Latvala laddade, Meekes defensiva taktik, Emil B. ödmjuk inför Monte, norskt rallyrekord, PWR satsar och EKS i Globen!
Inget snack utan att Jari-Matti Latvala/Miikka Antilla går ”all in” med engagemanget i Toyota Gazoo Racing och premiären med Yaris WRC. När man ser hur parets ”recce bil” såg ut efter måndagens körning på Rally Monte Carlos luriga och svårbemästrade sträckor. Subaru Imprezan bar tydliga spår att ha varit i närkontakt med något hårt längs vägen. Dock inget som hindrade fortsatt utforskande av alpvägarna.
*
Bättre går det för Hayden Paddon/John Kennard som gör sin andra Monte-start den första så sent som i fjor är spända inför starten i #4 Hyundai i20 Coupe WRC. Nyazeeländaren menar att det ser ut att bli ”proper Monte challenge”.
– Att hålla bilen på vägen och däcktaktiken kommer att bli nyckeln, menar ”The Kiwi”.
Även Paddon är osäker på var hans tävlingsredskap står i konkurrensen med de tre utmanarna men är optimist och hoppas på att han kör en vinnare.
– Utan tvivel det mest utmanade rallyt för oss under året så fokus för oss blir att få mer mil i bilen inför resten av säsongen.
*
Yves Matton, Citroën Racing-boss planerar annorlunda taktik för sina tre förare. Nu kör Citroën med två bilar enligt 2017 års modell för Kris Meeke och Stephane Lefevbre medan Craig Breen får nöja sig med en fjolårsbil. Matton avslöjar att Meeke ska inleda lite defensivt och känna på konkurrenter och sedan ta nya beslut.
– Kris visade i fjor att han kan utmana om seger men det är skillnad mot tempo för en dag eller om man ska fullfölja…
24-årige Lefevbre får lite friare tyglar och här är målet att få honom att höja sig ett par snäpp så att det blir möjligt att köra för segrar framöver.
– Han måste sikta på poäng och försäkra sig på ett tempo som gör att det blir så.
Eftertänksamt konstaterar Matton också att det är et dilemma med bara två 2017-C3:or i rallyt.
– Detta betyder att vi inte har någon back up eller skyddsnät!
Craig Breen i den ”gamla” C3.an får oavsett placering inga poäng i Märkes-VM men väl i Förar-delen vilket betyder att irländaren kommer att ”go for the podium”. Jag utbringar därmed en varning och blir inte förvånad om målsättningen håller…
*
Torsåkers vassaste rallyförare Emil Bergkvist med Joakim Sjöberg som vanligt vid sin sida, ska med belgiska teamet J-Motorsport och deras DS3 R5 ta sig an sitt första ”Monte”. Inför den verkliga rallyklassikern, första upplagan kördes 1911 intar Emil och Jocke en ödmjuk inställning.
– Det är första gången för oss i Rally Monte-Carlo, och vi vet inte vad vi har att förvänta oss i helgen. Så det viktigaste är att ta sig till mål utan att göra några misstag.
Planen är enkel i rallyt där erfarenhet är en viktig nyckel till framgång, att vara kyliga och inte stressa upp sig, utan ha tålamod och inte kolla för mycket på de andras tider. Dessutom att vara noggranna med noter och däckval, helt enkelt köra sitt eget race etapp för etapp och ta sig i mål, då det inte finns någon möjlighet till omstart i Rally Monte-Carlo.
Svenskparet skriver även under på de tuffa förhållandena i de franska Alperna.
– Det var ganska svåra förhållanden med en del snö och is. Men vi har hittat en bra känsla och inställningar på bilen. Så vi ser fram emot helgen!
*
En som också menar allvar med sin rallykarriär är göteborgaren Mattias Adielsson som med sin kartläsare Andreas Johansson rekar och gör noter på sträckorna i årets WRC-premiär, plus känner på den unika atmosfären.
– Vi kommer att köra reccen för Monte Carlo rallyt. Allt för att lära oss så mycket som möjligt tills vi i framtiden ska köra tävlingen, säger Mattias
– Det kommer att bli häftigt att få uppleva sträckorna som kommer att köras under tävlingen. Vi har varit med några gånger på sånt här men aldrig under Monte Carlo Rallyt. Vi har även några möten bokade med några viktiga personer så allt känns väldigt spännande just nu, avslutar Mattias.
*
Vet inte riktigt varför men får många frågor om hur vädret och sträckorna ser ut till Rally Sweden och vad jag sett på bilder av dessa så ser det bra ut (bilden Vargåsen i dag). Ändå är många oroliga och när jag kollar 10-dygnsprognosen för Torsby så är det idel minusgrader så när som på två dagar, nu på fredag och så den 27 januari. Har även fått frågan om man man tänker vattna sträckorna och skickar den vidare till VD Glenn Olsson, i Svenska Rallyt AB som svarar.
– Inget vi planerar just nu då vägarna har ett väldigt bra islager.
