Loeb snabbast på shake down i Rally Deustschland, rallyklassiker har åsikter och en vanlig Audi 80L!

Inte en rad om noter i dag, jag lovar. Istället blir det mer om ADAC Rally Deutschland som drar igång i morgon fredag med första sträckan strax före 11.00. Rally i Tyskland kan vara en djävulsk blandning av, såphal asfalt sedan dessutom med lite lösgrus ovanpå på detta och som extra krydda de s.k ”hinkkelsteins” som kantar vissa av sträckorna. Petter Solberg t.ex är en som stiftade bekantskap med en ”hinkelstein” när han åkte Subaru 2004 på berömda 46 kilometer långa ”Arena Panzerplatte”. Bilen blev stadiet efter skrot medan Petter och Phil Mills klarade sig med mindre blessyrer.
Shake down sträckan på 4,5 kilometer blev som väntat en uppvisning av Sebastien Loeb som vunnit rallyt åtta gånger och det är väl ingen speciellt villd gissning att tro att han även vill ha en nionde seger. Men Fordarna var oväntat tätt på, bara 0,8 sekunder efter var Latvala och Mads Östberg följda av Petter Solberg. Hirvonen körde in som sexa medan Ott Tänak hade problem med sin Fiesta och fick ha hjälp av mekare. Hemmaföraren och fransmannen Thierry Neuville är uppväxt mindre än tio mil från Trier så för honom är detta hemmavägar. Nerskakningen innebar femte bästa tid, men jag tror faktiskt att Neuville kommer högre i resultatlistan än så framöver.
Mitt tips:
1. Sebastien Loeb Citroen
2. Jari-Matti Latvala Ford
3. Thierry Neuville Citroen
4. Mads Östberg Ford
5. Petter Solberg Ford
Märkligt nog verkar största intresset i Trier kretsa kring Sebastien Loebs framtid inom rallysporten. Loeb själv är iskall och säger ingenting, ni får vänta och se var hans meddelande till media. Det var här fjol som han avslöjade sitt nya två års kontrakt med Citroén och nu verkar media ha fått för sig att han nu på samma ställe skulle annonsera ut sina framtidsplaner, men icke!
Jag lovade att inte skriva något om noter (mejlkorgen börjar bli full) men kan nämna en paralelldebatt i Rallyklassikernas Gästbok. Här handlar det inte om noter utan mer om däck/fälgar och hur mycket man ska få ”tugga på regelverket när det gäller motorerna”. En del klagar på att det inte finns godkända ”starka” fälgar till sina bilar, andra vill ha sämre däck för att sänka hastigheten medan en del tycker att man gott kan få gå utanför cylindervolymsklasserna. Slutsatsen av allt detta blir att rallyåkare har mycket, många och helt olika åsikter om det mesta.
Dragracing är inte min likör, men det spelar ju mindre roll för det är det många andra som gillar. I helgen är det dags för EM i Tierp och igår snackade jag med Hörbys absolut snabbaste man, Thorbjörn ”Thore” Svensson som åker något som liknar en motorcykel i klassen ”Super Twin Bike”. Vapnet han grenslar kallas Big Bad Bertha och när jag såg den inpackad i bussen så såg den ut att göra skäl för namnet…
För något år sedan gick Bertha överstyr vid en tävling i Norge och än i dag har Thore känningar av detta. Nu är detta inget som bekymrar honom och budskapet var enkelt.
– I helgen ska vi ha kul!
Samtidigt är det någon sorts Ferrari och Maserati ”day” på Ring Knutstorp, närmare detaljer kan jag inte. Träffade en kompis häromdagen som undrade om jag skulle dit och mitt svar var nekande. Inte heller han tänkte åka till Söderåsens racing pärla och innan han drog iväg med sin Jaguar gjorde han följande reflektion som jag vill kalla rent elak.
– I helgen tar väl allt vad buntband, ståltråd, silvertejp och oljesaneringsmedel slut i nordväst Skåne…
Som sagt han körde Jaguar.

Tänk vad lite som behövs för att ”man ska stanna i växten”. Utanför tidningen stod den parkerad den egentligen tämligen oansenliga Audi 80:an från 1975. En vit av ”snikmodellen” L, helt original utan något bjäfs. Från fönstret mittemot hängde arkitekt Mats ut genom fönstret och konstaterade.
– Fin, sådana ser man inte många nu för tiden.
Tänk Mats med tidigare svårbotad fixering vid Alfa Romeo och nu senast har ”sjukdomen” även utveklats till MG-kärlek. En sådan man stod och mer eller mindre dreglade över en Audi 80. För mig på den tiden när Audin lämnade Ingolstadt var detta en riktig ”dödansare” totalt ointressant och med en jättestor gubbstämpel över hela vindrutan. Detta var ju ganska många år före att Ur Quattron ändrade bilden dramatiskt genom rallyframgångarna. Men nu 37 år senare stod jag som förstenad inför uppenbarelsen. Tänk vad några år kan göra skillnad?

4 svar på “Loeb snabbast på shake down i Rally Deustschland, rallyklassiker har åsikter och en vanlig Audi 80L!

  1. En kul detalj i Audi sammanhanget, jag äger både en 80LS, dock -76. och en urquattro. Lite kontrast mellan dessa bilar måste jag hålla med om 🙂

  2. Har Ramona kört av på ss2? Får endast första splittiden sedan är det tomt…. Loeb verkar redan efter 3 ss ha visat var skåpet skall stå.

    1. Hej.
      Ramona har fått problem med bakfjädringen och tvingats bryta. Hoppas på återstart i morgon.
      Vad gäller Loeb så har du väl läst mitt tips…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *