Loeb fick problem på shake down, Tänak, Rossel och Virves snabbast, långa polska transporter väntar Tom/Andreas, Gersager med ny co-driver och hungrig STCC-trio jagar Dahlgren på mossen!

Shake down inför EKO Acropolis Rally Greece fick ingen bra början för Sebastien Loeb/Isabelle Galmiche. Tekniska problem på parets Ford Puma Rally1 efter två genomkörningar gjorde att man fick avbryta och åka till service. Från M-Sport Ford rapporterades att problemet var löst men då var det försent så det blev bara två pass på den 3,6 kilometerlånga ”Lygaria”.

Foto: Okänd

Mellan första och andra körningen förbättrade ”Seb” sig med 2,5 sekunder vilket gav honom tionde plats.

Foto: Hyundai Motorsport

Snabbast var numera inte helt oväntat Ott Tänak/Martin Järveoja med Hyundai #8, 0,3 före kollegan Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe. Tredje tid i tredje omgåneng sattes av Puma-paret Craig Breen/Paul Nagle, 0,6 efter belgaren.

Foto: M-Sport Ford

I Grekland kan Nagle fira sin 100:e WRC-start och vad vore bättre än en pallplats för detta? Vet inte om det är något tecken men bästa Toyota kördes av Esapekka Lappi/Janne Ferm och detta till femte tid men bara futtiga 1,4 bak Tänak. Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen slutade med sjätte tid och hela dagen har VM-aspiranten försökt förklara att han inte tror sig lyckas säkra Världsmästartiteln redan i helgen. Anledningen till missmodet är startpositionen under fredagen där Kalle ska sopa undan lösgrus till förmån för Tänak och Neuville.

Bitvis lite läskigt på shake down med mycket mindre grepp än förväntat, så det här kommer inte att bli lätt, kommenterade VM-ledaren efter sin tredje genomkörning. Teamkompisen Lappi höll med och inflikade.

Fredagen blir den jobbigaste dagen, vägarna är i ett fruktansvärt skick och när vi dessutom kör sex sträckor utan service handlar allt om att överleva!Foto: M-Sport Ford

Överleva mer bokstavlig handlar det om för Craig Breen som måste lämna Grekland med ett bra resultat, om inte menar han, är säkerligen hans dagar som Puma-förare räknade. Rykten säger att M-Sport redan undersökt möjligheten att kunna bryta kontraktet men än har inte irländaren gett upp.

Testerna gick bra med ”good feeling in the car” så förhoppningsvis kan vi komma tillbaka på rätt spår, förklarade Breen. 

Med detta bakhuvudet kommer så WRC-tipset.

*

WRC.

1. Ott Tänak Hyundai

2. Sebastian Loeb Ford

3. Elfyn Evans Toytoa

4. Kalle Rovanperä Toyota

5. Thierry Neuville Hyundai

Foto: Hyundai Motorsport

Ville haft med Breen och Sordo men fem förare är fem och inget annat…

*

I WRC2 är Andreas Mikkelsen i samma läge som Rovanperä, men upphöjt tilt två. Medan finländaren har fyra chanser på sig att säkra VM-segern är det Mikkelsens sista chans i helgen. I WRC2 är man tillåten att köra sju deltävlingar varav de sex bästa räknas och detta är norrmannens sjunde start. Hemma i Polen sitter trean Kajetan Kajtanowicz och lite njuter av dramat som med bara fyra starter är 24 poäng efter Mikkelsen. Med andra ord har ”Kajto” slagläge med Nya Zeeland, Spanien och Japan kvar att plocka poäng i. Genidraget att som ensam toppförare köra Safarirally kan som det ser ut nu, bära till VM-seger.

Foto: Citroën Racing

Mellan de här båda finns fransmannen Yohann Rossel, 20 poäng efter Mikkelsen och som gör sin sjätte start.  Rossel med Valentin Sarreaud var snabbast på shake down med in Citroën C3, 0,1 sekund före lilla knallen, Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen, Skoda.

Foto: Skoda Motorsport

Ytterligare 0,4 långsammare var Hyundais Teemu Sunninen som precis som Rossel körde två gånger mot Lindholms enda. Så gjorde även Mikkelsen och Torstein Eriksen men som ändå bara gav en sjätte tid 2,2 efter ”Cittran”.

WRC2.

1. Andreas Mikkelsen Skoda

2. Teemu Sunnnen Hyundai

3. Nikolay Gryazin Skoda,

4. Emil Lindholm Skoda

5. Yohann Rossel Citroën.

*

Foto:JUnior WRC

I Junior WRC satte den spännande kombon Estland-Skåne bästa tid med Robert Virves bakom ratten och Julia Thulin vid noterna. SMK Hörby talangen var ensam om att få åka sträckan två gånger och där allra snabbaste tid sattes andra gången.

