Latvala vann Rally Sweden och täppte till t-en, Tidemand med iskyla tog full pott, skånska 2:or och det finns ”Dragracing”!
Hur summerar jag nu mitt 42:a Rally Sweden? Hur enkelt som helst behövs bara tre ord, glädje, lycka, Latvala. Inte så att jag missunnat Thierry Neuville och Hyundai sin första seger på Värmländsk mark, som ni kanske minns hade jag faktiskt belgaren som vinnare i tipset. Men när Latvala och Miikka Antilla i rök och jubel rullade upp med sin Yaris WRC tycker jag ändå på något vis att rättvisa skipats. Det är så många gånger som det varit finsk stolpe ut, att det nu blev motsatsen visar ända att någon sorts rättvisa ser chefen där uppe ändå till att skipas då och då.
Redan på Likenäs 1 tycker jag att han täppte till truten på alla olyckskorpar som i åratal dömt ut honom som ”sopa och kraschkung”. När han sedan följde upp sträcksegern med ny bästa tid på Likenäs 2 var saken klar men att han skulle passera konkurrenterna i skamvrån på numera så viktiga power stage, det trodde jag faktiskt inte. Så dj-la bra kört så jag saknar ord…
När han så rullade upp på målrampen i Torsby kunde inte Toyota-basen Tommi Mäkinen som fått så mycket skit när han plockade in Latvala i Toyotas WRC-comeback längre hålla sig. Tommi kastade sig upp på podiet slet upp förardörren och kramade om helgens stora vinnare. Att det var ett känslosamt ögonblick för Mäkinen var helt klart och han hade väldigt svårt att hålla glädjetårarna tillbaka ( skäms inte för att erkänna att jag hade samma problem…). Efter segercermonin, prisutdelning, och fotografering blev det lite hela havet stormar på podiet när alla skulle upp och gratulera. Till slut vädjade speakern att han ville ha tillbaka sin scen för det var fler segrare som också skulle hyllas och detta gällde då Pontus Tidemand och Jonas Andersson i WRC2-klasen. Mer om detta längre ner.
I röran kom plötsligt pappa Jari Latvala fram till mig, kramade om mig och jublade på sin lite hemgjorda ”fingelska”.
– Jari-Matti did it, he won just like we hoped when we met at Värmullsåsen, (har gjort meningen aningen mer begriplig än när Jari själv berättade).
Sedan lutade han sig fram och viskade i mitt öra och jag tar detta på svenska, ”till Portugal får han ny motor med mer power, då dj-lar…”.
*
Detta betyder då att nya WRC-ledaren kan bli ännu svårare att komma till tals med. För det har ju inte varit någon större hemlighet att ”experterna” dömt ut den Mäkinen-byggda Toyotan. Väghållningen skulle vara sämre än hos de övriga tre i Märkes-VM men allra största problemet skulle vara ”the lack of power” i maskinen. Kan tänka mig att Mäkinen gärna skrubbat in helgens seger i deras förvånade ansikten och även tänkt, ”skrattar bäst som skrattar sist”. Nu kom Rally Sweden-segern alldeles för tidigt enligt planen, först framåt andra halvan av säsongen räknade både Latvala själv och Mäkinen med att kunna konkurrera om pallen.
– Inför helgen menade jag att topp-fem för oss vore klart godkänt, en plats på pallen skulle vara fantastiskt men seger, fanns inte på kartan, förklarade Jari-Matti med champagnen från trean Sebastien Ogier rinnande nerför det lyckliga ansiktet.
*
Mycket som har varit roligt med årets Rally Sweden (tror dock inte oturspåsarna Thierry Neuville och Kris Meeke håller med om den beskrivningen). En sådan sak är till exempel att alla i ”The big four” verkar ligga ungefär lika i utvecklingen av sina nya bilar. Utan någon som helst teknisk kunnighet känns det ändå som att Hyundai ligger ett litet men ändå steg före övriga. Forden är kanske jämbördig men jag noterade att den hade ett ofog för sig, doppa nosen och spruta snö över sig själv. Med samma analys så gäller motsatsen hos Citroën deras nya bil verkar inte riktigt med på banan. Blir spännande att se hur det kommer att fungera i nästa deltävling, Rally Mexico. Annars var det kul när det ett tag var Hyundai, Toyota, Ford, Citroën i topp-fyra, annat än när Volkswagen prenumererade på pallen…
*
Stort grattis till Pontus Tidemand och Jonas Andersson som visade upp en sådan iskyla under hela helgen i sin Skoda. Lät sig inte stressas av tvåan Teemu Sunninen och för mig klart överraskande unge Ole Christian Veiby på tredje plats. Man höll sig till sin ”game plan” där det på sista raden stod ”Seger och första steget taget mot guld i WRC2”.
– Yes, vi grejade det!
– Vilken översvallande känsla att få vinna vårt hemmarally med team, samarbetspartners, supporters, familj och vänner här på plats. Jag är så tacksam och kan inte tänka mig ett bättre ställe att ta årets första vinst på, jublade Pontus efteråt.
– Har haft oflyt i Rally Sweden några år, alltid har det varit något som strulat när vi velat som mest så det känns otroligt skönt att vi bröt den trenden nu. Lite som en dubbelseger!
Min tanke om att hålla sig till planen och inte snegla på konkurenterna bekräftar Pontus.
– Vi har vetat att vi kan leverera det där lilla extra under press när det väl gäller och har börjat många tävlingar försiktigt för att sen jaga på hårt under de sista dagarna. Den här gången ändrade vi taktiken, jobbade oss in i rytmen och tryckte på tidigare i tävlingen.
*
Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg nådde inte pallen i sin andra R5-start i Rally Sweden. Precis som i premiären i Monte Carlo blev det en sjätte plats i deras belgiska Citroën DS3 R5 och tyvärr krånglade bilen även en del för Emil.
– Det har varit en väldigt tuff helg för oss och klassen är extremt tuff. Vi är lite missnöjda med hur det har gått, men det är skönt att vara i mål, konstaterade Emil efteråt.
*
Riktigt glad var Daniel Röjsel och Nicklas Edvardsson som tog Ford Sveriges R2-Fiesta till klasseger. Men mot slutet trodde Daniel att de skull få bryta sedan motorn börjat trycka ut olja. Oljelukten spred sig sedan in i hytten så att både han och Nicklas fick svårt att andas.
– Men vi bet ihop och nu är vi här, konstaterade den glada ”Masjäveln” som han skrivit bak på Fiestan.
*
Tvåa bak Röjsel var en placering som skåningarna Anders Åberg och Björn Johnsson var nöjda med och över att deras egen målsättning höll.
– Vi skulle ha kul och komma i mål, allt annat var bonus, menade svågrarna.
– Hade stor respekt för Daniel och insåg snabbt att hänga på i hans tempo var inte att tänka på. Tror också att den insikten gjorde att vi faktiskt kom i mål och bara haft fem kriser på hela rallyt, analyserade Anders.
– Man får inte heller glömma att ja faktiskt bara kört 62 tävlingar i hela mitt liv och då även asfalt och som föråkare. Att då inbilla sig att ma n kan hänga på en av de allra snabbaste juniorerna är bara dumt!
*
Som jag skrivit tidigare det är jättesvårt att sålla bland alla intryck som samlas i skallen efter en tuff rallyhelg. En sak är jag säker på, det måste ha slagits nytt publikrekord i år? Tror aldrig jag sett så mycket folk i skogen och glädjande nog fick jag uppfattningen att ”rusdrycks konsumtionen” hos publiken höll sig på en anständig nivå. Istället njöt publiken av strålande vinter väder och sin grillade korv, som vissa verkligen ville ha ”well done”.
Vet inte om det var de upphaussade nya WRC-bilarna som lockade ut mer publik än vanligt? Men handen på hjärtat, inte var det så att man baxnade över de nya bilarna? Är ganska säker på att om ingen berättat tror jag faktiskt inte merparten av publiken märkt någon större skillnad och att det gick märkbart fortare mot i fjor. Jo så klart att det var mer DTM-stuk på utsidan men inte var det som när Grupp B introducerades på 80-talet. Då skakade ju marken när Ari Vatanen lät sin Peugeot gå ”flat out” för att inte tala om Stig Blomquists Audi, då kunde man snacka om ”bestar”…
*
Har varit mycket snack på facebook om detta att nya sträckan Knoen ströks andra gången den skulle köras på grund av säkerhetskäl. Helt rätt beslut men det som jag tycker är lite märkligt är att man överhuvudtaget tog med sträckan från början? Kan ju inte vara raketvetenskap precis att förstå att en rak väg gör att det går ohälsosamt fortare än på en krokig väg. Att sedan vissa menar att rally går ut på att det ska vara höga hastigheter är absolut inte så jag vill ha sporten. Förresten så finns det en annan motorsport att välja för den kategorin, kallas Dragracing…
Finns säkert mycket mer jag borde skriva om efter Rally Sweden 2017 men just nu känner jag mig ännu tommare i bollen än normalt så det blir punkt här. Ses i morgon!