Legends-resultat korrigerat med Westlund som ny och rätt trea, Loix Toyota-comeback med problem, Paddon kör hemma i NZ sex dagar efter Värmland och Ogier bytte hjälm med Rossi.

Helt klart hade inte ansvariga för ”Legends-delen” i Värmland klart för sig när det skulle fördelas priser i Karlstad, vilket drabbade Kopparbergs Opel-duo Janne Westlund/Maria Björk Svensson. Istället för att få kliva upp på pallen som trea menade arrangören att de slutade på fjärde plats efter att ha startat som totaltvåa under lördagen.Maria skriver på Facebook ”Väl inför att vi skulle köra upp på rampen inför prisutdelningen nåddes vi av informationen att man flyttat ned oss till 4:e plats pga av att man dagen innan utan förvarning gjort avsteg från gällande regelverk i Rallyreglementet avseende bestraffning vid för sen ankomst till TK. Till annans fördel. Självklart stod vi på oss. Ordentligt! -Det finns regelverk. Men beslutet var tyvärr obevekligt.”.

Problemet var att den som då var tvåa (Laxås Mats Persson) rullade på lördagen och fick med detta ett rejält tidstillägg vilket plussades på de 20 sekunder man ådragit sig redan under fredagen. Men plötsligt var tidstillägget borta vilket gjorde att Anders Söderberg/Martin Heggblad med Kadett GSi då var trea och Westlunds Ascona A fyra. Vad som sedan hänt har inte nått mina öron/ögon men enligt uppgift kontrollerades tidkorten först efter att priserna delades ut. Nu är detta gjort och ordningen återställd där tidigare tvåan Persson står som utesluten med överskriden maxtid.  Igår kom även besked från tävlingsledningen berättar Team Westlund.

Tyvärr fick vi efter helgens grymma fighter och körningar inte uppleva känslan att kliva upp på podiet tillsammans med Arne, Kent-Ola, Anders och Martin, höra nationalsången, ta emot pokaler av Pernilla Solberg och känna in känslan vad vi gjort tillsammans. 

-Janne, jag. Roine och Leif. Men vi säger att det viktiga är att det blir rätt. Och lika viktigt!

Som vi oxå sagt, är att ingen pekas ut.

Därmed är resultatlistan så här.

1. Arne Rådström Volvo

2. Anders Söderberg Opel

3. Janne Westlund Opel

4. Ola Axelsson Volvo

5. Göran Jonasson Vauxhall

6. Lotta Lundquist Opel

Ändå starkt att få in två Volvo på ett ”Topp 6” där General Motors dominerar…

*

Utan minsta tanke på denna helgs status så körs det i Belgien ”Ardeca Ypres Rally” med 22 mil asfaltsträckor. Stort intresse knyts till Freddy Loix comeback som ”Toyota-driver” men inte i en Celica utan i Yaris GR Rally2.

Screenshot

Shake down gick okej med en tionde tid, sex sekunder efter snabbaste, Stéphane Lefebvre med Hyundai i20N Rally2. Men när det var tid för ”Q-stage” där startordningen skulle fastställas gick det åt h-e både för Lefebvre och Loix. Hyundai #2 lämnade vägen och parkerades tilltufsad vid sidan av vägen. Skadorna ser dock inte så farliga ut så starten i eftermiddag lär ändå kunna räddas.  Loix kom i mål på sträckan men tappade en och en halv minut till Toyota-kollegan Maxime Potty som satte bästa tid. Näst bäst var icke helt obekante Jos Verstappen, Skoda med i Belgien flitigt tävlande Cédric Cherain, Hyundai. Alla tre inom 0,8 sekunders skillnad.

I Ypres kör även f.d ERC-vinnande Chris Ingram men ingen Rally2-bil för britten, utan här är det BMW M3 som gäller.

*

Ingen kan påstå att Hayden Paddon inte har rally som favoritsysselsättning och direkt från den lite besvikna tredjeplatsen i Värmland flög han direkt hem till Nya Zeeland. Där väntade deltävling tre i ”NZ-mästerskapet” och direkt visade Paddon att han redan glömt det tråkiga som hände på ”SS17 Mölnbacka”. Sträckseger med 17,5 sekunder med 20-årige Jared Hudson i Hyundai i20 AP4. Rallyt fortsätter i morgon med nio sträckor.

*

Även världsmästare har känslor och när Sebastien Ogier träffade Valentino Rossi i samband med Le Mans svallade dom över. En rörd och mycket glad Ogier bytte hjälm med Rossi och förklarade sina känslor.

Byter hjälm med någon jag har enorm respekt för och som inspirerade mig mycket när jag började min karriär.

Ingens slump att de båda träffades, detta hade Ogiers fru Andrea Kaiser arrangerat med vetskap om hur mycket Rossi betytt för 40-åringens rallykarriär.

*

Med detta önskas alla en trevlig Midsommar och i morgon är det sedan gammalt, bloggfritt. På söndag kommer där en summering av helgens äventyr.

Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *