Lite nytt om WRC 2022, Mäkinen är glad, Tidemand vill köra smart i Mexiko, Lundell vann 2002 föregångaren till Volvo Euro Cup 2002, Robin kör World RX, Timmy och Kevin fortsätter på hemmaplan, Ekström satsar på juniorer och Colins status!
FIA har ännu inte fått ändan ur vagnen vad gäller WRC-reglementet efter 2021. Idag sipprade där dock ut lite av vad som diskuteras innanför de stängda dörrarna. Enligt uppgift ska transmissionen bli ungefär som i dagens R5-bilar, ingen centerdiff och fem växlar. Maximalt sex drivlinor per år får användas. När det kommer till fjädring ska bland annat stötdämparna förenklas. Medan mycket ska bli enklare så blir det mer fritt med ”aggressiva” yttre attribut om FIA får som dom önskar. Listan är dock inte komplett, fortfarande inget om det blir ”R5-motor EVO +” eller helt nytt med hybrid…
*
Efter Elfyn Evans och Scott Martins oväntade triumf i Rally Sweden (jag vet att inte alla håller med mig om ”oväntade” men handen på hjärtat, en enda seger tidigare…) har Tommi Mäkinens leende blivit ännu bredare. Är också ganska säker på att Toyota-basen innerst inne, inte heller trodde på att walesaren skulle lyckas så in i h-e bra som han gjorde i Värmland. Nu betraktaren han segern som.
– A game-changer!
Innan dess var det mest fokus på Hyundai-duon Ott Tänak och Thierry Neuville sedan var det frågan om Sebastien Ogier kanske skulle kunna utmana i vissa tävlingar. Nu satte Evans allt på högkant och leder WRC efter de två första tävlingarna, visserligen på samma poäng som Neuville men ändå. Till DirtFish menar Mäkinen.
– Vi är i en mycket bra situation och det blev en stor skillnad med Elfyn som en ny faktor i toppstriden.
Inte bara hans insats gladde Mäkinen utan även att Kalle Rovanperä redan stod på pallen i sin andra WRC-tävling.
– Det han gjorde i Sverige var en ofattbar prestation. Vi vet inte när han är klar för att vinna men att han kommer att göra så är odiskutabelt!
I det sistnämnda är där nog ingen som sätter emot kan jag tänka. Fråga är om Kalle kanske redan är klar till Rally Mexico? Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det skräller igen…
*
Riktigt kul att kunna skriva att det finns svenskar med i en förväntad toppstrid i WRC. I WRC3 är det Oliver Solberg som står för detta och i WRC2 är det Pontus Tidemand och Patrik Barth som har huvudrollerna. Låt vara att Jonas Andersson också är svensk men så har han ju en norsk chaufför vilket komplicerar. I Rally Sweden tog Tidemand en plats på pallen i sin allra första tävling med Toksport WRT:s Skoda R5.
Precis som Oliver förklarade igår, så är det en stor utmaning att köra rally i ”Corona-land” och då tänker jag enbart på den mexikanska ölen. Sträckor som körs på 2700 meters höjd och i kombination med hög värme är inte att skoja med och Pontus håller med.
– När det är 30 grader på utsidan har vi närmare 50 grader inne i bilen. Den tunna luften stryper också motorerna, som kan tappa närmare 20 procent av effektiviteten. Man måste köra smart och rent eftersom det tar längre tid än vanligt att hämta upp sig från ett misstag.
Rallyt har flera välkända sträckor som klassikern, tre mil långa ”El Chocolate” men även den inledande publiksträckan i staden Leon som varje år lockar ut stora folkmassor på gatorna. Men här finns även Rally-VM:s kortaste sträcka någonsin, ”SS12 Leon” som bara mäter 730 meter. Pontus kommer till start med goda minnen från tidigare år – i bagaget finns två tidigare segrar i WRC 2-klassen från 2017 och 2018. Under måndagen genomfördes ett test där Pontus och Patrik fick en försmak av vad de har att vänta sig de kommande dagarna.
– Bilen funkar lika bra som sist, precis som vårt teamwork både i och utanför bilen. Vi trivdes otroligt bra med Toksport i Sverige så det känns som vi har ännu en grym helg framför oss.
*
Häromdagen berättade jag att Ken Block är klar för WRC Rally New Zealand i september men inte med sin ”Dear Cossie” som alla förutsatte. I Mexiko är det Cosworth Escorten som gäller medan det på Nya Zeeland blir premiär för Block i en helt ny Ford Fiesta R5. Faktiskt även första gången han sitter i en R5-bil,
– Ford ville väldigt gärna att jag skulle köra en tävling med R5-Fiestan och eftersom Nya Zeeland fanns med i VM-kalendern kändes det so matt det var här det skulle ske, berättar Block.
*
Corona-viruset fortsätter att ställa till det och när arrangören av EM-premiären för historiska bilar, spanska Rally Costa Brava beslöt att inte låta italienska ekipage delta, försvann också EM-statusen. Nu har man också ställt in allt vad sport heter i Italien fram till början av april. I vår värld är det främst WRC Rally Italia Sardegna första helgen i juni och så ERC med Rally di Roma Capitale den 24-26 juli som kan vara i farozonen. Men jag tänker även på alla kartingåkare som vid den här tiden på året brukar häcka i norra Italien. Just den här delen av landet är hemort för de allra flesta kartingteam/tillverkare så den här karantänen är lite av katastrof. FIA har även skickat ut en bulletin där man förklarar att man följer Corona-utvecklingen noga. Man säger också att tävlingskalendrar kan komma att behöva justeras på grund av viruset.
*
Om knappt två veckor startar det stora äventyret för Volvo Euro Cup med holländska ”Zuiderzee Rally”. 19 förväntansfulla ”VOC:are” varav 17 från Sverige ska då ge sig i kast med de 13 asfaltsträckorna. Lite förvånad över att inte fler utlänningar nappat på entusiasten Ted Malms nystart med det som tidigare var en del av Carleric Johanssons livsverk ”Volvo Original Cup”. Hemmaföraren Michael Harmsen i en Volvo 740 och norrmannen Jakob Hvambsahl är de enda som kör utan svenska flaggor på bilarna.
Kan inte riktigt alla svenskarnas bakgrund men tror att SMK Hörbys Henrik och Ida Levin plus att verkstadsägaren i Sjöbo, Peter Lundell med Mikael Kjellgren som kartläsare i den mintgröna 240:an, är ensamma om att tidigare kört just den här tävlingen. Medan Henrik körde här i fjol är det 18 år sedan Lundell senast var i Emmeloord för att köra rally. Då var han i toppform och vann till slut hela Nordic West Euro Cup.
Men allt är inte Volvo-bilar i Emmeloord utan här finns även annat bland de 69 anmälda. Till exempel kör dansken Kristian Poulsen och Ole Frederiksen med en Volkswagen Polo R5 från välkända Wevers Sport. Dom har danskt sällskap av Mitsubishi-paret Nicki och Mie Aagaard Johansen.
I den tuffa RC4-klassen med 27 anmälda startar SMK Hörbys SM-hopp Victor Hansen som vanligt med Ryds Victor Johansson till höger. Faktiskt ende icke-holländare i klassen, men precis som många av konkurrenterna kör man R2-Peugeot. Faktiskt 22 blå rytande lejon i klassen som kompletteras med tre R2 Fiestor, en Opel Corsa som plus en exotisk Chevrolet Kalos. Nu kör dock inte alla Peugeot-åkare R2-bilar utan de allra flesta kör med Peugeot 206 Cup som är bilen för helt klart populära ”206 Rally Cup”.
Tänk att i Holland finns det plats för en sådan här cup medan det i Sverige är noll intresse från bilimportörer. Annat var det 2006 när eldsjälen Gert Blomquist drog igång ”Peugeot Original Cup”. Här tävlades med 206 RC i sex deltävlingar, alla i samband med Rally-SM. Kan inte annat än tycka att det är synd att inte Peugeot hänger på med rally som lite skyltfönster, i synnerhet som man har kanske den allra vanligaste R2-bilen på marknaden. Extra tråkigt eftersom de vid sidan av Volvo är de som jag upplever som allra flitigast med tv-reklam. Tänk om man skalat bort några procent av det som pumpas in i TV4 och istället lagt detta på en rallycup, succé vågar jag lova.
*
Händer mycket på rallycrossfronten och idag kom där information på sociala medier att EKS och RX Cartel som i fjol jobbade ihop med Andreas Bakkerud och Liam Doran delar på sig. I synnerhet för Bakkerud som missade guldet med minsta möjliga marginal är detta ”bad news”. Själv har han inte gett några kommentarer och likadant från RX Cartel. Enda livstecknet därifrån är en bild från slutet av januari på Instagram. En bild som visar en stängd butiksdörr…
*
Då är det ljusare för regerande Europa-mästaren Robin Larsson som idag ihop med JC Raceteknik tillkännagav att man i år kör World RX.
– Sedan jag startade JC Raceteknik har det varit en dröm för mig och teamet att kunna ge oss in i VM. Att ta steget tillsammans med Robin är riktigt kul för oss alla, säger teamchef Joel Christoffersson.
Blir jäktigt i Kil då Ben-Philip Gundersen redan gått ut med att han satsar på Supercar i Euro RX och då även detta i par med JC Raceteknik. För Robin blir det en av EKS Audi S1 Superar med senaste uppdateringen, för övrigt samma bil som Mattias Ekström använde.
– Det känns så roligt att köra VM den här säsongen, med ett starkt team och bra bil, menar Robin.
– I fjol hade både jag och Joel våra bästa säsonger någonsin, så att fortsätta med JC och göra detta tillsammans med teamet blir extra kul. Självklart kommer det bli tuff konkurrens med många snabba förare, men det är väl därför man håller på med rallycross?
World RX-satsningen blir verklighet bland annat genom trogna sponsorerna Blåkläder och Br Öhman. Men där finns fler att tacka menar Robin.
– JC, farsan [Lars Larsson] och Simpa [Simon Eriksson] har hjälpt till mycket med sponsorbiten och att köra VM i år har hela tiden varit målet vi jobbat mot. När Mats Öhman och Br Öhman kom in och stöttade oss såhär var det helt klart en wow-känsla – det är stort av dem men också av alla andra samarbetspartners vi har med oss!
*
Regerande mästaren i World RX, Timmy Hansen och trean, lillebror Kevin fortsätter med familjeteamet Team Hansen även 2020. Även bilarna blir samma Peugeot 208 Supercar med Red Bull som huvudsponsor medan allt i år kommer att skötas ifrån Götene. Inte sedan 2013 har Kenneth och Susanne hanterat teamet på hemmaplan utan tidigare har man delvis även haft verksamhet i Frankrike. Att Timmy känner sig motiverad att försvara guldet känns som en onödig upplysning. Till Autosport säger han också.
– Så klart skulle det vara trevligt att bli tvåfaldig mästare men jag måste fokusera mer på att göra det jag älskar, att köra rallycross!
*
När EKS verkar lämna rallycrossen blir det rally som drar vinstlotten. Inte bara för att Mattias Ekström själv blir en profil i Rally-SM och anmält team i Teammästerskapet, nu kommer även ”EKS Junior Cup”. I samarbete med Svenska RallyCupen skapas en juniorsatsning för unga förare/team som vill satsa mot internationellt tävlande och en möjlig karriär att komma vidare i sitt tävlande.
– Jag tycker noter och notskrivning är jätteviktigt för dom som skall göra internationell karriär, därför har jag försökt få igång det här projektet, säger Mattias Ekström.
– Det blir en Inbjudningsklass vid varje deltävling i Svenska RallyCupen där 10 tävlande och team ges möjlighet till rekognosering och att skriva egna noter. Max ålder på föraren blir 23 år, och endast 2wd-bilar, 2wd samt GrE, F, N & VOC.
EKS satsar 10 000 i en prispott plus att SRC går in med 5000 för juniorerna.
– Vi fick en fråga och fundering från EKS och Mattias i höstas om det skulle vara genomförbart vid våra cuptävlingar i Svenska RallyCupen, berättar Christer Nystrand som är en av de drivande i SRC.
Alla arrangörer var positiva till förslaget och därför blir det en ”Inbjudningsklass” vid varje deltävling i SRC där max 10 bilar ges möjlighet att skriva egna noter. Finns möjlighet att redan nu förhandsanmäla sig till cupen vilket ger företräde vid eventuell gallring. Anmälan till: junior@svenskarallycupen.se. Uppge namn, ålder samt bil & klass du tävlar i.
*
En liten uppdatering på Colin och han är definitivt piggare idag än i går. Äter och ”går på toa” som vanligt, så nu är det bara att fortsätta hålla tummarna för att tumörhelvetet läker ihop och inte orsakar ännu en blödning. I morgon få han klara sig utan husse då det är mediaträff i Nacka där Johan Kristoffersson lovat berätta hur 2020 ska gestalta sig. Kan därför inte lova att det blir en Motorbloggen men håller bara BRA tidtabellen finns det hopp.Dock lär den bli lite senare än normalt…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson.