Latvala kör både i Sverige och Finland, Ford kör R1-cup, varför är en R2-bil både Trimmad och Otrimmad, en blick in i ”Aussie-rally” och magi i Malmö!
Jari-Matti Latvala är inte den som sitter med armarna kors och deppar efter att ha fått lämna sin plats hos Toyota, tvärtom är han redan i full gång med jobbet att få ihop ett antal WRC-tävlingar för 2020. Tanken är att köra en Toyota Yaris WRC i privat regi och där Rally Sweden och Rally Finland stod högst upp på önskelistan. Till Autosport bekräftar han också att de två starterna är klara men berättar även att han vill ha ytterligare tävlingar. Tänker då främst på Sardinien, Portugal och Rally Wales GB men nämner även Nya Zeeland.
–Tyvärr blir det nog allt för dyrt, förklarar han i intervjun.
Den utlösande faktorn lär ha varit Akio Toyodas känslosamma avsked där han uppmanade Latvala att ”stay in touch”. Latvala tog honom på orden och det verkar även som att en liten dörr är öppen i Puuppola, ändå så stor att en Yaris kan komma ut. 34-åringens ambitioner kan ha mer positivt att erbjuda än bara att han får köra WRC 2020. Enligt uppgift lär hans intresse ha satt fart på tankarna på ett ”B-team” i Toyota Gazzo Racing. Ett team då med honom och Takamoto Katsuta som förare och med ett enda mål, att hjälpa Toyota till seger i Märkes-VM.
I så fall inget nytt för honom då han även 2007 körde under samma förutsättningar hos M-Sport med deras ”Stobbart Team” i par med Malcolm Wilsons son, Matthew.
Liknande rykten surrar även kring Hyundai och i den snurren dyker Andreas Mikkelsen upp som en tänkbar chaufför i ”B-Hyundai”. Skulle alltså kunna tänkas bli en i ett ”B-lag” även från Alzenau och där då även Craig Breen och Hayden Paddon redan har Hyundai-DNA i generna vilket borde göra dom mer valbara än andra. Om detta skulle bli verklighet så kan det plötsligt bli fem team i WRC mot som det är nu, bara tre. Som sagt ryktena är många medan sanningarna ofta är desto färre…
*
När populära tyska ”Opel Adam Cup” till nästa år ”goes electric” med vad jag förstått än så länge tvivelaktigt intresse hos tänkbara förre/team, sätter M-Sport Poland in en stöt på tänkbara ”Adam-åkare”. De flitiga polackerna som även driver Junior -WRC planerar nu att starta ”Fiesta R1 Trophy” i Tyskland. När man bjöd in 70 tänkbara kunder till en förhandstitt där f.d WRC-föraren Armin Schwarz visade upp R1-Fiestan var intresset stort. Nu fick man inte bara se honom köra utan de som var intresserade fick även möjlighet att prova såväl nya bilen som den mer etablerade R2-Fiestan.
Fördelen med den billigare R1-versionen är att den lätt kan uppgraderas till R2. Inte helt billig men ändå till ett lägre pris än att köpa en helt ny. Satsningen är en del av M-Sports tänk med att bygga bilar som bildar en stege mot högre och högre nivåer. Att en ung förare börjar med R1, fortsätter i R2 för att så småningom köra R5. Så klart inte så många som klättrar hela vägen upp på stegen men tänket, kan man ändå inte påstå är helt fel.
– Tyskland har alltid varit en stor marknad för motorsport och nu är vi angelägna att nå landets talanger, förklarar Maciej Woda, chef för M-Sport Poland.
– Finns redan liknande serier i andra länder (Estland, Italien, Finland och Stor Britannien) men detta blir den första öppen enbart för Fiesta R1.
Första pris i serien blir lite av delbetalning för start i J-WRC 2021.
– Vi vill hjälpa unga talanger att ta de första stegen mot WRC och det skulle bli fantastiskt om de stegen togs i Tyskland, menar Woda.
Nu jobbar Woda och hans kollegor med att få in tillräckligt med intresseanmälningar för att kunna dra igång serien.
– Före nyår hoppas vi kunna berätta att Fiesta R1 Trophy är verklighet!
*
Kan inte utan att tycka att R1 är en klass som verkligen SBF/Rallyutskottet skulle försöka få fart på i Sverige. Då syftar jag på ”riktiga R1” och inte det som Rally-SM helt felaktigt bjuder in till. Där likställs R1 med våra hemmabyggen, Grupp E/VOC/Grupp F vilket är väldigt långt från vad FIA tänkte sig när man gjorde om rallyklasserna till R1- R2- o.s.v. Just det här diskuterade vi i går kväll på motorklubbens vanliga torsdagsträff. Ingen kunde förstå varför SBF/MAS väljer att kalla R2-klassen för ”Otrimmat”, något som ingen utanför Sveriges gränser förstår vad det är. Visst är mer än R2-bilar tillåtna i klassen, men övriga är i sådan minoritet, att de knappast motiverar till detta dumma klassnamn. Självklart borde klassen heta ”Klass R2” precis som ”Klass R5” bör ersätta ”Trimmat 4WD”. Något som gör det enklare för folk i branschen att förstå vad som sker här hemma. Samma sak när det kommer till det som alla utan undantag kallar för ”GruppH” men som i SM heter ”Trimmat”. På DM-nivå är det olika namn med allt från R3 till Trimmat 2WD. Varför kan inte klassen heta Grupp H så vet alla vad det är för bilar som kör där? Men påpekar någon, i DM körs även R2-bilar i samma klass så det funkar ju inte. Där har man en point men på fel håll och för att öka förvirringen ytterligare så körs R2 i SM i ”Otrimmat”, men när samma bil sedan startar i en DM-tävling så har den helt plötsligt blivit en bil för klassen ”Trimmat”. Är det konstigt att vanligt folk har svårt att hänga med i vår sport?
*
En magsjuk Stig Blomquist i par med Jörgen Fornander kämpar på i East African Safari Classic och ligger efter sex sträckor trea, runt fem minuter efter ledaren Onkar Singh. En sträcka återstår av dagen (totalt 24 ska köras) och som åtta återfinns Roger Samuelsson/Robin Friberg. Ytterligare en bil med svensk intresse finns i tävlingen men där föraren är amerikan, Trey Lockey. I högerstolen på Porschen sitter småländskan Julia Svensson. Lite av ”Porsche-Cup” i Afrika då de elva först placerade alla kör Porsche.
*
Samtidigt på andra sidan klotet körs ett av de allra äldsta historiska rallyn, australiensiska Alpine Rally. Här finns svensken Bernt Andersson för att återigen bli en del av serviceteamet kring #27 Kent Lawrence/Nathan Long som kör en Saab 99 EMS Silver från 1974. Lite kul är att i startlistan anges även kulören på rallybilarna,
Saaben är silver, rallyts enda Opel, en Manta 400 är vit, medan de två anmälda Volvo 240:erna är vit respektive ”Yellow”. Drygt hundra bilar finns anmälda varav en hel del är okända som rallybilar för oss här uppe. Till exempel Toyota Altezza, Nissan Gazelle, Holden Commodore för att inte tala om den vita Ford Falcon XR GT från 1967 som går ut bland de allra sista.
Tyvärr har rallyt fått kortats ner och nästan hela första dagen som är i dag har ställts in, bara SS1 kördes och där Quinn i en Mazda RX2 var snabbast. Likaså är även sista dagen på söndag inställda vilket betyder att rallyt bara innehåller tio sträckor.
*
Har kanske inte direkt med motorsport att göra men som renlärig MFF-supporter sedan 50 år tillbaka var det en magisk kväll i går. När Markus Rosenberg på stopptid i sin allra sista match på hemmaplan, slår in 4-3 bakom Dynamo Kievs målvakt var det ingen fotbollsmatch längre. På ett regntungt Malmö Stadion förvandlades plötsligt torsdagskvällen till ren magi och inte ens i saligen avsomnade Rekordmagasinet har någonsin en likande berättelse nedtecknats. Anledning till detta är enkelt, det som hände i Malmö i går kan nämligen omöjligt hända, inte ens i fantasin. Detta struntade ”Mackan” i och skrev istället för alltid in sig i MFF:s fantastiska historiebok vid sidan av den allra störste, Bosse Larsson. Men inte långt efter kommer så Markus Rosenberg som gjort så mycket gott för ”iff iff” att det inte går att sätta ord på. Föresten, nämnde någon Zlatan? Vem f-n är det, kanske han som klipper gräset på Söderstadion, vad vet jag…
Trevlig helg.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson