Latvala tror på Kalles hunger, Lindholm besviken men ändå nöjd, Suninen redan igång med vintertest för Hyundai, Mikaela kompletterar Kristoffersson/Veiby i Hongkong-final och viktigt rallymöte i Hässleholm.

Gårdagens rykte/nyhet att Kalle Rovanperä kunde tänka sig ett sabbats år för återhämtning plus möjlighet att genomföra  den i Finland obligatoriska ”lumpen”, surrade till det rejält. Genast började spekulationerna  om vem som kunde ersätta hos Toyota men än så länge är inget konfirmerat så vänta lite med att sälja skinnet tills björnen är skjuten. Jari-Matti Latvala verkar vara övertygad om att Kalle är sugen på en tredje VM-titel och säger till Autosport.

Vi jobbar på att fortsätta med Kalle och allt ser riktigt bra ut med honom till nästa säsong, men runt Rally Japan kommer allt att bli tydligare.

Han pressas på ett svar varför han tror att det blir så och svarar.

Jag tror att han vill slå rekord, något som ger hunger…

Foto: Toyoa Gazzoo Racing

Kalle själv är lite som en mussla men säger ändå att han har mycket kvar att lära.

Så länge du inte vinner varje tävling lär du dig något nytt!

*

Att jag led med Emil Lindholm är en underdrift, tyckte faktiskt att bryta med trasig generator sista dagen av ”CER” var djupt orättvist mot honom och Reeta Hämäilänen. Till rallyt.fi förklarar Lindholm vad som hände.

Efter att ha kört en bit på transportsträckan kände jag att något var fel, stannade bilen och märkte att spännaren till generatorremmen var trasig något vi inte kunnat fixa innan starten på sträckan.

Emil förklarar vidare att han säkert kunna köra sträckan utan servostyrning och på bilens batteri, men inte mycket längre. Med ytterligare tre sträckor utan service var det meningslöst 

Foto: Hyundai Motorsport

Naturligtvis var det tråkigt, hade varit fantastiskt att köra en Hyundai i deras första asfaltrallyt till seger  men det var inte dags än….

Att Hyundai-föraren fram till sista dagen var mycket nöjd sticker han inte under stol med och dessutom gillade han den tuffa utmaningen med rally i tre länder. 

Det var inte en enda lätt dag men även om förhållandena var riktigt utmanande och svåra, var det kul bakom ratten. Jag fick köra rally och jag njöt av det. 

Lindholm betonade till rallit.fi att köra lugnt och stabilt krävdes.

Greppskiftet på specialsträckorna var ibland ganska absurda där greppet varierade även på leriga delar, ju tjockare lager, desto svagare grepp.

Svensktalande Lindholm summerade med

Jag körde med tungan rätt i munnen hela tiden vilket jag lyckades med!

*

Teemu Suninens framtid är exakt samma som de flestas i VM-cirkusen, höljd i dunkel inför 2024.

Foto: Hyundai Motorsport

Tidig vinter i Mellersta Finland kanske ger en fingervisning om framtiden då han direkt från ”CER” åkte upp dit för vintertester med Hyundai Rally1. Hans manager Timo Johuki har redan sagt att tanken är Rally1 för honom även nästa år, kanske på Esapekka Lappis bekostnad (min tanke)…

*  

Är väl till att överdriva om man beskriver att världen håller andan inför helgens final i World RX som avgörs i Hongkong? Till detta krävs mer spänning än vad Johan Kristoffersson och Volkswagen Dealer Team BAUHAUS kan leverera då man varit allt för överlägsna hela året. Att det inte skulle bli nya VM-titlar för honom och teamet är näst intill overkligt för mig.

Foto.: Qnigan

En lite tidig julklapp (eller födelsedagspresent)  har Tommy Kristoffersson förmedlat till Mikaela Åhlin-Kottulinsky som kör teamets tredje bil i finalen. 

Superhäftigt att få kliva in och vara en del av det bästa VM-teamet, säger en taggad Mikaela. 

I sällskap då med Johan och Ole Christian Veiby vill trion bjuda på motorsportspropaganda i mångmiljonstaden..

Det är oerhört glädjande att vi med gemensamma krafter har lyckats få till den här lösningen. Vi har gjort det vi kan och Mikaela har dragit ett tungt lass själv. Jag är supernöjd med att vi kan bidra till en häftig avslutning på VM-säsongen, säger teamchefen Tommy Kristoffersson.

Foto: Qnigan

Med detta blir inte SMK Hörbys och CE Dealer Teams Klara Andersson ensam tjej i finalen.

Jag ser det som en chans för Mikaela att få visa upp sig, en språngbräda för henne att få ihop nästa säsong, menar Tommy

Om någon hade sagt till mig i början av året att jag skulle få köra VM-finalen i Hongkong för KMS, så hade jag bara sagt: ”Va!” Det är häftigt! 

Att Mikaela har erfarenhet av de nedbantade World RX-bilarna (RX2e) bidrog naturligtvis till chansen att få köra VM-final berättar värmländskan.

Det var kul att jobba med Johan och Ole Christian när de körde RX2e i Belgien. Jag ser fram emot att fortsätta det samarbetet och att få jobba med de otroligt duktiga ingenjörer och mekaniker som finns i teamet. 

Hennes inhopp kan också gynna säsongsavslutningen i Extreme E i början av december där hon delar bil med Johan.

Ett perfekt tävlingstillfälle inför Chile, att få komma in i race mode, påpekar Mikaela som fyller år direkt efter finalhelgen.

*

I dag kom besked från Södra BF:s Rally-SGA:er (Ola Schönström bilen och Sebastian Steiner) om datum för det traditionella ”Rallymöte för alla”.

Foto: Tommy Svensson

Lördagen den 18 november i Hässleholm MK:s klubbstuga med start klockan 10.30 ska årets säsong summeras. Ännu viktigare blir det så klart att få ta del av planerna för nästa år där då om allt stämmer, DM tas bort till förmån för ett mer utvecklat samarbete med Småland. En spännande lördag är att förvänta sig. Anmälan på idrottonline.se 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *