”Litta smort” är att vänta för Tom i Australien, Rovanperä vill ha maxlängd på rallydag, allvarlig olycka förmörkade SverigeSerien i Vara, Escort-seger när det kördes rally mitt i veckan och ny klass med munkavle i Skillingaryd.
I går var det invigning av ”Make Smoking History Forest Rally”. I kuststaden Busselton och av bilder/filmer att döma, så inleddes deltävling tre i Australiensiska Mästerskapet med vad vi brukar kalla folkfest.

Under spektakulära former fick #5 Tom Kristensson/Andreas Johansson Skoda R5 rulla över startrampen inför storpublik och något för oss så främmande som massivt mediaintresse.

Dock är det så att det i Western Australia nu är tidig höst och därför kom inte gårdagens regn som någon överraskning. Ett regn som gör att det på de redan tidigare luriga sträckorna blev ”litta smort” som Mats Andersson uttryckte det.

Efter detta har rallyåkarna återvänt till Nannup inför start på första sträckan klockan 01.32 svensk tid. Totalt väntar tre sträckor som alla körs dubbelt innan ”Heat1” är färdigkört.

Rallyt satsar stort på publiken och på hemsidan återkommer ständigt ”Spectating is FREE!!”, alltså inga krav på köpt program eller inträde på sträckorna. Förutom detta finns ”2025 Spectator Guide” gratis att ladda ner med all nödvändig information som sträckkartor och tidsschema för att följa rallyt.

Lite skillnad på tänk mot här hemma, här går det alltmer mot att få publiken att betala (vilket jag tycker är rätt). Forest Rally låter istället sponsorer (bland annat motsvarigheten till våra Lansting) stå för en stor del av intäkterna med baktanken att få publik i skogarna när allt är gratis. Säger som man gör ”down under” till Tom och Andreas.
– Big good luck guys!
*
De långa etapperna i ”Vodafone Rally de Portugal” har varit föremål för en hel del diskussion för att inte säga kritik från de tävlande. Bland annat har Kalle Rovanperä luftat sina åsikter och menar att de borde finans en maxtid för hur lång tid man ska tvingas sitta i bilen. Sebastien Ogier har också förklarat att han var väldigt trött vid etappmålen medan Ott Tänak gick ännu längre.
– Vi behandlas som djur!
Till DirtFish sa Rovanperä.

– Det borde finnas någon tydlig regel från FIA om maximal dagslängd. Om vi har en lång dag som fredag så behöver vi en sen morgon nästa dag. Nu vaknade vi klockan fem på lördagen och kanske var det midnatt då vi var redo [att avsluta] med videor och sånt.
Drygt 15 timmar lång var fredagen från start till att bilarna stod åter i Parc Ferme. Kalle menar att lördagen borde ha startat klockan 09.00 så att de kunde sova ut lite. Han menar också att detta rimmar dåligt med FIA:s egen kampanj ”Action for Road Safety”, tydlig konflikt mellan detta och Portugals tidsschema.
– Jag vet inte om det är så smart när vi försöker hålla oss vakna på transporterna blir ganska tufft och bara onödigt att sitta i bilen i 15 timmar!
Inga jämförelser, men tänker ändå på legendariska långdistansrallyt ”Spa-Sofia-Liége” som kördes 1961-64. Start i Belgien ner till Bulgarien och så tillbaka till Belgien, 96 timmar och 550 mil utan planerade uppehåll. Två gånger slutade Erik ”På Taket” Carlsson tvåa ihop med Gunnar Palm i Saab Sport, vilket han också betecknade som sina bästa insatser i karriärren.

Båda gångerna slagna av betydligt motorstarkare Mercedes- Benz 230 SL och Austin Healey 3000. 1964 kom 21 bilar i mål medan 77 inte pallade detta mandomsprov. Bland dessa fanns Gunnar Blomquist, VW som senare i karriären var en av hörnpelarna i Opels framgångsrika svenska rallyteam.
*
Även om antalet startade i SverigeSeriens gruspremiär, ”Varvloppet” i Vara var i nivå vad VOC-ansvarige Roger Franson hoppats var han nöjd.
–Varvloppet blev än en gång en tävling precis på den toppnivå som det tillstår en premiärtävling i SverigeSerien. Stor eloge och ännu större tack till Vara MK för ett riktigt fint arrangemang på likaledes riktigt fina vägar.
Tråkigt nog drabbades serien av en allvarlig olycka berättar Fransson.
– Rickard Johansson smällde ett träd i hög fart och förvandlade på en tiondels sekund sin VOC 940 till skrot. Men Rickard och CoDriver Carina hade mitt i eländet ändå fru fortuna på sin sida. En hel del tur gör att skadorna begränsas till ett gäng brutna revben och ett lätt skadat knä.
Fransson understryker att skadorna inte ska förringas, men tackade för deras Volvo i VOC utförande med CERT-båge och intakta original säkerhetsförstärkningar ger en väldigt säker bil.
– Detta har visats flera gånger och har förstås också spelat en stor roll i sammanhanget!
Nu har inte Fransson lyckats etablera kontakt med Rickard och vädjar nu om att så sker.
–Om du läser det här Rickard så vill jag gärna att du ringer då jag vid allvarliga olyckor och incidenter brukar prata direkt med de inblandade. Mitt nummer hittar du under kontakter på hemsidan.

I Elit A/B imponerade Felix Nordenfors/Max Fredlund (bilden) och vann lite otippat i sin första SverigeSerie-tävling någonsin. Bakom hittas Tim och Robin Palmquist samt Jonas Karlsson/Johan Svensson, separerade av en tiondels sekund. I C-klassen var det Mattias Hansson/Tobias Holmström som hade mest bråttom, 10 sekunder före Emil Ivarsson/Peter Andersson. Nästa anhalt för SverigeSerien är i Rasbo den 14 juni.
*
Rally på en onsdag är minst sagt udda men så är det i Jämtland med ”Onsdagssprinten”. Ett knappt 40-tal bilar körde premiären och där Ragundadalens Mattias Leipistö var klart snabbt med sin Ford Escort. Bästa 4WD blev Micke Gälliner, MK Nord-Jämten med Mazda medan Oskar Brorsson, Jämtlands Mk tog sin Golf till seger i Grupp F. I klassen för rallycross-bilar blev det BMW-seger genom Daniel Grande.
*
Skillingaryds MK tyckte inte att elva klasser i ”Meeting Småland Skilling 500” den 28 juni var tillräckligt och har nu kompletterat med ännu en, ”Klass 12. Inbjudningsklass”. En klass öppen för alla bil-och förarklasser som har rätt att köra tävling med rekognosering” och går ut sist i fältet. Skillingaryds MK förklarar mer. ”Fältet seedas av arrangören Rekognosering Startande i klassen ges möjlighet till rekognosering av sträckorna två gånger. Banan är pilad och försedd med hinder inner från kl 15 fredagen den 27 juni. Regler för rekognosering enligt SM reglementet. Max hastighet 70 km/t, vid bebyggelse efter bästa förstånd. Avslutas kl 20 fredag kväll. Det är naturligtvis inte tillåtet att föra över muntlig eller skriftlig information från rekognoseringen till tävlande i det ordinarie startfältet. Gallring Vi låter cirka tio ekipage starta i denna klass. Gallring i ordning efter när komplett anmälan är oss tillhanda.”. Tiderna redovisas enbart i ”sluten grupp” men det jag undrar mest över, är hur man ska kontrollera att inte ”rekare” berättar för kompisar i de andra klasserna om lurigheter på sträckorna…
*
Härmed avslutas bloggveckan då det i morgon väntar en stor familjehögtid, men vi ses på söndag!
Trevlig helg.