*
Rally Sweden aktuella WRC2-anmälde norrmannen Eyvind Brynildsen med svensk bisittare i form av Anders Fredriksson satte i helgens Sigdalsrally ett i mina ögon tveksamt världsrekord. På 10,59 kilometer långa SS5 Bjøreskogen klockades R5-Fiestan för en snittfart på 143,3 km/t vilket gav en körtid på 4 minuter och 26 sekunder. Nu menas det att Brynildsen/Fredrikssons körning troligen är världsrekord på snö och is underlag. Som jämförelse kan nämnas att klassiska finska racerbanan Ouninpohja fick ny rekordtid 2016 med Kris Meeke som med Cittran avverkade denna ansedd som WRC:s snabbaste sträcka med ett snitt på 132,5 km/t…
Allra värst vad gäller snittfart på specialsträcka är faktiskt Stig Blomquist, Audi quattro som 1983 hade 189,5 km/t som medelhastighet i Rally Argentina. Den här sträckan används av förståeliga skäl inte längre och hade jag fått bestämma skulle samma öde drabba Bjøreskogen. Efter att ha sett in-car filmen säger jag bara stackars Anders Fredriksson. Vill du hade det lite lugnare Anders så erbjuder jag dig högerstolen i Silver-VOC:en när andan faller på, garanterar att vi inte slår några världsrekord…
*
Redan den 28 januari är det dags för nytt rekordförsök i Norska mästerskapen med KNA Rally Finnskog. Efter sitt debacle dryga kilometern in på SS1 i Sigdalsrally blev Mads Østberg/Ola Flöene så besvikna så att man, för att komma över ”skuffelsen” kastade in anmälan till Rally Hadeland, helgen före Finnskoga alltså redan nu på lördag.
– Verker etter å få kjørt noen mil i rallybil på snøføre. Bestemte meg derfor for å kjøre helgens Rally Hadeland i tillegg til Finnskog helgen ette, säger Mads och lägger till.
– Jeg er mer enn klar!
*
Samma dag den 21 januari är det även premiär för 1300 Rallycup i ”Z-Trofén” i Stugun och så även 30 års jubileum för ”Sukka-cupen”.
– Många är sugna att dra igång tävlandet nu efter några månaders uppehåll, konstaterar cupprofilen nummer ett Ola Strömberg.
– Trots att man tävlar på enhetsdäck med begränsat dubbutstick som beräknas halvera kostnaden så märks det tydligt att detta är en cup som vänder sig till dem som inte vill eller kan lägga en förmögenhet på sitt hobbytävlande.
Den långa resan till Jämtland verka ha avskräckt med tanke på antalet anmälda menar Ola.
– Sju ekipage kommer dock till start, ivrigt påhejade av Lars ”Solab” Storm som lämnat ett bidrag till samtligas reskassa.
*
PWR Racing utökar och startar ett kundteam, Customer Team och Junior Team i syfte att driva bialr i såväl STCC som Porsche Carrera Cup. Satsningen görs tillsammans med Steber Racing och innefattar i dagsläget en bil i vardera serie. Fjolårets Porsche-nykomling Anssi-Jukka Kasi fortsätter att tävla i Carrera Cup, nu för PWR Racing /Customer Team. Peter ”Poker” Wallenberg tar steget från GT-racing till STCC, där han kommer att tävla med en ny SEAT Leon Cup Racer.
– Vi upplever ett enormt tryck från förare som vill tävla i STCC. Därmed har vi tagit beslutet att driva tre satsningar inom ramen för PWR Racing. SEAT Dealer Team är vår huvudsatsning där det enda målet är att vinna STCC tillsammans med alla teamets partners och SEAT Sverige, säger teamägare Daniel Haglöf.
Customer Team och Junior Team är tanken att öppna upp möjligheter för fler förare att tävla och utvecklas med PWR Racing. Att satsningen görs tillsammans med Steber Racing är långt ifrån en slump. Teamet som är baserat i Falun, mindre än en timmes bilfärd från PWR Racings bas, har länge framgångsrikt drivit bilar i Porsche Carrera Cup och var även involverade i PWR Racings STCC-satsning under fjolårssäsongen.
*
Lada ”gjorde nästan en Volkswagen” om än inte med fyra raka VM-guld så la man ändå ner sin WTCC-satsning. Precis som VW så jobbas det i kulisserna för att ändå få ut de gula ryssbilarna till årets säsong och team bossen Viktor Shapovalov jobbar för att få ut några Vesta TC1 till privatteam. Därmed skulle ”factory entries” från Honda och Volvo få ytterligare konkurrens då även Citroën och Chevrolet förväntas köra i privat regi. FIA och promotorn hoppas på att få minst 16 bilar i WTCC 2017 och någon förare för Lada är inte bekräftad.
*
I går kväll var det den svenska idrottens galaföreställning Idrottsgalan men när Mattias Ekström fick se sig utslagen av golfaren Henrik Stenson försvann mitt intresse för det hypade smokingpartyt. Kul ändå att Mattias samlat sitt EKS-team med Audi och allt i Globen och i gänget syns även våra lokala meckare Tony Hildingsson och Joakim Nilsson. Fick även se medlemmen i juniorlandslaget i rallycross, SMK Hörbys Magda Andersson fladdra förbi. Så även långklänning/kryckförsedda Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
*
Skulle även velat presentera nya Bilsportlandslagen i rally-racing-karting-rallycross men måste erkänna att jag gått bet och inte lyckats hitta ”laguppställningen” någonstans. Ytterst märkligt då dessa presenterades vid en pressträff redan klockan 11.00 i måndags. Har fått mig tillhanda lite spridda namn via mejl men inga kompletta listor. Så fram till att SBF finner det lämpligt att offentliggöra dessa får vi ge oss till tåls…