Latvala överlägsen och med en snittfart på 141,4 km/t, Tänak vädjar till rallyfans: stanna hemma, Oliver nu med svensk flagga, Adamo kritisk mot alla inklusive sig själv och Gryazin ”fastnade i snön”…
Jari-Matti Latvala med Juho Hänninen vid sin sida hade inga problem att vinna ”Mesikämmen Ralli” i Ähtäri. Tävlingen ingick i det finska mästerskapet för historiska bilar men även moderna rallybilar var tillåtna. Tvåa blev därför en Mitsubishi EVO9 med Ville Hautamäli bakom ratten men trots att denna är runt 20 år nyare än Latvalas Toyota Celica GT4 ST 165 hjälpte det inte. I mål var Toyotan två minuter före, även trean och fyran körde modernare bilar men detta spelade mindre roll Latvala var klart vassast. I rallyt körde även pappa Jari Latvala med en likadan Toyota men slutade fyra i klassen och 3.56 efter sin son.

På de väldigt vintriga sträckorna gick det blixtrande fort trots att bilmaterialet inte var ”up to date” och på första sträckan fick Latvala en snitthastighet på 141,4 km/t vilket gjorde att han avverkade de sex kilometrarna på ruskiga tiden 2.32,5. Mina tankar går till stackars Hänninen i högerstolen, brrrrrr…
Jämför man så med Ott Tänak som samtidigt vann ”OtepääTalveralli” med det vassaste som rallyvärlden i dag kan uppvisa, Hyundai i20 Coupé WRC var hans högsta snitt där nästan pinsam, futtiga 135,5 km/t på SS4. Vågar inte tänka på vilket snitt Tänak haft med samma bil på samma sträcka som där Latvala hade 141,4 km/t, kanske runt 150 km/t?

Tilläggas kan att snittet för hela ”Mesikämmen Ralli” blev 120 km/t medan det i Otepää slutade på 135,5 km/t kanske en liten fingervisning på hur snabbt det blir i kommande Arctic Rally Finland…
*
WRC-tävling två för 2021 ”Arctic Rally Finland” närmar sig med stormsteg, nästa torsdag den 25 februari smäller det förhoppningsvis i Rovaniemi-kiosken. Skriver förhoppningsvis, för ännu är det för tidigt att ropa hej då de finska myndigheterna är lite bekymrade över att där trots förbud, ändå samlas rallyfans längs sträckorna. Både i Otepää (Estland) och Mesikämmen syntes publik vilket absolut inte uppskattades av arrangörerna som nu är oroliga att samma respektlösa uppträdande kan äventyra Rovaniemis första WRC-tävling. Med andra ord att myndigheterna säger stopp. Därför gick i dag Ott Tänak ut med en vädjan på sociala medier att alla måste respektera att det är publikfritt och istället ska man välja att följa rallyt hemma i tv-soffan. Tänak förklarade.
– Vi befinner oss i ett tillstånd där det finns en verklig risk att rallyt blir inställt av Hälsostyrelsen, eftersom åskådare har samlats på specialsträckorna trots förbudet. Så snälla var förnuftig och gå hem och kolla på rallyt via tv-sändningarna. Dela detta meddelande så att informationen når alla som just nu planerar att åka dit!
*
Att där stod ”(NOR)” efter Oliver Solbergs namn i anmälningslistan till WRC Arctic Rally Finland passerade inte alls obemärkt. Till och med jag upptäckte saken och att det verkligen högg i hjärtat om Oliver helt plötsligt skulle köra med norsk flagga på sin WRC-Hyundai. Men där var åtskilliga fler än jag som gjorde samma sak och i min mail/messenger-korg kom många frågor på saken. Frågor som jag inte hade något svar på mer än att jag trodde/hoppades att det bara var ett simpelt misstag. Idag läser jag att så skulle vara fallet och att felet ska rättas till inför starten. Om det redan är gjort eller om databasen EWRC har bättre koll är oklart, men i deras ”Entry list” har Oliver svensk flagga framför sitt namn, vi kan alltså pusta ut…
*
Mer Hyundai och efter den klena utdelningen i ”Rallye Monte Carlo” skrädde inte teamchef Andrea Adamo orden och kallade hela teamets insats för snudd på fiasko.
– Tyvärr saknade vi engagemang och gjorde dumma misstag, var Adamos analys efter WRC-premiären.
Inte ens hans egen insats fick godkänt när DirtFish pressade honom på var felen låg.
– När jag tittade på min roll borde jag inte ha låtit teamet fungera som det gjorde men jag har inte gjort misstag som detta tidigare, men nu har jag gjort det. Den första person jag måste peka ut är jag själv och jag måste ändra min inställning så att det inte händer igen!

Den färgstarke italienaren ville inte skylla ifrån sig men medgav att man kanske gjort för många saker exakt som man gjorde i fjol trots att en del förutsättningar ändrats. Att misstagen verkar vara mentala och mänskliga står klart och han vill inte skylla misslyckandet på bilen.
– Våra bilars prestanda har förbättrats mycket men till ett högt pris då vår personal inte kunde återvända hem på tre månader. De fick inte se föräldrar, familjer, barn under flera månader då dom visste att om dom åkte hem kanske de inte kunde återvända!
Adamo berättar för DirtFish att efter målgång i Monza var det som om en ballong punkterades, ett enormt tryck föll från allas axlar.
– För att vara helt ärlig så bröt jag själv delvis också i hop efteråt samtidigt som alla åkte hem för att ”fira semester”.
När teamet återsamlades för första testerna inför Monte så var det slitet Hyundai-gäng som skulle påbörja ny säsong nästan samtidigt som den gamla slutade. Nu hoppas eller vet Adamo, att där ska finnas mer energi till Arctic Rally Finland och att det inte ska bli något ”Monte Evo2”.

Han citerar även Marku Alén som efter ett misslyckande i Monte sa.
– Det var en stor väckarklocka i Monte-Carlo och nu måste vi visa att vi vaknade upp. Det finns inget annat alternativ…
*
Avslutar med årets hittills största underdrift och för denna står Nikolay Gryazin som möblerade om sin Volkswagen Polo GTI R5 å det kraftigaste i Otepää. Efter ett fulfartskrön gick det snett för ena halvan Movisports WRC2-satsning och Polon landade i snövall och därefter startade karusellen. När allt slutat snurrs så stod förvisso Polon uppe i snövallen och att konstatera att den inte skulle rulla en enda meter mer för egens maskin krävdes ingen ”Doktorsexamen i bilreperation”.

Detta måste ha undgått Gryazin själv som på Twitter istället berättade. ”Tidigt slut för oss i Otepää efter att vi körde av och fastnade i snön… Vi lärde oss och kommer att använda all erfarenhet i Arctic Rally”. Låter ungefär som när en svensk politiker ska försöka förklara något av alla misstag som begås…
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.