Loeb i WRC-topp, Solberg tog bonuspoäng och Anderslövsrallyt inställt!
Loeb i topp i Rally Mexico! Alltid denna Loeb, inte ens den mest fanatiska Loeb-beundraren kan väl annat än hålla med mig om att det skulle vara roligt med lite omväxling i toppen av WRC?
Visst han är bäste föraren och sitter antagligen i den allra bästa bilen, men någon gång skulle han väl kunna få ett litet, litet stänk av den otur som någon gång drabbar de flesta andra toppförarna. Det är tydligen bara i Rally Sweden som Loeb inte ”pröjsat” Mr Bad Luck tillräckligt. I Värmland är han mänsklig, men i övriga VM är han och Cittran mest en ren fransk segermaskin!
Miko Hirvonen tog hand om andra platsen, själv hoppades jag mer än verkligen trodde att han skulle vara överst. Men den dagen är inte långt borta, tro mig…
Däremot hade jag helt rätt när misstänkte att det blev ”all in” för Petter Solberg på ”Kraftsträckan” med tre bonuspoäng som belöning. Efter tre deltävlingar innebär detta att Solberg ligger trea på 47 poäng i WRC, med Hirvonen som tvåa, tre poäng före. Längst upp så klart Loeb på 60 poäng och showen fortsätter i Portugal.
Förutspådde en trist och odramatisk avslutning i Mexico, men så blev det naturligtvis inte alls. Latvala rullade sedan han tappat fokus vid synen av Fordkollegan Novikovs kraschade Fiesta. Block körde punktering och Chris Atkinson knäckte framvagnen. Odramatisk avslutning, så där..
Även Ramona och Miriams avslutning innebar mer tekniska problem. Växellådan kärvade på slutet plus en punktering och nu blev det en sista plats i PWRC. Vad som är viktigare, åtta VM-poäng i bagaget med hem.
– Det var med hög puls vi fick ut på den längsta sträckan i rallyt efter att tvingats reparera växelvajern provisoriskt innan start, berättar Ramona.
– Vi kunde ändå ta in mycket tid på Salgado som låg närmast framför men efter punkteringen som också gjorde att vi skadade styrstaget la vi om fokus på att ta oss i mål. Nu har vi gjort vår VM-debut och när allting har fungerat har vi hängt med de snabbaste,
– Miriam har varit stentuff som läst noterna perfekt trots sin magproblem, avslutar Ramona Mexikoäventyret.
Medan de skånska rally/RS-arrangörerna nästan dränks av anmälningar har man andra problem i Trelleborgs MK. I dag tvingades ordförande Lasse Mattsson meddela att man tvingas ställa in Anderslövsrallyt, som var tänkt som andra deltävlingen i Södras Rally-DM. Han skriver i ett meddelande: ”Tävlingen är inställt på grund av problem med att använda befintliga vägar”. Vad detta betyder i klartext vet jag inte riktigt. Vet dock sedan tidigare att man har haft lite problem med några njugga markägare på Söderslätt, kanske har problemen expanderat?
Annars är detta med inställda tävlingar en sak som rallysporten kommer att se mer av framöver. Ingen större hemlighet hos oss som även jobbar som arrangörer att sporten dras med två jätteproblem och där ekonomin inte är ett av dessa. Istället är det tillgången på vägar och funktionärer som är det allt överskuggande problemet. Tyvärr känns det dock som många aktiva eller ens SBF inte alls är medvetna om problemen. De aktiva snackar hellre om regeländringar, vilka klasser som ska köras eller mer motoreffekt och bättre väghållning. För SBF är det andra mer politiskt korrekta prioriteringar som miljö som står överst på dagordningen Men sanningen är om inte de ”två problemen” löses, ja då känns allt annat tämligen oväsentligt i framtiden!
Så skrotade Latvala igen! Återigen undrar jag när Malcolm Wilsons tålamod tryter. Kollade lite på SVT-Play och innan rullningen hade Latvala skruvat upp ett tempo som var dömt att misslyckas. Kort innan rullningen så ledde han med 16 sekunder över Miko Hirvonen. Den dåliga bortförklaringen om att han trodde Novikovs bil/skrot låg mitt ute på vägen känns inte helt trovärdig….
Hej.
Säger bara Ari Vatanen…
MVH
Tommy