Loeb-rykten kring Hyundai, klart med WRC-kalendern, World RX bantas till tio tävlingar, Sindre F. testade Peugeot på fransk mark, lyckad testdag för Tom K. och Dennis R. hos M Sport Poland!

Har sagt det tidigare att harmonin hos Hyundai inte verkar vara av den kaliber man förväntar sig så här nära jul. Igår kom där till exempel uppgifter att teamet får ny chef och att Michele Nandan ska kliva åt sidan för 2019. Vem som ska ersätta eller om det ens ligger någon sanning i detta är oklart, men källan brukar normalt ha god inblick i vad som händer i Alzenau.  

Ännu mer konstigheter med koreanerna inblandade redovisades i går i en fransk tidning där Sebastian Loebs ”spökskrivare” Sebastien Keller (han håller på att skriva en bok om världens bäste rallyförares liv) avslöjade att hans uppdragsgivares nästa styrning blir hos just Hyundai. Nu är min franska inte så vass så jag har inte kunnat utläsa mer ur  artikeln i Loebs lokaltidning ”DNA” än att det även hos Hyundai skulle handla om speciellt utvalda tävlingar med i20 Coupé WRC. Med Keller som källa känns det nya spåret för Loeb inte helt osannolikt då de båda jobbat väldigt tätt ihop sedan flera år tillbaka.

Dock förnekas detta av Team Manager Alain Penasse som menar att man snackat med Loeb precis som man gjort med flera andra förare. Ändå vidhåller Penasse att i Monte-premiären kommer Andreas Mikkelsen att köra bil tre precis som i år. Team-bossen sticker inte heller under stol med att han är mycket irriterad på ryktena som omger hans förar line-up för nästa år. Enligt honom blir den exakt som i år där då Dani Sordo ska dela bil med Hayden Paddon. Lite snett blir det förstås om spanjoren ska köra tio WRC-tävlingar, då blir där bara fyra över för Paddon?

Onekligen öppnar detta med både Nandan och Loeb ändå upp för nya spekulationer om vad som händer till nästa år. Att Thierry Neuville i kraft av sin andra plats i år sitter säkert är nog inget snack. Skulle Loeb trots allt komma in som ”gästförare” spökar det nog hos både Andreas Mikkelsen och Hayden Paddon under julen vad än Penasse säger, för mer än tre bilar torde inte Hyundai klara av att köra per tävling. Men hur jag än vänder och vrider på puzzelbitarna får jag inte ihop en så stark line up för de ljusblå att man kan utmana Toyota om Märkes-VM. Om Mikkelsen trots årets klena resultat och med nytändning ändå får köra full säsong då går det kanske att få till det. To be continued…

*

I går hade FIA Motorsport Council (regeringen om man säger) möte i Sankt Petersburg under ledning av Jean Todt och bestämde där kalendrarna för VM och EM i de olika motorsportgrenarna. Vad gäller rally så fastställdes även reglerna för nya klassen ” FIA WRC2 Pro Championship”. I korthet så riktar sig klassen till fabriks eller närbesläktade team med R5-bilar på programmet som tillåts att anmäla två bilar per team/tävling.  En bil måste anmälas till minst sju tävlingar under säsongen och då med en av dessa utanför Europa. Förarna får sedan räkna poäng från totalt åtta tävlingar alltså en mer än vad som är minimum för att godkännas för poäng i ”Märkes-VM i WRC2 Pro”.

Deltagarna tillåts även ha en testdag per tävling och får FIA P2-status och startar med tabellplaceringen som utgångspunkt direkt efter WRC-åkare med P1-status under dag ett. Därefter är det som vanligt att man startar efter hur man ligger till i tävlingen, men alltid efter WRC-åkarna. 

Än så länge har inga fabriksteam officiellt meddelat att man ska köra i WRC2 Pro men ryktet säger att M-Sport ligger i startgroparna. Förare ska då vara britten Gus Greensmith, fyra i årets WRC2 och därmed bäste Ford-åkare med sin R5 Fiesta. Vågar man gissa på att även BRR, Raimund Baumschalgers team med nya VW Polo och Skoda R5 i garaget är tänkbara för den här klassen?

I WRC2 hoppas vi få se Emil Bergkvist med sin nya R5-Fiesta, priset för segern i J-WRC.  I den här klassen får man köra sju tävlingar men bara resultaten från de sex bästa räknas.

*

WRC-kalendern spikades också med 14 tävlingar var av tio i Europa och här var det inga dramatiska nyheter. Start i Monte Carlo den 27 januari och därefter Rally Sweden i mitten av februari. Enda nyheten och den har varit känd en tid, är att Rally Chile tillkommer och här måste det ha blivit något fel hos FIA då detta körs direkt efter Rally Argentina. Normalt sett brukar man annars skeppa över allt till Europa från Sydamerika för en tävling här och sedan direkt tillbaka över Atlanten för nästa (OBS, detta var ironi…). Nu körs Argentina den 28 april (krockar med Hässleholms GP…) och sedan är det två veckor för WRC-teamen i Sydamerika innan det är dags för Chile. 

*

 Då var det större förändring för FIA World Rallycross Championship (World RX) där man reducerat tävlingarna ner till tio av kostnadsskäl. Försvunnit har deltävlingen i Austin USA som var planerad till slutet av september men även Tyskland och Portugal blir utan World RX 2019. Dessutom ska man bara köra två dagar mot dagens tre. Promotorn IMG:s Paul Bellamy förklarar.

Ett beslut som tagits för att sänka kostnaderna för teamen och frö att försäkra oss att serien blir konkurrenskraftig. Ser framemot  ”10 high-octane events”!

Från FIA-mötet kom där också något som kanske med lite fantasi kan beskrivas som klart besked gällande införandet av EWRX och detta blir då först 2021. Då lovar IMG också att USA återkommer till kalendern, fram till dess får man nöja sig med att köra deltävling i ARX (Americas Rallycross Championship). Frågan är om detta räcker för att behålla Volkswagen i serien? Ändå två ganska långa år och som det ser ut nu med VW som enda fabriksteam…

 FIA World Rallycross Championship 2019.

1. Abu Dhabi – Yas Marina – 5/6 April

2. Spain – Catalunya Barcelona – 27/28 April

3. Belgium – Spa-Francorchamps – 11/12 May

4. Great Britain – Silverstone – 25/26 May

5. Norway – Hell – 15/16 June

6. Sweden – Höljes – 6/7 July

7. Canada – Trois-Rivières – 3/4 August

8. France – Lohéac – 31 August/1 September

9. Latvia – Riga – 14/15 September

10. South Africa – Cape Town – 9/10 November

*

I går kunde man läsa om hur Mattias Adielsson och Jari Liiten var på testdag hos franska Team Saintéloc Racing som planerar att hårdsatsa på ERC till nästa år. Efter detta dök det upp att även Sindre Furuseth och Jim Hjerpe var på plats för att känna på teamets nya R2 Peugeot. Ryktet säger att det inte slutar här, utan fler svenska FWD-åkare lär vara på gång för att testa inför ERC 2019. Spännande!

*

På tal om ERC så spikades även deras kalender för nästa år med åtta deltävlingar. Start på Azorerna och final i nykomlingen med asfalt, Rally Hungary den 8 november. Fördelningen är annars svenskt  jämlik, hälften grus och hälften asfalt. En nyhet är att man byter namn på junior-klasserna och från 2019 heter klassen där Fredrik Åhlin körde i år ”FIA ERC Junior 1” medan Tom Kristenssons klass är omdöpt till ” FIA ERC3 Junior Championship”. 

Round 1: Azores Airlines Rallye, 21-23 March (ERC Junior), gravel (subject to promoter agreement)
Round 2: Rally Islas Canarias, 2-4 May (ERC Junior), asphalt
Round 3: Rally Liepāja (Latvia), 24-26 May (ERC Junior), gravel
Round 4: Rally Poland, 28-30 June (ERC Junior), gravel
Round 5: Rally di Roma Capitale (Italy), 19-21 July (ERC Junior), asphalt
Round 6: Barum Czech Rally Zlín, 16-18 August (ERC Junior), asphalt
Round 7: Cyprus Rally, 27-29 September, gravel
Round 8: Rally Hungary (Hungary), 8-10 November, asphalt*

*

Även det i mina ögon och vår del av rallyvärlden iskalla TER eller FIA European Rally Trophy fick sina tävlingar bestämda. När detta presenterades för några år sedan trodde jag faktiskt att det skulle kunna bli något men där fick jag helt fel. I stället för ett naturligt steg mellan nationellt mästerskap i vårt fall Rally-SM och ERC har intresset från svenskt håll varit näst intill noll. Trots detta har East Sweden Rally ansökt om att få ingå i  ”ERT Baltic” i hop med Rally Lieapaja och Rally Estonia. Har troligen fel men detta känns somf örr när South Swedish Rally envist höll fast vid sin ytterst tveksamma EM-status trots att ytterligare 30-40 tävlingar då kördes i EM-serien. En envishet som bara kostade pengar och resurser men gav i princip noll tillbaka. Tog 25 år innan finnen Jani Paasonen blev förste icke-svensk att vinna SSR med sin Fiesta WRC år 2001. Totalt sju olika TER-grupper finns och där ”Baltic” i hop med ”Alpine” är de med minsta antal deltävlingar, tre stycken. 

*

Med detta så är det enkelt att komma över till Krakow där M Sport Poland var lyriska över intresset från de inbjudna förarna över helt nya J-WRC-bilen Fiesta R2. Under parollen ”Meet the team” visades bilen upp för de som kände sig kallade och längst bak på gruppbilden delvis skymda, syns både Tom Kristensson och Dennis Rådström. 

Idag har det varit dags för test av Fiestan på Kielce Race Track där 2017-års J-WRC-vinnare Nil Solans var lite bollplank för testarna. För Tom blev det en positiv upplevelse med Fiestan trots att han fick köra allra först på den lätt frostbelagda banan.

Bilen är riktigt snygg, välbyggd och känns modern men banan var väldigt hal, berättar Tom.

Fortfarande en liters motor med turbo men mycket mer körbar än den tidigare variationen. Mycket bra register ända från botten och upp till varvstopp.

Tom berömde även Fiestans uppförande trots halkan.

Man känner bilen rent körmässigt väldigt bra, även sittposition men även broms och nerväxling är bra. 

Den f.d Opel-åkaren summerar 

Den är definitivt konkurrenskraftig i toppen av R2 klassen. M-Sport har gjort detta bra. Suget efter att köra J-WRC har nu ökat markant!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *