Loeb kör Puma i Rally Portugal, Ekström och Blomquist klara för ETCR, lite hobbyanalys om antalet rallyanmälda och i Jönköping märktes att motorintresset är stort.
Idag blir det en något rumphuggen Motorbloggen då jag blivit blixtinkallad för tjänstgöring. Att börja med något annat än att ena halvan till ett nytt ”Kejsarslag” i Rally Portugal, Sebastien Loeb nu gett tummen upp. Precis som vid Monte-triumfen kör Loeb Puma Rally1 för M-Sport Ford och detta med mattelärare Isabelle Galmiche vid notblocket.
Att ha blivit första kvinna att vinna en WRC-tävling sedan 1997 ger så klart Isabelle lite extra råg i ryggen inför nästa möjlighet. Nu ersätter inte Loeb någon utan kompletterar istället Craig Breen, Adrien Fourmaux, Pierre-Louis Loubet och målet är så klart att knappa in på Ogiers svit med fem segrar, Loeb har faktiskt bara vunnit här två gånger, 2007 och 2009. Alltså många år sedan senast och nu ska detta ändras i något som är lite av hans favoritrally är det tänkt. Loeb är också sporrad över hur bra samarbete med teamet och Isabelle fungerade i Monte Carlo och vill ge allt ännu en chans.
– En fantastiskt bil, fantastiskt team och även firandet efter segern var fantastiskt, förklarar en glad Loeb om sin 80:e VM-seger.
Senast Loeb körde i Portugal var 2019 och från den tävligen har han noter sparade, ett tungt skäl att han väljer rallyt för comeback på grus.
– Ett annat skäl är att jag verkligen ville prova grus med Puma Rally1 och när jag så älskar detta underlag var valet av Portugal tämligen enkelt!
För M-Sport Ford, Rich Millener och Malcolm Wilson är Loebs start mer än en glad nyhet. Nu tillhör som bekant inte M-Sport de allra rikaste i WRC och utan extra stöd från Red Bull och Ford hade nog inte starten blivit verklighet.
– Ett perfekt sätt att se hur våra partners tillsammans gör saker möjliga och innebär en boost för hela teamet, förklarar Millener.
Nu väntar vi bara på att Toyota och Ogier tar upp den kastade handsken…
*
2021 körde Mattias Ekström hem elibilsserien ETCR och nu får han möjlighet att försvara sin titel. I Cupra EKS satsning blir Mattias en av fyra förare och de övriga är spanska racingesset Jordi Gené, Stig Blomquists son Tom Blomqvist och Adrien Tambay. Premiär sker i franska Pau den 6-8 maj.
*
Fortsatt strömmar det in synpunkter/förslag på hur det ska bli för startande i rallytävlingarna framöver. Att se någon röd tråd i resonemangen är dock inte lätt, istället valde jag att försöka hitta den i de tre närmast kommande rallyna, ”Silverratten”, ”Rally Gotland” och ”NAC-Rally”. Det som verkligen sticker utifrån trion är Nybros Bilsport Rallycup-deltävling samma helg den 30 april som Rally Gotland som ingår i MAS-Rallycup. ”Masarna” har fått ihop 108 ekipage med sitt ambitiösa upplägg med rek och egna noter. Ovanpå detta så är tävlingen på respektingivande åtta mil SS och allt detta för i sammanhanget billiga 2 950 kronor plus noter på 500 kronor. I Älmhult körs ”Silverratten” med mindre än hälften SS-mil (28 km) till en avgift på totalt 2450 kronor så ingen kan komma och säga att det är dyrt för en lördag på Gotland. Antal anmälda är jämbördigt med 111 som väljer rally i Liatorp helgen före Gotland/Nybro.
I Nybro däremot är det ”lapp på luckan” med över 160 anmälda till deltävling två i BRC. Inte bara antalet sticker ut, även att tävligen körs utan noter verkar locka mer än de andra två. Tack vare detta så är också den totala anmälningsavgiften lägre trots att NAC bjuder på sju kilometer mer SS än i Liatorp. Något som kan ligga Älmhult i fatet är att det i Sydsvenska Rallycupen/DM körs tre deltävlingar på en dryg månad (Simrishamn-Älmhult-Ljungby) eller som en av mina mejlare konstaterade.
– Tror man att vi sk-ter pengar, på en månad måste jag punga ut med snudd på 10 000 kronor bara i anmälningsavgifter. Det funkar inte när allt från bränsle till däck numera blivit så mycket dyrare …
*
Att motorintresset inte är på upphällningen visar besökssiffror från påskens ”Bilsport Performance & Custom Motor Show” på ELMIA-mässan. Efter två års fysisk frånvaro kunde besöksantalet summeras till 84.654personer…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: motorbloggen@telia.com alternativt tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.