nytt blod genom e-sport och så klart är alla vägar bra vägar i det här läget. På mötet berättades även att Södra BF ihop med RF SISU Skåne drar igång ett projekt under 2023 med utbildning av funktionärer och då förhoppningsvis med såväl nya som gamla. Från Södra kom också uppmaningen att det är viktigt att det arrangeras tävlingar om kompetens och antal funktionärer inte ska minska ännu mer.Foto: SMK Hörby

Det andra jag fastnade för var frågan ”få anmälda till rallytävlingar och varför har det blivit så?”. Eftersom jag inte är ordförande vet jag inte exakt hur snacket gick, men att delen snedvridna kalendern bär stor skuld är jag övertygad om. Under våren duggar Rally/RS-tävlingarna tätt medan det är glesare under andra halvan av säsongen. Tidigare fanns ”Kalendermöte” där klubbarna träffades fysiskt och gjorde upp om vilka datum man önskade köra men detta försvann för några år sedan. Nu ansöker varje klubb själv via LOTS och hoppas sedan på det bästa alltså att ingen annan valt exakt samma dag. Ofta löser det sig, men följden kan bli att det blir tävling helg efter helg utan någon vettig chans för aktiva och deras plånböcker för återhämtning. Nu menar SGA:er (Ola Schönström/Sebastian Steiner) att klubbarna långsiktigt måste tänka på detta. Själv har jag i många år hävdat att det är distriktet som borde sätta tävlingsdatum för de tävlingar som ingår i DM och att man ser till att det är cirka tre/fyra veckors mellanrum, vilket inte borde vara några problem. Med åtta tävlingar i Rally-DM fördelat på cirka 24 helger (april-oktober) kan det inte vara omöjligt. Mellan dessa fylls det på med RS-DM och ”Övriga rallyn” som får ta lediga helger men då på ”egen risk”. Argumentet mot detta menar kritiker är, om inte klubbar får köra på ”sin dag” så struntar man i att köra alls. Så kan det kanske bli, men jag har ändå lite svårt att förstå att en flytt en helg hit eller dit äventyrar en tävling/klubbs existens…

*

Framförs ibland att det är kring Sverige världens blickar dras och att det är kring vårt lilla land långt upp i norr som jorden snurrar. Spelar ingen roll om det gäller miljöarbete eller hur arbetare behandlas i Dubai inför Fotbolls-VM, det är svenskens åsikt som gäller punkt slut. Även i rally finns de här tendenserna, att det är här och möjligtvis i Finland det är på riktigt och resten av FIA-länderna bör snarast följa efter oss och se hur vi hanterar sporten. Än så länge viker man inte ner sig i Paris utan vidhåller att det finns andra länder där rally utövas framgångsrikt, trots att man tvingas följa deras regelverk.  Har genom åren bevittnat åtskilda målgångar i SM-rally där ofta arrangören ambitiöst förlagt detta till stadens centrala delar för att få till en festlig inramning. Dessvärre består denna oftast av ”närmast sörjande” plus några förbipasserande vilket är trist för alla. Utomlands är det mer folkfest över samma procedur, massor av folk vid sidan av målrampen som applåderar och jublar över de tävlandes insatser.

Foto: Wojtek Wroblewski

Tänker på detta när jag såg den här bilden på hur Tom Kristensson/Andreas Johansson hyllas efter segern i Rajd Podlaski. Vågar redan idag utlova att liknande scener med vinnaren av SSR lär vi knappast få se i Älmhult…

*

När Tom började köra Hyundai för Kowax 2BRally  var inte nya Hyundai-säljaren Bilmånsson sena att hänga på Toms rallytåg. En del i deras samarbete har nu utmynnat i en tävling på Instagram

https://www.instagram.com/p/Cd7wTizu-j_/ där man förutom en helg med valfri Hyundai även finns chans på ett sommarkit från Tom Kristensson Motorsport. 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *