Lindholms Skoda hindrades från att få hjälp från publiken, BRC-trean 2024 avstår rallystart efter de senaste olyckorna, mycket blågult i ”ERC Orlen Rally Poland”, ”100-åringen” i Enköping och SBF:s nya toppduo presenteras.

Som jag redan i söndags berättade, så led jag med Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen som ledde WRC2 med över minuten inför sista dagen av ”Rally Italia Sardegna”. Allt handlade i princip om att bara beta av de fyra sista sträckorna, så vore grunden lagd för att utmana Oliver Solberg om WRC2-titeln.  Första sträckan på söndagen gick planenligt och inför SS14 skilde strax över 50 sekunder till tvåan, landsmannen Lauri Joona när katastrofen inträffade. En kilometer före mål fanns ett litet hopp som Emil tog sig an med lite för hög fart och han berättar själv. 

Foto: Toksport WRT

Nerförsbacken efter hoppet var hal och jag kunde helt enkelt inte få bilen att svänga in i nästa kurva utan vi körde rakt av och bilen fastnade uppe på grusvallen.

Om detta hänt Sebastien Ogier hade det på sin höjd inneburit lite förlorad tid, men nu var det en finsk Lindholm som åkte av, inte den franska varianten av turgubben Alexander Lukas och då gäller annat.

Ungefär tio åskådare kom snabbt för att hjälpa till men vi skulle ha behövt fler folk eftersom bilen satt fast och behövde lyftas ut, förklarar Emil.

Foto. Skoda Motorsport

När så nitiska poliser i kurvan stoppade mer publik från att hjälpa till, blev det som det blev.  

En stor besvikelse som verkligen fått mig att må dåligt. Jag beklagar vårt team, Škoda, alla våra partners som alla är så passionerat engagerade!

Detta var andra starten 2025 för Toksport WRT där den första på Kanarieöarna gav blygsamma åtta poäng. I slutet kan en tävling räknas bort vilket kräver att resten av säsongen (fem tävlingar) innebär minst pallen för Emil i samtliga om gulddrömmen fortsatt ska leva. Om han hade lyckats klara hoppet och kurvan efter, så hade han fått 25 poäng till sina tidigare åtta vilket gett sjätte plats i WRC2 av de nästan hundra som är anmälda för poäng i klassen under året. 

Nu måste vi analysera situationen och fokusera på Akropolisrallyt i Grekland, avslutade Emil sin tråkiga upplevelse på Sardinien.

I Grekland har han och Reeta bra facit med Rally2-seger 2022 och sexa året före…

*

Fortfarande är rallysporten i Storbritannien och Irland skakade över de tragiska olyckorna för två veckor sedan vilket inte på något sätt är konstigt. Dessutom inträffade en annan olycka dessbättre utan dödlig utgång på Rally Barbados (bilden) med många britter anmälda. Både förare och co-driver i Skodan skadades, dock inte livshotande.

En som tagit till sig tragedierna är britten Matt Edwards trea i BRC 2024 och som var anmäld till kommande helgs ”Wilton Donegal International Rally” med ”C&M Motorsports” Hyundai i20 N Rally2. Nu har dock olyckorna trängt så långt in hos 40-åringen att han med co-driver David Monyihan, beslutat att dra sig ur. Extra tungt för sporten då Edwards förutom förare även är flitigt anlitad instruktör vid olika rallyskolor/utbildningar.

Foto: BRC

Detta är ett beslut vi respekterar fullt ut, och förhoppningsvis kommer Matt att återvända till toppen med tiden, och vi ser fram emot att välkomna honom tillbaka, skriver teamet.

Han kommer fortsätta hjälpa oss med våra kunder och undervisning då hans kunskaper och förmåga att vägleda de med mindre erfarenhet i rätt riktning är obestridlig.

”C&M Motorsport” har även undersökt möjligheten att låta någon annan förare ta över #5 och inom kort ska det delas information om någon övertar Edwards bil.  

*

I helgen kom Eslövs ERC-hopp Simon Andersson med Hörby-kartläsare Jörgen Jönsson till turistorten Mikolajki, inte alltför långt från gränsen till Vitryssland. Här väntar start i ”ERC Rally Poland” fredagkväll med en från Waldherr Motorsport hyrd Opel Corsa Rally4. Därmed extra spännande för ”Simpan” och ”Jugge” att få chansen att köra samma typ av bil som ERC Junior-ledande Calle Carlberg.

Tyngda av stundens allvar väntar nu ”PET” innan det är dags för rek av de sex ”riktiga sträckorna” som alla körs dubbelt. Tillkommer gör två framträdande på ”Mikolajki Arena”, första och åttonde sträckan 2,5 kilometer lång. 

Foto: Kristian Lindberg

Många blågula flaggor på sidorutorna som hos Mads Østberg där nu Lucas Karlsson gör sin andra start i den ungerska Citroën C3 Rally2. Nästa svenska flaggor sitter på Isac Reiersen/Stefan Gustavssons, Skoda och Mille Johansson/JohanGrönvall med Skoda även dom. Längre ner i listan som 42:a bil, hittas Adam Grahn/Christoffer Bäck med Ford Fiesta Rally3. Bara tre bilar senare startar så Calle Carlberg/Jørgen Eriksen med #46 på Opel Motorsports Opel Corsa Rally4.

Foto: Henrik Åkeson

Ledaren i ERC4 men här även anmäld till ”ERC Juniors”, Victor Hansen/Ditte Kammersgaard kör som vanligt Peugeot 208 Rally4. En tävling där Victor har kul minne då han 2023 i sin andra Polen-start,  körde in som klasstrea men då med just nu innebandy-skadade Gustav Johansson, vid notblocket. Som vanligt när det handlar om ERC, är det ”TV4Motor” som sänder och detta snudd på heltäckande. Enbart SS11 sänds av ”Sportkanalen”, på söndagen klockan 10.30.

*

Häromdagen lyfte jag fram att TV-Svängen, SMK Hörbys flaggskepp fyller 60 år den 20 september. Rena ungdomen i jämförelse med Enköpings MK som den 4 oktober firar sitt 100-års jubileum. Något som firas med deltagande av tävlande i 1300 Rallycup, VOC Mekonomen Rally med SverigeSerien, Supercupen och Upplands DM.  Rallyt är döpt till ”100-åringen” och har Enköpings MaskinCenter som sponsor. Fem sträckor ska köras, där tre dubblas vilket ger totalt 45 kilometer SS,

*

Vore synd att säga att SBF:s nya ordförande efter Roger Engström, Jessica Bjurström klivit fram med buller och bång. Tvärtom vilket kanske också är klokt, vill nog Jessica känna i sig sin nya roll då hon helt saknar motorsport i sitt DNA. 

Detta kan dock inte nya Generalsekreteraren Mikael Johansson beskyllas för med massor av år som kartläsare bakom sig. Bakom är inte helt korrekt, då Mikael numera åker som kartläsare i Maximus Joges Volvo 940. Ett samarbete som med två SM-tävlingar kvar, innebär en nionde plats i Junior SM:s klass ”Standard”. I brist på en total ”helkropps-presentation” från SBF, väljer Mikael Johansson i tidningen Bilsport att göra det jobbet. En artikel väl värd att läsa om du vill ha koll på ”SBF:s Nya Toppduo”.    

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *