Latvala kör WRC2 i Finland, Linnamäe snabbast på Q-Stage, Carlberg bäst av svenskarna, Grönholm kör ”Rally Magic”, DM-förslag som tål att diskuteras, (H)julafton för klassiker på Ring Knutstorp och tumhållning för Klara A.

Toyota ställer upp med fem Yaris GR Rally1 i ”Secto Rally Finland” med Kalle Rovanperä, Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta och så ”rookien” Sami Pajari. Han och ”Taka” kör inte för Märkes-poäng utan för detta är de mer stabila poängplockarna utvalda.

Foto. Toyoa Gazoo racing

Knallen i rallyt är onekligen att i de 31 bilar stora WRC2-fältet finns teamchefen Jari-Matti Latvala och Juho Hänninen med #39 på en Yaris GR Rally2. Här få han då mäta sin krafter mot bland annat  Oliver Solberg/Elliot Edmondson och Gus Greensmith/Jonas Andersson, båda med Skoda från Toksport WRT. Hemmanationen dominerar i antal som förväntat med 13 finska flaggor i listan. I andra änden av den listan finns Oman som är Al-Wahahibi Hames hemland. Han kör med österrikiskan Ilka Minor vid sin sida i en ny Skoda Rally2.  Rallyt körs 1-4 augusti med Jyväskylä som centralort och med totalt 80 ekipage.

*

I Estland och ”ERC Delfi Rally Estonia” är nu Q-stage avslutad för  de 20 Rally2-åkarna som är anmälda för poäng. Lite överraskande var det hemmaåkaren Georg Linnmaäe som var snabbast på den av hällregn blöta 3,8 kometer långa ”Räbi”. Hans Toyota Yaris var nästan sekunden snabbare än Nikolay Gryazin, Citroen som i sin tur hade Mikko  Heikkiläs Toyota i hasorna. Fjärde tid satte Robert Virves med Gregor Jeets efter sig. Den stora favoriten för alla tillresta lettländare, Martins Sesks fick till sjunde tid men ändå två sekunder efter Linnamäe.

Höll igen lite på grund av regnet, bättre att tappa tiondelar på Q-stage än att förstöra hela rally, förklarade Sesks.

Mads Østberg/Patrik Barth fick till elfte tid men var då nästan 1,5 sekund bättre än regerande mästaren Hayden Paddon. Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen tog klassens enda VW Polo R5 till en tid som räckte till 15:e plats, fem sekunder efter Linnamäe. 

ERC Junior med Rally4-bilar körde enbart ”Shake down” som toppades Opels Timo Schulz snabbast med teamkompis Calle Carlberg halvsekunden efter som trea och Mille Johansson blir femma. Adam Grahn lägger sig sist i juniordelen.Klockan 18.35 drar rallyt igår med Superspecialen i Tartu innan första ”riktiga” sträckan inleds i morgon redan klockan 07.04. Målgång på söndag strax efter 14.00 och fram till dess har troligen rallyt fått dras med en hel del regn. Sportkanalen sänder från Superspecialen i kväll och resten av rallyt täcks av TV4 Motor.

*

Klocka 17.00 drar rallydelen i Höljes igång, ”Rally Magic” som fick ett extra dragplåster igår när GK Door Team släppte till en VW Polo R5 till ikonen Marcus Grönholm. I högerstolen på Polon sitter skidskyttestjärnan Mona Brorson.

Foto: GK Door Team

*

Att de olika DM-serierna i rally håller på att möta sotdöden i takt med att externa cuper/mästerskap tar över, kan inte ha undgått någon. Här nere samkörde tidigare Småland och Södra BF sina DM-serier men numera är dessa förlagda till egna distrikten. Samma sak i både Västra och Östergötland som i likhet med södern har svårt att hitta lämplig tävlingar inom sina gränser. I Södra har man tubbat på både antal SS-mil och att som det var tidigare, enbart notade rallyn. På plussidan om man vill, så slipper Södras förare långa resor upp i  Småland. För deras del är plusset att man slipper inleda säsongen långt ner på Österlen, åtminstone för smålänningar med Vimmerby och liknade som klubbadress.

Foto. Tommy Svensson

Kullings engagerade rallyentrepenör Conny Hansson har även han noterat fenomenet med att distrikten tvingas ut eller sänka kraven för att få ihop tillräckligt antal DM-tävlingar.

Nu har ju varken Södra, Småland, Östra, Västra eller Göteborg egna rallytävlingar som täcker behovet. Därför menar jag att det är dags att slå ihop alla till ett enda distrikt  ur tävlingssynpunkt, menar Conny.

Typ 8-10 tävlingar med samma regler,  två i varje distrikt och så räknar man 6-8 av dessa.

Att detta är lite kontroversiellt är Conny medveten om, men menar samtidigt att något måste förändras. Med riklig mängd prispengar och rejäl marknadsföring borde ett sådant här upplägg locka menar han.

Detta kunde konkurrera med sprintar och olika cuper samtidigt som det räddar DM/FM!

Finns även tankar som många fler än Conny har, att DM-tävlingar skulle utgöra SM-kval till en enda ”Le Grand SM-Finale”…

*

I helgen är det lite av ”hjulafton” för alla här nere som gillar sportvagnar och klassisk racing. Tänker på ”Svenskt Sportvagnsmeeting”Ring Knutstorp och som har arrangerats av sportbilsklubben MSCC sedan 1974. Närmare 300 sportvagnar och historiska bilar kommer till bana på Söderåsens sluttning vilket gör Svenskt Sportvagnsmeeting till landets i särklass största racingtävling.

Arrangerade MSCC bjuder inte bara på racing, på lördagen startar drygt 200 sportvagnar i sportvagnsrallyt vilket alltid har sitt mål på Ring Knutstorp.

Helt öppen depå gör det möjligt för alla besökare att på nära håll titta på racerbilar, prata med förarna mm, berättar MSCC.

Flertalet sportvagnsklubbar har Svenskt Sportvagnsmeeting som ett stående utflyktsmål, alla dessa fina bilar av varierande fabrikat fyller sportvagnsparkeringen, en bit gräsplan förvandlas på kort tid till en fantastisk utställning av såväl riktigt gamla som nyare sportvagnar.

*

Foto: CE Dealer Team.

Trevlig helg och nästa Motorbloggen kommer på söndag. Fram till dess och hela vägen till World RX-finalen i Höljes hålles alla skånska tummar för Klara Andersson i CE Dealer Teams gula bil.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *