Loeb och Tänak har båda dyr prislapp, Rallycupernas förlovade land, VEC-Malm ryter till att rallypubliken måste betala, Emelie STEC-vinnare, Bergman först ut i STCC och Gud hör bön!
I dag en månad före julafton har M-Sport Fords teamchef Richard Millener avslöjat vad som står överst på önskelistan, Ott Tänak och Sebastien Loeb. Fransmannen har redan ena benet inne hos teamet men som Millener konstaterar.
– Allt har en prislapp!
Samma sak för Tänak som han defintivt menar, är ett starkt alternativ för 2023 men även här är det budgeten som ställer till det.
– Världsmästare har alltid en egen prislapp men vi gör vårt bästa för att få ihop allt, säger Millener.
Loeb har Red Bull i ryggen viltet kan innebära att dom också tar hans lön så att Malcolm Wilsons plånbok bara behöver öppnas för Tänak. Teamet har alltid haft svårt med ekonomin men ändå alltid lyckats landa på fötterna. Idag är man ensamma om att ha tävlat på VM-nivå sedan en bit in på 90-talet. Inte nog med detta, ”The Wilson Squad” är också det team som hade flest bilar igång i år vilket Millener medger var tungt.
– Vi vill alltid utamana oss själva men då är det också lätt att bränna ut sig!
Detta tar jag som en intäkt för att 2023 kommer att innebära färre Pumor samtidigt i gång i WRC och Millener verkar vara inne på samma spår
– Antalet bilar under förhandling och vi hade också många tekniska problem, delvis på grund av det tajta schema som FIA låg bakom!
*
Kanske är jag fel ute när jag utnämner Sverige till ”Rallycupernas förlovade land” men att det dräller av cuper för rallyåkarna måste nog alla hålla med om. Många röster har höjts för att det borde saneras bland dessa för att släppa in mer syre till SM och DM-serierna, men än så länge snackas det inför blockerade öron och ögon. För 2023 har nästan alla dagens cuper redan aviserat sina kalendrar och den enda som saknas är Sydsvenska Rallycupen (SSRC) som är måna om att kroka arm med DM i Södra och Småland. Här har också beslut tagits att plocka bort Sydsvenska Mästerskapet och Sydsvenska Sprintcupen vilket i mina ögon är ett klokt beslut. I helgen hade Svenska Rallycupen som jag utan att ha bevis för, ändå utnämner till landets mesta rallycup.
En cup som lockar både SM-åkare men även längre ner i näringskedjan finns det tävlande som har SRC som sin plattform. I helgen var det prisutdelning där pokaler, prischeckar, presentkort, t-shirtar och tavlor bytte ägare. Allt skedde i Katrineholm där cupens välgörare APEX / Pirelli, Tractive, Racepart Sweden, Mocomp / Hoosier, J-Tech, MotorsportShopen, FkkCancer / Aktivera / Rex Travel och BM-Sport alla bidragit!
– Vi tackar tävlande, arrangörer, funktionärer, partners, publik, media – ja allt och alla som varit med och gjort årets säsong till en rallyfest var vi än dragit fram trots att vädret inte alltid varit på vår sida, hälsar Jeremias Ericsson från cupen.
Även om kalendern är presenterad återstår att spika reglementet för nästa år.
*
Att sporten står inför många utmaningar är nog svårt att säga emot på, allt ifrån att hitta vägar, funktionärer, sponsorer till publik som är villiga att betala för rallynöjet. VEC-basen och rallyfantasten Ted Malm går idag ut brett med en uppmaning att rallypubliken framöver måste vara beredda att betala för nöjet.
På lite olika FB-sidor kan man läsa Teds tankar fult ut medan jag valt att korta ner något:
𝗦𝗔̊ 𝗛𝗔𝗥 𝗩𝗜 𝗔𝗟𝗗𝗥𝗜𝗚 𝗚𝗝𝗢𝗥𝗧 𝗦𝗔̊ 𝗗𝗘𝗧 𝗚𝗔̊𝗥 𝗡𝗢𝗚 𝗜𝗡𝗧𝗘 – 𝗘𝗡 𝗞𝗨𝗚𝗚𝗘 𝗦𝗢𝗠 𝗦𝗔𝗞𝗡𝗔𝗦.
Jag skriver nu detta efter att haft en diskussion med en del på nätet och läst en del inlägg avseende startavgifter etc i Rally SM. Vart bollen ligger i det ärendet idag har jag ingen aning om, men det är inte heller det viktiga just nu. För det är så här att när vi har riktigt inbitna rallyentusiaster som haft intresse för sporten i 20, 30 eller t.o.m 40 år som kommer dragandes med kortet ALLEMANSRÄTT. Vi har allemansrätt i Sverige så det går aldrig att ta betalt för rally. Fattar ni inte ett skit av vad det handlar om? Med det tänket så är det så att vi om något år sitter alla rally intresserade i Sverige och tittar på avåkarfilmer på VHS från 90 talet, för det är vad som finns kvar av rally då.
Det går inte längre att mjölka ur de tävlande alla kostnader, ni som publik måste helt enkelt vara med och pröjsa. Jag pratar inte då om att det skall stå funktionärer i massor och kontrollera inträde så rallyt går under för vi har för många inträdeskontrollanter. Nej det jag pratar om är att hela denna sporten står inför en resa med en mental förflyttning. En mental förflyttning som innebär att gå från att det är självklart att det skall vara gratis att åka och kolla på rally, till att lika självklart veta att det kostar 50 eller 100kr att åka på rally. Du som publik får helt enkelt betala för den show du får ta del av på tävlingen.
Hur skall detta då gå till? Alltifrån sättet att marknadsföra tävlingen före tävlingsdatumet till själva prisutdelningen som inte går längre att hålla i ett avdankat skjul för närmst sörjande. Jag tror på en lösning med en APP som förbundet upplåter till arrangörerna. I denna APP så skall det finnas info för såväl dig som tävlande som för dig som publik. Kartor släpps i appen på tävlingsdagen eller innan, startlistor, resultat, reklam från samarbetspartners till arrangören, rallyradion eller liknande går att koppla på via appen, etc etc. På sikt kan det säkert effektivisera arrangerandet och minska antalet funktionärs behov med folk som kan vara delaktiga på annat sätt i tävlingen. Detta kan inte anses vara något konstigt någonstans, och om du som läser detta det första du gör är att tänka på vår fantastiska allemansrätt som ett kryphål att komma undan dessa 50 eller 100 kr. Då är du helt fel ute i ditt sätt att tänka. Jag är ledsen men DU är ett av de största hoten mot vår sport.
Vad är det då vi som aktiva betalar? Ja det stannar ju inte med att betala startavgift och soppa till bilen. Vi är ju såklart också 90 % av de som betalar det som många ggr räddar en liten tävlings ekonomi på sista raden, cafeterian. Det är vi som köper merparten av de där goda korvarna och välgjorda smörgåsarna som någon trevlig funktionär varit uppe och brett kl 5 på morgonen. Sen är det ju alla goda fotografer som är ute och plåtar och filmar såklart. Det är ju inte sällan man vill ha bilder eller film från tävlingen och där man vill stötta med 100 – 200 spänn till den som stått och lagt ner hela sin dag på detta. Vill det sig riktigt väl är det 4 – 5 fotografer då är det mellan 5 – 1000kr till som skall fram.
OM vi då som publik och som genuint intresserad publik INTE är beredd att betala 100 spänn t.ex för att ta del av allt detta, då är det riktigt illa. För då är det en av de där kuggarna som plötsligt är borta ur kugghjulet för att detta skall fungera. Tiderna är inte som förr och ALLTING blir bara dyrare och dyrare. Det är inget unikt för rally. Låt oss nu en gång för alla vakna till liv i den här sporten både aktiva förare, arrangörer, promotors, förbund etc. För att sitta och se på är garanterat som att se filmen Titanic. Tack för mig!”
Ted har helt rätt i sina tankar men dessvärre tror jag märk väl tror inte hoppas, att han talar för döva öron. Rallyfans vill gärna framhålla sig som nobla och fina människor som alltid har sportens bästa för sina ögon men verkligheten är ofta något helt annat. Till exempel såg vi bevis på detta i Nässjö där man ”skogade lite” för att öka actionfaktorn. Många hävdar bestämt att frivillig entré via Svisch är en bra väg att gå och jag vet klubbar som fått hyggligt ekonomiskt utfall med detta. Vet också andra där intäkterna inte ens täckt kostnaden för att ta fram QR-koden. I höstens TV-Svängen hade vi detta system på infarterna på sträckorna vilket totalt gav 1801 krona tillbaka.
En ”rallyfan”Svischade en hel krona och tyvärr lite på den nivån är det även om det gärna lyfts fram hur mycket man är beredd att betala för underhållningen. Helt okänt till för några år sedan var att plocka ut tävlingskartan via Länsstyrelsen men något som numera är så vanligt att personal där suckar över merjobbet med rally. När det så är ungefär samma deltagare i tävlingarna, behövs heller ingen startlista och då blåser man arrangören ytterligare. I TV-Svängen där jag ansvaret för programmet både annonsförsäljning, innehåll och distribution sedan 1976 märks en klart fallande kurva på antalet sålda program år från år på grund av detta. I början såldes runt 1000-12000 program/år vilket numera är mer än halverat men tack vare alla trogna annonsörer går affären ändå med plus. Detta plus gör att vi kan dela ut program till alla boende, funktionärer och andra viktiga kuggar utanför själva tävlingen. Dessutom blir där även en slant över till genomförandet av tävlingen kostnad som annars hade belastat de som tävlar. Att plocka fram en APP med all information för alla tävlingar är en bra idé. Överskottet måste dock hamna hos klubbarna, annars är det bara mer såpa som strös i en redan hal utförsbacke…
*
Jag tvekar aldrig när det kommer till att lyfta fram tjejer inom motorsporten och nu kommer turen till Emelie Hölj från Åkersberga.
Hon körde hem SM-guld i Långloppsracingserien ”STEC”vilket inte är så konstigt då hon har bilar och motorsport i sitt DNA. Pappa tävlar i dragracing och Emelie jobbar även med bilar på dagarna som kundmottagare. Inför 2023 är målet att skaffa ny bil men så klart också att försvara guldet i hop med Michelle Sundnäs Järvi…
*
Österrikaren Karl Rumpler är en välkänd gäst i svenska tävlingar, bland annat i Vännäs har det tävlats åtskilliga gånger. På sin ”bucket list” har Rumpler kvar att köra ”Arctic Rally” i Rovaniemi vilket skulle skett redan i vintras. Ett växelådsras I Rally Boden på Mitsubishin satte dock stopp för detta berättar kompisen Nils Östgård.
– Nytt Försök 2023 i Rovaniemi, denna gång med en nyare EVO9, berättar Nils och fortsätter.
– Han söker nu Co-driver, engelska noter och FIA- licens behövs. Du som känner att detta stämmer på dig, kontakta mig eller Karl Rumpler
*
17-årige Calle Bergman från Värnamo och Exion Racing blir den första bekräftade föraren till STCC 2023 där man är först i världen med 100 procent el i ett nationellt mästerskap.
– Jag har aldrig varit så laddad och redo för något i mitt liv som STCC 2023, premiären kan inte komma snart nog, säger Calle Bergman.
– Både jag och teamet har en lång väg kvar att vad gäller att bygga erfarenhet jämfört med våra konkurrenter. Men jag är förväntansfull inför 2023 och vidare när mästerskapet gör en nystart med elektrifieringen som gör att spelplanen förändras betydligt
– Calle är en nyckeldel i vår långsiktiga satsning om att kunna slåss om STCC-guldet och han tog stora steg framåt under förra säsongen trots begränsade förberedelser och erfarenhet, det finns ingen tvekan om att Calle har potentialen att bli en av Sveriges absolut snabbaste förare, menar Daniel Aronsson, teamchef Exion Racing.
Calle Bergman kommer att köra en 550-hästars BMW i4.
*
Ropa inte hej förrän du är över ån men det verkar som att IT-gänget inte fått ordning på nymodigheten så fortfarande funkar gamla VPN-kopplingen. Tack och Gud hör bön!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com