Foto: Michael Jurtin Photography

Men redan vid första försöket var paret snabbast då bara 0,2 före Jon Armstrong och 0,5 före Sami Pajari. Det är också den här trion som kommer att göra upp om ta upp Tom Kristenssons VM-krona på söndag.

Junior-WRC.

1. Robert Virves Ford

2. Lauri Joona Ford

3. Sami Pajari Ford

4. Jon Armstrong Ford

5. William Creighton Ford

*

I avsaknad av Oliver Solberg verkar SVT prioriterat ner helgens WRC i Grekland. Först på lördag tar man upp ”bilkrossarrallyt”  med sändning från  två sträckor.

10:00: SS10 Tarzan 1, SS-start 10:08 (SVT2 / SVTplay)

16:00: SS13 Tarzan 2, SS-start 16:08 (SVT2 / SVTplay)

Söndag.

08:00: SS14 Eleftherohori 1, SS-start 08:08 (SVT2 / SVTplay)

12:00: SS16 Eleftherohori 2, SS-start 12:18 (SVT2 / SVTplay)

*

I dag har SMK Hörbys Tom Kristensson och Andreas Johansson kört rek inför deltävling sex i Polska Mästerskapet, Rajd Slaska.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Motståndet är som vanligt bra med många som åkt tävlingen flera gånger förut, men vi ska göra vad vi kan för att försöka försvara ledningen i Polska mästerskapet, lovar Tom med Kowax 2BRallys Hyundai.

Reken var lite tröttsam medger Tom med sina långa transporter. 

Har mest kört i 50 km/t då det mesta går igenom byar. Lördagen blir teknisk och lite mer ”bumpy” och ojämnt men riktigt fräna sträckor plus något parti med betongliknande underlag, summerar Tom.

På söndagen blir det snabbt med mest rakt och vinkel där något parti bryter av, bland annat 400 meter grus…

*

I Danmark återstartar i helgen Dansk Super Rally med ”Sydhavsrally” Lolland och Falster. 13,5 mil specialsträcka väntar och där Skånebekantingen Marco Gersager går ut som andra bil baserat på resultaten efter vårens deltävlingar. I en Skoda av senaste modell har han nu rutinerade Ole R Frederiksen som notläsare eftersom hans tidigare co-driver Carina Møller tagit time out från rally.

Foto: Kristian Lindberg

Före sig i tabellen har Gersager Peugeot R5-åkaren för Glad Motorsport Kenneth Madsen/Mette Felthaus på 179 poäng. Gersager har mellan sig och ledaren lillebror Madsen, Jacob/Line Nedergaard, även dom kör en ”Glad-Peugeot” men i Rally4-utförande. Två poäng bak Gersager Skoda kommer så en ny Hyundai Rally2 med Ib Kragh/Ditte Kammersgaard.

*

I skuggan av allt rally så är det även STCC-helg och den här gången är det på Anderstorp Raceway. Inför slaget på mossen leder Robert Dahlgren trots domarbeslutet från Skellefteå  men med tre förare inom 28 poäng bakom i kampen om STCC-guld, Mattias Andersson, Oliver Söderström och Tobias Brink. Foto: Anders Helgesson

Jag förväntar mig två väldigt tuffa avslutande tävlingshelger där ingen kommer att ge något gratis. Men vi är redo för utmaningen. Anderstorp är en bana som vi historiskt sett plockat starka resultat på och jag vet att vi är snabba där oavsett torr eller blöt bana. Strategin är oförändrad inför helgen, vi går för pole och seger, säger Robert Dahlgren.

Audi-föraren Tobias Brink med SMK Hörby som klubbadress har smugit ikapp titelfighten efter en tung inledning av säsongen och säkrade två pallplatser senast på Gelleråsen.

Vi har haft för mycket missöden under första delen av säsongen. Men alla möjligheter finns fortfarande där och nu kommer vi till två banor som jag har många bra minnen från. Jag gillar att vara den som jagar och det kommer vi göra stenhårt i avslutningen, säger Tobias Brink.

Axel Bengtsson kämpar om juniorguldet där han ligger på andra plats inför Anderstorp, bara 11 poäng bakom ledning.

Vi har tagit oss närmare och närmare ledningen hela tiden och siktet ligger helt klart på junior-guldet. Det blir första gången för mig på Anderstorp, men den ser verkligen häftig ut och jag ser fram emot helgens utmaningar. Målsättningen resultatmässigt är att fortsätta utmana om topp fem totalt, säger Axel Bengtsson.

Tävlingshelgen på Anderstorp inleds med två testpass under fredagen, följt av kval på lördag och tre tävlingar på söndag som sänds LIVE på: plus.stcc.se

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *