Loeb avslutar WRC, Dennis R. avstår resten av ERC, ”slutspel” i både STCC och V8 Thundercars, Eric ”39” åter på banan och plötsligt händer det.

Enligt franska källor är Sebastien Loebs WRC-karriär över och Rally Turkey och tredje platsen där blev därmed sista tävlingen för Hyundai Motorsport. Nu ska man nog ändå ta uppgifterna med lite skepsis då detta inte är första gången som det siats om den niofaldiga världsmästarens framtid. Men så klart vore det inte helt oväntat om det blir ny riktning för 46-åringen från årsskiftet och då är det närmast Dakarrally att pekas ut som nästa hållplats för honom.

Foto: BRX

Årets upplaga ska köras i Saudiarabien och där ska då Loeb enligt källan bli en i Bahrain Raid Xtreme Team med bilar från brittiska Prodrive under ledning av rallylegenden Dave Richards. Annars pekades Toyota ut som ny arbetsgivare och där det enligt uppgift diskuterades ett program med både ökenrally och enstaka WRC-tävlingar. Men parterna lyckades inte enas om utformningen och därmed föll projektet.

Foto: Tommy Svensson

Går nog att utgå i från att Dakar är en nagel i ögat på den franske segermaskinen där han som bäst blivit tvåa och detta 2017. Med det mantra som följt honom sedan första WRC-starten i Rally Sweden år 2002 ”Je veux toujours gagner” (Jag vill alltid vinna) känns sjävklart en andra plats som ett misslyckande. Dags att sudda ut detta irriterande  hack i en resultatrad där han enbart i WRC tagit 79 segrar.

*

Då blev det officiellt bekräftat, Dennis Rådström och Johan Johansson lägger ner årets EM-satsning i klassen ERC 3 Junior. Trots bra inledning väljer man nu att fokusera på nästa år.

Foto: Vandraq Studio

Rally är en ekonomiskt krävande sport, och arbetet med att få ihop ekonomin tar aldrig slut, förklarar Dennis.

Ibland går det arbetet bra, men i år har pandemin gjort att det blivit svårare och att fortsätta säsongen är tufft. 

Därför tas nu beslut att avbryta tävlande med den Rally4 Fiesta från Orsak Rallysport som hittills gett ett misslyckande (Rally Roma di Capitale) efter punktering och en nästan succé, tvåa i Rally Liepeja bakom klassledande Ken Torn. Nu gräver inte värmlänningen ner sig utan förklarar att han ser ljust på rallyframtiden.

Det händer saker hela tiden som ser lovande ut inför nästa år.

Foto: Tommy Svensson

Förutom andra platsen i Lettland är segern i Rally Sweden bästa minnet från 2020.

Det har absolut inte varit en dålig säsong och vi  kom igång tidigt i vintras med tre stora internationella tävlingar i VM och EM, menar Dennis och avslutar året med.

Vi tar med oss pallplatsen i Lettland och segern i Rally Sweden som ett kvitto på en bra säsong!

*

Börjar dra ihop sig för ”slutspel” i både STCC TCR Scandinavia och V8 Thundercars. I helgen väntar Mantorp innan allt förhoppnings, kommer at avgöras på Ring Knutstorp helgen efter. Inte mindre än fyra förare ligger inom 16 poäng till ledningen av STCC och där regerande mästaren Robert Dahlgren leder mästerskapet med 12 poängs marginal över tidigare världsmästaren Rob Huff och Brink Motorsports Tobias Brink. Till Mantorp har Dahlgren”gått upp i vikt” och har nu maxvikt i Seaten på 60 kilo.

Det går inte att blunda för vikten som påverkar oerhört mycket vad gäller däckslitage och hur man kan tävla mot de andra, säger Dahlgren.

– Jag tror det kommer att bli väldigt svårt att lämna Mantorp Park i mästerskapsledning, men det innebär inte på något sätt att vi kommer släppa ledningen lätt.

Foto: Brink Motorsport

SMK Hörbys Audi-förare Tobias Brink delar andraplatsen i mästerskapet med Lestrup Racing Team-föraren Rob Huff.

Det enda scenario vi ser framför oss är mästerskapsledning när vi lämnar Mantorp. Vi har varit starka hela året och detta är en bana som passar oss bra, menar Tobias Brink.

Leder juniormästerskapet gör Oliver Söderström men har tappat ner till fjärde plats i förarmästerskapet där trösten är att han leder juniormästerskapet. 14 poäng är skillnaden ner till  Brink Motorsport-föraren Hannes Morin.

Jag vill gå ur helgen som bästa poängplockare och vet att det inte är lätt på något sätt, men jag har gjort det tidigare i år, konstaterar  Oliver.

I teammästerskapet är det alltjämt Lestrup Racing Team som håller täten, 31 poäng framför Brink Motorsport, 42 poäng framför Kågered Racing och 51 poäng framför PWR Racing.

En som jobbat stenhårt inför helgen är ”Göingeambassadören” Eric ”39” Nilsson i V8 Thundercars som råkade ut för en kraftig smäll i Skellefteå. Men efter många slitiga dygn i det lilla hemmagaraget i Glimminge är Camaron åter fit for fight.

Foto:Privat

Vi fick byta det mesta i bakdelen och ungefär hälften där fram, berättar Eric.

Före detta gjordes dock en kontroll hos Memphis Racing i Ljungbyhed så att bilen inte blivit sned vilket inte var  fallet.

Nu är det bara foliering och dekaler kvar innan vi drar till Mantorp på torsdag!

Foto:Privat

Inför helgens tävling ligger Erick tvåa i Junior-klassen efter dominanten Daniel Andersson med idel segrar så när som på en andra plats. 

*

Plötsligt händer det och i dag blev det en sådan dag. När jag för länge sedan skrev om brittiske legenden Russel Brookes illustrerade detta med en bild på honom i sin klassiska gulblåröda ”Andrews Heat For Hire” Opel Manta 400 så vakande Asarums Saab-älskare Göran Karlsson.

Den bilden har jag haft som puzzel och ramat in och den ska du få av mig, ringde Göran och berättade.

Foto: Tommy Svensson

Överväldigad av denna givmildhet kunde jag bara tacka och ta emot men sedan har det blivit många förhinder och nu senast Corona som gjort att överlämnadet dragit ut på tiden, men idag hände det. Bröderna Karlsson, alltså Göran och Bengt gjorde idag en ”Skånerunda” och för att vara virussäkrade körde man varsin pedantrenoverad Saab V4. Bengt en  röd 73:a medan Göran luftade sin ovanliga indiskgula 1700S. På en parkeringsplats i Hörby skedde överlämnandet och jag fick en chans att studera de båda Trollhätte-skönheterna lite närmare. Efter att detta var klart så drog bröderna genom Hörby mot Karlshamn med sina V4:or och inte utan att man då fick en liten skön känsla av 70-tal. Men säg den glädje som är evig, för när jag sedan följde efter Saabarna komdå  den ändlösa raden med ”olika nyanser av grått”på Volvo, KIA, Toyota och annat utslätat men desto mer ”PK” i dagens hycklerisamhälle. Tack Göran och Bengt för både tavlan och den tillfälliga flykten till bättre tider…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *